Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Udskiftning af vandpumpe på MB w124 300E

Emne i 'Motorkøling' startet af Mercedes300E, 11 Februar 2013.

  1. Mercedes300E

    Mercedes300E New Member

    Joined:
    11 Februar 2013
    Indlæg:
    14
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300E
    Km:
    317000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    nissan patrol 3,3 td
    Bil nr. 2 Km:
    611000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1986
    Hej er ny her inde I 124forum, så hvis jeg skriver mit emne et forkert sted må I gerne sige til.

    Jeg er en stolt ejer af en Mercedes w124 300E fra 1989. Der desværre er blevet utæt ved vandpumpen et eller andet sted. kan ikke se hvor vandet kommer fra. Jeg vil gerne forsøge selv at skifte vandpumpen, men da jeg stod og kiggede I motorrummet, blev jeg hurtig enig med mig selv om at jeg blev nød til at skaffe lidt info om hvad der skal til at skifte sådan en pumpe. Håber at der er nogen her inde der kan hjælpe/guide mig lidt. evt hvad man skal have af først (måske køler skal væk?) evt nogle billeder osv. på forhånd tak Thomas
     
  2. anirak

    anirak Member

    Joined:
    6 Maj 2009
    Indlæg:
    523
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    næstved
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    420 se
    Km:
    246000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    300 td turbo
    Bil nr. 2 Km:
    750000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    en mulighed er at du køber adgang til alle informationer til din bil her på denne side

    http://www.alldatadiy.com

    der står alt om hvordan man skiller ting og sager ad på lige nøjagtig din bil
    jeg har (desværre) ikke selv prøvet et vandpumpeskift så ved ikke noget om det :D :D :D
     
  3. Mercedes300E

    Mercedes300E New Member

    Joined:
    11 Februar 2013
    Indlæg:
    14
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300E
    Km:
    317000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    nissan patrol 3,3 td
    Bil nr. 2 Km:
    611000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1986
    Ok tak for svaret, det vil jeg lige prøve at undersøge.
     
  4. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    vandpumpe på den model er ikke så slem havde det være en 24v var det lidt mere omstændigt, men er man nybegynder mht. til mercedes så kan man risikere at lave mere skade end gavn....

    så hvis du ikke føler dig klar til det så find en prof der har erfaring med at lave w124! mange værksteder med ellers ok mekanikere kan ikke lave w124 ordentligt fordi de ikke har nok erfaring med dem...

    men ellers er det en udemærkert GDS opgave.. husk at købe vandpumpe i god kvalitet og monter rem rigtigt og efter bogen... så skulle det holde meget længe
     
  5. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Her har du Mercedes egen manual og gratis adgang til hvordan du skifter din pumpe med billeder osv. 8)
    Bare følg punkterne

    Punkt 1 afmontering af køler plastik:
    :arrow: http://w124-zone.com/downloads/MB CD/W124/w124CD1/Program/Engine/103/20-3400.pdf
    Punkt 2: afmontering af blæser viscose vinge
    :arrow: http://w124-zone.com/downloads/MB CD/W124/w124CD1/Program/Engine/103/20-3120.pdf
    Punkt 3: afmontering af multi rem
    :arrow: http://w124-zone.com/downloads/MB CD/W124/w124CD1/Program/Engine/103/13-3420.pdf
    Punkt 4: afmontering af luftfilter kasse
    :arrow: http://w124-zone.com/downloads/MB CD/W124/w124CD1/Program/Engine/103/09-1051.pdf
    Punkt 5: løsning af servopumpe "vippes blot til siden"
    :arrow: http://w124-zone.com/downloads/MB CD/W124/w124CD2/Program/Chassis/46-4000.pdf
    Punkt 6: afmontering af remstrammer
    :arrow: http://w124-zone.com/downloads/MB CD/W124/w124CD1/Program/Engine/103/13-3450.pdf
    Punkt 7: aftapning af kølervæske fra køler og motor
    :arrow: http://w124-zone.com/downloads/MB CD/W124/w124CD1/Program/Engine/103/20-0100.pdf
    Punkt 8: løsning af tændingsfordeler
    :arrow: http://w124-zone.com/downloads/MB CD/W124/w124CD1/Program/Engine/103/15-3010.pdf
    Punkt 8 skift af vandpumpe og thermostat:
    :arrow: http://w124-zone.com/downloads/MB CD/W124/w124CD1/Program/Engine/103/20-2100.pdf

    offtopic
    Bilglad, hvorfor synes du M103 er svære end M104, de sider rimelig ens :?:
    Faktisk vil jeg sige M103 er mere omfattende, da det kræver du fjerner tændings fordeleren for at komme til det lille vandrørs skrue og det skal man ikke på M104 8)
     
  6. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Det er helt logisk, der er mere plads på m103 derfor er det nemmere.. måske ikke set fra en tegning..
    jeg afmontere ikke servopumpen på 103 eller 104 :mrgreen:
     
  7. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ah ja hvis det er med den på :lol:
    Tænkte et øjeblik du havde taget fejl af M102 da den må siges at være rigtig nem :D
    Men hva så med M119 har du prøvet at skifte sådan en, der er jo ellers også godt med plads foran motoren :mrgreen:
     
  8. Mercedes300E

    Mercedes300E New Member

    Joined:
    11 Februar 2013
    Indlæg:
    14
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300E
    Km:
    317000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    nissan patrol 3,3 td
    Bil nr. 2 Km:
    611000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1986
    Hej tak for de forskellige svar. Jeg tror jeg prøver at følge brabus tegninger og lidt sund fornuft, og med lidt held skal jeg nok finde ud af at skifte den :-D
     
  9. Mercedes300E

    Mercedes300E New Member

    Joined:
    11 Februar 2013
    Indlæg:
    14
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300E
    Km:
    317000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    nissan patrol 3,3 td
    Bil nr. 2 Km:
    611000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1986
    Nå så er jeg gået lidt igang med at skille det hele af.. men det stoppede hurtigt.. er nået til at skulle løsne den bolt til visous blæseren, og den sidder urokkeligt fast. er bange for at hvis jeg trækker mere til at den måske knækker eller bliver rund. også er fanden jo løs.. grunden til at den skal af er det for at man kan komme nemmere til "kileremmen"?
     
  10. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    ja det er en klassiker at den gror fast, jeg skulle svejse min fast til en top for at få den ud :)
     
  11. Mercedes300E

    Mercedes300E New Member

    Joined:
    11 Februar 2013
    Indlæg:
    14
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300E
    Km:
    317000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    nissan patrol 3,3 td
    Bil nr. 2 Km:
    611000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1986
    Hej igen derude.. så er alt blevet afmonteret og den Nye vandpumpe bestilt. det er lidt af et job at løsne alle de fastgroede bolte. og lige hvis der er nogen der ikke ved det.. så når man skal afmontere den der viscose kobling, så skal man ikke bruge en umbrako nøgle men en stjerne torx.. tror jeg nok det hedder :) det var et rent held at den umbrako ikke takkede over.
    Men ellers går mit lille project efter planen ;-)
     
  12. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    når du kommer så langt så husk at systemet skal være 100% tæt, ellers virker det ikke, da designet er lavet til at kunne håndtere temp over 100 grader, men er der utætheder så kan vandet komme til at boble og du vil få luft i systemet,

    termostathus, skal spændes 100% rigtigt, ikke for hårdt og vice versa ellers bliver den også utæt her..t
     
  13. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    nemlig 8)
    6 Nm. per bolt for at være præcis ;)
     
  14. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    husk at skifte slangen mellem topstykke og vandpumpe, den er jo ikke super nem at komme til når systemet er lukket igen...
     
  15. Mercedes300E

    Mercedes300E New Member

    Joined:
    11 Februar 2013
    Indlæg:
    14
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300E
    Km:
    317000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    nissan patrol 3,3 td
    Bil nr. 2 Km:
    611000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1986
    Hej igen tak for alle de gode svar og oplysninger. Nu er den gode Mercedes samlet igen og startet op og alt holder tæt :) Det er jo en ren fornøjelse :) jo det er skiftet, den der lille gummi slange.. den gamle var blevet lidt stiv og mør I det. Hmm.. tænkte på.. I indsugningen inden luftfilter kassen sidder en sjov lille plastic føler. hvad er det for en sjov fætter?? luft temp måler måske? og hvad gør den godt for?

    Mvh thomas
     
  16. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Det er nemlig en luft temperatur føler ja. ;)
    Den fortæller motorstyringen om luften er varm elelr kold (No shit Sherlock) :lol:
    Dette skal motorstyringen bruge for at tilpasse benzin/luft blandingen helt precist.
    Fordi varm luft fylder mere end kold luft og derfor skal der mindre benzin til den samme mængde varme luft i forhodl til kold luft, for at få den samme blanding 8)
     

Del denne side