Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Knækket gløderør

Emne i 'Dieselmotorer' startet af mikkel, 29 Januar 2013.

  1. mikkel

    mikkel Member

    Joined:
    3 December 2006
    Indlæg:
    70
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    6650
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 E 300Diesel
    Km:
    250000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    Toyota Aygo
    Bil nr. 2 Km:
    70000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2010
    Hej diesel folk
    En lille historie om et knækket gløderør. Erfaringer jeg har gjort, og som andre måske kunne have glæde af.
    Jeg startede med at køre bilen varm, og begyndte så at pille gløderør ud. Nr. 3 sad meget fast, så jeg sprøjtede ekstra med noget rustløsner, og gik videre med resten. Resten gik fint ud. Jeg begyndte så og massere den sidste. Jeg kunne efterhånden køre den halvt ud, men så begyndte den at gå mere sejt igen, og så knækkede den lige bag ved gevindet :-( Jeg var heldigvis i den situation jeg ikke stod og skulle bruge bilen akut, og jeg kunne stå inde med det. Jeg var først inde på forummet og se på tidligere tråde om emnet, men syntes ikke det var alt for opmuntrende. Men jeg måtte jo i gang med jobbet. Jeg prøvede først at svejse en møtrik på, så jeg igen kunne dreje med den. Det gik ikke så godt, men midter tappen knækkede af inde i gløderøret. Det gjorde muligt at lave noget 8mm gevind som jeg så kunne montere en bolt med en kontramøtrik i. Gløderøret havde sat sig fast, godt halvvejs ude, men det var ikke muligt at skrue den ind eller ud. Så tog jeg en gammel sprinklervæske dunk og klippede et hjørne af, som jeg så murede fast på siden af toppen med secomastic. Det fik så lov til at tørre til dagen efter. Herefter hældte jeg noget lampeolie(det var det jeg havde) op i det monterede kar, og lod det stå og trække ind ved gløderøret. Karet var ikke 100 % tæt, så jeg gik og efterfyldte lidt, prøvede at trække lidt i den, men den sad fast. Så tog jeg min SDS boremaskine og en sløv mejsel, og begyndte at motionere gløderøret oven på den monterede bolt. Efter at have gjort det en 5 til 6 gange med lampeolie i karet, begyndte der at løbe noget sort ud i bunden af karet, og kort efter begyndte gløderøret at dreje. Den kunne faktisk drejes ud uden skralder på forlængeren. Jeg var meget glad :-D
    jeg lavede 2 riller med en nedstryger i et af de andre gløderør, kørte det i 3 gange. Så kunne jeg køre det nye gløderør i med fingrene.
    Billederne er taget bagefter, så det ser måske en lille smule opstillet ud.
     

    Attached Files:

    • 8.JPG
      8.JPG
      File size:
      178.7 KB
      Visninger:
      1,476
    • 7.JPG
      7.JPG
      File size:
      172.9 KB
      Visninger:
      1,443
    • 6.JPG
      6.JPG
      File size:
      104.8 KB
      Visninger:
      1,468
    • 5.JPG
      5.JPG
      File size:
      159.7 KB
      Visninger:
      1,469
    • 4.JPG
      4.JPG
      File size:
      162.3 KB
      Visninger:
      1,385
    • 3.JPG
      3.JPG
      File size:
      169.1 KB
      Visninger:
      1,372
    • 2.JPG
      2.JPG
      File size:
      149.1 KB
      Visninger:
      1,324
    • 1.JPG
      1.JPG
      File size:
      165.5 KB
      Visninger:
      1,435
  2. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Godt at se det kunne lade sig gøre.
    Det plejer jo at være en skod opgave når de knækker... Men du var heldig at få gløderøret lidt ud inden 8)

    Når gløderøret knækker fra start af inde i toppen, så er der desværre kun et at gøre :p
     
  3. alp

    alp New Member

    Joined:
    27 Marts 2007
    Indlæg:
    377
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    600
    Årgang:
    1965
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Jeg arbejder for Würth, og vi har forskellige additiver og motorrens i programmet.

    Bla. en intensiv rens til dieselmotorer. Ved fastbrændte gløderør anbefaler vi at lade det trække
    med den, ligesom du har gjort med lampeolien. Også simpelthen på forhånd, før man har forsøgt
    at skrue dem ud, for at få de bedst mulige betingelser.
     
  4. mikkel

    mikkel Member

    Joined:
    3 December 2006
    Indlæg:
    70
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    6650
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 E 300Diesel
    Km:
    250000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    Toyota Aygo
    Bil nr. 2 Km:
    70000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2010
    Hej
    Med den erfaring jeg gjorde mig under vejs, vil jeg også anbefale at klistre karret fast før den var knækket. Og så lade den stå og trække noget smøring .
     

Del denne side