Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

fjeder skiftes

Emne i 'Fjedre, Støddæmper, sænkning' startet af elpres, 3 April 2013.

  1. elpres

    elpres New Member

    Joined:
    26 Maj 2011
    Indlæg:
    87
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250D
    Km:
    470000
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2 Km:
    0
    hej alle, jeg er blevet indkaldt til syn... :shock:
    jeg ved at der er gået en lille bid af den ene forfjeder, men er den til at skifte selv? hvad grej skal jeg bruge og i hvilken rækkefølge gør jeg det? lidt råd og vejledning vil blive værdsat.
     
  2. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Du skal bruge en fjedre spænder og det er det. Bilen skal self stå på lift, eller være klodset højt op, så man kan komme til.

    PS. pas på med denne opgave! at skifte en forfjeder en ikke en ufarlig opgave, hvis ikke fjeder spænderen sider ordentlig og du for fjederen i hovet, bliver det en kort fornøgelse :eek:

    Mere info om skiftet, kan ses på http://w124-zone.com/downloads/MB%20CD/W124/Main.html

    Husk at skifte fjedre parvis!
     
  3. lbe

    lbe Member

    Joined:
    29 August 2008
    Indlæg:
    550
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Hvalsø
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w201 2.0D
    Årgang:
    1986
    Og husk at det skal være den rigtige fjederspænder; de "almindelige" duer ikke.
     
  4. elpres

    elpres New Member

    Joined:
    26 Maj 2011
    Indlæg:
    87
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250D
    Km:
    470000
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2 Km:
    0
    min far har sådan et set, hvor det er sådan nogle skåle og en form for gevindstang. jeg prøver lige at se om jeg kan låne en lift, og så må jeg jo bare igang.
     
  5. superclaus232

    superclaus232 New Member

    Joined:
    26 Oktober 2008
    Indlæg:
    193
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    odense
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 E300D 24V
    Km:
    506
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    FJ1200
    Bil nr. 2 Km:
    39
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Jeg kan anbefale at få et værksted til det. De kan gøre det meget hurtigt hvis de har sådan en fjederspænder der kører på trykluft (og det har MB værksteder!).
     
  6. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Den man kan købe hos Gørløse som vel er tæt på den org. de bruger, står der ikke må bruges med trykluft.
    Hvorfor ved jeg ikke, men det står der.
     
  7. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Det er super nemt hvis du har det rigtige værktøj, 2 skiver og gevind du kan sagtens skifte dem uden lift, det tager 10 min så er de alle skiftet :) men det er self mere komfortabelt hvis du kan arbejde med bilen på lift..

    har du derimod ikke det rigtige værktøj er det ekstremt svært...
     
  8. hiburebe

    hiburebe Member

    Joined:
    29 Januar 2011
    Indlæg:
    362
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    W124-300e sportline
    Km:
    325000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    W164ML 320cdi 4matic
    Bil nr. 2 Km:
    260000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2006
    Det er fordi man "knækker" den medbringer stift der er imellem 6-kanten og selve gevindstangen.
    Den er monteret med en stift og jeg gætter på at det er fordi man ikke "må" svejse 6-kanten fast af hensyn til materiale træthed og spændinger fra svejsearbejdet. !
    Derfor manuelt arbejde på den type spændeværktøj. ! rules

    Og i min udtalelse gætter jeg kun,- idet jeg ikke har set Gørløses model men dem jeg har set er udført sådan!
     
  9. Lasse68

    Lasse68 New Member

    Joined:
    8 Januar 2009
    Indlæg:
    1,171
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Ishøj
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    260E Aut.
    Km:
    125000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    FORD focus 2.0 Ghia
    Bil nr. 2 Km:
    207000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2000
    SOBATECH har fjederspænderen fra Gørløse. Der står også at man kun må bruge manuelt værktøj.
    Vi har nu godt nok brugt luftnøglen en del gange efterhånden. Det er der ikke sket noget ved. Dette er selvfølgelig ikke en anbefaling. Man skal altid gøre som brugsvejledningen foreskriver. Ellers er det på eget ansvar (hvad det jo altid er)
     
  10. elpres

    elpres New Member

    Joined:
    26 Maj 2011
    Indlæg:
    87
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250D
    Km:
    470000
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2 Km:
    0
    jeg fik min far til det, han har nogle prof fjeder spændere. Så nu skylder jeg ham.... æv :)
    slap dog af med den onde metalliske pive lyd fra forhjulet, efter den ny fjerder er på. dejligt
     

Del denne side