Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Så skulle der opgraderes udstyr

Emne i 'El-system' startet af BRABUS, 6 August 2013.

  1. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Nemlig 8) ikke nogen afblændings kapsler og deslige buget fnider :whip:
    Men fuck det må have været dyrt at skulle fremstille så mange træ paneler :shock:
    Så man forstår godt de "andres" valg med blot at blænde af :p

    Den recirkulations knap jeg monterede var ikke til rest funktionen, men til manuel at kunne slå de 2 el blæsere til ude foran som sider der på biler med Aircon til Aircon køleren.
    På den måde kan jeg køle bilen ned på komando, da motorstyringen ændre på både tændings tid og forbrænding når motoren køre i det område hvor den slår viscose blæseren til.
    Dvs. hvs motoren er mere end eks. 87 grader varm, hvilket den nemt bliver ved kø og bykørsel, så kan jeg selv hjælpe til at den ikke når det punkt som vel er omkring 98 grader før viscose blæseren slår til og den blæser jo ikke meget kold luft hvis man køre i kø og motoren ikke tager nogen omdrejninger.

    Grunden til jeg dog skal bruge funktionen er at jeg bruger min bil til "drag løb" og det er bare SÅ tydeligt at når jeg har kørt 1 maks 2 løb og motoren begynder at nå punktet hvor viscose blæseren får bilen til at lyde som en volvo, så mister bilen mærkbar effekt pga. motorstyringen rykker tændingen lidt tilbage og ændre blandings forhold for at motoren er mindre anstrengt, men det mister man også tydelig effekt på ala 20-30 Hk. :shock:
    Denne varme kan man ikke komme af med og gendanne den alm. drifts temperatur, med mindre man kommer op i fart og køre. Det er bare ikke muligt til sådanne eventer og så er jeg fanget i dette varme "program" :p
    Derfor kunne det være rigtig fedt, selv at kunne slå aircon kølerne til, som faktisk kun aggere kølere så længe aircon er slået til for airconens skyld og i sidste nødstilfælde også tænder hvis motoren bliver for varm, men her snakker vi over 100 grader og så hjælper det lige fedt med min hensigt :p

    Så jeg vil få dem til at slå til når JEG siger til, der findes også en oversigt over en modstands ændring for at de skal starte tidligere, men de får dem ikke til at starte så tidligt som jeg vil have dem til.
     
  2. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Se min forklaring herover, men det er MEGET tydeligt at bilen i dette stadie mister effekt.
    På lige fod med når du slår Aircon fra og til, dette kan tydeligt mærkes i effekt som i 10-15 Hk.
    Derfor har diesel bilerne også en anordning som faktisk slår Aircon fra når kickdown knappen aktiveres ;)

    Men en motor som køre i det varme område hvor viscose blæseren bliver aktiveret får også nedsat effekt, faktisk mere end det er tilfældet med Aircon.
    Det lægger sådan en som mig mærke til :oops:
    Ligesom jeg kan mærke når knast forstilleren afbrydes ved 5000 omdrejninger og går fra advanced position til normal indstillingen, det er ikke så udtalt som med en Honda hvor VTEK slår til, men det føles på samme måde bare i en noget mindre grad ;)
     
  3. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Nej den følger ikke normalt motorens omdrejninger, den drejer blot lidt med rundt når væsken ikke har udvidet sig så den griber fat i remmen og så derefter trækkes rundt med samme omdrejnigner som motoren.
    Men den har en sikkerheds funktion så den slår fra ved motoromdrejninger over 4500 mener jeg punktet er.

    Med tiden bliver væsken mindre og mindre "aktiv" så den slår til senere og senere for til sidst slet ikke at slå til :?

    Så i tomgang med kold motor, kan du faktisk holde den tilbage trods motoren er tændt.
    Når den så bliver varm, så kan man ikek holde den tilbage.

    Når du slukker bilen med meget varm motor, så kan man tydeligt mærke at man ikek kan dreje den rundt fordi den har fat i remmen til motoren som jo ikke drejer rundt.
    Men når den så er kold igen, så slipper den taget i remmen og man kan så dreje den rundt med 1 finger 8)

    Jeg vil dog på det groveste anbefale man kun tester den med motoren slukket :mrgreen:

    Grunden til brugen af en sådan viscose væske til at gribe fat er at den gør det gradvist, så i tomgang vil vi sjældent høre noget til blæseren, hvor andre biler jo ingen køling OVERHOVED har indtil blæseren slår til på FULD kraft og så er den meget hørbar.
    Dette er man ude over ved en blæser som slår til gradvist, så den først køler lidt og måske derved får motoren kølet lidt uden at larme.
    Men da den hiver fat i motoren, så stjæler den effekt fra denne.
    Hvis det nu var en el-blæser, så skabes der kun en elektrisk modstand fra den effekt den skal bruge fra generatoren som er mindre end den effekt der sjæles ved at gribe fat i remmen med den modstand der så skabes af blæser vingerne.

    Men det er som ikke DEN effekt jeg vil undgå at miste, jeg snakker om den justering motoren selv fortager på grænse området hvor netop viscoseblæseren vil slå til, fordi motor styringen vil også rykke tændingen tilbage for at udvikle mindre varme og fede blandingen op til et mindre effektivt effekt nivaue, det er dog tændingen som er den største røver når den rykkes tilbage for at afstresse motoren, så kan jeg mærke jeg mister effekt ala 20-30 Hk. mindst :p
    Og DET vil jeg gerne undgå når jeg netop køre til events hvor bilen bruges til "hvem kommer først" legen :D

    Faktisk prøvede jeg et løbmed varm motor hvor viscose blæseren var begyndt at slå til og fra, hvor jeg kun lige tabte til en BMW 328i med 1 bil længde, hvilket overraskede mig MEGET, eftersom den kun har 192 Hk (dog lettere tunet). mod mine 285 Hk. dog er det en noget mindre og lettere bil selvf. men alligevel :roll:
    Men efterfølgende kørte jeg samme løb igen, hvor bilen havde kølet ned over et par timer.

    Men her røg jeg bare fra ham som havde jeg fået 100 hypper mere under hjælmen :shock:
    Så var jeg pludselig 5-6 bil længder foran ham :shock:

    Så ja det har VILDT meget at sige om motoren skal fyres af ved alm. drifts temperatur 87 grader og derunder, eller om den ligger og prøver at regulere sig ned i varme ved 90+ grader :p
     
  4. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    hvad står fgs så lige for :?: :oops:
     
  5. Supercharger

    Supercharger New Member

    Joined:
    8 Juli 2011
    Indlæg:
    1,149
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 1
    Min bil::
    -
    Årgang:
    0
    kan FGS betyde First-Gear-Start??

    når jeg får tilstrækkelig med klejner til opgraderinger til min bluestar bestiller jeg denne modul :D
    http://fgsswitch.com/
     
  6. 124036-009

    124036-009 Guest

    Ratings:
    +0 / 0
    Nemlig, first gear start ;)

    Og JA Supercharger det er netop dette modul jeg vil have på, man kan vist også "snyde" sig til det på anden vis men med dette modul er der bedre styr på det :D
     
  7. SOBATECH

    SOBATECH Well-Known Member

    Joined:
    18 Juli 2009
    Indlæg:
    1,209
    Likes Received:
    25
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland Jægerspris
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    R129 SL 500
    Km:
    189000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    w124 300E24 AMG E34
    Bil nr. 2 Km:
    357000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1989
    Hej Mick

    Der er en ting du burde lave også når du laver en knap til aircon blæserne

    Sæt 2 små Blæsere foran oliekøleren. Den får ingen køling når du holder i tomgang

    Søren
     
  8. Superman

    Superman New Member

    Joined:
    19 Juli 2012
    Indlæg:
    448
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    W210 E290
    Km:
    506000
    Årgang:
    1997
    Jamen den forkaring er jeg så med på.. :) Nu tnkte jeg bare at i det daglige er den jo (efter lang tids tomgang, alt efter hvor varmt det er) jo ikke aktiv særlog længe da den virkelig trækker meget luft når den er aktiv.

    Men så forstår jeg stadg ikke helt. Hvorfor ikke fjerne den helt? Synes selv at det er meget lækkert at den slår til glidende, men omvendt så gider jeg heller ikke kunne høre den - og det kan man nu sagtens, også selvom den ikke er i indgreb.

    Det tager ikke mange minutter at installere elektronisk køling i stedet.. Plus at man får en bedre motorlyd, uden nogen snert af Volvo.. :yipi:
     
  9. Supercharger

    Supercharger New Member

    Joined:
    8 Juli 2011
    Indlæg:
    1,149
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 1
    Min bil::
    -
    Årgang:
    0
    Det burde være ret simpelt. Finde en 85 eller 90 grader's thermostatswitch fra en tilfældig bil mærke (Mekonomen må kunne hjælpe med at finde den korrekte thermostatswitch) og et relæ til at tænde for airconblæserne. så kan man droppe viskose blæseren og det plastic skjold bag køleren 8) Og det er jo en ikke destruktivt indgreb. alt kan jo tilbageføres til originalt setup :D
    Spørgsmålet er så: Kan aircon blæserne klare opgaven som viscose blæseren. (tilstrækkelig med flow)?? :|
     
  10. Superman

    Superman New Member

    Joined:
    19 Juli 2012
    Indlæg:
    448
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    W210 E290
    Km:
    506000
    Årgang:
    1997
    Jojo, det er meget simpelt.. 8)

    Men jeg havde nu nok fundet en blæser specielt til dette formål (og sat den bag køleren selvfølgelig) i stedet for dem der er beregnet til aircon.
     
  11. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Det er kun tænkt som et fjerne den fra det område hvor viscosen først træder ind.
    I forbindelse med jeg køre drag løb.
    Så i det daglige ønsker jeg ikke at lave om på det fine lydløse system. 8)
    Og aircondition kølerne er faktisk ikke kontintent aircondition køling af denne.
    Der er nemlig et kredsløb som også slår dem til hvis motoren ser at motorens kølevandsføler er for varmt.
    Men det er først når det er deroppe hvor viscosen ikke længere kan følge med i tomgang.
    Så det er helt igennem korrekt den måde jeg vil lave det på :yes:

    Så nej jeg skal ikke ud i at fjerne viscosen blæseren, den tager alligevel ingen effekt så længe den IKKE er aktiv ;)
    Og ja de 2 blæsere ude foran kan sagtens køle motoren ned til den nedre grænse hvor thermostatten så regulere at motoren ikke bliver for kold heller ;)
    Så det er skide smart faktisk at jeg jo heller ikke kan komme til at køle den for meget ned. :yes:
    Jeg flytter faktisk blot arbejds området ned i tomgang til nedre grænse 87 grader i stedet for øvre grænse som vel er ca. 97 grader hvor motoren så begynder at regulere mine hypper væk 8)

    En anden termostat vil jo ikke hjælpe mig noget i og med at den står fuldt åben i tomgang anyway.
    Problemet er at mellem drag løbende holder man i kø og kan ikke slukke bilen da køen rykker sig hele tiden og man har helller ikke fart på så der er luft køling, så når man har kørt første løb, så går der ca. 5 min inden næste løb og så er den allerede oppe i øvre grænse område hvor der reguleres med tændings rykker og viscosen blæser for at holde den nede i varme.
    Så min ide er faktisk ovenud gennemtænkt og svare faktisk blot til at en alm. Bil med el blæser var koblet ind hele tiden i stedet for først at tænde når motoren er blevet så varm at den er over den alm. Arbejds temperatur så effekten forstyrres af tændings justeren osv.

    Lige inden jeg så skydes afsted på banen/grønt lys.
    Så slukker jeg selvf. Manuelt for blæserne så de ikke tager effekt, da de sluger en del strøm ;) og så tænder jeg dem igen på retur vejen 8)


    Søren den ide er også god, men som jeg har læst det, så er der kun olieflow til motorolie køleren når den er over 100 grader varm :| og så er vi ude i at det er for sent eller uvirksomt at smide blæsere på når der ikke kommer flow igennem før den er blevet for varm.

    Jeg synes dog altid der har været flow til min køler, fordi dengang jeg havde en slange der sprang læk, så væltede olien stadig ud på helt kold motor :|
     
  12. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,465
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Du skal da bare have denne med:


    og en forlængerledning.


    Bendix
     

    Attached Files:

  13. heiber

    heiber New Member

    Joined:
    29 December 2012
    Indlæg:
    195
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    230 E
    Km:
    280000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej brabus tak for det meget fine svar, men du skriver at væsken bliver mindre og mindre
    hvordan finder man så det rigtige tidspunkt at udskifte den på, før det er for sent
    men heller ikke for tidligt.
     
  14. Superman

    Superman New Member

    Joined:
    19 Juli 2012
    Indlæg:
    448
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    W210 E290
    Km:
    506000
    Årgang:
    1997
    Det kan ikke skiftes, hvis den ikke længere kan holde den nede i temp/ikke slår korrekt til, så er det bare byt til nyt.
     
  15. Superman

    Superman New Member

    Joined:
    19 Juli 2012
    Indlæg:
    448
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    W210 E290
    Km:
    506000
    Årgang:
    1997
    Jamen det giver fint mening.. Jeg mener aircon blæserne slog til ved 92 grader på min gamle 300D (jeg går ud fra at stregen inden 120 grader er 90, det giver mest mening for mig).

    Men jeg synes stadig det ville være fedest at fjerne viskosen helt, da man efter min mening kan høre den også selvom den ikke er aktiv.. Man mister den glidende overgang, men man når så heller aldrig på på de næsten 90 den sagtens kan blive i tomgang fordi at den ikke kan trille hurtigere end motoren drejer..

    Men din forklaring giver mening, og kan sagtens følge dig.. :gr8:
     
  16. PeterASK

    PeterASK New Member

    Joined:
    21 Januar 2013
    Indlæg:
    333
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Odense
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE
    Km:
    504000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0

    Ja blandt andet, men vil det sige at jeg ville kunne slå op der og blandt andet finde ud af om mit asd rør/slange fra dig til "ventil?" er fler delt, eller kommer som en enhed?
     
  17. heiber

    heiber New Member

    Joined:
    29 December 2012
    Indlæg:
    195
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    230 E
    Km:
    280000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Undskyld men i min verden er at skifte det samme som byt til nyt :nakkal:
    Men det forklar stadig ikke hvornår den skal skiftes FØR det er for sent.
     
  18. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ja 8)
     
  19. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Det gør du når du kan se den ikke holder sig inden for det normale arbejdsområde når den slår helt til via dit temperatur instrument. 8)
     
  20. 300E24

    300E24 Member

    Joined:
    23 November 2010
    Indlæg:
    365
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Volvo V40 2.0T
    Km:
    135000
    Årgang:
    2002
    Bil nr. 2:
    Renault Laguna V6-24
    Bil nr. 2 Km:
    74000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
    Det BRABUS prøver at sige er at en helt defekt viskosekobling kan koste en motor fordi at motoren så kan overophede... :shock: Altså, med mindre at man hele tiden holder øje med motor temp. så man kan nå at stoppe tide...

    Brian
     

Del denne side