Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Forskel på om603 diesel og turbodiesel?

Emne i 'Dieselmotorer' startet af monzta, 1 Marts 2013.

  1. monzta

    monzta New Member

    Joined:
    10 Januar 2012
    Indlæg:
    304
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300DT
    Km:
    563000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej. Bortset fra turbo og alt det er der så nogen væsentlig forskel på turbodiesel motorerne og de almindelige ? Er der sænket kompression osv eller er der bare sat en turbo på en alm 603´er ?
     
  2. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Pumpe, topstykke, underkøling, oliekøler, udstødning, styresystem O.s.v.

    De er desværre langt fra ens. Så der skal bygges en hel del om for at få turbo på
     
  3. monzta

    monzta New Member

    Joined:
    10 Januar 2012
    Indlæg:
    304
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300DT
    Km:
    563000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Pumpe, oliekøler, udstødning, styresystem osv er jo ikke noget der som sådan har noget med motoren at gøre, det er altsammen ting der normalt hører til en turboombygning.

    Ved du hvad der er lavet ved topstykket ?
    Underkøling snakker vi her oliesprøjt op under stempler ?
     
  4. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Man må sige at det er en stor del af motoren. Den fungere jo ikke uden de dele.

    Mener at knasterne på Om603 motorene er ens, men selve toppen er anderledes. Kunne forstille mig at det var noget med kompressionen at gøre.

    Kan ikke huske om der er underkøling på eller om det kun er på 3.5L udgaven.

    Men det kan somregl ikke svare sig at eftermontere turbo.
    Inden man får fat i alle de dele og kørt pumpen ind, så kunne man havde købt 2 turbo motore for samme pris.
     
  5. Nick

    Nick Active Member

    Joined:
    16 Oktober 2006
    Indlæg:
    1,517
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +13 / 1
    Min bil::
    w124 3,6 Brabus
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    Mercedes 500E
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Med hensyn til topstykke, så har vi faktisk fundet ud af at der ikke er så meget forskel som vi troede.
    Lidt ligesom på 606'eren, hvor topstykket er det samme på turbo og uden.

    Men som jacob siger kan det ikke rigtig betale sig at bygge dem om
     
  6. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Hej Nick, bare af ren nysgerrighed. Er de 2 toppe helt ens eller hvordan?

    Det har altid været mig lidt af en gåde på løse rygter og jeg har aldrig rigtig haft en grund til at skulle undersøge det.

    Det jo forholsvis sjældent at topstykket går på en Om603 turbo
     
  7. anirak

    anirak Member

    Joined:
    6 Maj 2009
    Indlæg:
    523
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    næstved
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    420 se
    Km:
    246000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    300 td turbo
    Bil nr. 2 Km:
    750000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    jeg er overbevist om at alle turbo om 603 har underkølede stempler ! og desuden har 300 turbo, oliekøler

    :D :D :D :D :D

    tænk i øvrigt at man opgav 350 turbo motoren i s modellerne og de sidste der kom var med 300 turbo
     
  8. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Jeg noterede også oliekøler ;)

    Med hensyn til 350er motoren fra W140 modellen, så var det fordi at den bukkede plejlstænger + at den nyere Om606 er stærkere og går mere lydløst.. Så derfor grunden til skiftet 8)
     
  9. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    300 turbo diesel har også ekstern blæser kølet automatgear oliekøler hvis den samtidig er født med aircon og hængertræk.
    Og ikke den integreret i motorkøleren.

    Og ja den 350 diesel i W140 klassen var en stor brøler, det var faktisk en tunede udgave af en 300 diesel motor som man på en måde kender det fra C280 man lavede E36 AMGeren ud fra, så godt som samme krumtap, dog forstærket/hærdet i AMG udgaven.
    man havde netop brugt en længere slaglængde og det var som regel plejle stang nr. 1 der bukkede så stemplet begyndte at slide voldsomt konkærv i cylindren og så kom olieforbruget. :p
    Grunden må have været den større kompression disse motorer køre med i forhold til benzin AMG og Brabus motorene, fordi disse lider slet ikke under det problem.

    Men jeg har læst en hel del om netop dette problem med 350 diesel motoren fordi jeg selv tænkte at det måske var det samme med benzin motorene.
    Mrcedes erkendte faktisk aldrig rigtig problemet med mindre bilen stadig var under garanti, ellers så stod ejerne selv med problemet som jeg har læst det med den uheldige 350er motor :p
     
  10. anirak

    anirak Member

    Joined:
    6 Maj 2009
    Indlæg:
    523
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    næstved
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    420 se
    Km:
    246000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    300 td turbo
    Bil nr. 2 Km:
    750000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992

    nå ja :D :D :D :D :D :D :D :D
     
  11. casper

    casper Member

    Joined:
    14 Februar 2007
    Indlæg:
    438
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    2820 Gentofte
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 280TE
    Årgang:
    1993
    Der er forskel på topstykkerne, og der er forskellige forkamre på en turbo og en sugediesel.Turboforkamrene er fysisk størrer, forskellen på toppstykkerne er for at lave plads til de størrer forkamre. En suge top kan bygges om til en turbo top ved at fræse op i den til de størrer forkamre.
     
  12. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Så var der altså forskel, så huskede jeg ikke helt forkert :D
     
  13. tconradsen

    tconradsen New Member

    Joined:
    28 Maj 2008
    Indlæg:
    286
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300D
    Km:
    460000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W211 E220 CDi stc.
    Bil nr. 2 Km:
    328000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Mener jeg har læst om natrium kølede ventilløftere på turboen!

    Underafkølede stempler har en alm. 300D med EGR, så er sikker på turbo også har det.

    Min fader havde en 1991 300D med EGR og oliekøler' men uden turbo og aircon.
    Har selv haft en 1993 med EGR uden oliekøler og med Aircon.

    Alle sedan med aut.

    Mener også der er forskel på styring af gearkassen.
     

Del denne side