Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Blæser ved klimakøler.

Emne i 'Aircondition / Klimaanlæg' startet af Faber, 22 Juli 2013.

  1. Faber

    Faber New Member

    Joined:
    22 Januar 2012
    Indlæg:
    105
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Broby
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300E
    Km:
    183000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej Forum.
    Håber I alle herinde nyder den varme sommer og at jeres A/C virker!! Mit er pludselig holdt op med at virke, checkede glasset og der var ingen kølemiddel at spore. I den forbindelse lagde jeg så mærke til at det kun er den højre blæser der kører når A/C kører. Skal begge blæser foran klimakøleren ikke kører og hvis ikke, hvad og hvornår skal den venstre kører??? Mange tak for svar og god sommer. :) Mvh Faber
     
  2. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Korrekt, begge blæser skal køre samtidig.
    Men det at kun den ene køre er godt nok, mit virker og har virket med kun 1 blæser sidste sommer og også i år ;)
    Det glas du snakker om skal ikke vise dig kølemidlet, men de hvide kugler som er i tør filtret.
    De plejer at fare rundt når det køre. Men det at de ikke går er bare ens betydende med du bør skifte tør filter.
    Det at din blæser starter kan indikere at dit aircondition rent faktisk virker og er i funktion.
    Så måske det er din regulator eller temp styring der er problemet.

    Hvis det er org. Kan du læse alle slags koder ud på det som meget nemmere kan sige hvad fejlen er på 2 sek. 8)
     
  3. Faber

    Faber New Member

    Joined:
    22 Januar 2012
    Indlæg:
    105
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Broby
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300E
    Km:
    183000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Takker mange gange til Brabus.
    Kan du kort sige mig hvordan jeg afgøre om det er regulator eller temp styring med det blotte øje...hvor sider disse. Og har du så flere testere til salg. :p Mvh Faber
     
    • Like Like x 1
  4. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Testere er som nota nederst i min signatur udsolgt på ubestemt tid, trods jeg har lidt i reserverne til at bygge dem med.

    Du kan tjekke følgende

    Din kabine temperatur sensor som sider oppe i løftet lige ved soltags knappen i kabine lyskonsollen hvor også sele advarsels lampen sider.
    Det er den lille rist hvor føleren sider oppe bag ved.
    Det er lavet så fint at der sider en lille ventilator motor og suger luften ind i risten.
    Hvis denne holder op med at suge luft op til føleren kan den have svært ved at føle og regulere hurtigt nok.
    Testen i følge Mercedes er at tage et lille stykke tyndt blok papir på 1X1 cm og se om det kan holdes oppe af suget. Du kan ikke mærke det med din blotte krops dele ;)

    Du kan også fysisk se om klima kompressorens magnet kobling r i indgreb når du tænder for affugter funktionen øverst af de 3 knapper mellem regulator hjulene.

    Den sider ude foran nederst til venstre på motoren set fra føre pladsen kikkende fremad.
    Du vil kunne se at det nederste hjul ikke køre rundt ude i enden trods remmen køre rundt om hjulet.
    Når du så slår affugter funktionen til, skal det yderste af hjulet koble med rundt.
    Så ved du at styringen til kompressoren virker.

    Den skal gøre det samme når du så slår EC knappen fra = ingen røde dioder må lyse.
    Eller hvis du har iskrystallet skal det være trykket ind og dioden lyse.
    Og temperatur hjulene skal drejes helt ned til kold UDEN de giver dig et klik.
    På den måde kan de tjekke når det er sommer og temp reguleringen får kompressoren til at slå til, så virker dette også.

    Hvis det så stadig ikke er koldt, så skal du nok have fyldt lidt mere sovs på anlægget.

    Men hvis det nu var helt tomt, så burde den køre varm og slå fra automatisk på kompressoren.
    Så noget kølemidlet må du have i den.
    Måske er det systemet stoppet til, hvis du skal have fyldt nyt middel på, så skift dit tør filter inden da det kræver du skal genopfylde nemlig ;)


    Sent from my iPad using Tapatalk HD
     
  5. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    De hvide kulger du kan se i tørfilterets skure glas, er luftbobler.. Det er hvis der ikke er nok kølemiddel på.
    Når kompressoren køre, skal væsken være helt klar, den må kun boble lidt når kompressoren slukker igen.
    Boblerne vises at gassen fordamper før de når dysen/fordamperen og det betyder at trykket ikke er korekt.

    Gassen skulle gerne transporteres i flydende form, frem til fordamperen, for at havde sin fulde effekt

    I må rette mig hvis jeg husker forkert ang den tekniske forklaring :D

    For at tjekke anlæget, skal du havde de rigtige tryk manometre på, de kan fortæller om dit tryk på højtryk og lavtryks siden er i orden + om blæsren køler som den skal.
     
  6. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Det korrekt Jacob ;)

    Jeg sexede lige et billede af test omkring dette :)


    Sent from my iPad using Tapatalk HD
     

    Attached Files:

Del denne side