Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Drevhjul til oliepumpe

Emne i 'Dieselmotorer' startet af Eva, 16 Januar 2013.

  1. Eva

    Eva New Member

    Joined:
    16 Januar 2013
    Indlæg:
    10
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124/300D aut.
    Km:
    0
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej
    det er første indlæg jeg skriver her..og blev opfordret til at søge hjælp herinde

    Jeg er rendt ind i et problem med at finde det rigtige drevtandhjul til oliepumpen på min bil.

    Det er en 300 D 6 cyl. fra 1991.

    Det hjul der sad der er et med 24 tænder.

    Men når der bestilles nyt hjem kommer der en meget længere kæde og et større hjul med 35 tænder. :?

    Og med større hjul kommer oliepumpen til at rende alt for langsomt


    Bilen holder på værksted og det var min mekaniker der ringede og forelagde problemet.
    Han havde søgt efter delene her i landet.

    Og jeg har selv lige brugt et par timer på nettet på at søge i udlandet, men ligemeget hvor oplyses der kun om det større drevhjul med 35 tænder.

    HJÆLP, what to do :(


    Og hvorfor Hulan passer sådan noget ikke sammen :evil:


    Tillægsspørgsmål:
    Årsagen til de dele skal skiftes er, at oliepumpen åd nogen stumper fra en leje-ring der åbenbart har skrumlet rundt nede i bunden, hvilket blokerede oliepumpen så drevhjulet blev rykket af.
    Fik at vide på Mercedesforum http://www.mercedesklub.dk/forum/viewto ... f=5&t=4941
    at det kunne være hvis der var gået et leje i stykker i vacuumpumpen engang.

    Der er bare det ved det, at det leje der sidder i vacuumpumpen er større end det der sad rester af i oliepumpen :?

    Kommer vacumpumper også med forskellig størrelse lejer, forudsat der er skiftet vacuumpumpe?

    Eller hvor pokker kom det leje ellers fra der med tiden ødelagde oliepumpen?
     
  2. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hej og velkommen til :gr8:

    Det reservedels nummer du skal bruge til at bestille drevhjulet har nummer (74) på tegningen og reservedels nummer til at bestille hos mercedes er: A601 181 00 12

    der står ikke noget om der er ændret på tænderne i Mercedes eget system.
    Så jeg tror måske bare din mekanikker har bestilt forkert hjem, til forkert olie pumpe. :|

    Se link her:
    :arrow: http://autoimport.dk/mercedes_webcatalog/item/6011810012/

    Noget andet er at du har normalt en si i din oliepumpes sugerør, så det er slet ikke muligt at din pumpe kan æde en hel lejering. :|
    Med mindre den si er ødelagt og mangler, spørg din mekaniker om den mangler, så skal du også have sådan en si.
    den har nummer (62) på tegningen og res. del nr. A6011800155 og låget/ringen til at holde den på plads her nummer (68) på tegningen og res. dels. nr. A6011860114

    Det kan jo være det netop er denne si med ring holderen der er smutter op i pumpen... meeeen, lyder ikke så sandsynligt.

    Du kan se det hele på tegningen her under som jeg har skrevet numrene på i paranteser.
     

    Attached Files:

  3. Eva

    Eva New Member

    Joined:
    16 Januar 2013
    Indlæg:
    10
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124/300D aut.
    Km:
    0
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej Brabus

    Mange tak for svaret. :-D

    Nej, mekanikeren har sådan set ikke bestilt forkert hjem, for det han har fået hjem er nøjagtigt det som du linker til, altså et hjul med 35 tænder hvor den tilhørende kæde er med 52 led, og det der oprindeligt skal sidde i motoren.

    Problemet var bare, at sådan et sad der, stik mod al forventning ikke i min bil.

    Der sad et noget mindre hjul med kun 24 tænder og en kæde med 46 led, var det vist.

    Men i mellemtiden har jeg så fundet ud af, at hjulet med de 24 tænder er sådan et der sidder i en W202 C-klasse
    http://www.autoersatzteile.de/1882476-febi-bilstein

    Årsagen til at det oprindelige tandhjul og kæde i min motor er byttet ud med mindre hjul kender jeg ikke. :?

    Jeg gik bare ud fra det var det oprindelige hjul der sad i motoren, men det var det åbenbart ikke. :-?


    Nej, oliepumpen åd ikke en hel lejering ...den åd en lejering der var knækket i 3-4 stykker, efter at den åbenbart har ligget og raslet rundt i bundkarret i meget lang tid hvilket bevirkede at sien i oliepumpen til sidst var slidt i stykker :(
     
  4. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Så er svaret måske lige til højre benet.

    Din vil køre med en anden motor end den oprindelige.
    Måske netop motoren fra en C klasse :|

    Ingen bytter bare lige sådan et tandhjul ud, det giver ingen mening.
    Det gør et motorskifte derimod ;)
     
  5. Eva

    Eva New Member

    Joined:
    16 Januar 2013
    Indlæg:
    10
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124/300D aut.
    Km:
    0
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej Brabus

    Nej, den kører med den originale OM603 motor fra 1991.

    Jeg har alle papirer på bilen, typekort hvoraf motornummeret jo fremgår , servicebog o.s.v.
     
  6. Supercharger

    Supercharger New Member

    Joined:
    8 Juli 2011
    Indlæg:
    1,149
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 1
    Min bil::
    -
    Årgang:
    0
    Måske tidligere ejer ville have højt olietryk og bruge supertynd olie á la 0W30 olie :lol:
     
  7. Eva

    Eva New Member

    Joined:
    16 Januar 2013
    Indlæg:
    10
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124/300D aut.
    Km:
    0
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Det burde så ikke have være et problem med en motor der på det tidspunkt ikke havde kørt ret mange kilometer, at den ikke kan holde olietryk og det havde den heller ikke problemer med før lige den aften oliepumpen satte sig fast :eek:

    Bilen har lige rundet de 400000 km og der er i hvert fald ikke lavet noget ved den de seneste 200000 8)
    Og fra ny og op til de 200000 da har jeg servicebogen m.v. på den, hvoraf der heller ikke fremgår noget om operationer i motoren.

    Jeg ved heller ikke hvor stor forskel der i så fald vil være på olietrykket ved at pumpen render noget langsommere...men det viser sig så når de originale dele kommer på den nu
    :mrgreen:
     
  8. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Nå men hva er så problemet, så får du jo nu det rigtige tandhjul, med mindre hele olie pumpen har været udskiftet og det er der nok langt større chance for og så skal du jo bare bestille tandhjulet til C klasse motoren i stedet som jo har virket før.

    men Jeg tror altås jeg havde valgt at købe en helt ny korrekt olie pumpe til din motor, hvis det er en forkert der sider i den.
    de koster ca. 1900 Kr. og så er du sikker på den køre og alt er som det skal være.

    Men der sker ikke noget ved at køre med en for hurtig olie pumpe, der sider en overtryks ventil som bare bypasser olien når det maksimale tryk er opnået. 8)
     
  9. Eva

    Eva New Member

    Joined:
    16 Januar 2013
    Indlæg:
    10
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124/300D aut.
    Km:
    0
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Brabus

    problemet var sådan set, at jeg fejlagtigt gik ud fra, at det hjul med 24 tænder der sad der var det originale, hvilket det så ikke var, ;)

    men nu får motore i hvert fald den oliepumpe og det tilhørende hjul som motoren oprindeligt skal køre med og så er der forhåbentligt ikke mere vrøvl med den de næste mange tusinde kilometer :lol:

    For i og med at vægtafgiften lige har fået et gevaldigt hop opad, så skal der sgu helst ikke OGSÅ bruges flere penge på reparationer
     
  10. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    omvendt kan man sige du skal da nok være glad for du ikke betaler grøn ejer afgift på den, så alt i alt slipper vi med vægtafgift en slat billigere end efter nutidens regler kan man sige.

    men ja det er ikke billigt at have bil, det er snart kun for de velhavende og rige.
    det jo nok også den største mer udgift man over hoved kan erhverve sig.
     
  11. Eva

    Eva New Member

    Joined:
    16 Januar 2013
    Indlæg:
    10
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124/300D aut.
    Km:
    0
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2 Km:
    0

    Nej, ikke på en diesel i hvert fald, det er ikke billigere, det er kun dem med benzinbiler der er så heldige, for den her af min kommer nu op på 10080/år inkl de 1000 for manglende partikelfilter.
    Og så meget koster den nyere model på diesel, e-modellen der kom efter 124'eren, den store med de runde lygter, ikke på grøn ejerafgift.
     

Del denne side