Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Motorhavari i LangtBortiStan:-(

Emne i 'Ordet er frit' startet af sualc, 20 Februar 2012.

  1. sualc

    sualc Member

    Joined:
    19 September 2008
    Indlæg:
    509
    Likes Received:
    14
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Kattehale - Birkerød
    Ratings:
    +15 / 1
    Min bil::
    s204 c350 CDI
    Km:
    185
    Årgang:
    2012
    Dette års skiferie i uge syv gik til Mayrhofen - Zillertall i Østrig.

    Vi skulle køre derned lørdag morgen i min elskede stolthed fra Stuttgart og glædede os meget til turen.

    Torsdag aften, inden afgang, opdaget jeg oliespild lige bag og under venstre forlygte :p
    Det var kølerøret som går fra servopumpen (tandempumpe) og ud foran køleren der valgte at være utæt.

    Tidlig fredag morgen gik jeg så i gang med at ringe rundt til div reservedels lagere blot for at få at vide at røret ikke var i landet :shock:
    Heldigvis har jeg i min omgangskreds en mirakelmager og en Co2 svejser. Af med røret, sveseklat-svejseklat og på med røret igen :-D

    Afsted tidlig lørdag morgen, fuldt pakket bil samt tagboks.
    Alt gik super lige bortset fra trafikken. Lange køer fra ca 200 km nord for München og i en af dem kunne jeg godt høre at det pev lidt fra multiremmen ude i maskinrummet. Men det holdt jo op når bilen igen kom over de 150 km/t 8)

    Vi kom frem i fin stil, brugte bilen et par dage dernede, hvor den pev lidt engang imellem.
    Onsdag var det møgvejr på toppen så jeg havde tid til lige at kigge på bilen. Der var det så at jeg så at min remstrammer sad en lille smule skævt :(
    Ud for at finde et værksted, valget faldt på Mercedes i Zell am Ziller. De tog pænt imod og lovede at kigge på den næste formiddag (torsdag).

    Næste dag ringede de så fra værkstedet og sagde at det var nogen værre end ventet :-( Remstrammeren sidder med en stor bolt inde i motorblokken og gevinnet i blokken var færdigt og der kom også en del olie ud af hullet :cry:
    Han ville godt lave det men det ville tage en tre-fire dage.... Og jeg som gerne ville hjem lørdag.

    Godt at man har kaskoforsikring på dytten :yipi:

    Fire timer efter at jeg ringede til SOS stod der en ny bil til mig, og de betalte sågar regningen (150-200 Euro) hos Mercedes :gr8:

    SOS skulle have en reperations-pris fra Mercedes og da de kun bytter til nyt og tager forbehold for andre ting så valgte de at sætte prisen til 3.500 Euro eller ca 26.000 danske kroner :gasp:

    Fed ferie :angry:

    Nu afventer jeg bare at bilen ankommer til Jacob - JTC og så må vi se hvad vi så gør.

    Forsættelse følger farvel

    Med venlig hilsen

    Claus...
     
  2. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,468
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Re: Motorhavari i LangBortiStand :-(

    Surt med havari så langt hjemmefra, håber du får kureret tøsen, mon ikke Jacob lige fikser den.


    Bendix
     
  3. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Re: Motorhavari i LangBortiStand :-(

    Fuj, det er da også bare altid i sådanne situationer bilen vælger at lave de umulige spjæt.
    Altid LIGE INDEN man står og skal afsted på den lange rejse, så har bilen ALTID lige en bemærkning af de undsvage og utidige indskydelser :p

    Men til de penge tænkte jeg død motor ala, motoren havde kørt helt uden olie og revet cyl. og ventiler og hele den dyre dans.

    Men ja længe leve Kaskoen, den er der netop til sådanne situationer der :gr8:
     
  4. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Re: Motorhavari i LangBortiStand :-(

    hej
    pha, det der ikke må ske!!
    der var ikke problemmer med at få sos til at transportet bilen hjem?
    jeg tænker på at det er billige for dem hvis du fik lavet bil i udlandest (de måske 26000kr!!!)
    end at de skal betale for hjem transport og leje bil?
    Chr
     
  5. Søren Holm

    Søren Holm Member

    Joined:
    3 Januar 2009
    Indlæg:
    792
    Likes Received:
    12
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hæstrup Mølleby 9800 Hjørring.
    Ratings:
    +14 / 0
    Min bil::
    Mercedes W211 320CDI
    Km:
    508000
    Årgang:
    2007
    Re: Motorhavari i LangBortiStand :-(

    Var engang "Ratholder" på en Scania V8er lastbil, den havde lidt på samme måde, at den ville smide olie ved et dæksel. Man forsøgte at tætne lortet her i Danmark, man satte sågar 3 nye dæksler på.. Intet hjalp ret længe... Jeg foreslog at man bare lukkede lortet med noget flydende pakning, mens værkføren gloede vandtro på mig :eek:
    Skæbnen ville at den smed adskillige liter olie på en tur til Sverige, og jeg måtte inden om et lille lokalt Scania værksted.. Man var straks ført 30 år tilbage i tiden, mht indretning osv, men der kunne man åbenbart udføre mirakler.. Af med dækslet, hvor den kyndige "Jönsson" konstaterede at motorblokken sådan set havde en revne i et gevind bag dækslet :-? Ah ha, det havde det fine værksted i Danmark ikke set... Vil du have en ny motor spurgte han?? Nej for h... da :evil: Et par timer efter havde han skruet to "blind bolte" i de gevind, sjasket til i loctite, som han lod tørre helt, inden han smed dækslet på med FLYDENDE pakning :D Den motor dryppede aldrig nogensinde så meget som to dråber olie efter den reperation :-D
    Så mon ikke der findes en mirakel mager i Greve der kan noget som de Alpejodlere ikke kan :-D Intet er umuligt for den som bærer viljen, og slet ikke når man ser lidt bort fra de værksteds bulletiner der er udstukket fra fabrikkerne :-D
    Held og lykke med Mercedesen, den blev lidt off-topic, og så alligevel ikke, men den illustrerer vist at der er forskel på mekanikere 8)
     
  6. hiburebe

    hiburebe Member

    Joined:
    29 Januar 2011
    Indlæg:
    362
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    W124-300e sportline
    Km:
    325000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    W164ML 320cdi 4matic
    Bil nr. 2 Km:
    260000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2006
    Re: Motorhavari i LangBortiStand :-(

    lIGE ET LILLE SPØRGSMÅL?'

    Når man havarere i udlandet og SOS kommer på banen og man så skal have lavet bilen for kroner øre og mange penge.....betaler man så ikke selv ?
    Jeg mener de godt kan lægge ud for een men at man så skal betale senere for selve rep.
    Det vil jo alt andet lige også være rimeligt da man ellers kunne spekulere i det med store udgifter for SOS til følge.

    Jeg må da sige at det er pænt af dem at de betalte regningen på værkstedet, specielt da din bil jo stadig skulle transporteres hjem til rep. alligevel.
    Omvendt mener jeg de skal betale for undersøgelsen og hvis den ikke kan laves inden for 24 timer SKAL du have en erstaningsbil til at fortsætte ferien i.
    Ellers een rigtig ØV situation når den opstår.
    Føler med dig for det er jo det sidste man ønsker når man er på ferie.
     
  7. sualc

    sualc Member

    Joined:
    19 September 2008
    Indlæg:
    509
    Likes Received:
    14
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Kattehale - Birkerød
    Ratings:
    +15 / 1
    Min bil::
    s204 c350 CDI
    Km:
    185
    Årgang:
    2012
    Re: Motorhavari i LangBortiStand :-(

    Håber iøvrigt ikke at Jacob -JTC læser med :) Han skulle jo nødigt få gode ide'er vedr prisen :shock:

    Med venlig hilsen

    Claus...
     
  8. sualc

    sualc Member

    Joined:
    19 September 2008
    Indlæg:
    509
    Likes Received:
    14
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Kattehale - Birkerød
    Ratings:
    +15 / 1
    Min bil::
    s204 c350 CDI
    Km:
    185
    Årgang:
    2012
    Re: Motorhavari i LangBortiStand :-(

    Hej alle :)

    Så er tiden kommet til at få afsluttet denne tråd.

    Bilen er nu lavet hos Jacob - JTC, og den kører igen som en drøm :love:

    Det viste sig at det var remstrammer-armen der var defekt og altså ikke noget med gevindet i motorblokken og hvad ellers Mercedes i Zillertal mente det var.

    Den samlede regning hos JTC lød på mindre end en tiendedel af hvad SOS fortalte mig :yipi:

    God weekend...

    Med venlig hilsen

    Claus...
     
  9. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Re: Motorhavari i LangBortiStand :-(

    Noget kunne tyde på han slet ikke har læst tråden :lol:

    Og noget kunne tyde på at selv Mercedes har brodne kar i deres system.
    Føj for en svindler streg at lave mand, at udnøtte kunden som står i en meget prekær situation og på den måde prøve at lænse ham og hans pung på den bekostning :roll:
    Hvordan kan skal man ellers tolke det Mercedes fandt frem til dernede... :roll:
     
  10. Søren Holm

    Søren Holm Member

    Joined:
    3 Januar 2009
    Indlæg:
    792
    Likes Received:
    12
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hæstrup Mølleby 9800 Hjørring.
    Ratings:
    +14 / 0
    Min bil::
    Mercedes W211 320CDI
    Km:
    508000
    Årgang:
    2007
    Re: Motorhavari i LangBortiStand :-(

    Jamen det var da positivt at bilen kom til Danmark, hvor man åbenbart kan lave det hele for en tiendedel...
    "Den samlede regning hos JTC lød på mindre end en tiendedel af hvad SOS fortalte mig"
    Man burde næsten ringe SOS op og sige tak for hjælpen, og iøvrigt kostede det nu kun en tiendedel, i håb om at de vidresender "hilsnen" til de Alpejodlere i Zillertal.. Et eller andet sted har SOS jo haft penge op af lommen, blot fordi værkstedet enten skulle slå plat på en rig dansker, eller ikke vidste hvad de snakkede om..
     
  11. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,468
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Re: Motorhavari i LangBortiStand :-(

    Happy ending! :eek:


    Bendix
     
  12. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Re: Motorhavari i LangBortiStand :-(

    Ja happy ending, "but awakening"

    Folks der synes man får lavet et stykke kvalitetes arbejde hos Mercedes, har ofte ikke andet end deres tomme pung at bevise det med :roll:
     
  13. sualc

    sualc Member

    Joined:
    19 September 2008
    Indlæg:
    509
    Likes Received:
    14
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Kattehale - Birkerød
    Ratings:
    +15 / 1
    Min bil::
    s204 c350 CDI
    Km:
    185
    Årgang:
    2012
    Re: Motorhavari i LangBortiStand :-(

    Hej farvel

    Ja, jeg tillader mig lige at sparke liv i min gamle tråd :)

    Familien og jeg har nemlig været en tur i Østrig igen, og selvfølgelig i vores "go'e gamle 124'er" :D

    Det er sgu fantastisk at en 18 år gammel bil, der lige om lidt runder 700.000 km. klare sådanne en tur uden de store kvaler...

    Vi trillede afsted sydover en tidlig mørk morgen. Fruen og vores datter sov og jeg sad og nød lyden af Mercedes :love:

    Da det stadig var mørkt fik jeg den geniale idé at skrue ned for lyset i urene og knapperne. Det funkede super godt.... i ca 10 min :cry:

    Pfiist... sagde det fra kombi-instrumentet :shock: og så var det ikke noget lys tilbage :-((

    Gudskelov var det kun lyset i de tre ure og alle knapperne der skred og ikke ALT lys. (nær,- fjern,- og blinklys)
    Sjovt nok var der stadig lys i askebægeret :-|

    Nå... På færgen var der lys, varme og læ til at kigge alle sikringerne (kobber selvfølgelig ;) )
    Det hjalp ikke meget :twisted: så resten af turen sparede vi på de små pære :idea: :D

    Turen hjemover, fra Ischgl til Birkerød, gik uovertruffen :cool:
    1245 km. på 12 timer og 25 min. incl. færge :yipi: , det er sgu da fedt...

    På færgen nordover fandt jeg iøvrigt ud af hvordan en "knirke-bøsning" lyder :shock:

    Da vi steg ud af bilen på vogndækket var hverken vi, eller alle andre, ikke i tvivl om at dem bør jeg kigge på inden længe. Hold da kæ.. hvor de dog kunne larme :shock:

    Så nu er det lige at jeg gerne vil vide :!:

    1/ Har jeg ret i at det er "dimmer-dreje-knappen" der er synderen mht. lyset :?: og er det en "gør-det-selv" opgave uden lodning og div. målinger.

    2/ Knirke-bøsninger... Er de til at skifte selv, eller skal man have alt muligt special-værktøj :?:

    Med venlig hilsen

    Claus...
     
  14. Søren Holm

    Søren Holm Member

    Joined:
    3 Januar 2009
    Indlæg:
    792
    Likes Received:
    12
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hæstrup Mølleby 9800 Hjørring.
    Ratings:
    +14 / 0
    Min bil::
    Mercedes W211 320CDI
    Km:
    508000
    Årgang:
    2007
    Den med lys i askebægeret husker jeg godt fra min tid som nybagt 124 ejer, det ligger vel 12-13 år tilbage.. (og ens bilverden har stået stille siden :D ) Jeg tror så ikke det kører på lysdæmperen i askebægeret.. Mit smuttede nemlig i vores første 124er, og jeg aflagde en lokal klamphugger et visit, som truede med at det var nogle lysledere der var gået :p Ja vel sikke en klaphat tænkte jeg... Jeg havde lidt travlt og lavede så lige en lørdag formiddags løsning, som beståd i at koble lyset fra askebægeret til lysene i kardan konsollet :oops: Ikke helt efter bogen, men der var lys i alt.. Så kunne vi jo skifte lysdæmperen senere :whistle: Ja det blev jo så aldrig... Men jeg vil mene hvis man har anlæg for det fingersnilde så er det vel til at bytte lysdæmper i klokken.....

    P.S Ja det er fedt når ens gamle biler runder Alperne, andre glor godt nok lidt når man kommer i sin lidt ældre vogn, men vi kommer ovenikøbet hjem igen, det er ikke altid det nymodens skrammel gør..
     
  15. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Det lyder som om din dimmer dæmper enten har sluppet lodningen, kræver lodekolne eller også har den taget den lille røde sikring på bagsiden af instrumentet.
    Den klare du ikke før du har købt sikringen og eller har en lodekolbe 8)

    Sikring er dette nummer
    :arrow: http://autoimport.dk/mercedes_webcatalog/item/2015460025/
     
  16. sualc

    sualc Member

    Joined:
    19 September 2008
    Indlæg:
    509
    Likes Received:
    14
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Kattehale - Birkerød
    Ratings:
    +15 / 1
    Min bil::
    s204 c350 CDI
    Km:
    185
    Årgang:
    2012
    IGEN HAR BRABUS RET :yes: :yes:



    En ny (brugt) dimmer dæmper fra Gørløse, 10-12 minutter i en varm garage og så er der lys
    i hele instrumenteringen igen :love:

    Liiige med undtagelse af reguleringsknappen til spejlene :oh:

    Men det kommer der jo nok en dag :whistle:

    Med venlig hilsen

    Claus...
     

    Attached Files:

    • foto.JPG
      foto.JPG
      File size:
      87.1 KB
      Visninger:
      1,218
  17. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Det kan godt svare sig at bukke det lille metal, så det tvinger sig selv mod lodningen. Skulle den så blive for varm en dag, ville den ikke slippe igen.

    Knirkebøsningerne kræver special værkstøj
     
  18. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ja man har set det et par gange efterhånden.
    Men jeg tror på ingen måde det hjælper at bøje metalet, andet end til første gang lodeøen slipper "hvis" den slipper.
    Min logiske tanke gang siger mig at det stykke metal da dimsen blev lavet selvfølgelig var helt ret og lige.
    Så grunden til det bøjer op på den måde er netop varmen i det øjeblok den så slipper lodeøen så bøjer den op.
    Så jeg tror selvom man bøjer den ned på plads, så vil den bare gøre det samme igen hvis lodeøen slipper den.

    Men som med så mange andre ting fra 90erne og 80erne, så blev rigtig mange serie producerede ting "kold lodet" hvis det var en stor lodeø/genstand som kræver længere lodetid for at varme hele genstanden op til samme temperatur som ved en alm. lodning, så har de enten ikek fået tid nok med samme varme eller også har de fået for lidt varme til at opnå samme lode temepratur så det kunne holde.

    Så hvis man bare for bøjet den ned og lodet den rigtigt evt. med noget lodetin med bly som holder bedre.
    Så skulle den ikke volde kvaler mere.

    Jeg tog selv min ud og lodet den om for et par år siden inden det skete af sig selv.
    Og det var tydeligt at lodningen var ret dårligt hæftende og kun på dele af øen.

    Og så har jeg for god ordens skyld og tapet en "ekstra" af de røde print sikringer bag på instrumentet "just in case" den springer en dag, så ligger der en sikring klar derinde :mrgreen:
     
  19. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Det har virket ind til videre. Plejer at give dem en frisk lodning og tvinge metalet på plads... Så har der ikke været noget siden
     
  20. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ja også,det jeg mener tror jeg.
    Jeg,plejer også bare at tvinge pinden ned og så lode den fast mens jeg holder pinden nede.
    Så skal det nok holde som du siger.
     

Del denne side