Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.
  1. Stofberg

    Stofberg New Member

    Joined:
    29 Juni 2012
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Mercedes 190E 2.6
    Km:
    361000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Har kigget lidt rundt på markedet for Superchargers af ren nysgerrighed dog strejfer det mig tit at der annonceres om 8psi Superchargers til "stock" engines hvilket i min verden betyder en motor der ikke er opgraderet til boost men blot helt std uden turbo, om man virkelig kan smide en 8psi boost supercharger på uden at den splitter sig selv ad, er jeg ikke helt sikker på men tænkte om der var nogle af jer der havde facts på det.. ved at med over 0.5bar (10psi) boost er det nødvendigt at opgradere sin motor for holdbarhed men er der virkelig en forskel? :) - kunne jo være sjovt med en hygge supercharger på kareten :D
     
  2. JanDK

    JanDK New Member

    Joined:
    3 August 2011
    Indlæg:
    505
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Audi S6 Avant 4,2 V8
    Km:
    313000
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Smart Pure 0,8 CDi
    Bil nr. 2 Km:
    93000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2012
    Er 1 bar ikke 14 psi. :?:
     
  3. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Man kan lade 0,3-0,4 bar på en standart motor, uden ændringer.

    Over der, så skal motoren forstærkes, indsprøjtnings systemet ombygges o.s.v
     
  4. Stofberg

    Stofberg New Member

    Joined:
    29 Juni 2012
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Mercedes 190E 2.6
    Km:
    361000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    men
    sorry mht Psi / bar jeg for altid sammenlignet værdierne forkert :lol:


    så kan jeg roligt finde mig en "lille" hygge charger :D

    plejer det ikke at være en små 20-25 hk man max skaffer ved lavtryk? :)
     
  5. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Det kommer jo an på motoren.
    Her er lidt tommelfinger regler.

    For hver 0,1 bar = 10% effekt forøgelse på en 4 ventilers, er det 12%
     
  6. Ckriller

    Ckriller New Member

    Joined:
    6 Oktober 2012
    Indlæg:
    13
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    190E
    Km:
    300
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Magnus glumsø kørte 0,8 på standard motor :) holdte 30-40.000 knap 300hk på en 2,3 8v det var så med turbo :)
     
  7. PeterASK

    PeterASK New Member

    Joined:
    21 Januar 2013
    Indlæg:
    333
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Odense
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE
    Km:
    504000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hvad gik så galt? :)
     
  8. Ckriller

    Ckriller New Member

    Joined:
    6 Oktober 2012
    Indlæg:
    13
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    190E
    Km:
    300
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Sparkede et stempel ud gennem siden :) det ser sku lidt voldsomt ud :)
     
  9. Morten Bech

    Morten Bech Member

    Joined:
    23 Marts 2007
    Indlæg:
    554
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Ville man kunne montere en sådan 'lavtryks' kompressor på en 300e-24, eller er den for højt komprimeret? Kunne godt bruge noget mere bundtræk :D

    Hvilke har du kigget på og til hvilke priser?
     
  10. Brizz

    Brizz Member

    Joined:
    25 August 2012
    Indlæg:
    322
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Vendsyssel
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Skoda Superb
    Km:
    116000
    Årgang:
    2009
    Bil nr. 2:
    Honda VFR800Fi
    Bil nr. 2 Km:
    56400
    Bil nr. 2 Årgang:
    1998
    300E-24 er alt for højt komprimeret til at køre med tryk af betydning ved lave omdrejninger, medmindre du stiller tændingen helt ned i skærsilden - og det giver rigtig meget VARME

    Den kan sikkert godt tage noget tryk oppe i omdrejningerne, men hvis der virkelig skal hentes noget skal der andre stempler eller en tykkere toppakning med i pakken.

    Så vidt jeg husker lavede/laver Mosselmann turbokit til 300E-24 med op til 400Hk.

    En god kompression til trykladning ligger mellem 7,5 og 9 alt efter hvor voldsomt det skal være....
     
  11. Stofberg

    Stofberg New Member

    Joined:
    29 Juni 2012
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Mercedes 190E 2.6
    Km:
    361000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Mercedes'erne kan holde til mere end man tror! men du kan jo ændre din kompresion til at køre med tryk.. et godt eksempel er Roman fra Turbobandit.. han har modbevist en masse mennesker der påstår sjove ting om biler ^^

    https://www.youtube.com/watch?v=JoV8ePXxFSE

    Men udfra om din motor er i god stand eller ej kan den nemt holde til 0,5bar i tryk og med kompressor er det nemmest da den har konstant ladetryk hvorimod med turbo skal vi nok over i ny ECU

    (fik lige brugt lidt tid på at studere det helt igennem) :cool:
     
  12. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Eller se nu bare denne sindssyge Black smoke W123er :lol:
    Den er jo vold syg :mrgreen:

    :arrow: http://m.youtube.com/watch?feature=related&v=24afjVqm2Uw

    Men ja alle turbo kit der er lavet til eks. M104 af div. Tunings selskaber er bygget over et kit der inkluderede andre plejle stænger som giver mere plads over stemplet så mindre kompression opnåes.
    Denne motor egner sig faktisk godt til tryk, da den er født med under afkølet stempler.
    Så man behøver ikke nødvendigvis andre stempler men den er sart fordi kompressionen er for høj.
    Ellers holder den fint til 400 hypper, det er der vist også eksempler på fra den syge svensker turbo banditten.

    Ellers kan man bruge M103eren som på nogle/de fleste køre med 9:1 kompression (nogle køre faktisk med 10:1) :info:
    Men her mangler så tilgengæld underafkølingen af stemplerne.
    Det samme er tilfældet med de nye M104ere her gik man bort fra underafkølingen, med undtagelsen af AMG motorerne.

    Brabus har faktisk og lavet en twin turbo motor over M103eren samtidig med en op-boring til 3.5 liter.
    Den smider vist 360Hk på det org. Indsprøjtning og laver et moment på mere end 450Nm.
    Og selvfølgelig var det bodo buschmann ham selv der erhvervede sig den første af slagsen, nemlig en 190E 3.5 Twin turbo
    Den må bare have været fæl ond :shock: lav vægt og masser af grunt og brøl.

    Jeg er faktisk ikke klar over om M103eren er forberedt på at montere olie dyser til under afkøling af stemplerne.
    Men det er desvære ikke bare lige at montere, da bundkaret ikke er en formiddags opgave at fjerne for gds. Manden hjemme i perlestene :p
     
  13. Stofberg

    Stofberg New Member

    Joined:
    29 Juni 2012
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Mercedes 190E 2.6
    Km:
    361000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Apropo Roman fra Turbobandit så smider han jo 650hk, do mindes jeg han knækkede et stempel pga produktions fejl :lol: , men det er vel fair nok ved 1,5bar... dog ved jeg personligt at 300-350hk kan en m103 motor snildt holde til og hvis man er bange for olie kølingen er det jo blot at opgradere! stemplerne har køling nok til under 350hk ifølge diverse tunings steder jeg har forhørt mig hos som har pillet ved m103 motore og stadig holder "øje" med dem :) dette gælder dog også BMW's lign motore på trods af den anderledes tændings rækkefølge :)
     

Del denne side