Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.
  1. peterrask

    peterrask New Member

    Joined:
    2 April 2007
    Indlæg:
    26
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    har fået en irriternd lyd fra forhjulet. Den kommer typsk ved tomgangskørsel og ved en lille smule gas. lyder mest af alt som en skurende lyd. har for ca 5000 km siden fået nye skiver og klodser på. har også tjkket om skiverne er skæve. de er en lille smul skæve ca 1,mm. men løfter jeg bilen op og drejer hjulene er der kun den klasiske ld fra skiver og klodser og stort set ingen modstand. Kan det komme fra lejet. Jeg m´ner bare, at hvis det skulle være lejet er det en knurrende lyd der typisk forsvinder eller bliver svagre når man drejer. hvilket ikke er tilfældet. denne lyd er der hele tiden men mest hørbar ved lav hastighed. ligeledes kan man også mærke den i fodpladen inde i kabinen. ngen der har nogen ideer
     
  2. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Det lyder som et leje...
     
  3. Klaus

    Klaus New Member

    Joined:
    14 Oktober 2006
    Indlæg:
    467
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Sdr.Vium i Westjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W201 2,5D
    Km:
    360000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    KIA Ceed sport 115
    Bil nr. 2 Km:
    60000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2009
    Stemmer også for et leje, jeg har nemlig samme lyd, men ingen slør overhovedet, men man kan høre forskellen når bilen er løftet og man drejer på det ene og det andet hjul efter hinanden, det ene hjul er lydløst og det andet har "en lyd" :)
     
  4. peterrask

    peterrask New Member

    Joined:
    2 April 2007
    Indlæg:
    26
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    vs

    synes bare det r underligt, jeg mener at hvis det skulle vær forhjulsljes, så plejer d da at synge???
    kan det være bærekuglen?hvordan ved man om bærekuglen er defekt?
     
  5. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Peterrask. Du har ret i, at et forhjulsleje næsten altid synger, men netop på en MB bliver det tit en mere rumlende eller skurende lyd som man ofte har i et baghjulsleje på mange andre biler.
    Jeg tror ,at det hænger sammen med, at en MB på det område faktisk er "omvendt" af mange andre biler (Nu får jeg klø :| ) idet den har koniske rullelejer i forhjulet og pressede kuglelejer i baghjulet.

    Bærekuglerne giver ikke nogen lyd fra sig, de er én af de dele der kan gøre bilen ustabil og sidevindsfølsom. De kan være meget svære at afsløre, da der er mange andre ting der giver samme symptom. Den specielle opbygning med fjederen placeret inderst på bærearmen og ikke i et fjederben som ses på mange andre biler gør, at der altid er pres på kuglen.
    Det er faktisk ikke unormalt, at synsmanden stikker dækjernet ind og tjekker for slør uden af aflaste den, og derfor tror den er ok, selv om den er slidt op! :(

    Der har været et par andre tråde i forum, hvor du kan læse meget mere om netop bærekugle problemet. Jeg går MEGET op i det med bærekugler, men nu har jeg jo også prøvet at tabe et hjul fordi kuglen røg ud mens jeg kørte...
     
  6. peterrask

    peterrask New Member

    Joined:
    2 April 2007
    Indlæg:
    26
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    vs

    tak for svaret. synes ny stadig det r meget ndrligt, da lyden langfra r konstant. har fornylig også fåt skiftt støddæmpere, kort tid efter det var sket bemærkede jeg en slags gummilyd, når jeg trykke biln ned ved venstr støddæmper. det er lidt den samme lyd der r nu, da den typisk opstå når jeg stopper og sætter igang. kan det være dæmpern der r noget galt med?
     
  7. peterrask

    peterrask New Member

    Joined:
    2 April 2007
    Indlæg:
    26
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    vs

    har nu fundet ud af hvor lyden kommer fra. den kommer fra det øverste af støddæmperne i begge sider. altså fra den øverste gummiklods inde i motorrummet. kan jeg uden videre skrue bolten i toppen af støddæmperen af løfte bilen lidt op og smøre hullet i gummiklodsen med lidt fedt, eller hvordan gør jg lige det???
     
  8. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Kig godt på dit tårnleje (øverste gummiklods i motorrum)
    om der er revner i gummiet hele vejen rundt om bolten i midten.
    Det lyder nemlig lidt som om at det er dine tårnlejer der er færdige, og er det tilfældet, kan det ikke bare smørres væk. :(

    Så er det "byt til nyt"
     
  9. peterrask

    peterrask New Member

    Joined:
    2 April 2007
    Indlæg:
    26
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    vs

    de fejler ikke nogt, de er helt nye. så jeg tror de er så ne, at de skal slides til, men indtil det sker, ville det være ok med lidt fedt
     
  10. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Tror ikke at fedt løser noget. Har aldrig oplevet et tårnleje der skal "køres til"
    Er de mon spændt ordentligt ?

    NÆÆÆ... Nu ved jeg hvad det kan være ! Kunne det mon være din krængningsstabilisator ?
    Prøv at skifte de 4 bøsninger - De er ikke ret dyre, og lette at skifte.
     
  11. Mercefreaken

    Mercefreaken New Member

    Joined:
    24 September 2007
    Indlæg:
    56
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Norge
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    V140 S420 L
    Km:
    110000
    Årgang:
    1997
    Bil nr. 2:
    Toyota Avensis stc.
    Bil nr. 2 Km:
    60000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2007
    Jeg har også et problem med en underlyd lyd som jeg har problemer med å konstatere hvor kommer fra, men tilsynelatende forfra (evt. midt i bilen). Det er en slags "tack-tack"-lyd som kun kan høres i meget lav hastighet, og jo lenger jeg kjører, jo mer hørbar er lyden. Når bilen er kald, hører jeg ingenting.

    Værkstedet har nå bilen inne for 3. gang for å finne ut av det. Først trodde de det var mellomakselen, ettersom denne ble overhalt for ca. 1 år siden og de fryktet at noe var gjort galt ifm. med det. 2. gang fant de ut at båndene til parkeringsbremsen var kaputt, så disse ble skiftet samtidig med at calipere, bremseskiver og bremseklosser bak ble skiftet, uten at det hjalp på lyden. Venstre hjulleje bak er også skiftet.

    Begge hjullejer foran ble skiftet for ca 2 år siden, men høyre måtte strammes tidligere i år. Nå forventer man nok at et hjulleje skal ha en lenger levetid enn 2 år, men "shit happens" - kan det rett og slett være et hjulleje som er kaput igjen?

    (Dette er egentlig off topic her da dette gjelder min W140 og ikke W124, men når emnet først ble tatt opp ville jeg gjerne forhøre meg).
     
  12. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Peterrask> Et tårnleje skal absolut ikke køres til eller have lidt ekstra fedt. Hvis de giver lyde så hurtigt efter udskiftning skal du desværre nok fokusere på fejlmontering eller fejl i selve lejet.
    Guldsmeden har ret mht. bøsninger i krængningsstabilisator, dem kan du evt prøve at give lidt fedt (vaseline)

    Mercefreaken> Jo, en w140 er måske lidt off topic, men hvorfor ikke, den har jo en stjerne
    Har du fået tjekket trækaksler? Nu ved jeg ikke om tingene hænger sammen på samme måde som en 124'er, men den kan lave tack-tack lyden når den er ved at blive dårlig, og den kan forplante sig via bagtøjet til midten af bilen. Jeg har selv kørt længe med en mystisk tack-tack lyd, der dog stoppede brat da trækakslen stod helt af :(
     
  13. Mercefreaken

    Mercefreaken New Member

    Joined:
    24 September 2007
    Indlæg:
    56
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Norge
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    V140 S420 L
    Km:
    110000
    Årgang:
    1997
    Bil nr. 2:
    Toyota Avensis stc.
    Bil nr. 2 Km:
    60000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2007
    Godt, jeg er jo egentlig gammel 124-mann, men når sjansen bød seg ville jeg gjerne prøve W140 også :D
    Kunne godt tenke meg 124 igjen, har kommet over to stk jeg meget gjerne kunne ha lyst på - en 400 E og en E 420.

    Har ikke sjekket dette nei, men vil det i såfall ikke komme lyder uavhengig av om bilen er kald eller varm / uavhengig av hvor langt jeg kjører med den?
     
  14. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    mercefreaken> Det er jo et godt spørgsmål. Et dårligt bagtøj kan jo lyde vældigt godt når man er ude og prøvekøre bilen, men når den så bliver varm kommer lydene. Det må jo være fordi smørremidler, metal osv. opfører sig anderledes når det er varm - Kardanfedt er jo noget stift når det er koldt men bliver væsentligt tyndere varm, og selvom en trækaksel ikke ligefrem bliver meget varm, vil jeg slet ikke udelukke der kan være en forskel.

    Samtidigt kan jeg da heller ikke udelukke, at der kan komme en lyd fra gearkassen, det er jo næsten det eneste bevægelige der er tilbage i den ende...
    Igen uden at ane noget om W140 - kan der være noget niveauregulering der kan lave noget??? Min gamle audi Avant lød til tider som en gammel sofa når den skulle have bagenden på plads...
     
  15. Mercefreaken

    Mercefreaken New Member

    Joined:
    24 September 2007
    Indlæg:
    56
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Norge
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    V140 S420 L
    Km:
    110000
    Årgang:
    1997
    Bil nr. 2:
    Toyota Avensis stc.
    Bil nr. 2 Km:
    60000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2007
    Hm, i dag da jeg parkerte slo det meg at denne lyden er så godt som identisk med den samme lyd som når "låsetappen" som gjør at bilen ikke triller i Park går i lås (typisk hvis du setter gearkassen i Park og så triller bilen noen cm før den stanser).
    AFAIR er gearkassen i min W140 den samme som brukes i flere W124 - har noen erfaringer med at denne låsetappen kan lage lyder?
     
  16. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Hej Michael

    W140 er sikkert en dejlig vogn ,.- uden tvivl,- 8) ,- men er vi ikke over i noget med en US model af w124 :?: ,- underforstået at alting bare er lidt større. :!: - drømmer selv om en w124 E420 :twisted: .

    med hensyn til lyd fra gearboks - P-stilling, .. så siger den efter min mening ikke noget,- måske et lille bitte klik,- men dog ruller den nogle få centimeter før den låser.
     
  17. Mercefreaken

    Mercefreaken New Member

    Joined:
    24 September 2007
    Indlæg:
    56
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Norge
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    V140 S420 L
    Km:
    110000
    Årgang:
    1997
    Bil nr. 2:
    Toyota Avensis stc.
    Bil nr. 2 Km:
    60000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2007
    En W140 blir nok aldri like smekker å se på som en W124 :) Men det er sjovt med en stor bil som overhodet ikke forsøker å legge skjul på at den er stor ;)

    En W124 E420 ville slett ikke vært dumt, synd de er så sjeldne her i Norge. 400 SE/S420 går jo ikke dårlig, så den samme motor i en W124 som veier flere hundre kg mindre... aiai ;)

    Det er det lille klik som høres ut som lyden i min bil. Jeg sendte en mail til en bekjent som er Norges måske største ekspert på MB automatkasser i kveld ang. dette, så får jeg se hva han sier.
     

Del denne side