Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

maling af audstødningsmanifold og ventildæksel ?

Emne i 'Restaureringsprojekter & Styling' startet af Bilglad, 16 Juni 2013.

  1. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Jeg har altid godt kunnet tænke mig at male udstødnings manifolden & ventildæksel, da de altid ser lidt kedelige ud afskallet eller boblet...

    hvilken maling skal bør man anvende der må være nogle af jer som har erfaring med det??
     
  2. icepirat

    icepirat Member

    Joined:
    24 Juni 2010
    Indlæg:
    577
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    190E
    Km:
    250000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    230 TE, 2,3 st.car
    Bil nr. 2 Km:
    303
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Der findes Varmefast maling der bl.a. bruges til kedler, røgrør m.v.

    Jeg har tidligere malet min pejs med en sort maling og ligeledes røgrør med en sølvfarvet varmefast.

    Om de findes i andre farver skal jeg ikke kunne sige.

    Jeg husker at da jeg skulle male pejsen så fik jeg det gode råd at fortynde malingen med terpintin. Pejsen står den dag i dag meget flot i malingen, selv efter mange års brug.

    M.v.h.
    icepirat
     
  3. PeterASK

    PeterASK New Member

    Joined:
    21 Januar 2013
    Indlæg:
    333
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Odense
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE
    Km:
    504000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    BRABUS kommer nok på banen her snart, ved han har malet sine manifolde hvide. Det vigtige er at få rusten væk. Men ellers er der maling beregnet til dette. Biltema, thansen osv. burde gerne have det. Men sikkert også andre steder.
     
  4. stero

    stero Member

    Joined:
    23 August 2010
    Indlæg:
    75
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    190E
    Km:
    214000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Jeg købte noget maling for 4-5 år siden hos Street Parts, Øster Vindingevej, Roskilde. Efter let rengøring spraye jeg manifold, og det det har nu holdt sig som nymalet i 4-5 år. (fås i flere farver).
     
  5. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    På banen jeg er :D

    Jeg har rigtig nok malet mine manifolde, de er jo hvide Originalt og derfor syntes jeg at jeg ville holde dem i denne farve.

    Jeg købte precis det omtalte kakkelovns maling som er varme bestandigt maling til omkring 650 Grader mener jeg.
    Det er dog meget svært at finde i hvid og man får ikke T-Hansen til at bestille det hjem, trods de forhandler mærket som netop og fåes i hvid.

    Men ja fik sandblæst mine først, både ude og inde så de var fri for sod :)
    dernæst malede jeg dem og til en 6 benede, går der lige nøjagtigt 2 spray dåser til hvis man giver dem 3 lag.

    Det næste er så erfaringen med dette, og jeg ventede nok en smule for længe med at male mine efter de var sandblæst, fordi de ruster BARE hurtigt når de står helt rå.
    Og man skal passe meget på med ikke at sætte fedt finger på dem.

    Men erfaringen er at den Hvide maling godt kan gå hen og blvie en "smule" pis gul med tiden pga. varmen.
    Men det er absolut ikke noget slemt, de går bare fra at være total kridt hvide til at være rå hvide.
    Og rusten kikker hurtigt igennem malingen hvis ikke man har fået det hele sandblæst af eller ventet for længe med at male dem.

    Jeg er næsten sikker på det er en form for en keramisk belægning de har fået org. men er ikke sikkert.
    Alternativt kunne man male dem sorte hvis man er ligeglad med det originale look.

    Men det er helt bestemt 2 ting i motorrummet som altid skæmmer på en gammel bil.
    Manifolde der er rustne og ventildæksler hvor malingen sider i flager :p
     
  6. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    ok manifolden skal sandblæses, jeg har ikke lyst til at sandblæse mit ventildæksel, men er det samme maling jeg skal anvende her?
     
  7. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ja precis, jeg snakkede kun om maling og behandling af manifjolserne :D
    Men ventildæksel er en lidt special ting.

    De er lavet i aluminium og er fra MErcedes af grundet med en alugrunder og efter følgende malet med denne sølvfarvede maling de har org.
    Når man så skal igang, skal man først have alt det gamle maling OG gruner fjernet og evt. slebet IR af da det bobler op.
    Det bedste er nok at købe nogle flydende maling/lak fjerner da man herefter ikke behøver at slibe yderligere på det.
    HVis man sliber det væk, så står man med mange ridser osv og malingens finish efterfølgende bliver svær at lave hetl spejlblank.

    Jeg gjorde den store fejl at jeg blot malede direkte oven på ventildækslets alu overfalde efter jeg havde renset ALT maling og alu grunner af og det skal man ikke, fordi det skaller af i løbet af 1 år, så kan det tages af i flager, fordi maling ikke binder særlig godt direkte på aluminium :p
    Så husk at bruge en alu/zink grunner først.

    Man KAN købe noget varme fast maling til eks. bremse kaliber der kan tåle op til 250 Grader.
    Men det er faktisk ikke nødvendigt på et ventildæksel der ikke bliver varmere end omkring 70-80 grader.

    Men elelrs kan man også i t hansen købe varme fast maling til kaliber og motor som ikke er lige så varmefast som det man skal bruge til udstødnigns manifoldene.

    Når man så skal spænde sine boltene ned i hullerne, kan det være en god ide og bruge underlægnings skiver, så der kun trykkes ned på malingen og ikke drejes rundt med skruehoved så malingen kradses af.
    Det samme kan man ikke gøre på manifoldene da der her bruges møtrikker med skrive funktion på.
    Men da den varme faste maling har en lidt mere fleksibel overfalde, så sker der ikke så meget ved det der.
     

    Attached Files:

  8. PeterASK

    PeterASK New Member

    Joined:
    21 Januar 2013
    Indlæg:
    333
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Odense
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE
    Km:
    504000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
  9. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    PS:
    Det kræver man registrerer sig på siden før man kan læse artiklerne ;)
     
  10. PeterASK

    PeterASK New Member

    Joined:
    21 Januar 2013
    Indlæg:
    333
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Odense
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE
    Km:
    504000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    True story.

    Er det egentligt BRABUS specifikt at mani ud er hvide, eller er det alle almindelige ligeså?
     
  11. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    De er standart Hvide på de fleste Mercedes Motorer.

    Både M102, M103 og M104

    Men jeg mener V8erne M119 er i rå metal og det samme med de nyere M104 motorer og M111
    Der er vist ingen som er sorte.

    Men jeg tror ikke på de er malet som nye org. jeg tror det er en hvid keramisk belægning.
    Men det er svært at se, dog ligner det ikke maling de har på org. men jeg ved det ikke. :|
     
  12. PeterASK

    PeterASK New Member

    Joined:
    21 Januar 2013
    Indlæg:
    333
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Odense
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE
    Km:
    504000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Super. Det vil jeg huske når jeg skal igang med at gøre det pænt i motorrummet. Om en rum tid :lol:
     
  13. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    manifolden har standart en keramisk lagering, for at de ikke skal ruste når de ligger på lager.

    Lageringen forsvinder efter en tid tid når de bliver varme + at varmen holder samtidig rusten væk.
    Når man ser en motor som har stået stille i flere år, så er der somregl godt med rust på manifolden, efter en uges brug, så er det væk igen.

    Man kan godt få maling som kan klare varmen, men det er ikke holdbart i længden
     
  14. steenøffe

    steenøffe Member

    Joined:
    30 Maj 2008
    Indlæg:
    75
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    nørager
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w210td
    Årgang:
    1997
    Bil nr. 2:
    300e
    Bil nr. 2 Km:
    450000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1987
    Jeg er aktiv ved flere forskellige veteran jernbaner og kører dermed på gamle damp lokomotiver . Vi har malet skorsten på dem et år med biltemsas varmfaste. Dette holdte CA 1 sæson . Men vi har haft købt varmefast pejse emalie på spray i xlbyg . Og tro det eller ej det har kunnet holde til både at vi har malet skorsten og røg kammer på vores drift klare damp lokomotiver.. Vigtigt er dog er det er rengjort ordentligt ... Gør altid det inden maling rengør overfladen med fortynder og lad det lige tørre ind .
     
  15. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    hvor varm bliver sådan en skorsten osv. i har malet egentlig i forhold til en udstødnings manifold som jeg ikke selv er helt klar over hvor varm bliver :|
     
  16. steenøffe

    steenøffe Member

    Joined:
    30 Maj 2008
    Indlæg:
    75
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    nørager
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w210td
    Årgang:
    1997
    Bil nr. 2:
    300e
    Bil nr. 2 Km:
    450000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1987
    Mit bud er nogenlunde samme temp..nar vi snakker de isolerede støbegods skorstene som vi har brugt den på.. Man kan då sige temperaturen varierer. Så en del mere en på en udstødning og godset er en del kraftigere....så all over tror jeg påvirkning. Svarer nogenlunde overens..måske en,lille smule mindre en ved udstødningen.. Roder forresten også med gamle mz motorcykler og den ene af mine maskiner har fået malet udstødningen med den varme faste sølvspray til pejse håndtag .. Det holder overraskende
     
  17. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Blot for at følge lidt op, så kan det hvide varme bestandige maling købes hos Billigbilpleje her:

    :arrow: http://www.billigbilpleje.dk/garagen/product/motip-varmebestandig-maling-hvid-1233/

    De skriver faktis netop dette om dets anvendelses muligheder:


    Malingen til virkeligt varme steder - varmebestandig op til 650 'C.

    Med denne maling fra motip kan du male alt lige fra din grill, ovn - til dine udstødningsrør. Kan ligeså anbefales til din turbo, udstødningsmanifold og div. andre rør i motorrummet som bliver ekstremt varme.

    Kan sprayes direkte på emnet, uden forudgående brug af primer eller filler - rigtig god fyldevene og finish.

    Malingen tørrer hurtigt og er varmebestandig efter ca. 1 times tørring.
     

Del denne side