Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Langsom gearskift 230TE 1988

Emne i 'Automatgear' startet af icepirat, 11 Februar 2013.

  1. icepirat

    icepirat Member

    Joined:
    24 Juni 2010
    Indlæg:
    577
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    190E
    Km:
    250000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    230 TE, 2,3 st.car
    Bil nr. 2 Km:
    303
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Hvad er det der får gearet til at skifte på en automatikgearkasse :?:

    Jeg stiller spørgsmålet fordi min MB er ret længe om at skifte, det er dog værst når den er kold.

    Ved start fra kold og med normal acceleration varer det noget før den skifter, men hvis jeg linder lidt med foden på speederen skifter den fint.

    Accelerationen er fin og der er altså ikke tale om at jeg "ræser" afsted.

    Omdrejningerne ligge før den skifter på ca. 3000, efter skift går den så ned på ca. 2000.

    Jeg mener at have læst et sted at der sidder en føler, men hvilken og er det alene den der bestemmer :?:

    Håber nogen kan hjælpe.

    Med venlig hilsen,
    icepirat
     
  2. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    der sidder et kabel på speedertrækket også kaldet bowden kablet..
    Det fortæller gearkasse hvornår den skal skifte i forhold hvor meget du træder på pedalen :)

    Men som regel skifter alle langsommere når bilen er helt kold, som for mit vedkommende kun kan mærkes om vinteren..
    om sommer skifter den normalt hele tiden...
     
  3. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Det du tænker på er sikkert i forbindelse med bilen har katalysator at så sider der på årgange 90 til og med 93 sådan en delay hydraulisk funktion som er elektrisk aktiveret via en ventil, så når bilen startes og kølvands temperaturen er mellem 0 og 50 grader varm, så vil bilen inden for de første 80 sekunder fra motoren er startet.
    Ogmen når bilen køre mellem 10 og 48 km/t. Så vil 2-3 gearskifte være hævet så selv med let speeder fod, skiftes der først ved et højere omdrejningstal omkring ca. 3500/4000 omdrejninger.

    Dette kan virke meget voldsomt på en helt kold motor, og man eliminerede da også funktionen i 95, der findes et kit til at lukke af for hydraulikken så de ekstra rør kan afmonteres.


    Men du kan jo prøve at vente i 80 sek. Inden du køre afsted og se om skiftet så stadig er sent hvis det skulle være dette.
    Ellers så er et olie med filter skifte altid godt at prøve.
     
  4. Aasted

    Aasted New Member

    Joined:
    2 Januar 2010
    Indlæg:
    583
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordsjaelland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    SOLGT w124 250TD
    Km:
    340
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Ford Focus 2,0 TDi
    Bil nr. 2 Km:
    12406
    Bil nr. 2 Årgang:
    2013
    Men Brabus: nu er icepirats bil jo fra 85 !!! :lol:

    Eller har jeg (igen :D ) misforstået noget?

    Icepirat, tjek denne tråd http://www.124forum.dk/w124/files/viewtopic.php?f=27&t=8155

    Der kan du se beskrivelse af hvordan det kabel/stangforbindelsen hen over motoren skal justeres (hvis din er magen til).
     
  5. icepirat

    icepirat Member

    Joined:
    24 Juni 2010
    Indlæg:
    577
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    190E
    Km:
    250000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    230 TE, 2,3 st.car
    Bil nr. 2 Km:
    303
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Bilglad,
    Man kan vel ikke justere på Bowden kablet.. eller kan man, hvis ja, hvordan :?:
    Jeg er så enig i at der kan være forskel på skiftet sommer og vinter, dette gælder jo også alle øvrige komponenter i bilen hvor olien er kold, hvilket mærkes tydeligt i øjeblikket.

    Brabus,
    Som sædvanligt får man en fyldestgørende forklaring af dig og tak for det, desværre har du i dette tilfælde ikke lagt mærke til min årgang :oops: men derfor er det alligevel en fin forklaring som givetvis også passer (delvist) på min MB.
    Om jeg har en Delay hydraulisk funktion ved jeg ikke men beskrivelsen af at omdrejningerne er hævet ved kold motor/gearkasse passer fint idet problemet minimeres efterhånden som motoren bliver varm.

    Med hensyn til skift af oliefilter og olie (går ud fra du mener på gearkassen) så er det en ting jeg vil få foretaget så snart det bliver lidt varmere.
    Kan jeg selv udføre dette skift af filter på gearkasse :?: :?: :?:

    Ååsted,
    Jeg har tjekket linket vedrørende forbindelse men det passer ikke på min bil.

    Mit spørgsmål om hvorvidt der sidder en føler til styring er desværre ikke berørt i nogle af indlæggende, skal jeg forstå det det således at der ikke er en føler :!:

    Med venlig hilsen,
    icepirat
     
  6. Superman

    Superman New Member

    Joined:
    19 Juli 2012
    Indlæg:
    448
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    W210 E290
    Km:
    506000
    Årgang:
    1997
    Du kan sagtens justere på dit bowden kabel.. Du kan justere det så kasen skifter gear når du synes det er passende.. :gr8:

    Det med at den skifter gear senere ved kold motor tror jeg ikke er årgangsbestemt som Brabus siger. 260E'ern fra 86 gjorde det, min 300D fra 90 gjorde det, og ligeledes min C180 fra slut 93 gør det.. Og det er rigtig træls - det er ikke lige ved kold motor man synes den skal trække omdrejninger.

    3500/4000 omdrejninger lyder måske lige af 1000 for meget i forhold til egne oplevelser.. Men kan forstå at Brabus ikke ligger til den lade side når han kører bil :whistle: :nakkal:
     
  7. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,466
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Brabus's skifter altid ved 7.000 o/m kold som varm. :whip:


    Bendix
     
  8. Supercharger

    Supercharger New Member

    Joined:
    8 Juli 2011
    Indlæg:
    1,149
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 1
    Min bil::
    -
    Årgang:
    0
    :cb:
     
  9. Aasted

    Aasted New Member

    Joined:
    2 Januar 2010
    Indlæg:
    583
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordsjaelland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    SOLGT w124 250TD
    Km:
    340
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Ford Focus 2,0 TDi
    Bil nr. 2 Km:
    12406
    Bil nr. 2 Årgang:
    2013
    Som jeg har forstået det, er det momentet i forhold til omdrejninger og belastning som er afgørende for hvornår der skiftes gear.

    Min trækker også rigtigt højt op i omdr. i disse dage, når den er kold og jeg starter ud hjemmefra om morgenen.
    Det er fordi motoren ikke leverer nok moment til at der kan skiftes. Eller også er der en temperatur føler som fortæller at motoren stadig er kold, og derfor ikke må belastes så hårdt endnu.

    Løsningen som fører er at linde lidt eller meget på gassen, så skifter den gear.

    Men det afhænger jo også af hvordan man har justeret sit skiftetidspunkt. Hvis den er sat lidt aggressivt, bliver det endnu senere når den er kold.
     

Del denne side