Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

230CE : Topstykke fra 190E 2.3L-16V?

Emne i 'Tuning, ombytning af motor og specialmodeller' startet af Dazzle, 10 Juni 2013.

  1. Dazzle

    Dazzle New Member

    Joined:
    9 Februar 2010
    Indlæg:
    23
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE-24
    Km:
    328
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hej Rødder,

    Er der nogen af Jer W124 folk derude som har lidt erfaring med tuning af 230E? Nærmere Specifikt lurer jeg på om hvordan et W201 topstykke fra en 190E 2.3L-16V passer ned i en 230CE motor som jo bekendt er en 2.3L-8V. Dog er jeg lidt i tvivl om hvor store forskelle der er? Kan det overhovedet lade sig gøre uden ALT for store tilpasninger?

    Jeg har ikke selv haft et 16V topstykke i hænderne men jeg går og leger lidt med tanken om at bytte mit 8V topstykke ud til et med lidt mere kraftoverskud i. Oprindeligt ville jeg have et 8V fra en hugger i en flowbænk og så "hjemmeoptimere" lidt på det, men det ville jo være en fordel hvis man allerede kunne tage udgangspunkt i en 16V udgave. Der er lidt mere potientale fra starten af.

    Nogen andre som har syslet med samme tanke eller ved noget på området som kunne være en hjælp?

    På forhånd tak
     
  2. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    det er muligt, men du skal finde en hel bil hvis du vil gå 16v vejen...

    der er mange dele der skal flyttes over, jeg er heller ikke klar over om 16v kan køre med aut. kasse...

    men ombygningen vil helt sikker gøre din bil unik og det er en rigtig dejlig motor...
     
  3. zky

    zky Member

    Joined:
    25 Januar 2011
    Indlæg:
    192
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124290
    Km:
    304
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    W201029 + W201034
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Topstykket passer på blokken, men ca. der ophøre lighederne
    Stemplerne har udskæringer til ventilerne, ingen af manifoldene passer på, kædetrækket er anderledes, motorstyringen er anderledes
    Derudover er 16v delene meget dyre - så det er kun noget man skal gøre hvis man VIRKELIG vil det
     
  4. Dazzle

    Dazzle New Member

    Joined:
    9 Februar 2010
    Indlæg:
    23
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE-24
    Km:
    328
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Tak for de fine svar. Kan godt se at de ikke umiddelbart er en nem løsning. Hvis man går den vej skal det vist undersøges nærmere for at få det hele til at gå op.

    Dog undrer det mig. Topstykket burde da ikke have den store indflydelse på om man har automatgearkasse eller tager jeg fejl? Er gearskiftet ikke styret af vakuum?

    Tror jeg nøjes med at finde et gammelt 8V topstykke fra en hugger så, og leger lidt med det i en flow bænk. Det er trods alt ligetil uden at skulle begive sig ud i en større motorombygning med hvad der dertil hører. :D
     
  5. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    2,3 16V kunne fås med aut. gear

    hvis det var mig der skulle opgradere en 2,3 8v, ville jeg lægge en 2,6 cyl 12V motor i
    fra 132 m kat / 136 hk uden kat til 160 hk med kat / 166 uden kat, det er meget tæt på lovligt 132 + 20% = 158,4 og 136 + 20% = 163,2

    hvis man finder data på en 2,3 UDEN kat og en 2,6 MED kat er regnestykket : 136 + 20 % = 163,2 hk 2,6 = 160 hk = lovligt

    og hvis man var en skurk, så en det umuligt at se foreskel på en 2,6 og en 3,0 180 hk med kat og 188 uden kat....... :D

    :whistle: :yipi:
     
  6. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jeg elsker skurke metoden :D :yipi:
    Det forlyder også at det er set gjort før, bare med 280eren og 320eren :whistle: :D

    Men ja der er jo en verden til forskel på et 8V topstykke fra Mercedes og så det racer 16V topstykke fra Cosworth.
    Det jeg har hørt er også, man virkelig skal ville det og at det i øvrigt er meget nemmere bare at finde en donor bil og flytte motoren over, da alt styring som sagt tidligere her er noget HELT andet.
    Det er lidt det samme som folk der tror det er nemt at smide et 24V topstykke på en 300E
    Der er så meget der ikke passer sammen og styringer osv osv.
    Ligesom dem der tror at det bare er plug and play at skifte fra 300E-24 motor til 320E motor da de jo begge er 24V motorer, men igen her er der bare ALT til forskel og intet kan genbruges af styringer osv.

    Men ja med mindre man tænker i bane kørsel, så ville jeg også smide en række seXer i den.
    Her tænker jeg på vægten er mere afgørene til bane.
    Men en R6er har langt mere overskud end en 4 cyl. 16Ver og med en 3.0 R6 12V motor, så rykker du også fra sådan en snildt.
    og så kan du jo altid modificere dens topstykke når tiden er til mere :D
     
  7. Dazzle

    Dazzle New Member

    Joined:
    9 Februar 2010
    Indlæg:
    23
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE-24
    Km:
    328
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hehe jeg vidste godt da jeg startede denne tråd at det bare var et spørgsmål om tid før de Kubik-glade drenge kom på banen med alle gode forslag om at ligge 6 cylindrede motorer i skidtet fremfor at bevare den originale 4 benede... :D

    Min interesse var dog hovedsageligt at begive sig igang med en overskuelig opgave som ikke nødvendigvis skulle resultere i at der kom en hel ny stald af friske heste nede i motorrummet, men mere en moderat tuning af af en ellers dejlig motor. Jeg må indrømme at jeg er glad for min 4 benede 2.3L motor, "med cylindre så store som te kopper". Det er jo ikke en ræser eller en momentdjævel, men den kører godt. Og hvis det så viste sig at man kunne benytte et 16V topstykke sådan uden alt for megen fik-um-dik, så ville det jo have været top dollar.

    Idéen er stadigt på tegnebrættet, men skal lige have set nærmere på skidtet. Kan ikke lige se hvorfor det skal have SÅ stor indvirkning på KE-Jetronic indsprøjtningssystemet. Og tændingssystemet er rimeligt til at gå til. Dog var tanken ikke at skifte stemplerne, men hvis 16V topstykket hæver kompressionen til 10/1 og ventilerne har større løft så de kommer til at ramme på toppen af stemplerne, så kan dette jo godt gå hen og blive hovedproblemet. Så bliver projektet større og mere tidskrævende end jeg umiddelbart har lyst og tid til :D
     
  8. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Nu mangler vi bare morten, der nok ville forslå noget i stil med at du bare kan skohorne en E50 motor ned i bilen :lol:
     
  9. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    jeg har en M104 280E motor med aut, til at stå, den kunne også være sjov at hælde i....... den er nok ikke så nem at syne med 193 hk :lol: ellers et fedt projekt
     
  10. Aron

    Aron Member

    Joined:
    29 August 2012
    Indlæg:
    116
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W201-2.5-16v
    Km:
    198
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej
    Det er ikke bare lige og sætte en 16V topstykke på en 8v motor.
    alt skal laves om. det er en helt anden bil :roll:
     
  11. Supercharger

    Supercharger New Member

    Joined:
    8 Juli 2011
    Indlæg:
    1,149
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 1
    Min bil::
    -
    Årgang:
    0
    He he. Den næste projekt må da være at finde en E60 AMG M119 at skohorne i slæden. Meen de er ret sjædne og kan nok ikke fås under 100k på brugtmarkedet :oops:
     
  12. 300E24

    300E24 Member

    Joined:
    23 November 2010
    Indlæg:
    365
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Volvo V40 2.0T
    Km:
    135000
    Årgang:
    2002
    Bil nr. 2:
    Renault Laguna V6-24
    Bil nr. 2 Km:
    74000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
    BINGO!!! :lol: :congrats: :lol:

    Brian
     
  13. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Her er modifikationerne Brabus lavede på topstykkerne til bla. 230E og det var både anden knast samt portning osv.
    Det gav så 150HK med KAT jeg ved ikke rigtig om jeg gad gøre så meget ud af det for så lidt og når det så kun er en portning, så man måske heldig hvis man rammer 140 HK
    [​IMG]

    Sent from my iPad using all the battery
     
  14. Dazzle

    Dazzle New Member

    Joined:
    9 Februar 2010
    Indlæg:
    23
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE-24
    Km:
    328
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Super info dér Brabus. Så må man se hvor meget man selv kan hente med en hjemmeportning med dertilhørende modifikation af standard ventilerne. Men du har nok ret at man ender på en 140HK. Men det gør heller ikke så meget at sålænge at der hentes moment over det lave omdrejningsspektre. Jeg kører alligevel ikke over 4.500 omdrejninger :D

    Man kører vel med blød hat :jap:
     
  15. Nick

    Nick Active Member

    Joined:
    16 Oktober 2006
    Indlæg:
    1,517
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +13 / 1
    Min bil::
    w124 3,6 Brabus
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    Mercedes 500E
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Hvis jeg ikke tager meget fejl, synes jeg da at JTC snakkede om at han havde en som kunne lave knaster osv. - du kan da prøve at spørge ham.

    Jeg prøvede engang en 230E med portet top, racerknast, mekaniske løftere fra tidlig M102 motor og 2x 45MM webere... Den virkede ret så godt, og lyden var virkelig brutal! :)
     

Del denne side