Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Bogen om Mercedes og W124

Emne i 'Diverse emner uden særspeciale' startet af icepirat, 17 Januar 2013.

  1. icepirat

    icepirat Member

    Joined:
    24 Juni 2010
    Indlæg:
    577
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    190E
    Km:
    250000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    230 TE, 2,3 st.car
    Bil nr. 2 Km:
    303
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Jeg har nu læst denne meget spændende bog om tilblivelsen af det vi i dag kender som Mercedes, jeg er imidlertid lidt skuffet idet min skønne W124 230TE ikke er nævnt med et ord eller billeder, derimod omtales 123 modellen og der er billeder af 300D.
    Nu er det så jeg vil spørge om nogen kan fortælle mig hvad forskellen er mellem 123 og 124, på billeder ser de jo meget ens ud.
    Det er ikke så meget motormæssigt info jeg er interesseret i, mere omkring chassis, interiør, bremser, styring, karburering, elektronik osv.
    Det er måske en ordentlig mundfuld men jeg vil blive glad for alle svar.

    Med venlig hilsen fra den nysgerrige,
    icepirat
     
  2. Eva

    Eva New Member

    Joined:
    16 Januar 2013
    Indlæg:
    10
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124/300D aut.
    Km:
    0
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Der er dem der påstår, at 123eren er den bedste Mercedes der nogensinde har været lavet :eek: .


    Jeg har haft /8'er (220D) og 123'er (240D) og har nu en 124'er (6 cyl 300D aut).

    Kørte 450000km i 123eren som var af den første årgang af dem (1976) og den blev skrottet da den havde kørt 750000km, var så rusten den næsten ikke kunne hænge sammen, og der blev indført periodesyn..så måtte den dø :cry:

    Dengang var jeg overbevist om, at det var den bedste bil i verden og kan godt sukke længselsfuldt når jeg en sjælden gang støder på et velbevaret/velrenoveret eksemplar ude i trafikken, men der er sgu langt imellem dem efterhånden.

    Den er noget anderledes at køre i end 124eren selv om udseendet, indretning o.s.v. ikke lader tvivl om, at 124eren bare er en nyere model, med andre ord er der ikke særlig stor forskel på dem, især ikke i kabinen.

    123eren var ikke så levende og "flyder-agtig" at køre, det skyldes sikkert den manglende servostyring (servostyring burde kunne slås fra undtagen på P-pladser :cool:

    Og så var der selvfølgelig heller ikke ABS-bremser på de gamle 123ere.
    Men dog skivebremser på alle 4 hjul, hvilket ikke var så almindeligt på biler i 70erne.

    Holdbarheden på en 123er var ikke nær så god, for de rustede.
    De rustede sgu for et godt ord. Alt mellem nummerpladerne rustede, det var ikke bare sådan noget med "svage steder".

    Og det bevirkede så også, at de var sgu altid utætte så vandet kom ind de mest mærkelige steder..så hvis man havde fået bunden gjort tæt uden rusthuller, så stod der vand i bunden :lol:

    Da jeg købte den af min i 1987 var den, i en alder af 11 år, allerede hårdt angrebet af rust og det var egentlig et meget gennemsnitligt billede af den model, altså rusten.
    Jeg lagde ud med at få skiftet længdevanger og bund i den, både i kabine og bagagerum..

    Hvorimod 124eren jeg har nu, fra '91 der har aldrig været et svejseværk i nærheden af den og fik at vide til sidste syn her i efteråret, at den er i forbavsende god stand :D


    Du gider ikke høre så meget om motor...jeg aner heller ikke en dyt om benzinmotorer i Mercedes.
    men fra 123 til 124 er det faktisk motoren der er den største forskel.

    Altså 123'eren kørte med den samme gamle motor omtrent magen til den fra /8erens frasidst i 60erne..som ikke skulle have kørt så pokkers mange kilometer før de begyndte at bruge olie, og ikke ville starte når blot der blev lovet udsigt til nattefrost på udsatte steder, hvor man skulle justere ventiler for hver 10-15000 km , helst hovedrenoveres for hver 80-100000 km o.s.v.

    Der er meget langt fra det og så til 124'eren der bare kører og kører flere hundrede tusinde kilometer og som ikke har startproblemer om det så fryser 15-20 grader
     
  3. icepirat

    icepirat Member

    Joined:
    24 Juni 2010
    Indlæg:
    577
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    190E
    Km:
    250000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    230 TE, 2,3 st.car
    Bil nr. 2 Km:
    303
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Hej Eva,

    Mange tak for en særdeles fin og uddybende forklaring om 123 contra 124, det var stort set hvad jeg efterlyste og jeg har så fået stillet nysgerrigheden med hensyn til dette emne.

    Ha' en god week-end.

    Med venlig hilsen,
    icepirat
     

Del denne side