Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

722.3 tomatkasse Hårde skift 3-4 og meget hårdt 4-3

Emne i 'Automatgear' startet af Bilglad, 27 Juli 2013.

  1. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Jeg har siden jeg overtog bilen haft problemer med hårde skift 3-4 og 4-3, selve skiftet sker lyn hurtigt men giver et ryk i bilen særligt mild acceleration.
    4-3 downshift ved 110 er det mest voldsomme skift jeg nogensinde har oplevet i en w124 det er som om hele bilen giver et ryk, føles som når overbelastningskontakten slår til...

    jeg har skiftet filter, olie, olie standen er korrekt, modulator er skiftet og der er rodet med vacum for bedste skift, vacumslanger tjekket ok, men stadig er skiftet alt for voldsomt.... 2x nye hardyskiver, nyt brugt bagtøj, trækaksler tjekket minimalt slør... bagbros ophæng er også skiftet

    jeg overvejer nu at som sidste løsningen inden en anden gearkasse at lave en spring kit upgrade, det er sidste mulighed da jeg ellers er meget tilfreds med gearkassen, skifter nærmest trinløst i alle andre gear, og hurtigt ml D-R osv...
    http://www.benzworld.org/forums/w201-190-class/1361737-diy-mercedes-722-3-722-4-a-8.html

    Jeg tænker om nogen herfra forum selv har kastet sig ud i sådan en operation, og om der evt. var erfaringer de havde løst til at dele ud..

    jobbet tager jvf. guiden et par timer, og kittet koster ca. 60$ så det er jo til at overkomme....
     
  2. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Det du har fundet er en super god ide og jeg har selv læst tråden for nogle år tilbage.
    Det kan virkelig gøre mirakler.
    Men hvis ventilhuset er slidt, så er det ikke sikkert det hjælper helt så meget, men som nogle skriver er den der split nogle gange også knækket.

    Men det du beskriver lyder faktisk af at modulatoren ikke kan se hvor meget gas du giver i henhold til hvor hurtigt og kraftig gearskiftet skal ske.

    Så det du allerførst skal tjekke er din "hvide" vakum slange igen selvom du har haft fat i det, den skal have fat på det bagerste indsugnings rør til cyl. 6 hvor der sider en lille studs til denne.
    På denne sider der så en af disse U vinkel gummi slanger så den hårde hvide plast slange kan sættes på.
    Denne gummislange kan være revnet så den er utæt :info:
    Jeg har faktisk lige selv haft dette problem at jo mindre gas jeg gav op igennem gearene, jo voldsommere skiftede den, faktisk med et ordentlig klap i røven og det samme ved nedgearinger fra specielt 4-3 så baghjulene faktisk blokere et kort øjeblik så hurtigt den koblede ind i 3 og lidt det samme i fra 3-2 men ikke helt som 4-3
    Og ja 3-4 var også meget voldsomere end 2-3 ved rolig accereleration.

    Så fandt jeg sgu ud af at jeg havde glemt at montere denne vakum slange fra gearkassen efter en nylig operation "udskiftning af olie tryks måler kontakt" hvor det sad lidt i vejen for at komme til.
    Så efter det kom på så skiftede den bare igen som kniv i blødt smør 8) også ved nedgearinger.

    Men jeg havde også en uheldig sideeffekt fordi slangen ikke sad på, så sugede den falsk luft ind til cyl. 6 bagerst på motoren hvor dette vakum rør sider på, så min stod lidt og væltede i tomgang på den cyl.
    Men det forsvandt så selvf. da jeg monterede denne slange igen 8)

    Det er da værd at tjekke og hvis ikke det er slangen, så er det måske det som den sider på nede på gearkassen.
    Vakuum dåsen trods den er skiftet :|
    Om det så er den nye vakum dåse, det må det næsten være vil jeg tro, det kan være din er blevet utæt/træt :|
    Selvom det så også burde give sig lidt til udtryk i de andre gear, så er det altid værst i de høje gear.
     
  3. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Følg endelig op på hvad du finder ud af, hvis du prøver det kit 8)
     
  4. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    jeg har tjekket vacum slangen på manifolden (den hvide), den er ok, fjernes slangen så kan man høre motoren køre dårligt,
    Vacumdåsen/modulator er lige skiftet, så hvis den er utæt, så er det ekstremt lidt..

    jeg har bestilt det kit, og håber det vil hjælpe, men det er klart at hvis der er en defekt længere inde i gearkassen så vil det ikke hjælpe noget.....

    By the way de skift er så hårde at det har dannet slør inde i mit for nyligt udskiftede bagtøj, og for meget slør ved kron og spids hjul betyder larm :shock:

    så jeg er nu på udkig efter et 3.27 ASD bagtøj, det er snart billigere for mig at hente en reservedels bil i tyskland
     
  5. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ok, lyder meget usandsynligt at du skulle kunne dræbe bagtøjet på den måde, med mindre du bare har kørt og ikke lavede andede end at skifte op og ned mellem 3-4 4-3 igennem 2 timer :D
    Så har det bagtøj nok ikke været for godt i forvejen i hvertfald.

    Jeg har vist om nogen prøvet at rive min driv linie itu, vride den som snobrød og klemme livet ud af den og laver ofte drag starter osv. og jeg har aldrig haft det problem.

    Det var først da Gearkassen satte sig i 3 gear midt i en 3 gears accerleration ved 120 Km/t så motoren stoppede, at bagtøjet sagde stop og sparkede den ene axel ud så den kværnede kron og spids hjul.
    Men så er det jo bare byt til nyt og så man videre :yipi:

    Men ja du skulle bare vide hvor stor glæde jeg har haft af at have en donor reservedelsbil :eek:
    Den er mange gange tjent hjem på dele som ville have kostede en formue at fornye osv.
    Tilmed kan man være heldig at man får noget ydstyr med som kan flyttes over man ikke havde i forvejen osv. :)
     
  6. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    jeg kan bevise at siden jeg monterede mit nye (brugte bagtøj) er mængden af slør blevet væsentligt meget større :)

    det kan være jeg kommer på havnen en dag, så kan du prøve en tur og få en skifte oplevelse du aldrig Glemmer :eek:

    Den skifter ekstremt voldsomt ved nedgearing fra 4-3 og ja du kan mærke at drivlinen tager skade fordi det sker på sådan en hård måde...

    men den vurdering vil jeg lade være op til den som tager den første prøvetur....
     
  7. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jeg er frisk, jeg har om nogen oplevet gearkasser som kan skifte og koble ind på de mest sindsyge måder.
    Jeg mener en gearkasse som sætter sig med 120 km/t og et bagtøj som letter ben og gearskift som stod klokkeren fra notre dame på taget og svingede en forhammer ind gennem bagruden og ned gennem gulved :D
    Så kan du også lige få dine planker tilbage :D
     

Del denne side