Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Overvejer at skifte MB ud

Emne i 'Diverse emner uden særspeciale' startet af Aasted, 25 April 2013.

  1. Aasted

    Aasted New Member

    Joined:
    2 Januar 2010
    Indlæg:
    583
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordsjaelland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    SOLGT w124 250TD
    Km:
    340
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Ford Focus 2,0 TDi
    Bil nr. 2 Km:
    12406
    Bil nr. 2 Årgang:
    2013
    Tja, altså, bagklappen er utæt, bagrudevisker virker ikke, det siger klonk fra et hjulophæng (noget noget med gummimanchetter, den går 12 på literen og koster over 8.000 i vægtafgift, har ingen airbags, og ingen ESP, differentialet hyler mere og mere, ventilerne klaprer rigtigt meget. Og så er der hul i pladen lige under bagerste sideruder i begge sider, og rust langs kanten af ruden.
    Så hvis jeg vil have bragt disse ting i orden skal der smides en masse penge i den, og så er det stadig mekanik der har kørt mindst 340.000 km. Alle små elmotorer går en efter en nu, og nogen af dem kan jeg renovere selv, mens andre nok kræver udskiftning.
    Det er jo rigtigt at det er billigere end at købe nyere bil, som jo også kan gå i stykker. Men jeg orker bare ikke så meget bøvl, og teknik som ikke virker perfekt.

    Og det med 0-100 handler om, at når jeg kører 90 km/t og træder på speederen, sker der absolut næsten ingenting.
    Det betyder at overhalinger er lukket land, og når jeg er i yderste spor på motorvejen og lige vil med i køen i overhalingsbanen, kan jeg ikke rykke hurtigt op i fart, fra f.eks. 100 til 110-120 stykker. Og det irriterer mig dagligt.
    Kører næsten 25.000 km på motorvej om året. de sidste 5.000 er på alm. veje.

    Men det er da rigtigt - er det alle de mange penge værd, at slippe for den irritation.
    Og helt sikkert - jeg ville have beholdt den hvis der bare var lidt mere skub i den, og den havde haft airbags.
    Skal siges at jeg altid kører meget pænt når jeg har andre med, men også stadig er et legebarn når jeg er alene (på steder hvor jeg ikke er til fare for nogen).

    Har faktisk lige kigget på en Focus 1.0 og 1,6 ECO diesel.
    Sådan en som har kørt få tusind km (3-4) ligger på lige omkring 230.000 og er altså næsten helt nye.
    Det ville jo sænke mine daglige omkostninger væsentligt i mindre vægtafgift (1200 kr i stedet for 8500) og flere km/l. Opgivet til næsten 30, men lad os bare sige den kun kan køre 24 km/l, så er det det dobbelte af hvad jeg gør nu.
    18.000 kr i diesel istedet for 36.000 kr om året.
    En samlet besparelse på ca. kr. 25.000 om året fratrukket et par serviceeftersyn jeg så må betale for istedet for at udføre dem selv.

    Og så er alt nyt. Og der vil være garanti på tingene.
    Og der er altså skub i de der nye små turbodiesler.
    Overvejer denne mulighed kraftigt.
    Har haft Ford i mange år tidligere og er ikke bange for at vælge dem igen. Har et supergodt autoriseret værksted i Nykøbing Sj. som altid har behandlet mig helt fair.

    http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/ford/focus/16-tdci-105-trend-stcar-eco-ss/1422367
     
  2. heiber

    heiber New Member

    Joined:
    29 December 2012
    Indlæg:
    195
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    230 E
    Km:
    280000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej kan godt se det bliver rigtig dyrt at få den 100% iorden
    og især vægt afgiften.
    Siger jo heller ikke, det er en dårlig ide, men at en nyere
    kan også blive dyr at rep.
    Held og lykke både med bilen og det private
     
  3. Aasted

    Aasted New Member

    Joined:
    2 Januar 2010
    Indlæg:
    583
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordsjaelland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    SOLGT w124 250TD
    Km:
    340
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Ford Focus 2,0 TDi
    Bil nr. 2 Km:
    12406
    Bil nr. 2 Årgang:
    2013
    Det er naturligvis helt rigtigt MEN der er pokkers stor forskel i den grønne afgift.

    En mondeo med oplyst 14,1 km/l koster 7.200 om året i afgift
    En Focus med oplyst 29,4 km/l koster 1.200 om året i afgift.
    Min MB D250 koster til sammenligning omkring 9.000

    Hælder sgu nok mere og mere til at det bliver en næsten ny Focus der måske har kørt 8.000 km og som er faldet 20-30.000 fra nypris.
    Så slipper jeg også for alle de andre problemer du nævner, Brabus. For jeg er helt enig. Det er en jungle derude.

    Gad vide om der er nogen som vil købe en ældre MB, som kører perfekt og starter hver morgen :lol:
     
  4. PeterASK

    PeterASK New Member

    Joined:
    21 Januar 2013
    Indlæg:
    333
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Odense
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE
    Km:
    504000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Ikke at jeg kan komme med det perfekte svar. Men skal da lige blande mig ;)

    Jeg tror alle biler har deres "søndags" biler imellem. Min bror har haft en focus og mondeo, begge problemer. Selv har jeg haft en ældre mondeo, ikke de store problemer. Men så røg katten, og jaaee nu har jeg en 300TE :D Der har også nogle fejl. Men har købt den billigt, så det hører med.
    Jeg ville prøve en 300TE, eller 280TE eller noget i den stil. Vægtafgift er lidt mindre end din nuværende og ja, km/l er også mindre, men du spare stadig da du ikke skal give nypris for en bil. Og der er lidt ryk i dem.
    Men ja som du ved, pas på bagruderne, bag. Har selv lige skiftet rust ud med metal. Enkelte steder luft ud med metal. Og er ikke færdig endnu. :D bagklappen er næste tur.

    Men hvad med en velholdt, "dyre end min" 260TE, 280TE osv der op ad?
    Med mindre du bare vil noget andet og nyt :)
     
  5. Lars190

    Lars190 Member

    Joined:
    21 Oktober 2010
    Indlæg:
    321
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Hyundai Atos
    Km:
    65000
    Årgang:
    2006
    Har arbejdet sammen med en som havde en mondeo fra 02-04 eller sådan noget og den slugte egr eller gasspjældet eller sådan noget= 25000kr ved ford for en ny brugt motor!!!! Det er vist ikke et ukendt problem for mondeo. Hvad nye volvoer angår deler mange af dem motorer med ford og en saab diesel er en fiat motor osv så sørg for at sætte dig godt ind i sagerne inden du køber for de blander på kryds og tværs idag. Kun Mercedes og BMW er ægte biler idag og med undtagelse af et par små mercere trækker de også på de rigtige hjul. Undgå peugeot og citroen da de deler mange ting og bare generelt er ringe. Hvis du vælger Opel er det en god idé at vælge en diesel for med undtagelse af et par motorer af eget fabrikat er det Isuzu og de er holdbare. Held og lykke med hvad du nu vælger....
     
  6. superclaus232

    superclaus232 New Member

    Joined:
    26 Oktober 2008
    Indlæg:
    193
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    odense
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 E300D 24V
    Km:
    506
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    FJ1200
    Bil nr. 2 Km:
    39
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Her er mine tanker:

    Hold dig fra Citronen, med mindre du er frankofil! - det er en herlig bil når den kører, men der er næsten altid en eller anden lampe der blinker og de er bare ikke designet for andre end frankofile mennesker - tjek evt. instruktionen for at skiftet batteriet!

    Mondeoen er sikkert fin - det kører jo mange af dem og så er det i det mindste let at finde andre der har haft samme problemer når de nu opstår.

    V70 - en herlig bil, men de har altså ikke det bedste ry' hvad angår reparationer.


    - men hvorfor skifte væk fra MB når du har så mange penge at købe for? - en W211 E320 fra ca. 2004 fåes til ca. 150.000kr i god stand og hvis du så vil være pertentlig sender du den til "renovation" på et værksted der normalt renoverer gamle taxa'er. Så har du en supergod bil til max. 200.000kr der kan holde i maaange år. Desuden behøves du ikke vende dig til at skulle køre en ny og anderledes bil.
     
  7. Aasted

    Aasted New Member

    Joined:
    2 Januar 2010
    Indlæg:
    583
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordsjaelland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    SOLGT w124 250TD
    Km:
    340
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Ford Focus 2,0 TDi
    Bil nr. 2 Km:
    12406
    Bil nr. 2 Årgang:
    2013
    Hm ja. Der er for og i mod, og hvad er det der driver mig.

    Altså, jeg er træt af at reparere hele tiden, og den høje afgift, og det relativt høje forbrug, og de værksteder jeg har adgang til.

    Vil bruge min tid til andet, så en nyere "kedelig" bil, med lavt forbrug, lille afgift og lige akkurat plads nok, og en kvik motor, og lidt sjov i svingene, og med et godt stereo anlæg med ordentlig lyd, og indbygget tlf-bluetooth og 6 airbags, esp, nye lækre sæder, tiptronik gearskifte, galvaniseret undervogn, 2 års garanti og en masse års rustgaranti frister altså helt enormt meget.
    Kørte uden problemer 230.000 km i min forrige bil - Focus benzin fra 2002, indtil min kone smadrede den.

    Jeg har efter 5 år i min ellers udmærkede MB lyst til at sidde og pille ved noget lækker mekanik og elektronik som bare virker.

    Hvis skifteretten afgør sagerne som jeg forventer, har jeg mulighed for det, gør jeg det.
    Overordnet fordi hvis det går rigtigt galt i en ulykke, er en ny bil mere sikker.
     

Del denne side