Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Hævning af Sportsline undervogn?

Emne i 'Fjedre, Støddæmper, sænkning' startet af cohen, 11 Februar 2013.

  1. cohen

    cohen Member

    Joined:
    13 Februar 2012
    Indlæg:
    61
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    8
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    280TE
    Km:
    324000
    Årgang:
    1993
    Bil nr. 2:
    300TD
    Bil nr. 2 Km:
    580000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1995
    Jeg har en 280TE med sportsline undervogn. På russersiden kan man beregne, at bilen - med dens aktuelle udstyr - kan bruge to forskellige slags fjedre alt afhængig af, om den har sportsundervogn eller ej. Mit spørgsmål er så:

    Kan man hæve undervognen blot ved at sætte de "almindelige" fjedre på eller er der andre ting end fjedrene man skal skifte?
     
  2. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Det kan du godt.
    Det bare at købe nye fjedre til standart, utrolig synd i mine øjne at spolere en fin sportline undervogn.
    Men selvf. så er smag forskællig. 8)
    Er der nogen anden årsag til at du vil hæve bilen andet end udseene.
    Jeg tænker blot på, alt andet bliver dårligere ved at hæve den med alm. fjedre.

    Men husk på at din nivaue regulering af bagvognen skal justeres ind efter den nye side højde efterfølgende.
    ellers vil din nivaue regulering blot prøve at sænke bilen ned til dens normale nivuae med sportline undervogn.
     
  3. cohen

    cohen Member

    Joined:
    13 Februar 2012
    Indlæg:
    61
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    8
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    280TE
    Km:
    324000
    Årgang:
    1993
    Bil nr. 2:
    300TD
    Bil nr. 2 Km:
    580000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1995
    Nå ja - det ku være kønt. Det havde jeg slet ikke tænkt på!


    :wink: Godt sagt. Tal mig endelig fra det.

    Jeg tror nu heller ikke, at jeg gør det, for jeg synes den kører utroligt fedt! Grunden til, at jeg kom på idéen er, at den hælder til den ene side. Da forrige ejer har fået skiftet (for)fjedre for nyligt, tænker jeg, at han måske har fået forkerte fjedre på (det er jo ikke alle værksteder, der kan regne sig frem til eller levere de rigtige) - det kunne også forklare hvorfor hans lygter var fejljusteret ved sidste syn. Og hvis jeg alligevel skal have skiftet fjedre, kunne jeg jo få lidt mere frihøjde til vejbump, diger, JTC's værkstedsport og hvad jeg ellers skal forcere...men jeg tror egentlig den er høj nok som den er.

    8) Tak for input
     
  4. cohen

    cohen Member

    Joined:
    13 Februar 2012
    Indlæg:
    61
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    8
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    280TE
    Km:
    324000
    Årgang:
    1993
    Bil nr. 2:
    300TD
    Bil nr. 2 Km:
    580000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1995
    Jeg var hos Mercedes i dag og fik et gratis 35-punkts check. Mekanikeren syntes ikke det gjorde så meget at den står lidt skævt. Den kører altså også rigtigt fint, så det er ikke sikkert jeg behøver at skifte fjedre alligevel. Der var lige mange gummidutter i højre og venstre side (1 for, 2 bag), så det er ikke dér skævheden ligger. Der er heller ikke knækket en fjeder. Man kunne ikke se varenumre eller farvekoder på fjedrene pga rustbeskyttelse, så det kan stadig godt være, at fjedrene er forskellige.


    Bare for at præcisere: Mekanikeren sagde, at niveaureguleringen IKKE vil sænke bilen. Hvis man sætter længere/hårdere fjedre eller tykkere gummi på, uden at justere niveaureguleringen, vil den tomme bil hvile i større højde, men niveaureguleringen vil ikke reagere før der er så meget læs på, at den når helt ned på sin "gamle" højde. Og derfor skal den selvfølgelig justeres.

    Omvendt kan man godt hæve bagenden blot ved at justere på niveaureguleringen, men så hviler den tomme bil ikke længere på fjedrene alene og det er ikke den måde systemet er designet til at virke på.
     
  5. Aasted

    Aasted New Member

    Joined:
    2 Januar 2010
    Indlæg:
    583
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordsjaelland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    SOLGT w124 250TD
    Km:
    340
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Ford Focus 2,0 TDi
    Bil nr. 2 Km:
    12406
    Bil nr. 2 Årgang:
    2013
    Enig i at det er synd at hæve den.
    Rigtigt at niveaureguleringen ikke sænker vognen, og at ved længere fjedre så først vil regulere når der er så meget last på, at den er nede i det "gamle" niveau.

    Så hvis du sætter længere fjedre på, skal niveaureguleringen justeres sådan, at bilen uden last og måske ved tom tank, lige akkurat hviler på fjedrene, uden at den prøver at hæve den.

    Så vil niveaureguleringen træde til lige så snart der kommer last på, og holde højden. Det er det der er meningen.

    Det fik jeg ordnet på min for nogle uger siden (ny lille justere dims, og så ellers ned under bilen en masse gange og en masse små køreture) Det virker fantastisk.

    Den har stået lidt for højt al den tid jeg har haft den, og dermed dæmpet for hårdt, og været lidt for stiv i bagvognen.
    Tænkte bare at sådan skulle det være.

    Men nu er den meget mere behagelig og bagvognen tager alle ujævnheder på små (hurtige) biveje på en meget finere måde. Og den er stadig ikke svømmende eller for blød.

    Det med at den er skæv kan meget vel være 2 forskellige fjedre.
    Jeg fik monteret fjedre foran, og kunne ikke forstå den var skæv stadigvæk. Vi skiftede fordi en af dem var knækket.
    Da vi pillede de nye fjedre af, som ifølge pakken og mærkningen var helt ens, var de ret forskellige.
    Den var af lidt tyndere stål og viklet i en anelse mindre diameter. Og de var lige høje.
    Den tynde af dem vil derfor blive presset mere sammen end den anden.

    Så mit råd er at pille dem af, læg dem ved siden af hinanden og kontroller om det er helt ens.
    Det kan i øvrigt også være endog meget svært at se om en fjeder er knækket helt nede i bundskålen.
    Det finder man også ud af når den kommer ud.
    Forfjedrene kan tages ud, uden af afmontere andet end selve hjulet. Gørløse udlejer et fint stykke værktøj til at spænde fjederen sammen med, på en sikker måde.

    Jeg ville ikke finde mig i en vogn der står skævt.
    Det er en fejl. Der er noget galt.

    Måske i sidste enden noget som gør at den reagerer forkert i en katastrofesituation.
    Og jeg kører tit med børn i bilen, og møder andre familier med børn !!!
     
  6. cohen

    cohen Member

    Joined:
    13 Februar 2012
    Indlæg:
    61
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    8
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    280TE
    Km:
    324000
    Årgang:
    1993
    Bil nr. 2:
    300TD
    Bil nr. 2 Km:
    580000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1995
    Jeg spurgte Gørløse om de udlejede sådan et værktøj, men fik nej, så jeg må nok på værksted og se på det med fjedrene og skævheden.

    Ja ja, jeg skal nok lade være :)
     
  7. Aasted

    Aasted New Member

    Joined:
    2 Januar 2010
    Indlæg:
    583
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordsjaelland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    SOLGT w124 250TD
    Km:
    340
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Ford Focus 2,0 TDi
    Bil nr. 2 Km:
    12406
    Bil nr. 2 Årgang:
    2013
    Øh altså det var i sommers jeg lejede det af dem. Altså fra reservedels lageret. IKKE værkstedet.
    Det er 2 forskellige ting, selvom det ser ud til at de er det samme.

    Hvor spurgte du?
     
  8. cohen

    cohen Member

    Joined:
    13 Februar 2012
    Indlæg:
    61
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    8
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    280TE
    Km:
    324000
    Årgang:
    1993
    Bil nr. 2:
    300TD
    Bil nr. 2 Km:
    580000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1995
    Jeg spurgte værkstedet. Prøver lige hos reservedele, så.
     
  9. cohen

    cohen Member

    Joined:
    13 Februar 2012
    Indlæg:
    61
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    8
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    280TE
    Km:
    324000
    Årgang:
    1993
    Bil nr. 2:
    300TD
    Bil nr. 2 Km:
    580000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1995
    Hos reservedelslageret var der hul igennem. De lejer værktøjet ud for 250 kr ex moms. 8)
     
  10. Aasted

    Aasted New Member

    Joined:
    2 Januar 2010
    Indlæg:
    583
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordsjaelland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    SOLGT w124 250TD
    Km:
    340
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Ford Focus 2,0 TDi
    Bil nr. 2 Km:
    12406
    Bil nr. 2 Årgang:
    2013
    Nemlig.

    Og det er vigtigt at du monterer så yderligt som muligt i fjederen, ellers kan du ikke få den ud.

    Og når den er ude, noterer du dig præcist hvor meget vikling der er fri, så du kan sætte værktøjet præcist magen til på den nye fjeder, næsten. Skal lige være en anelse længere fra enderne, så værktøjet ikke sidder fast i fjederskålene når du har løsnet værktøjet.

    Jeg måtte prøve et par gange på den første fjeder før jeg havde fattet systemet. Nr. 2 fjeder gik meget nemmere.

    Og så skal bilen være klodset godt og sikkert op, så du kan komme ordentligt til nede under forhjuls ophænget.
    Topnøglen skal op gennemfjederskålen nedefra.

    Stor tilfredstillelse bagefter når det hele virker, og bilen står som den skal.
     
  11. cohen

    cohen Member

    Joined:
    13 Februar 2012
    Indlæg:
    61
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    8
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    280TE
    Km:
    324000
    Årgang:
    1993
    Bil nr. 2:
    300TD
    Bil nr. 2 Km:
    580000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1995
    Super tips! Lyder logisk. Glæder mig til at prøve. Tak for det.

    :)
     

Del denne side