Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

At afmontere speedometerhuset

Emne i 'Diverse' startet af Munkefar, 1 August 2013.

  1. Munkefar

    Munkefar New Member

    Joined:
    22 Juli 2008
    Indlæg:
    131
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Kirke Hyllinge
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    190E 2.6
    Km:
    250000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Toyota Avensis 1.8
    Bil nr. 2 Km:
    210000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
    Hej alle

    Er der nogen der ved hvordan man får "speedemeterhuset" ud af instrumentbordet?

    På denne video ser det nemt ud - men kan det virkeligt passe?
    http://www.youtube.com/watch?v=4Bu6YYjH9-Q

    Jeg har hørt man skal bruge noget specielværktøj - andre siger svejsetråd der er bukket ude i den ene ende. Hvad skal man tro på....?

    Vh
    Steen
     
  2. PeterASK

    PeterASK New Member

    Joined:
    21 Januar 2013
    Indlæg:
    333
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Odense
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE
    Km:
    504000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Jeg tror det afhænger lidt af hvor ofte det er blevet taget ud. Men som han skriver kan du bruge værktøj eller noget der er bukket til at tage det ud hvis det kræver lidt "magt".
    Jeg har det selv på min todo liste, men lige nu er jeg i gang med bagenden. Men opdaterer gerne hvordan du gjorde. Gør det så dejligt let når man søger og finder et spørgsmål.
     
  3. lbe

    lbe Member

    Joined:
    29 August 2008
    Indlæg:
    550
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Hvalsø
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w201 2.0D
    Årgang:
    1986
    Afhængigt af hvor mange gange det har været ude før så kan det ganske rigtigt sidde meget fast eller ikke ret fast.
    Specialværktøjet består af noget i retning af en cykeleger som i den ene ende er bøukket 90 grader til en krog på en halv centimeter eller så og i den anden end her et håndtag af en eller anden art (eller for den sags skyld sidder fast i en svejsetang! ;-) )
    Man skubber så den krogede ende ind langs instrumentet og når man er kommet ind bag det, drejer man den den så den får fat bag instrumentet og m,an kan trække det frit.
    Man skal have skruet speedometerkablet af og det kan enten foregå nede fra eller som på videoen ved at man stikker en hånd ind bag instrumentet.
    Derefter er der to multistik i dørsiden (i hvert fald på min gamle dieselmodel) og en enkelt lampe i den modsatte side som skal pilles af, så skulle det komme frit.
    Det er ikke særlig svært.
     
  4. Munkefar

    Munkefar New Member

    Joined:
    22 Juli 2008
    Indlæg:
    131
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Kirke Hyllinge
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    190E 2.6
    Km:
    250000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Toyota Avensis 1.8
    Bil nr. 2 Km:
    210000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
    Tak for svarene :) Jeg må se om ikke jeg kan slagte et par eger fra min gamle cykel i morgen.. og så ellers "give it a go" :)
     
  5. lbe

    lbe Member

    Joined:
    29 August 2008
    Indlæg:
    550
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Hvalsø
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w201 2.0D
    Årgang:
    1986
    Her kan du se værktøjet!
    [​IMG]
     
  6. Munkefar

    Munkefar New Member

    Joined:
    22 Juli 2008
    Indlæg:
    131
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Kirke Hyllinge
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    190E 2.6
    Km:
    250000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Toyota Avensis 1.8
    Bil nr. 2 Km:
    210000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
    Perfekt! Så har jeg noget at gå efter når der - forhåbentligt - skal bøjes eger :)
     
  7. Munkefar

    Munkefar New Member

    Joined:
    22 Juli 2008
    Indlæg:
    131
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Kirke Hyllinge
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    190E 2.6
    Km:
    250000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Toyota Avensis 1.8
    Bil nr. 2 Km:
    210000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
    Så lykkedes det :) Købte værktøjet hos Gørløse og gik i gang. Fik instrumenthuset 2 - 3 cm ud ved hjælp af værktøjet - og så sad det ligesom fast. Kunne ikke - som på videoen - få hånden om bag instrumentet. Så jeg løsnede pladen under rattet/ratstammen. Ad den vej kunne jeg komme op bagved og løsne speedometerkablet. Da det var gjort kunne jeg så trække huset længere ud og komme til de forskellige stik samt vakuumslangen til "øko metret". Jeg vil skyde på der var en 6 - 7 stik der skulle af på min model.

    Herefter var det ind på køkkenbordet hvor jeg fik skruet speedometeret ud af huset. Det blev byttet ud med et brugt speedometer jeg havde fået fat i. Div. pærer blev skiftet og hele huset blev samlet igen. Inden jeg satte det i bilen tjekkede jeg med en boremaskine af speedometer/ triptæller virkede. Herefter var det så bare, at få alle ledninger og vakuumslangen på. Før speedometerkalet kom på, tjekkede jeg alle instrumenter/ lys. Da det var OK skruede jeg speedometerkablet på.

    Resultat: Min triptæller virker igen :)
     
  8. lbe

    lbe Member

    Joined:
    29 August 2008
    Indlæg:
    550
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Hvalsø
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w201 2.0D
    Årgang:
    1986
    Tillykke med det nye, brugte speedometer!
    Og tak for tilbagemeldingen...
    Viser det så samme hastighed som det gamle?
     
  9. Munkefar

    Munkefar New Member

    Joined:
    22 Juli 2008
    Indlæg:
    131
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Kirke Hyllinge
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    190E 2.6
    Km:
    250000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Toyota Avensis 1.8
    Bil nr. 2 Km:
    210000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
    Tak skal du have :D

    Hastigheden er lige som det gamle. Det skal så siges at speedometeret har nøjagtigt samme nr.som det gamle. Så gearing osv skulle passe 100%.
     

Del denne side