Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Sikring smeltet eller korroderet 230TE 1988

Emne i 'El-system' startet af icepirat, 28 Januar 2013.

  1. icepirat

    icepirat Member

    Joined:
    24 Juni 2010
    Indlæg:
    577
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    190E
    Km:
    250000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    230 TE, 2,3 st.car
    Bil nr. 2 Km:
    303
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Da jeg og konen idag skulle ud og handle i et gråt og kedeligt vejr strejkede min blæser :cry: , nå men vi skulle jo videre så på med lufferne og handle.

    Hjemkommet åbnede jeg sikringsboksen da jeg havde mistanke om at en sikring var gået, og ganske rigtigt, sikringen til blæser var i en yderst dårlig forfatning, på med en ny og vupti, så kørte blæseren igen.

    Med til historien hører at da jeg købte bilen for ca. et år siden havde jeg problemer med blæseren og fandt at sikringsholderen til blæsersikringen var smeltet, jeg reparerede den ved at sætte en løs sikringsholder i nedenunder sikringsdåsen og det har virket indtil nu.

    Jeg har set at flere har haft problemer med disse sikringer og at det anbefales at skifte til messing sikringer - hvor køber man disse :?: :?:

    PS. Billedet viser en defekt og en ny sikring (ikke rigtig godt billede), den defekte øverst.

    Med venlig hilsen,
    icepirat
     

    Attached Files:

  2. Fox

    Fox New Member

    Joined:
    17 April 2011
    Indlæg:
    103
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300 E-24
    Km:
    277000
    Årgang:
    1989
    De kan købes ved Gørløse :)
     
  3. icepirat

    icepirat Member

    Joined:
    24 Juni 2010
    Indlæg:
    577
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    190E
    Km:
    250000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    230 TE, 2,3 st.car
    Bil nr. 2 Km:
    303
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Tak Fox, desværre er der lidt langt at køre da jeg bor i hvidovre, mon ikke sikringerne kan købes at andet sted i København eller omegnen.

    Med venlig hilsen,
    icepirat
     
  4. 18051998

    18051998 Member

    Joined:
    7 Juni 2011
    Indlæg:
    237
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Viborg
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Golf 4
    Km:
    311000
    Årgang:
    1999
    Bil nr. 2:
    Audi A6 2,8
    Bil nr. 2 Km:
    310000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1995
    Når jeg har blæseren på max smelter sikringen,selv om det er en messingsikring :eek: ingen problem på trin 1 og 2 8)
    ny blæsermotor :?: :?:

    Mvh
    Chr

    w124...og intet andet :gr8:
     
  5. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,471
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Re: Sv: Sikring smeltet eller korroderet 230TE 1988

    Afmonter sikringsboks og tjek forbindelserne til den.


    Bendix

    Sendt fra min Nexus 4 med Tapatalk2
     
  6. 18051998

    18051998 Member

    Joined:
    7 Juni 2011
    Indlæg:
    237
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Viborg
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Golf 4
    Km:
    311000
    Årgang:
    1999
    Bil nr. 2:
    Audi A6 2,8
    Bil nr. 2 Km:
    310000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1995
    Det prøver jeg lige :D tak for svaret Bendix 8)

    Mvh
    Chr
     
  7. Aasted

    Aasted New Member

    Joined:
    2 Januar 2010
    Indlæg:
    583
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordsjaelland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    SOLGT w124 250TD
    Km:
    340
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Ford Focus 2,0 TDi
    Bil nr. 2 Km:
    12406
    Bil nr. 2 Årgang:
    2013
    Jamen det er da bare at få dem til at sende dem.
    Det er det værd, at få dem skiftet.
    Jeg havde masser af problemer med ting der ikke virkede, selvom jeg sleb og polerede på sikringerne (dem med gråt metal - blik)

    Efter jeg fik skiftet dem alle ud til messing har der faktisk ikke være problemer fra den kant.

    Der er også andre forbrugere på den sikring som blæseren er på, så tjek lige at disse virker korrekt og ikke kortslutter noget. Og tjek at det er den korrekte størrelse sikring der sidder.

    Sikringen springer nok ikke pga en løs forbindelse, men snarere pga overbelastning. Hvis blæseren er ved at være defekt kan det være den trækker for meget strøm, men det kan jo også være en anden forbruger, som bruger for meget.
     
  8. Supercharger

    Supercharger New Member

    Joined:
    8 Juli 2011
    Indlæg:
    1,149
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 1
    Min bil::
    -
    Årgang:
    0
    købte en "sæk" sikringer hos gørløse. og skiftede alle sikringer ud med messingtyper (og på min kammerats 300E)
    ca. halvdelen af de gamle sikringer alu smulrede ved afmontering :eek:
     
  9. icepirat

    icepirat Member

    Joined:
    24 Juni 2010
    Indlæg:
    577
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    190E
    Km:
    250000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    230 TE, 2,3 st.car
    Bil nr. 2 Km:
    303
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Nu har jeg nærstuderet sikringen og såvidt jeg kan bedømme er den korroderet, dette betyder at i takt med at korrosionen breder sig og materialet forsvinder så vil sikringen uværligt smelte.

    Så i mit tilfælde er der altså ikke tale om en egentlig sprængt sikring forårsaget af overbelastning (heldigvis) men blot tale om dårligt sikringsmateriale.

    Jeg vil imidlertid, ved første lejlighed få indkøbt nogle bedre sikringer.

    Med venlig hilsen,
    icepirat
     
  10. Supercharger

    Supercharger New Member

    Joined:
    8 Juli 2011
    Indlæg:
    1,149
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 1
    Min bil::
    -
    Årgang:
    0
    Enig. i starten da jeg havde 400E'eren og skulle have nogle ekstra sikringer. og dum jeg var, købte jeg et par stykker hos T-svansen. Det var til tågelyset. (8A)
    T-svansen sikring (8A) springer øjeblikkekigt.
    T-svansen sikring (16A) holder et par minutter.
    T-svansen sikring (25A) holder i 4 timer.
    Efter køb af Gørløse 8A sikring. Den har holdt siden 8)
     
  11. JanDK

    JanDK New Member

    Joined:
    3 August 2011
    Indlæg:
    505
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Audi S6 Avant 4,2 V8
    Km:
    313000
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Smart Pure 0,8 CDi
    Bil nr. 2 Km:
    93000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2012
    Hvis du køber nogle kan du så ikke også købe 20 til mig. :) Bare de er i messing. :lol:
    Du ved hvor jeg arbejder. :mrgreen:
    Vi kan godt dele fragt.
     
  12. icepirat

    icepirat Member

    Joined:
    24 Juni 2010
    Indlæg:
    577
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    190E
    Km:
    250000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    230 TE, 2,3 st.car
    Bil nr. 2 Km:
    303
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Hej JanDK,

    Jo, det kan/vil jeg da men hvilke størrelser.

    På min MB det den 25Amp der brænder/korroderer og der er ikke tegn på at der er andre problemer med dette problem.

    Jeg kan sagtens følge de råd andre har givet med hensyn til skift af alle sikringer, men der er jo mange og i forskellige størrelser.

    Lad mig lige høre fra dig.

    Med venlig hilsen,
    icepirat
     
  13. JanDK

    JanDK New Member

    Joined:
    3 August 2011
    Indlæg:
    505
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Audi S6 Avant 4,2 V8
    Km:
    313000
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Smart Pure 0,8 CDi
    Bil nr. 2 Km:
    93000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2012
    Det må du undskylde.

    10 stk i 8 Amp.
    10 stk i 16 Amp.
    10 stk i 25 Amp.

    Ups: Det blev jo til 30 stk.

    Jeg vil så skifte dem alle sammen.
    Og rense og pusse alle kontakter og så sætte nye over alt.

    Hvorfor: Bare fordi og så er det gjort. :whip:
     
  14. icepirat

    icepirat Member

    Joined:
    24 Juni 2010
    Indlæg:
    577
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    190E
    Km:
    250000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    230 TE, 2,3 st.car
    Bil nr. 2 Km:
    303
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Hej JanDK,

    Din ordre på ialt 30 stk. er noteret :D , pris pr. stk. 3,75, jeg går så ud fra at der er noget rabat som forum medlem.

    Jeg bestiller i løbet af i dag eller i morgen.

    Med venlig hilsen,
    icepirat
     
  15. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    :info: Det er ikke sikrings materialet der er dårligt :info:
    Selv den bedst forædlet og super stærke kvalitets alu sikring vil give dig problemer med tiden.
    Det er en kombination mellem 2 metaller der ikke fysisk kan bruges sammen uden der opstår en kemisk reaktion.
    Det der sker er en helt alm. kemisk process hvor metallet forgår/korrodere pga. de 2 forskællige ædel metaller mødes som er kobber/messing som sikrings holderen er lavet af og sikringerne er lavet i alu/blik.
    Så selv om alu sikringerne ser ok ud, så kan de være helt færdige og ingen forbindelse have, dette skaber modstand og når der trækkes stor strøm igennem en modstand afsætter det varme.
    Der er jo ingen sikringer som er designet til at kunne holde til eks. 25A men at begynde og smelte allerede ved 20A.

    Så ned-smeltningen af sikrings holder og den varme udvikling som opstår, sker KUN fordi der er dårlig forbindelse og ikke pga. dårlige sikringer.

    den dårlige forbindelse skyldes i 99 ud af 100 tilfælde altid selve sikringerne som er dårlige fæstnet, de kan ligesom ryge et hak længere ind så de ikke sider lige i hullet på holderen, eller også den mest sandsynlige at sikringen er korroderet som resultat af den er i alu/blik.

    Har dette være sket før er det ikke altid nok bare at skifte sikringen, så er det nødvendigt at få renset selve kobber holderen til sikringen også og så skal det nok holde.

    Og altid lige tjekke skruen i bunden til begge ender af sikrings holderen stadig sider godt spændte.
    Det bedste her er først at løsne skruen og stramme den til igen.

    Det er kun selve kontakten mellem ledning til holder under boksen eller mellem holder og sikring der er skyld i et øget effektforbrug og deraf varme udvikling.

    Hvis din motor skulle have kortslutninger på nogle vindinger i spolen så den trækker mere strøm, så betyder det ofte at motoren ikke køre lige så hurtigt som den burde da der jo så køres uden om nogle viklinger der skulle være med til at få mere strøm til blæseren, derfor burde det så kunne høres hvis den er begyndt at køre langsommere i de enkelte trin.
    Men ofte så vil det overbelaste spolen så den brænder over i stedet.

    og det er altid den sikring der er problemet, fordi den jo er den som trækker mest strøm og derfor har brug for helt 100% gode forbindelser.

    Svaret er køb kobber/messing sikringer.
    De kan købes hos Mercedes som regel, og de giver dig endog gerne en håndfuld uden beregning hvis du giver en 20er til kaffe kassen eller lign. (gjorde de for mig) 8)
     
  16. icepirat

    icepirat Member

    Joined:
    24 Juni 2010
    Indlæg:
    577
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    190E
    Km:
    250000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    230 TE, 2,3 st.car
    Bil nr. 2 Km:
    303
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Som vanligt kan man altid regne med at få et uddybende svar fra Brabus og tak for det.

    Jeg er helt enig i betragtningen omkring materiale og mangel på GOD kontakt mellem sikringen og holderen, man kunne så måske forstille sig at producenterne gjorde noget omkring dette svage sted.

    I mit tilfælde var der tale om at sikringen til blæseren tilsyneladende havde været belastet så voldsomt at bakkeliten eller plastiken i selve sikringsdåsen var delvist smeltet med følge at forbindelsen blev endnu dårligere.
    Jeg indsatte i stedet en løs sikringsholder nedeunder, denne holder skaber i.m.o. en meget bedre forbindelse, men på trods af dette gik sikringen sig en tur alligevel.

    Dette bekræfter således Brabus betragtninger om uheldig kombination af materialer.

    Tak til Brabus for svar.

    PS. Der er nu bestilt messing sikringer hos Gørløse og alle sikringer vil blive udskiftet.

    Med venlig hilsen,
    icepirat
     
  17. Superman

    Superman New Member

    Joined:
    19 Juli 2012
    Indlæg:
    448
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    W210 E290
    Km:
    506000
    Årgang:
    1997
  18. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ja det har alle dage været kendt at "pinol" sikringer og de holdere som er lavet dertil er det rene fætter BR og har virkelig ringe kontakt.

    Derimod er dem man bruger i dag i alle biler efterhånden som vel kaldes spadestik sikringer eller auto sikringer klart en langt bedre løsning, her klemmes der jo direkte om benene i stedet for noget der blot holdes ned mod sikringspolen som på en pinol sikring.

    Kunne man skifte boksen ud, så ville jeg gøre det, for det er simpelthen det værste bæ med de pinol sikringer.
    Og det mest mærkværdige er at Mercedes brugte dem så langt op i 90erne som de gjorde.
    Stort set alle andre bil producenter var gået over til de andre i 90erne.

    Selvom SLerens sikrings boks virker utrolig magen til, så er den det ikke men jeg vil væde på jeg kunne tilpasse den, så den kunne bruges og monteres i stedet for den Gl. W124 model. :p

    Se herunder billedet.
    Den MÅ kunne moduleres om til en W124er, dog bliver relæ sektionen svær da de ik køre med samme relætyper, måske en lille sav kunne tage det bedste fra de 2 og en limfætter få dem til at hænge sammen, så der bliver W124 relæ boks med W129 sikringsboks 8)
     

    Attached Files:

    • Fuses.jpg
      Fuses.jpg
      File size:
      73.1 KB
      Visninger:
      1,584

Del denne side