Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Endnu et problem med undervognen

Emne i 'Slinger, lyde og andet mystisk fra undervogn' startet af Jens Bang, 27 September 2007.

  1. Jens Bang

    Jens Bang New Member

    Joined:
    20 Januar 2007
    Indlæg:
    76
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    østerbro
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej

    Efter udskiftning af bærearme og andre dele i undervognen samt utallige sporinger har jeg nu fundet ud af, at der er forskellig afstand fra forhjul til skærmkant i højre side og fra forhjul til skærmkant i venstre side. Det er hele 2 cm i forskel og Point S mener at det er pga. at fjedrene foran ikke er skiftet samtidig eller at der forskel på dem. Har dog ikke bemærket problemet før jeg fik nye bærearme på foran - så det undre mig lidt, at forskellen er opstået. Bilen giver til tider nogle træk til den side hvor afstanden til skærmen er kortest.

    Hilsen

    Jens
     
  2. Henrik L.

    Henrik L. Member

    Joined:
    3 September 2006
    Indlæg:
    498
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    2770 Kastrup
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    A4 Allroad 3,0 TDI
    Km:
    45000
    Årgang:
    2013
    Bil nr. 2:
    Polo
    Bil nr. 2 Km:
    5000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2016
    Hej Jens.

    Nu skriver du ikke hvad side der er hvad, men gætter jeg rigtigt hvis jeg siger at hjulet sidder tættere på skærmkanten i højre side. (passager siden) :?: :?:
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ratings:
    +0 / 0
    hej Jens har du brugt bilens stelnr. da du købte dele det er meget vigtigt der findes forskellige undervogne. Peter :idea: :D
     
  4. Jens Bang

    Jens Bang New Member

    Joined:
    20 Januar 2007
    Indlæg:
    76
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    østerbro
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej


    Har ikke selv købt dele - dem som har lavet den bl.a. Gørløse har stået for delene og det er ikke i passagersiden den er tættest på skærmen men i førersiden

    Hilsen

    Jens
     
  5. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    Grunden til at hjulene ikke står ens i højre og venstre side er, at det er der man justere camber og caster. dettte skal gøres med en 4-hjuls udmåler, og det tager lang tid fordi når man ændre på det ene mål, flytter de andre sig. (camber, caster og toe ind). camber og caster justeres i bærearmene.
    hvis den ikke bliver justeret rigtigt, vil den ikke køre stabilt på vejen, den vil slide dækkene, og den vil blive mere sidevinds følsom
     
  6. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Jeg er lidt i tvivl om hvordan skævheden er i forhold til skærmen, men det er vel ikke skærmen der har en unøjagtighed? evt noget af det, for jeg syntes 2 cm er meget når du siger det kun er "til tider" den trækker lidt...
     
  7. Jens Bang

    Jens Bang New Member

    Joined:
    20 Januar 2007
    Indlæg:
    76
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    østerbro
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej

    Takker for jeres forskellige svar

    Har stor tillid min 4-hjulsudmåling idet Kurt fra Hedehusene som har lavet 124ere i mange år har brugt Ivar Jensens Autogummi http://www.ija.dk/ i mange år og derfor anbefalet ham som en der kan. På udmålingsudskriftet er der også checket efter justering og alle 8 punkter foran og bagpå står i grønt- Før stod sporing foran i rødt på 6 ud af 8 mulige punkter.

    Kurt fra hedehusene mener også at der må være fordi en enkelt fjeder er skiftet foran på et tidspunkt og at denne er uorginal.

    Hilsen

    Jens
     
  8. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Nu er det måske mig der har misforstået noget, men skifter man ikke ALTID fjedre og støddæmpere parvis, netop for at undgå sådanne poblemer?
    Det er jo logik, at hvis fjedrene er så gamle at den ene knækker, så er der en vis mulighed for, at den anden også er lidt træt.
    Måske mig der er tosset, men jeg har altid nægtet at skifte det enkeltvis...
     
  9. uffe

    uffe Active Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,636
    Likes Received:
    22
    Trophy Points:
    38
    Location:
    holbæk
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    E211 320 CDI 3.2 AMG
    Km:
    457000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    W124 300 E-24
    Bil nr. 2 Km:
    324600
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    hej

    sider lide og tænke dette igemme. :shock:

    og ville da lide høre om det er i højten der er 2cm i forskel eller om det er i breden ?

    og nej man skifte sku ikke en fjeder enkelvis, alt skifter man parvis
     
  10. Jens Bang

    Jens Bang New Member

    Joined:
    20 Januar 2007
    Indlæg:
    76
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    østerbro
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej uffe + andre

    Det er i højden at der en forskel- målt fra jorden til skærmkant - Point S foretog udmålingen 68cm i den ene side og 70 cm i den anden - der muligvis skiftet en fjedre inden jeg overtog vognen. Udskifter begge i næste uge og håber at det er løsningen?

    Hilsen

    Jens
     
  11. Rene J

    Rene J Member

    Joined:
    30 Januar 2007
    Indlæg:
    60
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    8
    Location:
    Struer
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    W203 220 CDi
    Km:
    584000
    Årgang:
    2001
    Bil nr. 2:
    Renault Laguna 1.8
    Bil nr. 2 Km:
    214000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1998
    Følger lige med her, da min også har et lignende problem.......


    btw.... Burde denne ikke være i kategorien undervogn?
     
  12. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Jamen har de så ikke også kunnet måle længden på de belastede fjedre? Det kunne da meget enkelt afsløre en slap fjeder, 2 cm i skærmkanten vil da med lidt hjemme matematik give noget der ligner lidt over 1 på fjedrene...
     
  13. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Hej René


    Godt observeret,- jeg flytter lige IGEN et indlæg over i en kategori,- hvor det har noget med sagen at gøre :!: 8) :roll:
     

Del denne side