Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Undervognsbehandling

Emne i 'Rustbeskyttelse, Undervognsbehandling' startet af Miss Mercy, 3 Oktober 2007.

  1. Miss Mercy

    Miss Mercy New Member

    Joined:
    17 Juli 2007
    Indlæg:
    263
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Midtjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej Folkens,

    min "baby" skal ultimo oktober have en undervognsbehandling og jeg har stort set besluttet mig for Dinitrol. Men jeg har i dag set en annonce fra SUVU Antirust. Jeg har ikke hørt om det antirust mærke før og det lyder jo lidt "japser" agtigt, altså billigt og kedeligt som en Toyota :)

    Kender nogen til mærket, har nogen erfaring med det.

    P.S: Husk at hvis i er medlemmer af FDM kan i få 15 % rabat hos både Pava og Dinitrol.
     
  2. Heureka

    Heureka Member

    Joined:
    18 Oktober 2006
    Indlæg:
    117
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    MidtJylland
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    250 D
    Km:
    877
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2:
    Skoda Greenline
    Bil nr. 2 Km:
    50
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Du tænker nok på Suvo. Det har min fået. Det bliver ved med være klistret, hvilket jeg foretrækker. Jeg afmonterede forkofangeren før sprøjtningen.
    Jeg anvendte tidligere Dinitrol, det tørrer om til en film, jeg synes det sætter krav om en pletfri overflade, for at holde rusten i ave. Pava har haft problemer med at det krakelerer.

    Jeg har set flere "test" i artikler, som viser at fabrikatet ikke er så afgørende. Det vigtigste er at sprøjtemanden ikke sjusker og laver "helligdage", de steder, der er skjulte for øjet.
     
  3. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Undervogsbehandling er som religion...

    Først og fremmest er jeg 100% enig med Heureka om, at det primært er manden der laver det der er afgørende.

    Jeg laver selv min undervognsbehandling, da jeg bare ikke tør overlade det til andre :!: Jeg har efterhånden prøvet med adskillige produkter, og er kommet frem til, at dintrol er det bedste for mig.

    Jeg har for nyligt sprøjtet et forummedlems 124'er, det er en meget fin 92'er 300d med 150.000 km jeg var med til at importere for 1½ år siden. Den fik han efter import behandlet med noget juks - kan faktisk ikke huske om det var suvo eller pava, men det var helt ad h.... til.
    For det første var det tydeligt, at den var lavet med kofangere, bundplader, inderskærme m.v. monteret :shock: Ved rensning af undervogn fandt jeg alvorlig begyndende rust ved en bagskærmkant, rusten sad under en klump jord der var pakket fint ind i undervognsolie :shock: Dem fandt jeg mange af!
    Der var boret adskillige huller i panelerne oppefra med propper i :?: Jeg forstår ikke hvorfor de gør det, da der sidder en hel række propper under panelet, der fører direkte op i panelet. Da jeg fik propperne af, var den knastør inden i panelerne :shock:
    Yderligere kan nævnes:
    Tværvange under motor knastør og overfladerusten!
    Tværvanger foran og bag reservehjulskasse knastørre indeni!
    Under bjælke på anhængertræk, knastør og overfladerusten!
    I alle 4 skærmkanter sad jord med rustbeskyttelse ovenpå!
    Bagklap indvendigt, knastør!
    tværvange bag forkofanger, knastør og pletvis overfladerust!
    Indersideaf bagskærme var knastørre!
    Og jeg kunne blive ved.....

    Bilen blev total adskildt - planker, inderskærme, kofangere, bundplader, afdækning i bagagerum, bundplader og div løse dele....
    Alt snavs og jord blev skrabt af, og rustpletter slebet ned og malet
    Derefter blev den 3 dage i træk syltet ind i Dintrol ML under bunden og i alle hulrum. Døre blev sprøjtet igennem huller fra lister/planker og resten af hulrum gennem originale propper.
    4. dag fik den et godt lag dintrol undervognsmasse...
    Motorrum og bagagerum fik 3x dintrol 1000

    Nu tror jeg den holder - jeg skal se den igen til foråret, det glæder jeg mig til :D
     
  4. peternielsen

    peternielsen New Member

    Joined:
    29 August 2007
    Indlæg:
    37
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Vedr. undervognsbehandling

    Hej

    Nu kan jeg jo blive helt utryg ved at køre min bil til et undervognscenter, jeg har endelig fået min drømmebil, og vil for alt i verdnen ikke se den ruste væk fordi nogen ikke har gjort deres arbejde med omhu og respekt for faget. Da jeg desværre ikke selv har mulighed for at gøre det, kan du så evt anvise et sted som du eller andre har kendskab til i østjylland, jeg kører gerne efter det rigtige. Min bil har tidligere været Pava bahendlet for MB i københavn.

    Peter
     
  5. Miss Mercy

    Miss Mercy New Member

    Joined:
    17 Juli 2007
    Indlæg:
    263
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Midtjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej Larzen,

    tak for den meget gode besvarelse. Jeg kan især godt lide at du angiver, hvilken type Dinitrol du anvender de forskellige steder på bilen. Lige nu vil jeg kraftigt overveje at bruge en delkombination, hvor Dinitrol får lov at udføre arbejdet så godt de nu kan og så må jeg selv følge op når jeg modtager bilen. Problemet er blot at jeg gerne skulle have den på lift for selv at udfære arbejdet 100 %. Og den mulighed har jeg ikke.

    Jeg synes desuden godt om ideen med at du afmonterer kofangerne, for det ved jeg at Dinitrol ikke gør. Dernæst er der spørgsmålet med rengøring af bilen. Jeg fik for nylig skiftet en kofanger og jeg skal da lige love for, at der sidder meget fugtigt snask og skidt i området omkring skærmen og motoren. Så det var en ren fornøjelse at få det fjernet.

    Lige et spørgsmål, hvor køber du Dinitrolprodukterne ?.

    Peter Nielsen spørger til et godt sted i DK at få sin bil undervognsbehandlet. I et tidligere indlæg her på siden fremgår det, at Dinitrol på midtfyn har fået højeste point af teknologisk institut. Så det er måske kørerturen værd.
     
  6. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Dintrol kan købes hos de fleste der handler med reservedele. jeg får det via en bekendt der har et værksted (ikke aut. dintrolcenter). De kan faktisk fåes til en fornufteig pris i Harald Nyborg!

    Kofangere er blot en detalje, detvigtigste er planker, plastpaneler og inderskærme. Der kan sidde utroligt meget snavs specielt bag forhjulet.

    Iøvrigt er eneste vej ind i den bagerste tværvange propperne bag bagkofanger!

    Hvornår skal du have den lavet? Jeg kender en i midtjylland der måske har lidt ledig liftplads i december :mrgreen:
     
  7. Miss Mercy

    Miss Mercy New Member

    Joined:
    17 Juli 2007
    Indlæg:
    263
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Midtjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej Larzen,

    jeg har tænkt mig at bestille tid sidst i oktober eller primo november. Men det lyder nu meget tiltrækkende med lidt liftleje, især for at få det gjort 100 % perfekt. December passer fint, så måske vi kan snakke sammen når vi nærmere os julemåneden. Herning og Kjellerup er jo næsten også nabokommuner.
     
  8. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Det er en aftale, Vi snakker om det til december....
     
  9. MB230E

    MB230E Member

    Joined:
    24 Juni 2007
    Indlæg:
    95
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    T203 C180
    Km:
    175.000
    Årgang:
    2006
    Hvordan afmonterer man de enkelte dele. Afmontering af planker på siden er beskrevet, men hvad med de øvrige dele?

    Jeg har bestilt tid hos PAVA i Køge til undervognsbehandling. Er der nogen, der har erfaringer med dem??
     
  10. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Er din bil tidl. blevet behandlet med pava`?
    Ellers ville jeg vælge et produkt som Suvo, eller Dinetrol. - Suvo er nok min personlige farvorit.
    ER den derimod tidl. pava behandlet, ville jeg fortsætte med det.
    Oprindeligt er MB nemlig blevet hulrums beskyttet med et produkt fremstillet på voksbasis. - Pava er på oliebasis.
    MEN... Bare det at den får et et eller andet rustbeskyttelse (også pava), er et stort plus.
     
  11. viking1966

    viking1966 New Member

    Joined:
    3 Juni 2007
    Indlæg:
    79
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    kan anbefale silkeborg antirust , de er bare perfekt!
    mvh viking
     
  12. MB230E

    MB230E Member

    Joined:
    24 Juni 2007
    Indlæg:
    95
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    T203 C180
    Km:
    175.000
    Årgang:
    2006
    Ja - jeg tror, at den tidligere er behandlet med PAVA.
    Jeg ville her til aften afmontere diverse skærme, planker etc. for undervognsbehandlingen på torsdag.
    Jeg kørte dog lidt "kold" under processen med at afmontere sideplankerne på dørene. Jeg løsnede de franske skruer jeg umiddelbart kunne se, men det lykkedes mig ikke at få plankerne af.
    [highlight=red]Er der en, der lidt mere præcist kan beskrive processen - gerne også hvordan plastpanelerne og inderskærme afmonteres.[/highlight]Det er tydeligt at se, at der sidder masser af snavs bag paneler og inderskærme, så det ville være rart at få dem afmonteret inden undervognsbehandlingen.
     
  13. 124 e220

    124 e220 New Member

    Joined:
    16 Oktober 2007
    Indlæg:
    52
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    hej MB230e

    du ska hive tilbage i planken når skruerne er ude...
    kan godt drille lidt men med forsigtighed er det ikk så svært :)

    planken sider med nogen plastik klips i døren..
    håber det det lykkes..
     
  14. Miss Mercy

    Miss Mercy New Member

    Joined:
    17 Juli 2007
    Indlæg:
    263
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Midtjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Til MB230E,

    overvej at købe nogle nye plastic clips hos mercedes. De har det med at gå i stykker. De koster kun et par kroner stykket.
     
  15. MB230E

    MB230E Member

    Joined:
    24 Juni 2007
    Indlæg:
    95
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    T203 C180
    Km:
    175.000
    Årgang:
    2006
    Tak for svarene.
    Jeg forsøgte også at trække i plankerne, da jeg havde skruet skruerne ud, men jeg havde ikke mod til at trække alt for hårdt. Jeg må hellere forsøge igen.
    Jeg har godt set plasticklipsene. Tak for rådet med at købe nogle ombyttere.
     
  16. 124 e220

    124 e220 New Member

    Joined:
    16 Oktober 2007
    Indlæg:
    52
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    ja første gang man ska ha dem a tør man ikk rigtig

    hive til :lol: men når det først er prøvet er det lige ud a lande vejen...
     
  17. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Plast panelerne på fordørene afmonteres ved at løsne de to blanke skruer der sidder bagerst på døren, indefra.
    Derefter tager du fat om panelets underste kant og trækker friskt til, udaf. (vinkelret på døren)
    Når panelet er løst forneden, trækkes det bagud (mod bilens bagende)

    Bagdøren er samme fremgangsmåde. De skal dog trækkes fremad istedet. Her er der tillige skruer indv. både for og bag.

    På forskærmene skal plastpanelet afmonteres ved at trække det ud i bunden (som på dørene) Herefter trækkes de ligeledes vinkelret ud i toppen. Forsigtigt.

    På bagskærmen er det omvendt.
    Her afmonteres plast panelet i toppen først. Både top og bund, skal vinkelret ud.

    På både for og bagskærmene kan det være en fordel at hjælpe lidt til med en kerv skruetrækker. (forsigtig)

    Plastpanelet under dørene sidder fastskruet langs hele vognbunden.
    Ligeledes sidder der skruer under gummilisten, som blot krænges ud med en skruetrækker. Der sider også en skrue i hver af dine forskærme, som vil komme til syne, når du får plastpanelet af disse.

    Det er vigtigt at man tager sig tiden til det. Plastpanelerne kan let ødelægges.

    Plastinderskærmene burde være ligetil. De sidder blot med en række plastmøtrikker hele vejen rundt langs inderskærmen. Medbring lys.

    God arb. lyst. :)
     
  18. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Bagdører: Først skrues skruen i nederste, bagerste hjørne og skruen i øverste højre hjørne ud. Sideplankerne på bagdørerne skubbes fremad for at få dem af.

    Fordører: Skruerne i øverste og nederste bagerste hjørne skrues ud. Sideplankerne på fordørerne hives bagud for at få dem af.

    Plastikpanelerne sidder fast med skruer inde under bilen -og når du hiver den gummiliste ud der sidder i plastikpanelet (der hvor bunden af dørplankerne lægger an) sidder der også skruer derinde :)

    Plankerne på forskærmene og de små på bagskærmene skal "blot" hives af.

    Håber det var til at forstå :)
     
  19. NJGA

    NJGA New Member

    Joined:
    8 August 2007
    Indlæg:
    101
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Thisted
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W 204 CGI
    Km:
    52000
    Årgang:
    2011
    Bil nr. 2:
    VW 1302 LS CABRIO
    Bil nr. 2 Km:
    37000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1971
    Dørplanker.

    Til alle jer der arbejder med dørplanker vil jeg give jer et godt råd inden i monterer dem igen.

    Inden i afmonterer dem skal i sætte malertape langs med plankerne. Dette for at hjælpe jer senere ved monteringen igen.

    For at undgå rust på dørene er det en god ide at købe - hos MERCEDES en rulle org. plastikbånd og klistre det på selve døren lige under det malertape som i satte på inden i tog plankerne af.

    Når i gør som beskrevet undgår i efterfølgende, at plankerne gnaver i malingen og på et tidspunkt danner rust på dørerne.

    Jeg har selv upfundet systemet og har ikke problemer med rust på dørene.

    Et råd mere er at afmontere forkofanger og den lille gummeliste der sidder mellem kofanger og forskærm. Rengør området og monter gummilisten igen i noget godt fedet stads.

    Hilsen
    Nils-Jørn
     
  20. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Re: Dørplanker.

    Ups ! :oops:
    Håber ikke at du så har taget patent - for jeg har gjort ligesådan på min. :lol:
    Så... Jeg kan dermed også anbefale den af NJGA omtalte fremgangsmåde. :wink:

    Det er et godt råd... Følg det endelig.
     

Del denne side