Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Hardy Skive aka Flexdisc

Emne i 'Diverse Drivline' startet af Bindse, 5 April 2013.

  1. Bindse

    Bindse Active Member

    Joined:
    1 Oktober 2007
    Indlæg:
    1,197
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +11 / 0
    Min bil::
    W201 190E 2.0
    Årgang:
    1985
    Hejsa
    Så fik man endelig taget skridtet og fik skiftet den forreste hardyskive.
    Ville have skiftet begge men syntes det var en kæmpe opgave at få forreste fri og havde ikke
    mere tid på liften da værkstedet lukkede.
    Har ikke kørt prøvetur endnu men syntes det virkede anderledes bedre på hjemturen, der
    har været nogle små ryk når man satte den i bakgear eller slap gaspedalen i fart.

    Nogen der kan fortælle mig hvad det lille stik er til som har en meget tynd ledning og er sat med strips
    på gearkasse ophænget. Det sidder helt fremme ved skiven og havde det koblet af imens Jeg baksede med
    skiven.

    på forhånd tak
    med venlig hilsen

    _BO_
     

    Attached Files:

  2. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Det er til kick down ventilen
     
  3. Bindse

    Bindse Active Member

    Joined:
    1 Oktober 2007
    Indlæg:
    1,197
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +11 / 0
    Min bil::
    W201 190E 2.0
    Årgang:
    1985
    Achh soo, vielen dank...

    Så finder Jeg nok ud af om den er sat rigtigt i :)
     
  4. Bindse

    Bindse Active Member

    Joined:
    1 Oktober 2007
    Indlæg:
    1,197
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +11 / 0
    Min bil::
    W201 190E 2.0
    Årgang:
    1985
    Prøvetur er kørt og der er helt sikkert en stor forbedring.
    De ryk man kunne få når den blev sat i gear er faktisk væk og og det ryk man kunne fremprovokere ved acceleration er helt væk og herligt blødt. Automatgearet kører som smør og det bliver kun bedre med nye flexskiver.

    Synes det var en stor mundfuld af en gør det selv opgave men kan altså varmt anbefale at udskifte dem.
    Altså også en smule angststimulerende at gå rundt under sin bil svævende på liften, kender I det :)
    Vil hygge mig med at skifte de bagerste bremseskiver og klodser idag!

    Go weekend

    Med venlig hilsen

    _BO_
     
  5. Spaceraver

    Spaceraver Member

    Joined:
    26 Oktober 2007
    Indlæg:
    228
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Store Darum
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W211 320CDI
    Km:
    443000
    Årgang:
    2004
    Bil nr. 2:
    W124 E300D
    Bil nr. 2 Km:
    542000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1993
    Bindse, jeg skiftede begge mine på 250D'eren mens jeg havde den oppe på ramper foran og et par bukke bagi, det kan lade sig gøre, bare man lige smider en båndstrammer om forhjulene så den ikke kan rende nogen steder, så det med at have den på lift er jo så legende let. Det tog mig ca 4 timer med skift af begge skiver, og midterleje. 8)
     
  6. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    hvis hardyskiverne hjalp, så skulle du helt sikkert også prøve at skifte nogle at de små ophæng hvis det er slidte, skifter man gearkasse ophæng, og bagtøjs ophæng så føles bilen noget nyere :) og så er de meget billige

    :cool:
     
  7. Bindse

    Bindse Active Member

    Joined:
    1 Oktober 2007
    Indlæg:
    1,197
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +11 / 0
    Min bil::
    W201 190E 2.0
    Årgang:
    1985
    Hejsa
    Det er super fedt at få bilen på lift og gør det hele lidt nemmere men det eneste gør-det-selv værksted Jeg kender ligger i Maling ved Århus og de roder altså lidt og brugte det meste af tiden på at finde ordentligt værktøj.

    Har alt den tid Jeg har haft bilen drømt om at få afleveret bilen ved JTC der skulle skifte alle stræbearmene og ophæng i bagenden. Det meste er skiftet foran også motorophæng og automat ophæng, men ved at det ville give en god fast undervogn hvis alt blev skiftet bag til.
    Har ikke mod på selv at skifte ophæng, synes man høre om meget besvær med at få dem ud.



    med venlig hilsen

    _BO_
     
  8. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Ja de sidder godt fast som om de var svejset i :), men gørløse sælger værktøj til at presse dem ud og så er det faktisk ikke værre
     
  9. Spaceraver

    Spaceraver Member

    Joined:
    26 Oktober 2007
    Indlæg:
    228
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Store Darum
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W211 320CDI
    Km:
    443000
    Årgang:
    2004
    Bil nr. 2:
    W124 E300D
    Bil nr. 2 Km:
    542000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1993
    Quick and dirty "how to" mht at skifte dine bagbrosophæng
    Materialer:
    Nye ophæng.
    Nye bolte.
    Båndstrammere
    Klude
    Sæbe

    Lift
    13. nøgle
    Topnøglesæt
    Luftnøgle
    Mukkert 800 gram
    Fladmejsel
    Koben, 800mm Hultafors er godt
    Træklods ca 45mm tyk
    Kobberfedt
    Gl dags brun sæbe.
    Evt. Gearkassehejser

    Og sådan gøres det.
    1. Løsn hjul
    2. Løsn støddæmpere bag, ikke helt af endnu
    3. Op på en lift med dyret, 2 søjlet er faktisk bedst til det.
    3. Løsn udstødningssystemet frem til forrøret, den skal bare kunne komme godt ned, ikke helt af, her bruger du en båndstrammer eller noget strik til at hænge det i.
    4. Af med hjulene og smid en strammer rundt om der går henover åbent bagagerum eller evt foran klappen, klud imellem
    5. Løsn all 4 bolte med luftnøgle, fjern de 2 forreste helt og lad bagbroen synke ned så du kan få en klods imellem broen og vangen, det er blot for at sikre at du ikke tæver løs og det hele hopper rundt.
    6. Så skal der tæskes med hammer og mejsel på læben der stikker ud på den forreste til du laver hele gummidelen D formet.
    7. Tag den ovenud med kobenet.
    8. Sæbe på gummistykket, og i med det fra oven, smutter det ikke på plads kan du bruge gearkasseløfteren til at trykke broen forsigtigt op mod bilen.
    9. Ud med træklodsen.
    10. Forreste gamle bolt sættes i, ca 2 cm ind, den skal kun lige holde den så du har spillerum til at rode med den bagerste gummidel.
    11. Af med den bagerste bolt.
    12. I med træklodsen imellem ramme og vange.
    13. Tæv nu læben ind så du kan få den ud med kobenet, det er vigtigt du ikke slår på broens læbe.
    14. Ud med ophænget med et koben.
    15. Sæbe på det nye ophæng og i med skidtet.

    Gentag 5 til 15 for den anden side
    16. Kobberfedt på det nederste stykke af den nye bolt, læg mærke til at der er låsevæske på gevindet.
    17. Byt nu de gamel bolte til de nye.

    Og gentag derefter punkt 1-4 i omvendt rækkefølge.
    Piece of cake.
     
  10. sualc

    sualc Member

    Joined:
    19 September 2008
    Indlæg:
    506
    Likes Received:
    14
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Kattehale - Birkerød
    Ratings:
    +15 / 1
    Min bil::
    s204 c350 CDI
    Km:
    185
    Årgang:
    2012
    Jeg elsker bare det her forum :love: :love:

    Med venlig hilsen

    Claus
     

Del denne side