Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Hjælp ....jeg ryster...LØST!

Emne i 'Diverse Drivline' startet af hiburebe, 26 Maj 2013.

  1. hiburebe

    hiburebe Member

    Joined:
    29 Januar 2011
    Indlæg:
    362
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    W124-300e sportline
    Km:
    325000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    W164ML 320cdi 4matic
    Bil nr. 2 Km:
    260000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2006
    Jeg har brug for en ide´om hvad jeg har overset.

    Fra ca 105 og op til 130 kmt sidder jeg med lidt smårysteri i rattet (pisseirriterende).
    Det er ca hvad der svare til 2min på uret.,..(giver det mening? :shock: )

    Her er hvad jeg har prøvet.:

    Bilen er 4 hjulsudmålt/ justeret til UG - og har nye bærekugler,- styrtøjsdæmper-,styrekugler er ok,- komplet ny bagvogn , lejer knirkebøsninger , arme mv.
    Stød dæmpere og fjedre er ikke nye men fejler efter bedste overbevisning ikke noget.
    ( forfjeder er knækket i den ene side meeeeen....Hmm)
    Dæk er afbalanceret og forsøgt byttet for bag- og for øvrigt gjorde den det samme med vinterhjul - så det er heller ikke det.
    Bremser hænger ikke og er for en sikkerheds skyld blevet adskilt og renset både på navet og inderside af skive (imod nav).
    Navet ser ikke skævt ud målt med måleur.

    Hvis jeg er meget kritisk kan der være tale om MIKROSKOPISK slør i hjælpestyrehus....men kan det være det?
    OG hvilke andre ting har i ERFARING med kan give dette?

    Jeg er klar over at min kardan kan være et isue......men giver det så "hårde" små rystelser og kun i rattet?
    Jeg ville mene det var hele bilen i så fald......

    Kan der være noget med servoen eller styrehuset ?
    Bilen er født sportline og der er så vidt jeg ved noget med et andet rat udslag og et mere følsomt styrehus (hvad jeg har hørt) men jeg har ingen erfaring med det.

    Og betyder det overhovedet noget i denne sammenhæng ?

    Forslag modtages med "kyshånd"...
     
  2. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    Re: Sv: Hjælp ....jeg ryster.

    Kardan eller måske træk aksler ?

    //KONGEBILER.
     
  3. JanDK

    JanDK New Member

    Joined:
    3 August 2011
    Indlæg:
    505
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Audi S6 Avant 4,2 V8
    Km:
    313000
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Smart Pure 0,8 CDi
    Bil nr. 2 Km:
    93000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2012
    Re: Hjælp ....jeg ryster.

    Hvis det ryster over 100 km/t bør det komme bag fra.
     
  4. hiburebe

    hiburebe Member

    Joined:
    29 Januar 2011
    Indlæg:
    362
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    W124-300e sportline
    Km:
    325000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    W164ML 320cdi 4matic
    Bil nr. 2 Km:
    260000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2006
    Re: Hjælp ....jeg ryster.

    Jamen hvis det kommer bagfra...kan man så mærke det i rattet på samme måde som hvis det er et skævt / uafbalanceret fordæk ?
    Det er nemlig fuldstændig samme følelse.......
     
  5. JanDK

    JanDK New Member

    Joined:
    3 August 2011
    Indlæg:
    505
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Audi S6 Avant 4,2 V8
    Km:
    313000
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Smart Pure 0,8 CDi
    Bil nr. 2 Km:
    93000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2012
    Re: Hjælp ....jeg ryster.

    Det er set og mærket før.
     
  6. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Re: Hjælp ....jeg ryster.

    En skæv fælge eller dæk. Det er ikke alt et afbalancering apperat kan fikse!
     
  7. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Re: Hjælp ....jeg ryster.

    Der er noget galt, men inden du bruger en bondegård på reparationer så find en der kan lave det rigtigt...

    hvis du har byttet for og bag fælge om og det er præcis samme oplevelse så er det ikke fælge/dæk, medmindre alle 4 fælge/dæk er 100% lige skæve, som er lidt urealistisk...

    tjek kardan for slør, i ophæng, hardyskiver, og bøsninger i kardan, tjek bøsninger omkring, bærearme for/bag, med koben...
     
  8. hiburebe

    hiburebe Member

    Joined:
    29 Januar 2011
    Indlæg:
    362
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    W124-300e sportline
    Km:
    325000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    W164ML 320cdi 4matic
    Bil nr. 2 Km:
    260000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2006
    Re: Hjælp ....jeg ryster.

    Alle 8 ( Sommer og vinterhjul ) gør det samme.
    I øvrigt er jeg så heldig at have en god kammerat som er dækmand og vi har været alt igennem vedr. vejslag- optimering og skæve fælge....og det er med 100% sikkerhed ikke det der er årsagen. ( 8 Hjul :shock: )

    "Vi" har også 4-hjulsudmålt og just den med et meget fint resultat vedr. løbslinier osv.(alt endte med at blive "grønt") så det skulle heller ikke være det. 8)

    Koben på mine helt nye arme og knirkebøsninger i bagvogn vil ikke give noget.....
    Vi er jo sådan set tilbage ved forvogn eller aksler.......

    Men JEG har ikke ERFARING for at et problem vedr. aksler skulle gøre at rattet ryster...... med den fornemmelse af et forhjul er ude af balance.......og jeg har tjekket kardankryds mv.
    Uden og vide det ville jeg jo også mene man skulle kunne mærke det i resten af vognen hvis det var en aksel eller....... :?:

    Hardy skiver er ikke nye... men ser pæne ud og ikke revnet/skæve og slet ikke som nogle af de billeder jeg har set af forummedlemmers ødelagte ditto.

    Jeg vil medgive at mit bagtøj ikke er ok ( det hyler og skal skiftes) men det er jo kun en lyd......
    Jeg vil også medgive at mine trækaksler virkede stive i ledene da jeg havde det skilt ad i forbindelse med arme og lejeskift men kan det være det....

    Hmmmm ......ved sgu ikke rigtigt.......er der noget i styrehuset ( en ventil eller lign) der kan drille ?

    Fuck der er irriterende.......den havde det også inden jeg begyndte på alt det her.......stod på sure gamle dæk og en træt bagvogn + def styretøj (def styrekugler og bærekugler + dæmper) og alt er skiftet.! :twisted:
     
  9. 300E24

    300E24 Member

    Joined:
    23 November 2010
    Indlæg:
    365
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Volvo V40 2.0T
    Km:
    135000
    Årgang:
    2002
    Bil nr. 2:
    Renault Laguna V6-24
    Bil nr. 2 Km:
    74000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
    Re: Hjælp ....jeg ryster.

    Jeg må sige at jeg er enig med JanDK...

    Rystelser i rattet ved over 100 km/t på en baghjulstrækker skal, næsten uden undtagelse, altid findes i bagvognen...

    Og ja, dårlige led på dine trækaksler kan godt være problemet...

    Brian
     
  10. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Re: Hjælp ....jeg ryster.

    Se om ikke du kan låne 4 stål fælge med dæk og se om fejlen går væk + tjek lige at du ikke har en bremse der hænger
     
  11. hiburebe

    hiburebe Member

    Joined:
    29 Januar 2011
    Indlæg:
    362
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    W124-300e sportline
    Km:
    325000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    W164ML 320cdi 4matic
    Bil nr. 2 Km:
    260000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2006
    Re: Hjælp ....jeg ryster.

    Jeg har prøvet med alle mine hjul.
    Også byt for bag på begge sæt.
    Det er nyt frisk gummi....ehe ...ikke helt frisk ...vinterdækkene er fra sidste sæson...men sommerdækkene er fra i år Continental sommer og Vredstein vinter.
    Det er 15" vinterhjul 195/65-15 og 205/55-16 sommerhjul.
    Og som sagt er min bedste kammerat dæk/styrtøjsmand med mange års erfaring( ca. 40År ) og vi har for en sikkerheds skyld "trillet" dem alle sammen igen og målt vejslag skævheder mv.......så jeg må indrømme...jeg tror ikke på det vil give noget,- men man skal selvfølgelig aldrig sige aldrig. :idea:
    Bremser er som sagt gået igennem også,- og ingen fejl / "hængere" her :cry:

    "djaabo" ....vil det sige du ikke lige tror på det med trækaksler eller kardan som "rysteårsag" i rattet ved den hastighed? :?:
    Det var ellers det næste jeg ville begynde at ofre penge på.....

    Øv hvor det irritere mig specielt fordi den også gjorde da jeg købte den, i den "defekte" opsætning med sur undervogn, gamle skæve dæk osv.....det er bare blevet værre med tiden.
     
  12. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Re: Hjælp ....jeg ryster.

    Jeg har efterhånden set ligne tilfælde et par gange og det ender altid op med at det er fælgene.

    Er det kardan der driller, så ville rystelserne allerede kommer fra 40kmt og op efter.

    Rystelser du kan mærke i rattet er jo noget med din hjul at gøre.

    D.v.s. skæve fælge, slup i et hjulleje, en bremse der hænger, rust mellem skiver og nav eller et skævt nav.
    9 ud af 10 gange, er det skæve fælge... det er ikke noget man kan se med det blotte øje (selv ikke med 40 års affaring) en afbalancerings maskine kan heller ikke se det.

    Som tommelfinger regl, så skal en alu fælg helst kun have et sæt klodser!! en stribe inde og en ude + at en stribe skulle helst ikke være på mere end 40 gram. Er man ude over disse normer, tyder det på skæve fælge eller dæk.

    Så derfor, så prøve med et sæt stål fælge, de er stort set aldrig skæv i forhold til de bløde alu!

    Det er da et billigt forsøg istedet for bare at skifte dele
     
  13. hiburebe

    hiburebe Member

    Joined:
    29 Januar 2011
    Indlæg:
    362
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    W124-300e sportline
    Km:
    325000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    W164ML 320cdi 4matic
    Bil nr. 2 Km:
    260000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2006
    Re: Hjælp ....jeg ryster.

    Du har så evigt ret med hensyn til det forsøg og jeg har jo også selv "været der" hele tiden.
    Jeg blev i tvivl da mine 8 hjul umiddelbart ikke skulle fejle noget,- og jeg samtidig af andre herinde blev ledt i retning af trækakalser og kardan.
    Jeg må ud og finde et tredje sæt og så prøve med det.....
    Og jo du har ret....alle mine hjul er Alu....
     
  14. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Re: Hjælp ....jeg ryster.

    sandsynligheden for at alle dine 8 fælge/dæk er skæve er ualmindelig lille..
    Så jeg er på ingen måde overbevist om fejlen findes der...
    Men der findes en meget lille sandsynlighed for fejlen ligger der....

    For en sikkerheds skyld så undersøg det øvrige som kardan osv , evt kan du helt uden beregning få gennemgået bilen for alle fejl hos mercedes herlev, der er rimelig grundige og så får du en liste over alle defekter som skal laves....

    så har du på skrift hvad der galt i stedet for teorier herfra...
     
  15. Printz

    Printz Member

    Joined:
    6 Juni 2009
    Indlæg:
    103
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Falster
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    E220
    Km:
    261000
    Årgang:
    1993
    Bil nr. 2:
    VW Type 1 1300 6v
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Re: Hjælp ....jeg ryster.

    Tænker Converter?
    Motorophæng(knækket i aluarmene eller dårligt gummi)
    Gearkasseophæng?

    Mvh. Jacob
     
  16. Traxspeed

    Traxspeed New Member

    Joined:
    25 April 2008
    Indlæg:
    41
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    S124 300 TD
    Km:
    470000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Re: Hjælp ....jeg ryster.

    Her er min erfaring med små rystelser både i karossen og i raten.
    Jeg døjede selv med små rystelser i raten fra ca.70 kmt og opefter og jeg har gjorde rigtig meget for og få det væk, skiftede alt gummi, trækarme, motor + gearkasse + bagbro ophæng, ny kardan, lånte andre fælge som kørte perfekt på den bil jeg lånte dem fra, men de små rystelser forsvandt ikke, så kom jeg frem til at det måtte være støddæmperne og kørte ind til den lokale bremse firma for og bestille dem. Han spurgte om jeg var sikker på at støddæmperne var færdig, jeg fortale ham hvad der var blevet skiftet og manglede så set kun støddæmperne. Han fandt nogle nye bremse skiver til bag og sagde jeg skulle skifte dem for han var 99,99 % sikker på at det var fejlen, jeg tænkte han har da tabt sutten, men efter skiverne var skiftet var alle rystelserne væk så han havde ret.
     
  17. hiburebe

    hiburebe Member

    Joined:
    29 Januar 2011
    Indlæg:
    362
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    W124-300e sportline
    Km:
    325000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    W164ML 320cdi 4matic
    Bil nr. 2 Km:
    260000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2006
    Ja så fandt jeg fejlen.

    Da jeg for ca. 1 år siden var til syn bemærkede synsmanden at den gik lidt tungt i det ene forhjul....altså som om den hængte.
    Jeg har selv været meget obs. på dette...og har haft renset og smurt /motioneret calipre uden at den har gjort det siden.
    Selvfølgelig har jeg jo i den senere tid med alle mine hjulskift konstateret at den ikke hængte så det var jo nok bare en engangsforeteelse ved det syn. :-?
    Men fordi jeg blev ved med at småryste....(og iøvrigt lidt variabelt hvornår)..... tænkte jeg at det måske kunne være det samme som engang jeg havde en Fiat 127 som lavede det samme
    (ingen sammenligning ellers tak!) :cool:

    En dag jeg havde været ude og køre og den havde rystet helt vildt tænkte jeg:
    Op med det forhjul- og så prøv at løsne luftskruen....og pift sagde det og bremsevæsken stod ud....meget kortvarigt og efterfølgende gik mit forhjul lidt lettere.
    Det havde nu aldrig gået "tungt" eller bemærkelsesværdigt dårligt....men der var en ændring i modstanden at spore!

    Jubiheee så er det alligevel et bremseproblem.
    Slangen har simpelthen en defekt der gør at den ikke lukker "trykket af" efter man har haft aktiveret bremsen men det er jo i sagens natur ikke nødvendigvis noget der er der hele tiden ,da det jo er et fleksibelt materiale sådan en fætter er lavet af!

    Og ja selvfølgelig har jeg haft kikket på bremser som også nævnt, men det er jo ikke til at vide hvornår den har tænkt sig at være "oliemodstander".
    Den har hele tiden bremset både lige, godt og uden rysteri og de hængte jo heller ikke :whip: .....nej gu gjorde de ej men slangen ville ikke give slip på trykket altid ellere måske den kun havde problemer med at lede en lille oliemængde tilbage fra små aktiveringer af bremsen....... såheeeeeee.
    2 nye slanger....og så lige 2 nye calipre med det samme proppen var af ( de så alligevel lidt uldne ud...) og

    VUPTIIIII PROBLEMET VAR VÆK !
    Jubiheee.

    Jeg er nu glad for at jeg ikke købte mig fattig i div andre detaljer som tilsyneladende ikke fejler noget for til sidst at ende op med at SKIFTE 2 BREMSESLANGER.

    Og ja vi må jo konstatere at rysteri i rattet havde med forhjul at gøre..... i MIT tilfælde. :wink:
     
  18. 300E24

    300E24 Member

    Joined:
    23 November 2010
    Indlæg:
    365
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Volvo V40 2.0T
    Km:
    135000
    Årgang:
    2002
    Bil nr. 2:
    Renault Laguna V6-24
    Bil nr. 2 Km:
    74000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
    Det er jo det der gør det "sjovt" at fejlsøge på, især, periodiske fejl. Man skal jo også altid huske på at der er ingen regler uden undtagelser... :twisted:

    Men fedt at problemet er løst, jeg HADER virbrationer i bilen... :p

    Brian
     
  19. hiburebe

    hiburebe Member

    Joined:
    29 Januar 2011
    Indlæg:
    362
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    W124-300e sportline
    Km:
    325000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    W164ML 320cdi 4matic
    Bil nr. 2 Km:
    260000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2006
    Jeps det har du ret i Brian.... :D
    Jeg er også super glad for den nu....køre perfekt ( på dine gamle bageste fjedre og støddæmpere :) )
    Og så med alt det andet nye....
    Så mangler jeg bare og få skiftet de forreste fjedre ud....

    Til gengæld er jeg igen røget i "klister" med en uoriginal reservedel.

    Min Kondenser til klima anlægget er" piv-violin" utæt. :twisted:
    Den er så rusten at man skulle tro den havde siddet der fra bilen var ny...... :whip:

    Den er kun 1,5 år gammel.....gu ve hvad de maler med der ude i Kina......vandfarve???? :eek:

    Hold kæft hvor er jeg træt af det....det vil da ingen ende tage med kvaliteten af uoriginale reservedele.

    Gæt hvor den næste kondenser bliver købt? rules
     
  20. heiber

    heiber New Member

    Joined:
    29 December 2012
    Indlæg:
    195
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    230 E
    Km:
    280000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    TAK og Igen TAK fordi du skriver tilbage, at du har løst dit problem,
    det er der alt for mange der ikke gør, dvs man for ikke rigtig svar på
    det spørgsmål/problem folk har og det er jo det vi alle lære af 8)
     

Del denne side