Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

hvad har kølesystemet gang i?

Emne i 'Motorkøling' startet af Bilglad, 13 Juni 2013.

  1. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    min 300-24 er idag begyndt at se meget underlig ud i ekspansionbeholderen??

    vandstanden stiger, jeg har tappet lidt af tidligere, men nu er den helt oppe igen??

    jeg må lige have en ekspert vurdering :)

    lidt info, kølervæske er helt ren, vandtemp er normal, ca. 82 grader 90 grader hvis jeg tænder for aircon..

    se evt. foto
     

    Attached Files:

  2. Superman

    Superman New Member

    Joined:
    19 Juli 2012
    Indlæg:
    448
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    W210 E290
    Km:
    506000
    Årgang:
    1997
    Min sparsomme erfaring byder ind med at jeg aldrig har været udsat for/set at temp. stiger fordi at man kører med aircon.. Måske bliver den en anelse varmere ved køkørsel, men absolut ikke ved alm. kørsel..
     
  3. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    jeg bor tæt på centrum københavn, så jeg holder en del i kø :cry:
     
  4. Superman

    Superman New Member

    Joined:
    19 Juli 2012
    Indlæg:
    448
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    W210 E290
    Km:
    506000
    Årgang:
    1997
    Jojo, jeg bor også på Frederiksbjerg - bare i den rigtige del af landet :gr8:
     
  5. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Der er 2 muligheder.

    Enten er det toppakningen eller også er det noget så simpelt som pakningen i dækslet til exspansions beholderen
     
  6. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    jeg skifter låget i dag, og håber på det bedste....
     
  7. mwrab

    mwrab New Member

    Joined:
    23 September 2012
    Indlæg:
    22
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Location:
    copenhagen
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    260E
    Km:
    172000
    Årgang:
    1990
    hej

    Jeg havde et problem der mindede om det. Da jeg skiftede låget - begyndte den bare at smide en masse vand i stedet, da den nu kunne opbygge tryk. ca 2 liter pr 100km... ups :D

    I går fik jeg en mekaniker til at trykprøve kølesystemet, med sådan en lille håndpumpe. Og heldigvis var det ikke toppakningen, men blot en samling et sted på varmeanlæget. til højre på billedet.




    Mvh
    Martin
     

    Attached Files:

  8. Supercharger

    Supercharger New Member

    Joined:
    8 Juli 2011
    Indlæg:
    1,149
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 1
    Min bil::
    -
    Årgang:
    0
    offtopic
    Oplevede at nålen nåede op i området 100 - 120 grader. ved kø kørsel. Tjekkede friktionen på min viskosekobling på blæseren og virkede pænt stram (og pis varm at røre ved :lol: ) 8)
    Kan det være køleren som sådan er slidt?? For ved normal kørsel (50+ km/t) holder temp. stabilt ved 82 grader :D
    Kan ikke umiddelbart se om køleren har mistet køleribber :|
     
  9. hiburebe

    hiburebe Member

    Joined:
    29 Januar 2011
    Indlæg:
    362
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    W124-300e sportline
    Km:
    325000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    W164ML 320cdi 4matic
    Bil nr. 2 Km:
    260000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2006
    Tænker mest af alt på at det jo ikke er en evighedsmaskine så hvis der bliver ved med at stå for meget vand i ekspansionsbeholderen og du oveni købet har tappet af, må det jo betyde at der er luft et andet sted.....!
    Varmer den ordentligt hvis du beder om det?
    Det er jo ikke ligefrem årstid for at have varme på men det kunne jo godt være du havde en utæthed et eller andet sted der betyder at der er luft i systemet.....
    Vandpumpe....utætte slanger/køler mv. .....og så selvfølgelig det du ikke vil høre....toppakning.
    Af med låget til ekspansionsbeholder....lad den køre varm i tomgang....bed om fuld varme i kabinen....af med stik på duoventil/singelventil....konstater hvornår thermostat er åben ved at mærke hvornår køler bliver varm, og så luft ud ved at trykke den lille slange sammen ( blokeret) der går til ekspansionsbeholder og trykke den øverste kølerslange sammen i pumpebevægelser så den suger vandet til sig.
    Mærk på slange til varmeapp. både frem og returløb at det cirkulere.
    Der er kun den themostat tilbage der sidder i din sprinklervæskebeholder som vidst nok først åbner ved lavere udendørstemp. end nu,- der ikke er lige og lufte ud....men til gengæld er det også en meget lille vandmængde der er i.
    Top op med vand og lad køle af uden dæksel til næste dag.
    Top op igen så du ved hvor niveau er ....sæt dæksel på evt nyt....og så følg med i vandstanden de næste par dage.
    Så har du en ide om den taber det eller hvad.....

    Min temp stiger let ved aircon brug....også i tomgang....men ikke ved normal kørsel.
    Der står den samme sted.

    God fornøjelse.
     
  10. JanDK

    JanDK New Member

    Joined:
    3 August 2011
    Indlæg:
    505
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Audi S6 Avant 4,2 V8
    Km:
    313000
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Smart Pure 0,8 CDi
    Bil nr. 2 Km:
    93000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2012
    Det kan jo være noget så simpelt som en gang gemmen skylning af systemet.
    Og få alt "snasket" væk.
     
  11. Supercharger

    Supercharger New Member

    Joined:
    8 Juli 2011
    Indlæg:
    1,149
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 1
    Min bil::
    -
    Årgang:
    0
    Et godt bud :wink: men tror bestemt at JTC har renset alt igennem, da min 400E blev opgraderet med en E50 AMG Kraftwerke :gr8:
     
  12. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    På med en ny køler. Den har jo gået en del kilometer og er sikkert godt kalket til
     
  13. Supercharger

    Supercharger New Member

    Joined:
    8 Juli 2011
    Indlæg:
    1,149
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 1
    Min bil::
    -
    Årgang:
    0
    Det må være den bedste løsning 8)
     
  14. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Jeg har nu fundet årsagen, der var en lille utæthed i den køleslangen, fra vandpumpe til køler, den kan ikke lige afkostes, da der er en form for metal skellet inde i slangen som holder formen så den ikke kommer i kontakt med rem osv..
     
  15. Supercharger

    Supercharger New Member

    Joined:
    8 Juli 2011
    Indlæg:
    1,149
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 1
    Min bil::
    -
    Årgang:
    0
    er skelettet i slangen ikke bare en løs metalspiral som kan tages ud og flyttes over på ny slange??
     
  16. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Metal spiralen er også for at forhindre at slangen klapper sammen ved vacum i kølesystemet.
     

Del denne side