Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Søvnigt forlys

Emne i 'El-system' startet af ThomasG, 16 Februar 2013.

  1. ThomasG

    ThomasG Member

    Joined:
    5 November 2009
    Indlæg:
    30
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 E300TD
    Km:
    689500
    Årgang:
    1993
    Bil nr. 2:
    Toyota Aygo 1.0
    Bil nr. 2 Km:
    113400
    Bil nr. 2 Årgang:
    2006
    Hej

    Har et lille problem, som måske er aldersbestemt.
    Ikke min, men bilens.

    Jeg synes ikke, at der er særligt meget blus på
    nær-og fjernlyset. Slæden er godt nok fra '93 men alligevel

    Har skiftet til nye +30% Osram for et stykke tid siden.
    Sikringer er nye kobber (fra Gørløse)

    Har også renset forlygte-glassene indvendigt.
    Og sat en en anden, brugt generator på.

    Men, men, men
    Er der noget spændingsrelæ, som kan drille eller??.

    Nogen gode idéer?
    Og tak, fortsat, for et supergodt forum.

    Venlig hilsen
    Thomas
     
  2. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Parabolerne kunne være et bud,- men "sandblæste" lygteglas måske også ;-)
     
  3. Supercharger

    Supercharger New Member

    Joined:
    8 Juli 2011
    Indlæg:
    1,149
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 1
    Min bil::
    -
    Årgang:
    0
    Prøv at gøre følgende:
    1. start bilen og lad den køre i tomgang eller lettere forhøjet rpm.
    2. tænd nærlys
    3. tag et multimeter (sæt i volt område)
    4. Mål på H4 stikket stikben.
    Der bør være ca 14 Volt. hvis den er lavere (sammenlignet med den spænding du har målt på batteripolerne, som reference) Hvis den er lavere over H4 pæren, har du et dårlig elektrisk forbindelse. typisk dårlig stel :p
    Kører selv med MTEC H4. og de giver et godt lys :coolguy:
     
  4. Lars190

    Lars190 Member

    Joined:
    21 Oktober 2010
    Indlæg:
    321
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Hyundai Atos
    Km:
    65000
    Årgang:
    2006
    På trods af de store forlygter er der bare ikke meget blus på dem, især nærlyset er dovent....
     
  5. Aasted

    Aasted New Member

    Joined:
    2 Januar 2010
    Indlæg:
    583
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordsjaelland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    SOLGT w124 250TD
    Km:
    340
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Ford Focus 2,0 TDi
    Bil nr. 2 Km:
    12406
    Bil nr. 2 Årgang:
    2013
    Jeg har konkluderede for nogen tid siden at en opgradering var på sin plads og satte derfor 100/90 W i.
    Det hjælper en del, men de springer alt for hurtigt.
    Lige for tiden bruger jeg bare billige 60/55 fra Statoil. De brænder også ret hurtigt over, men til gengæld koster de ikke ret meget.
    De er også tilstrækkeligt præcist lavet, så tråden sidder rigtigt i forhold til parabolen.
    (har prøvet nogle billige fra Bilka tror jeg det var, hvor tråden sad forkert, med ekstremt dårligt lys som resultat)

    Jeg har også haft gode resultater med Philips Night Vision. Men de er sindsyg dyre, og lyset er ikke så meget bedre end de billige fra Statoil, at det berettiger prisen. Syntes jeg.

    Med standard pærer i og ved at justere lidt på højdereguleringen, kan man slippe afsted med at køre med fjernlys i rigtigt mange situationer, uden at de modkørende syntes man har for skarpt lys.
    Der er jo også efterhånden rigigt mange nye biler med helt sindsygt skarpt lys. I den sammenhæng forsvinder vores lidt sløve lys i mængden af meget grovere syndere.

    Ikke nogen særligt sociale betragtninger ved jeg godt. Men jeg har ca. halvt så meget lys på min MB, i forhold til det jeg oplevede på min Focus fra 2002. (subjektivt betragtet).
     
  6. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Første ting der er at sige om lygterne er at i fejlfri stand, så giver de et fænomenalt godt lys.
    noget de fleste desværre ikke oplever fordi de har fejl på deres bil.

    Som Super Charger siger, så skal du lokalisere din fejlkilde som kan bestå af 2 hoved ting.

    1. Elektrisk dårlige forbindelser osv.
    2. Mekanisk dårlig stand af lygten.


    1.
    mål med multimeter ude på dine stik OGSÅ stellen skal du sætte der og ikke over på minus polen ved batter eller lign.
    Med motoren i tomgang skal du se mindst 13,2 Volt gerne op i mod de 14 volt.

    hvis ikke du har dette, så har du et elektrisk problem.

    Nu prøver du så at sætte din stel ledning fra multimeter over direkte på batteriet.
    Hvis spændingen så stiger, så har du en dårlig stel.
    følg den bruge ledning fra lygten, den går ned under lygten og afmonter denne og rens fladerne så god forbindelse opnås. "svært tilgængeligt sted / afmonter lygten"
    Hvis ikke det er tilfældet, så prøver du at sætte din plus ledning fra multimeter over på plus polen og ser om den stiger.
    Så har du et plus problem.
    Det kan være dit lygtekontrol relæ som er det største store lange der sider bag din sikrings boks.

    Mål også generelt på dit batteri om der er de 13.2 Volt min. som der skal være i tomgang.
    Dit batteri kan evt. være så dårligt at det ikke tager ordentligt imod ladning, men godt kan lave 12 volt.

    2.
    Tjek dine lygte paraboler, er de som crom spejl eller har de matte områder :|
    Tjek dine lygte glas om de er sandblæste, de skal være helt klare i glasset og ikke matte.

    8)
     
  7. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,471
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Jeg tror, du får blandet 'Osram Night Braker' og 'Philips ??? Vision' sammen. Jeg har brugt Philips X-treme Power siden september 2009, venstre forlygtepære sprang i går %¤#&"/&#¤%"# (Mich og Michael ved hvorfor jeg bander), så holdbarheden fejler ikke noget.

    Selve lyset har jeg også været tilfreds med, dog er jeg ikke så tilfreds med mine kina-forlygter, de er pæne, men de giver ikke verdens bedste lys.

    Jeg har købt pærene i Tyskland, og det gør jeg nok igen, selv med forsendelse er der mange penge at spare. Men jeg springer nok på X-treme Vision denne gang. Tror jeg laver en separat tråd med noget fælles-indkøb.

    Philips X-treme Power +80% € 21,-
    http://xenonwhite.de/hauptscheinwerferlampen/philips-x-treme-power.php

    Philips X-treme Vision +100% € 24,-
    http://xenonwhite.de/hauptscheinwerferlampen/philips-x-treme-vision.php


    Bendix
     
  8. CSchmidt

    CSchmidt Active Member

    Joined:
    3 December 2010
    Indlæg:
    1,261
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +10 / 0
    Min bil::
    JingJang Auris D-cat
    Km:
    165000
    Årgang:
    2007
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Den er jeg med på!
     
  9. Aasted

    Aasted New Member

    Joined:
    2 Januar 2010
    Indlæg:
    583
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordsjaelland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    SOLGT w124 250TD
    Km:
    340
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Ford Focus 2,0 TDi
    Bil nr. 2 Km:
    12406
    Bil nr. 2 Årgang:
    2013
    Tja det er nok muligt jeg får blandet navnene sammen. Det var i hvertfald Philips vision et eller andet.

    Og holdbarheden fejler noget.

    Det kommer jo an på hvor mange timer de er tændt.
    Bedre lysstyrke opnås ved at den brænder klarere, og det opnås kun ved mere varme på tråden og den gas man putter i pæren, og det betyder større slid på tråden.

    Derfor du kan købe nogle langtidsholdbare pærer. Svagere lys men lang holdbarhed.

    Og nu skal det jo ikke blive en konkurrence om hvem der kører længst, og der kan også være andre forhold der spiller ind. Bilens spænding på lygterne blandt andet. Min leverer tæt på 14 V.

    Men når jeg kører mine 30.000 km om året, holder de der Philips pærer ikke engang et år. Og det syntes jeg var for lidt til den pris de koster her i DK.

    Men jeg tror jeg hopper med på noget fællesindkøb, for de lyser helt klart bedre.
     
  10. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,471
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Jeg har da kørt en del kilometer på 3 år, men dog ikke km 30.000 pr. år, nok nærmere ialt.

    Måske jeg lige skulle prøve at måle spændingen i fatningerne, for ingen tvivl om at overspænding tager livet af en pære.


    Bendix
     
  11. ThomasG

    ThomasG Member

    Joined:
    5 November 2009
    Indlæg:
    30
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 E300TD
    Km:
    689500
    Årgang:
    1993
    Bil nr. 2:
    Toyota Aygo 1.0
    Bil nr. 2 Km:
    113400
    Bil nr. 2 Årgang:
    2006
    Hej igen.

    Så har jeg målt lidt hist og her.

    Spænding over batteriet i tomgang
    uden forbrug: ca. 14,3 Volt.
    Når nærlyset tændes, falder den til ca. 13,9 Volt.
    Og med let forhøjet tomgang ca. 14 Volt

    Spændingen over forlygtepærerne:

    Venstre side ca. 12,8 Volt
    Højre side ca. 12,3 Volt
    Og der er ingen ændring hvis jeg giver lidt omdrejninger.

    Hvis jeg måler mellem batteriets stel
    og + på f.eks. højre nærlys, stiger denne
    til 12,8-12,9 Volt.

    Så jeg mangler muligvis noget ordentligt stel eller????

    Det passer i hvertfald med lysstyrken, som er en smule
    svagere på højre lygte.

    Har kigget lidt på MTEC H4 pærerne.
    Hvis jeg nu får lavet god stel og f.eks. MTEC H4, må det da ende
    med en rigtig god løsning.

    Tak for alle jeres input's.
    vh. Thomas
     
  12. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ang. Holdbarheden så vil jeg sige Philips er over priced i den grad :shock:
    Jeg bruger selv Osram Night Braker Plus 90% og jeg har kun skiftet pære 2 gange på 6 år.
    De giver også et fænomenalt lys på samme højde som Philips pærene.
    Men de holder længere og koster 1/3 del mindre.
    Jeg prøvede Philips på min gamle charade og det var en meget kort fornøjelse. :p

    Til folk som er i tvivl om deres pære sokkel er her info til jer 8)

    Nærlys og langtlys er i samme pære = H4
    500E/E500 har i samme lygte, langt lys supplering = H3
    Tågelygterne i samme lygte for øvrige modeller = H3
    Tågelygterne i kofangeren på 500E/E500 = gætter på H3
    Positions lys = T4W
    Foreste blinklys = P21W hvis pæren skal være Hvid og = PY21W hvis pæren skal være gul.
     
  13. Aasted

    Aasted New Member

    Joined:
    2 Januar 2010
    Indlæg:
    583
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordsjaelland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    SOLGT w124 250TD
    Km:
    340
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Ford Focus 2,0 TDi
    Bil nr. 2 Km:
    12406
    Bil nr. 2 Årgang:
    2013
    svarende til km /år : _____________

    Det er vi nødt til at vide, når vi taler holdbarhed.

    Det kan jo være at mit ene års kørsel svarer til 6 af dine år.
    Din Brabus kommer vel kun ud når det er solskin :lol: :lol: :lol:
     
  14. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Min reference er for mit eget vedkomene og set i forhold til Osram Night braker, så et antal Km. er u-relevant i den sammenhæng da det er sammenlignet under samme kørsels behov og km. ;)
    Og pris messigt bør en MEGET dyre pære holde længere med mindre den er så meget bedre at det er som at få nye øjne og det er de langt fra, det er same same... :|
     
  15. Aasted

    Aasted New Member

    Joined:
    2 Januar 2010
    Indlæg:
    583
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordsjaelland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    SOLGT w124 250TD
    Km:
    340
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Ford Focus 2,0 TDi
    Bil nr. 2 Km:
    12406
    Bil nr. 2 Årgang:
    2013
    Ja Brabus, det er også min oplevelse at Osrams nigth breaker holder bedre.
    Det var bare interessant at se hvor mange km du får dem til at holde.

    Og enig i at de ikke lyser SÅ meget bedre, philips pærerne.
     
  16. 300E24

    300E24 Member

    Joined:
    23 November 2010
    Indlæg:
    365
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Volvo V40 2.0T
    Km:
    135000
    Årgang:
    2002
    Bil nr. 2:
    Renault Laguna V6-24
    Bil nr. 2 Km:
    74000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
    Hør drenge...

    Glemte I ikke lige trådstarter da i begyndte at diskutere pære fabrikater?!? :whip:

    Brian
     
  17. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Helt korrekt Brian. Godt set :oops:

    Ok. Thomas så du har altås 13,9 volt i tomgang med lyset tændt målt over batteriet.
    Dette er din reference spænding 8)

    Du har så
    Venstre side ca. 12,8 Volt målt over pæren = et spændings fald på 1,1 Volt.
    Højre side ca. 12,3 Volt målt over pæren = et spændings fald på 1,6 Volt.

    Det er et spændings fald på ret meget vil jeg sige, specielt forskællen fra højre og venstre er i øjne faldende.
    Men man skal også huske på at selve lygtekontrol relæet tager en smule spænding, hvor meget er jeg ikke klar over.

    Så først og fremmest ville jeg følge spændings tabet på din Højre lygte som er værst.
    Her ville jeg følge den brune ledning som går fra stikket til din lygte og ned under lygten hvor den får stel fra.
    Rens denne forbindelse først og mål så igen, tjek også dine ledninger inde i selve lygten, hvordan ser stikket ud der side på pæren. di kan med fordel måle spændings forskællen mellem tågelygten og din nærlyslygte for at udelukke fejl inde i lygtens lednings forbindelser. 8)

    Det er måden at gøre det på.
    Hvis du så ved hjælp fra rensning af din stelforbindelse får højere spænding ud til din lygte.
    Så gør det samme i den anden side hvis spændingen er højere nu end den er i den anden side.
    Ellers må spændingen med en vis sikkerhed siges at være normal.
    Men jeg tror nu at et spændings fald på 1,1 volt er lige i overkanten.

    Jeg skal næste gang jeg kommer forbi min bil lave en reference måling til sammenligning 8)
     
  18. ThomasG

    ThomasG Member

    Joined:
    5 November 2009
    Indlæg:
    30
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 E300TD
    Km:
    689500
    Årgang:
    1993
    Bil nr. 2:
    Toyota Aygo 1.0
    Bil nr. 2 Km:
    113400
    Bil nr. 2 Årgang:
    2006

    Ja, denne tråd tog vist et par afstikkere. Godt vi kom tilbage på sporet igen.
    Tak for hjælp. Jeg måler videre og skriver, når jeg er blevet endnu klogere. :) :)
     
  19. Spaceraver

    Spaceraver Member

    Joined:
    26 Oktober 2007
    Indlæg:
    228
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Store Darum
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W211 320CDI
    Km:
    443000
    Årgang:
    2004
    Bil nr. 2:
    W124 E300D
    Bil nr. 2 Km:
    542000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1993
    Du kan også være fræk og lave en direkte stel fra batteriet til lygten.. Bare en 4^2 kabel i røven af lygten. Gjorde jeg også da jeg smed ekstra lys i bilen.
     
  20. Aasted

    Aasted New Member

    Joined:
    2 Januar 2010
    Indlæg:
    583
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordsjaelland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    SOLGT w124 250TD
    Km:
    340
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Ford Focus 2,0 TDi
    Bil nr. 2 Km:
    12406
    Bil nr. 2 Årgang:
    2013
    Ja jeg måler mellem 14 og 15 V ved lygten så det må siges at være i orden.

    Det med en direkte stel er en rigtig god ide. Har jeg brugt flere gange.
    Ligesom når man monterer ekstralygter.
    Ny plus til et relæ med eget stel og styret af den oprindelige plus. Så kommer der maksimalt lys på lampen.

    Men alt det roderi får desværre lampen for defekt pære til at lyse på instrument bordet. Den piller jeg ud næste gang jeg kommer om bag der.
     

Del denne side