Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Mineralsk eller syntetisk totaktsolie i dieselolien?

Emne i 'Dieselmotorer' startet af Dieseldrengen, 9 April 2013.

  1. Dieseldrengen

    Dieseldrengen Member

    Joined:
    8 Februar 2012
    Indlæg:
    83
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    Spanien
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    E300 Diesel
    Km:
    365000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    Volvo V60 D3 Summum
    Bil nr. 2 Km:
    245000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2013
    Jeg har besluttet mig for at prøve at blande totaktsolie i dieselen. Jeg har læst op på emnet og er klar over blandingsforhold og frekvens. 8)

    Jeg gør det primært for at smøre indsprøjtningssystemet og få en roligere motorgang og sekundært for at få en bedre brændstofsøkonomi (men det er mindre vigtigt).

    Jeg har læst en del om emnet på det store internet og der er den udbredte holdning, at mineralsk totaktsolie er vejen frem. Jeg har endnu bare ikke læst en forklaring på HVORFOR? Nogle kommer sågar med påstande som at 'syntetisk totaktsolie, ikke er konstrueret til at brænde', hvilket i mine øren lyder absurt. :?

    Literprisen er her små 75 kr for Castrol 2T Power 1 Racing eller og ca. en halvtreller for en mineralsk (også mærkevare)..

    Hvad mener og bruger I?
     
  2. Supercharger

    Supercharger New Member

    Joined:
    8 Juli 2011
    Indlæg:
    1,149
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 1
    Min bil::
    -
    Årgang:
    0
    Re: Mineralsk eller syntetisk totaktsolie?

    Nu er jeg forvirret.. :|
    Har du formastet dig med at udskifte OM motoren ud med en Trabant motor??? :-((
    Hvis det er tilfældet.. Hvilken anstalt er du flygtet fra?? :lol: :lol:
     
  3. Dieseldrengen

    Dieseldrengen Member

    Joined:
    8 Februar 2012
    Indlæg:
    83
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    Spanien
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    E300 Diesel
    Km:
    365000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    Volvo V60 D3 Summum
    Bil nr. 2 Km:
    245000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2013
    Re: Mineralsk eller syntetisk totaktsolie?

    :lol:

    Næ nej, det er ikke en aprilsnar denne gang! Der er skam mange, der tilsætter et skvæt totaktsolie til dieselen, for at kompensere for de manglende smørende egenskaber i moderne ULSD diesel.

    PS. Jeg er flygtet fra Danmark - det er vel en slags beskatningsanstalt.. :D (Betalte i går den årlige ejerafgift på 887 kr.)
     
  4. Supercharger

    Supercharger New Member

    Joined:
    8 Juli 2011
    Indlæg:
    1,149
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 1
    Min bil::
    -
    Årgang:
    0
    Re: Mineralsk eller syntetisk totaktsolie?

    men kan du ikke blande dieselen op med fritureolie?? det må flyde med det i landet. :lol:
    al deres mad fritures steges :shock:
     
  5. Dieseldrengen

    Dieseldrengen Member

    Joined:
    8 Februar 2012
    Indlæg:
    83
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    Spanien
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    E300 Diesel
    Km:
    365000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    Volvo V60 D3 Summum
    Bil nr. 2 Km:
    245000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2013
    Jeg prøver lige at hive tråden tilbage på sporet og har ændret lidt i emnefeltet, så det måske er mere sigende.. ;)

    Jeg har tidligere deltaget i denne tråd http://124forum.dk/w124/files/viewtopic.php?f=26&t=6839 hvor det fremgår at det er mindre vigtigt hvilken olie man hælder i.
    Jeg tror gerne at motoren brænder al olie af man hælder i tanken, men jeg vil gerne vide hvad der er bedst at tilsætte og er i første omgang mindre optaget af prisen.

    Er der ikke nogen, der har erfaring med eller en mening om dette? Specielt om det er mineralsk eller syntetisk totaktsolie man tilsætter og hvorfor? :|
     
  6. Søren Holm

    Søren Holm Member

    Joined:
    3 Januar 2009
    Indlæg:
    792
    Likes Received:
    11
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hæstrup Mølleby 9800 Hjørring.
    Ratings:
    +13 / 0
    Min bil::
    Mercedes W211 320CDI
    Km:
    508000
    Årgang:
    2007
    Nej nej den er god nok, det er hverken aprilsnar eller flugt fra tosseanstalten, eller for megen spansk sol :D .. Jeg har hørt det på en gammel Opel, den fik et skvat 2-takt olie og den blev betydelig mere "stille" i pumpen... Hvad du bruger og hvor meget vides ikke... Men det skulle efter sigende være ok, jeg tror så ikke lige en turbodiesel har godt af det, hvis ikke det når at brænde helt af :-?
    887,- kr i ejerafgift... Ja vi giver da "kun" 930,- kr om måneden altså :cry: Fuldstændigt sindsygt...
     
  7. jackthedriver

    jackthedriver New Member

    Joined:
    9 Januar 2008
    Indlæg:
    33
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Randers
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Volvo S80 2,9
    Km:
    385000
    Årgang:
    1998
    Bil nr. 2:
    Audi A2 1,2 tdi 3L
    Bil nr. 2 Km:
    295000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2001
    Jeg har et sted læst, at et godt trick til at få dieselpumpen på den kronisk syge Saab 9-5 TID V6 (Izusu motor) til at holde bedre, så anbefaler nogle at give et skvæt 2T olie i tanken. Så beskyttelse af dieselpumpe er vel et godt gæt på årsagen...
     
  8. jackthedriver

    jackthedriver New Member

    Joined:
    9 Januar 2008
    Indlæg:
    33
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Randers
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Volvo S80 2,9
    Km:
    385000
    Årgang:
    1998
    Bil nr. 2:
    Audi A2 1,2 tdi 3L
    Bil nr. 2 Km:
    295000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2001
    Jeg har et sted læst, at et godt trick til at få dieselpumpen på den kronisk syge Saab 9-5 TID V6 (Izusu motor) til at holde bedre, så anbefaler nogle at give et skvæt 2T olie i tanken. Så beskyttelse af dieselpumpe er vel et godt gæt på årsagen...
     
  9. Dieseldrengen

    Dieseldrengen Member

    Joined:
    8 Februar 2012
    Indlæg:
    83
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    Spanien
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    E300 Diesel
    Km:
    365000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    Volvo V60 D3 Summum
    Bil nr. 2 Km:
    245000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2013
  10. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Re: Sv: Mineralsk eller syntetisk totaktsolie i dieselolien?

    Årrh hvad !!!? Jeg ku reducere mit bilbudget med 40 procent, så hmmm der er vel ik plads til en frisk mand i Spanien? ;-) øv ... lol
    Sendt fra min GT-I9305 med Tapatalk2
     
  11. Dieseldrengen

    Dieseldrengen Member

    Joined:
    8 Februar 2012
    Indlæg:
    83
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    Spanien
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    E300 Diesel
    Km:
    365000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    Volvo V60 D3 Summum
    Bil nr. 2 Km:
    245000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2013
    Jeg skal lige love for at et skvæt totaktsolie i tanken, har gjort underværker! 8)

    Tomgangen er nu silkeblød som jeg husker den fra Mercedes-taxaer i tomgang. Effekten kunne allerede høres efter få hundrede kilometer. Helt borte er nu den irriterende (og pinlige) metalliske dak-dak-dak-lyd i tomgang. :D

    Det siger vel lidt om, hvor udpint moderne dieselolie er...

    Om det har haft nogen effekt på brændstoføkonomien, skal jeg ikke kunne sige, da mit kørselsbehov er ændret markant fra et par ture om ugen før til nu 130 km om dagen..

    bluestar
     
  12. Supercharger

    Supercharger New Member

    Joined:
    8 Juli 2011
    Indlæg:
    1,149
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 1
    Min bil::
    -
    Årgang:
    0
    Den løsning burde flyttes over i tips og tricks sektionen 8)
     
  13. Superman

    Superman New Member

    Joined:
    19 Juli 2012
    Indlæg:
    448
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    W210 E290
    Km:
    506000
    Årgang:
    1997
    Tjooorh.. Men det er jo bare en billig løsning. Det rigtige ville jo være at skifte dyser.. ;-)
     
  14. Søren Holm

    Søren Holm Member

    Joined:
    3 Januar 2009
    Indlæg:
    792
    Likes Received:
    11
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hæstrup Mølleby 9800 Hjørring.
    Ratings:
    +13 / 0
    Min bil::
    Mercedes W211 320CDI
    Km:
    508000
    Årgang:
    2007
    Jeg kan forstå at misionen er vellykket..... 8) Men nu til fabriks hemmeligheden :) Hvor stor en skvat smed du i tanken?? Og endte det med syntetisk eller mineralsk??
     
  15. Dieseldrengen

    Dieseldrengen Member

    Joined:
    8 Februar 2012
    Indlæg:
    83
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    Spanien
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    E300 Diesel
    Km:
    365000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    Volvo V60 D3 Summum
    Bil nr. 2 Km:
    245000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2013
    Jeg hælder det, der svarer til 300 ml pr. tankfuld i, og det blandingsforhold forsøger jeg så løbende at opretholde. (Selvom det med garanti ikke kommer sig så nøje... :D )

    Som beskrevet længere oppe i tråden, købte jeg en fuldsyntetisk fra den lokale tankstation. Eftersom jeg ikke blev klogere på emnet, tog jeg bare chancen. Jeg har allerede den næste klar, som er en fuldsyntetisk Castrol 2T Power Racing bla bla bla.. (Nok ligegyldigt og den billigste fra T. Hansen giver nok samme effekt, men den Castrol koster kun 75 kr/l hernede - mod 159 i T. Hansen, så hvorfor ikke? ;))

    bluestar
     
  16. Søren Holm

    Søren Holm Member

    Joined:
    3 Januar 2009
    Indlæg:
    792
    Likes Received:
    11
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hæstrup Mølleby 9800 Hjørring.
    Ratings:
    +13 / 0
    Min bil::
    Mercedes W211 320CDI
    Km:
    508000
    Årgang:
    2007
    Som det meste andet er det også billigere i Spanien :D Jamen det er da værd at overveje hvis min skulle begynde at støje for meget.... Men det er helt klart noget tyndt diesel man får nu om dage :-( Sidste sommer købte jeg noget i Tyrol, hvor en vognmand drev lidt tankstation, det var simpelthen så fedtet på standeren... Men hold da op den gik fint, og den gik endda lidt længere på den tankfuld 8)
     
  17. Dieseldrengen

    Dieseldrengen Member

    Joined:
    8 Februar 2012
    Indlæg:
    83
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    Spanien
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    E300 Diesel
    Km:
    365000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    Volvo V60 D3 Summum
    Bil nr. 2 Km:
    245000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2013
    Ja, det siges godt nok at det også skulle give en lidt bedre brændstoføkonomi, men som nævnt er mit kørselsbehov steget drastisk, siden jeg begyndte at tilsætte knallertolie.. :lol:

    Jeg oplever helt sikkert en markant bedre økonomi, men det skyldes nok mestendels de lange ture på motorvejen, som den får nu. (Nøj, hvor er den en kilometeræder :cool: )

    Kunne være sjovt at høre andres erfaringer, hvis de kaster sig ud i samme øvelse. :)

    bluestar
     
  18. Dieseldrengen

    Dieseldrengen Member

    Joined:
    8 Februar 2012
    Indlæg:
    83
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    Spanien
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    E300 Diesel
    Km:
    365000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    Volvo V60 D3 Summum
    Bil nr. 2 Km:
    245000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2013
    offtopic
    Nå, efter en uges tid og 808 kilometer, var det i dag tid til at tanke op. Resultatet blev - for mig - overraskende 15,8 km/l. Godt nok foregår 90% på motorvej og jeg kører sjældent mere end ca. 105 km/t, men nu er myldretiden i Madrid er ikke til at spøge med, så der indgår også en del køkørsel med mange opbremsninger og accelerationer, hvilket vel nærmest tæller som bykørsel.

    Jeg ved faktisk ikke hvad sådan en karl normalt går, men jeg er i hvert fald yderst tilfreds..
    :eek:
    PS. Dette skal ikke tolkes som noget bevis på at totaktsolie i dieselen, får bilen til at gå længere på literen! Jeg kunne bare ikke lade være med at fortælle, hvor langt gode gamle Bismarck gik på sidste sidste 3/4 tankfuld.
     

Del denne side