Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

K&N indsatsfilter?

Emne i 'Øvrige serier' startet af clubman, 30 Marts 2013.

  1. clubman

    clubman New Member

    Joined:
    27 August 2010
    Indlæg:
    139
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w203 c270 cdi
    Årgang:
    2001
    Bil nr. 2 Km:
    0
    skal have skiftet min luftfilter på min c270. kom så til at tænke på om man måske skulle prøve et k&n indsatsfilter istedet? er der nogen der har erfaringer med det?
     
  2. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Den har været oppe og vende før her inde.

    Kan stå inde for Green og K&N filtere. Bruger dem til mine tuninger og optimeringer!

    Pengene er tjent hjem efter nogle service, da filteret aldrig skal skiftes, men bare vaskes.
    Ud over det, så er der altså også en lille mærkbar forskel i brænstoføkonomien og peak effekten.. Ikke meget, men den er der 8)
     
  3. Brizz

    Brizz Member

    Joined:
    25 August 2012
    Indlæg:
    322
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Vendsyssel
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Skoda Superb
    Km:
    116000
    Årgang:
    2009
    Bil nr. 2:
    Honda VFR800Fi
    Bil nr. 2 Km:
    56400
    Bil nr. 2 Årgang:
    1998
    Er der nogen af jer der har tænkt over hvordan man få mere luft gennem et luftfilter uden at gøre overfladen større ?

    Ved at lave hullerne i filteret større og dermed tillade mere "skrammel" at komme ind i motoren.
    Gevinsten : lidt mere lyd og endnu mindre effektforøgelse... og hvor tit udnytter du din motors Max. potentiale og drejer den helt op til max. effekt ?

    Hvis der kan hentes mere end 5-8Hk ved at skifte til et mere åbent filter er det org. filter fejlkonstrueret !
    husk at sammenligne med en nyt org.filter...

    og er det så vigtigt at komme fra 0-100 de par hundrededele sekunder hurtigere ?

    Igen : hvis K&N og de andre er så fantastiske som de selv siger, hvorfor sidder de så ikke i bilerne AB fabrik - lidt det samme som alle mulige Additiver og mærkelige dimser til at sætte både i indsugning, udstødning osv....

    My 0,02$
     
  4. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Der er også et budget på bilerne der skal overholdes. Der kan jo også hentes effekt på manifold, udstødning, motor, styring O.s.v

    Bilerne skal produceres til en fornuftig pris + at de har nogle støj og Co2 normer der skal overholdes.
    Overfladen på et luftfilter gøres støre ved at bølge det mere og lave større bølger, ud over det så er der også mindre luft modstand i det stof der bruges i forhold til et pap filter, self er masken heller ikke lige så fin, men der snakker vi luft partikler i en størrelse, som ikke skader motoren.
     
  5. clubman

    clubman New Member

    Joined:
    27 August 2010
    Indlæg:
    139
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w203 c270 cdi
    Årgang:
    2001
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Tak for svarene. Tror jeg prøver at bestille sån et k&n filter
     
  6. superclaus232

    superclaus232 New Member

    Joined:
    26 Oktober 2008
    Indlæg:
    193
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    odense
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 E300D 24V
    Km:
    506
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    FJ1200
    Bil nr. 2 Km:
    39
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Skiftede selv til et KN filter på min - det er ikke den store forskel, hvis der er nogle på MB'en.

    Har også MC og der gør det faktisk en forskel - i hvert fald på brændstoføkonomien.
     
  7. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hvis vi kikker lidt på hvad MErcedes selv har forbedret på nogle motor varianter, så er det jo heller ikke luftfiltret de gør noget ved overhoved.

    Eks. hvis vi tager en 300E-24 3.4 AMG her tilføjer de faktisk blot et ekstra indsugnings rør til luftfilter kassen.
    kikekr vi lidt på eks. C36 AMG så har man her tilføjet en ekstra indsugnings tragt til luftfilter kassen OG gjort røret stører fra filter boksen til indsugnings manifolden.
    Samme historie på de andre modeller af 36 AMG motoren i eks. W210 som igen køre med anden filter boks.

    Dette er selvf. fordi der også er flere kubik der suger mere kan man sige.
    Men hvis det var så nemt at forbedre dette blot ved at sætte et andet filter i, så havde de nok gjort dette i stedet for at re-designe hele indsugnings systemet.

    normalt kompenseres der for filter modstanden ved høj fart fordi fartvinden jo næsten presses ind i filtret fra åbningen.

    Ultimativt kunne man bare bygge en elektrisk blæser motor ind i indsugningen før filtret med en styring og en føler efter filtret som konstant sørgede for at holde et nul vakum/tryk. så motoren så at sige aldrig skulle suge for at få luft men dog ej heller blive tryk fordret.
    Dette ville nok være umådeligt svært at lave så det kunne reagere hurtigt nok, men så kunne man bygge en kompressor lign. ting som byggede tryk op i en stor tank som så fordret indsugningen med den hurtigehed og regulerings hastighed som det ville kræve :mrgreen: kan lige se for mig en stor kompressor fra Harald skrald ude i motorrummet :D
     
  8. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Fabrikanterne har også en økonomi de skal tænke på. Det går jo ikke at de bruger dyre dele til almindelige service ting.

    Alle test viser, at et pap filter nu engang ikke er lige så godt som mange af de sports filtre man kan få.. Det skal så siges at der er mange kina filtre som faktisk kun er være end de orginale :eek:
     
  9. Superman

    Superman New Member

    Joined:
    19 Juli 2012
    Indlæg:
    448
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    W210 E290
    Km:
    506000
    Årgang:
    1997
  10. Supercharger

    Supercharger New Member

    Joined:
    8 Juli 2011
    Indlæg:
    1,149
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 1
    Min bil::
    -
    Årgang:
    0
  11. cohen

    cohen Member

    Joined:
    13 Februar 2012
    Indlæg:
    61
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    8
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    280TE
    Km:
    324000
    Årgang:
    1993
    Bil nr. 2:
    300TD
    Bil nr. 2 Km:
    580000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1995
    Men den test indikerer jo kun hvor meget flow der er igennem filtrene. Den viser intet om, hvor fint luften bliver filtreret. Det er jo ikke ligegyldigt, hvor store partikler der kommer igennem filteret. Hvis det var ligegyldigt, så kunne man jo bare køre uden luftfilter for at maksimere airflow'et.
     
  12. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    De filtrere nok til at motoren ikke tager skade af det. Der er jo en grund til at green og k&n filtre bliver brugt til motorsport og high porformance car.

    En Mercedes er en fin bil, men også en bil der er til at komme i nærheden af rent økonomisk, både ved indkøb og vedligeholdelse.

    Der kan jo gøres mange ting ud over filteret, som forbedre effekten.. Så dem der spørger, hvorfor mercedes ikke har gjordt det fra fabrikkens side af, så er svaret = økonomi.

    Køber man nu en Mclaren så har den high flow filter, banan manifold, poleret manifold o.s.v.
    Alle de ting som er ekstra på eksempel en mercedes, for at få den til at yde bedre.
     

Del denne side