Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Søvnigt forlys

Emne i 'El-system' startet af ThomasG, 16 Februar 2013.

  1. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Sorry gutter :?

    Som elektronik teknikker må jeg ryste på hoved af sådan en løsning :|

    Jeg synes faktisk det er en ekstra opgave at sætte sig selv på, plus man får tilført noget ukorrant møj/klyt af til tider meget ofte endnu mere tvivlsom karakter, når man med den mentalitet får "omgået" sine problemer :p

    Men korrekt det kan være en god måde midlertidigt at se hurtigt med en "prøveledning" direkte fra stel om det giver resultat.
    Men gør det så det, så må det da være 10 gange hurtigere at rense den stel som allerede er trukket end at begynde at trække nye ledninger rundt i motorrummet som de fleste aldrig får lagt korrekt på en gennemført permanent måde, oftest fordi det skal jo lige helst gå rigtig hurtigt med at få løst problemet. :roll:

    Det kan godt være man har et vrag af en W124er eller ikke, men bare har det helt fint med sådan en løsning, jeg som person afskyr bare den slags løsninger, som oftest bider det en i halen på et senere tidspunkt når man så ikke liige fik ført ledningen rigtigt trods en stor gør det selv iver og idé om at man fik gjort det rigtig lækkert osv.
    Man ser det bare igen og igen og igen og.... nøj hvor bliver man træt af at rode med biler hvor der lige har været en ejer med 10 meter netledning fra en nedlagt husinstallations lampe 20 strømtyve klemmer eller kronemuffer eller værst et par samlinger hvor ledningerne blot er nullet sammen og hvis man er heldig isoleret godt med en stor klump elektriker tape :mrgreen:

    igen sorry :p men jeg kan altså ikke ha sådan noget og det kløede helt vildt i fingrene for at komme af med det :oops:
    Selvom mit sidste eksempel måske var lidt vidtgående :mrgreen:
     
  2. Supercharger

    Supercharger New Member

    Joined:
    8 Juli 2011
    Indlæg:
    1,149
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 1
    Min bil::
    -
    Årgang:
    0
    :gr8: Hader sådanne sjuskeløsninger :twisted: Mopper og driller mine venner og kolleger, når jeg ser deres el-arbejde og har lavet sådanne "fuglereder" :lol:
     
  3. Aasted

    Aasted New Member

    Joined:
    2 Januar 2010
    Indlæg:
    583
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordsjaelland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    SOLGT w124 250TD
    Km:
    340
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Ford Focus 2,0 TDi
    Bil nr. 2 Km:
    12406
    Bil nr. 2 Årgang:
    2013
    I har bare fuldkommen ret.
    Meget forkert af mig at opfordre til klampearbejde.
    Men hvis det ikke er stelforbindelsen det er galt med, kan det netop gøres for at finde fejlen.

    offtopic vil jeg så lige tilføje et par bemærkninger til det jeg skrev.

    På TIDLIGERE biler jeg har haft (da jeg var yngre) gjorde jeg mig nogen gange skyldig i noget af det rod Brabus så malende beskriver.
    OG det bed mig i halen efterfølgende, når jeg ikke kunne finde ud af hvad fanden det var jeg havde lavet.

    På min MB har jeg ikke gjort noget på den måde. Åh, jo, altså næsten ikke. Har haft et par højtalerledninger til at køre om i bagagerummet. Hvid 220 V ledning. Men de ER pillet fra igen.

    Det med advarselslampen i mit instrumentbord der lyser på grund af noget klamp skyldes at det værksted jeg købte den af, ikke helt kunne finde ud af MB systemet. Den højre forlygte lyste ikke og så trak de bare en forbindelse over til den venstre. Noget klamp, som jeg ikke siden har fået taget mig sammen til at få ordnet.

    Endelig var de Forder jeg havde ikke særligt gode til at føre en masse strøm ud til ekstralygter, så det var derfor jeg satte ekstra relæer på. Og til mit forsvar har mine ledninger altid været loddet sammen, forsynet med krympeflex og lagt pænt, permanent sammen med øvrige ledninger og stripset fast.

    Jacob JTC har netop monteret fjernbetjent styring af min centrallås, og i den forbindelse fandt han diverse underlige ledninger, som formodentlig stammer fra en alarm tidligere ejere har haft monteret. Men den slags kan man nok ikke sikre sig mod.
     
  4. Spaceraver

    Spaceraver Member

    Joined:
    26 Oktober 2007
    Indlæg:
    228
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Store Darum
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W211 320CDI
    Km:
    443000
    Årgang:
    2004
    Bil nr. 2:
    W124 E300D
    Bil nr. 2 Km:
    542000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1993
    Nu er løsningen med en ny stel jo ikke uhørt, det skal dog være lavet ordentligt og ikke med 220v ledning, klemrækker og isolerbånd, jeg kan heller ikke have sådan noget sjusk. Men hvis man nu har en ny plus ud til ekstra lygter eller lignende og alligevel skal lægge en stel.. Ja, min var godt rusten under lygten, det ville tage en evighed at lave fornuftigt, så jeg gav det en slibning og POR15 og smed ny stel ned samt sikret plus, på den måde kan man jo ved hjælp af relæer gemt inde i lygten og ekstra strøm få alle lamper i brug når man blænder op. Det er en stor forskel. :D
     

Del denne side