Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Hylelyd/ skrigelyd - nye skiver/klodser

Emne i 'Bremser' startet af Munkefar, 26 Juli 2013.

  1. Munkefar

    Munkefar New Member

    Joined:
    22 Juli 2008
    Indlæg:
    131
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Kirke Hyllinge
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    190E 2.6
    Km:
    250000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Toyota Avensis 1.8
    Bil nr. 2 Km:
    210000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
    Hej alle,

    Når man nu har skiftet skiver og klodser på sin 201ér og det endelig lykkedes, at bremse uden at det ryster i rattet.. så bliver man glad :-D . Glæden forsvinder dog, når man lidt efter - når bremserne er blevet lidt varmere - hører en høj hylelyd. :shock: Er der nogen der har tricks til hvordan denne hylelyd kan fjernes? Den er der ikke ved HÅRD bremsning.. mere når der bremses "normalt". Klodserne har disse "anti skrig" plader monteret og kobberfedt på også. Hertil er anlægsfladerne mellem klods og åg også smurt med kobberfedt. Det har dog ikke hjulpet en hujende fis... :cry:

    Anyone???

    Vh
    Steen
     
  2. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Det sker som regel når man har gået lidt for hurtigt til den med bremserne INDEN de har slidt sig til skiven OGSÅ selvom begge disse dele er nye.

    Overfladen er jo ikke 100% tilpasset hinanden, så der vil være en indkørings periode hvor klods og skive skal slibes 100% op i mod hinanden.
    Man kan faktisk godt sige at en helt ny klods måske trykker hårdere på nogle områder end andre og derfor skal man være påpasselig de første mange gange man laver en opbremsning så disse små områder ikke bliver til hårde "spots" på klodsen som både gør at klodsen piver og at klodsen har svære ved at tilpasse sig skiven 100% da de hårde spots kun blivere hårdere som man ikke synes den bremser før der trykkes lidt til.
    Det har jeg set mange gange og selv erfaret.

    Dette er endnu mere udbredt på de tunge biler, fordi man har svære ved at træde let på bremserne da de er en del tungere og skal bremse mere vægt trods de normalt også har større bremser.
    Man ser ofte MLerne have problemet, fordi de ikke får den meget lette indkørings periode de behøver.
    De første 50 opbremsninger bør højest vare i 5 sek. og være med et meget let tråd.
    Så jeg gør altid det at jeg tilpasser min hastighed så jeg ikke behøver at bruge dem på normal måde og ikke overbelaster dem fra start, det kan i høj grad betale sig :yes: så brems gerne også når du ikke behøver det, for at speede processen op, dog uden det er gentagne gange efter hinanden så de bliver "varme" ;)

    En måde at få det væk på er at tage noget groftkornet sandpapir og slibe dem godt så de hårde spots fjernes.
    Og brug så en ordentlig gang bremse rens på skiven så der ikke er nogen fedt fingre eller olie rester fra de smurte kalibre
     
  3. Munkefar

    Munkefar New Member

    Joined:
    22 Juli 2008
    Indlæg:
    131
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Kirke Hyllinge
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    190E 2.6
    Km:
    250000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Toyota Avensis 1.8
    Bil nr. 2 Km:
    210000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
    Hej Brabus,

    Jeg har været MEGET påpasselig omkring det, at bremse forsigtigt, da jeg var klar over den problematik du beskriver. Men jeg har åbenbart ikke været "god nok". Jeg vil flå klodserne ud og give dem en omgang men noget sandpapir. Så må vi se hvad der sker. Tak for tippet. :)

    Vh
    Steen
     
  4. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ja det er næsten det eneste der er at gøre.
    Det er det som jeg plejer at gøre, ud med klodserne og lige give dem en gang med noget sandpapir.
    Så kan du også få syn for sagen ved at kikke på klodserne og se om de har sådan nogle linier hvor de ser mere brugte/hårde ud end andre.

    Og så en ordentlig rengøring af bremseskiverne med bremse rens er godt 8)
     
  5. Munkefar

    Munkefar New Member

    Joined:
    22 Juli 2008
    Indlæg:
    131
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Kirke Hyllinge
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    190E 2.6
    Km:
    250000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Toyota Avensis 1.8
    Bil nr. 2 Km:
    210000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
    Så er der slebet og renset til den store guldmedalje. Hvor er det - i den forbindelse - godt Gørløse har åbent om lørdagen når man pludseligt mangler bremserens :) (Så kunne jeg i samme moment købe 6 nye pløkker og et luftfilter :) ).

    Men vedr. bremserne: I skrivende stund hyler de ikke mere. Jeg bremser dog også MEGET forsigtigt. Om et par dage er jeg klogere antager jeg. Der krydses i hvert fald fingre .... :)

    Vh
    Steen
     
  6. heiber

    heiber New Member

    Joined:
    29 December 2012
    Indlæg:
    195
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    230 E
    Km:
    280000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
     
  7. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Det skal ikke forståes som den eneste årsag der kan være til de kan hyle, det var mere ment som en af grundene til at de også bliver hårde og får hot spots, det er meget almindelig kendt ved eks. Banerace hvor der virkelig gåes til den, men også i alm. Praksis når folk synes deres bremser er blevet hårde som sten, dette kan så skyldes man går får hårdt til den, alm mennekser køre som nok heller ikke rigtig hårdt på bremserne vil jeg påstå, men prøv du at spørge Gørløse og Mercedes hvor store problemer de har med hylene bremser på eks. ML modellen :whistle:
    I følge kilde fra Gørløse har Mercedes sågar prøvet at gå over til U org. klodser fra Gørløse fordi de skriger mindre ;)

    Dette kan så skyldes andre ting også, men i bund og grund var det blot en pointering om ikke at gå hårdt til dem da det netop giver hot spots, så de bliver hårde på visse områder, og tro mig, jeg om nogen kender til hård brug af bremserne :lol: også derfor det skulle tages med en gran salt.
    Omvendt skal man ikke på motorvejen og bremse hårdt ned på en afkørsel fra 130 mere end 2-3 gange, så kan man have lavet nogle fine hårde linier på klodsen hvor den er blevet som glas og så føles bremse pedalen som en sten at træde på.
    Det kan i de fleste tilfælde netop også give dette piveri er min erfaring.

    Men det var altså ikke taget ud af den blå luft, jeg taler af erfaring både fra mig selv i særdeleshed og fra et par værkstedet jeg er kommet hos. ;)
     

Del denne side