Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Aut. skifter alt for tidligt ved 15-1800 omdr.

Emne i 'Automatgear' startet af frederik159, 9 Januar 2013.

  1. frederik159

    frederik159 New Member

    Joined:
    9 Januar 2013
    Indlæg:
    12
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W201 2.5D aut.
    Km:
    370000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej
    Det er godt nok på en w201 den sidder men det er vel stort set samme gear kasse.
    Der er tale om aut. på min 2.5D fra 1992, som jeg har haft noget bøvl med.
    Lidt forhistorie: det sidste års tid har den, kunne den sjældent, ind i mellem få den ide at den ikke vil skifte gear før den var kørt næsten helt ud mellem 3 og 4 gear, og lidt mellem 2 og 3.
    Nu er den så gået konsekvent i den anden retning. Og skifter næsten omgående gear fra. (1)-2-3-4. sådan jeg kører i 4 nærmest med det samme. Ud over det skifter den nu relativt hårdt. Specielt hvis jeg tvinger den til at blive i eks. anden gear med gear stangen og så sætter den i 3. så skifter den meget hårdt og hurtigt. (det samme i 4). Det samme ved nedskift.
    Er der nogen som har nogle råd til hvad der er galt og hvad jeg kan gøre ved det. Har i langt tid søgt på nettet uden held.

    mvh. Frederik.
     
  2. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Det lyder meget til at der er kvaler med speedertrækket ned til gearkassen.
     
  3. frederik159

    frederik159 New Member

    Joined:
    9 Januar 2013
    Indlæg:
    12
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W201 2.5D aut.
    Km:
    370000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
  4. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Man kan mærke om der er modstand i kablet.
     
  5. frederik159

    frederik159 New Member

    Joined:
    9 Januar 2013
    Indlæg:
    12
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W201 2.5D aut.
    Km:
    370000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Kablet går fint tilbage når jeg rykker det helt ind, og der er da også lidt modstand. Men hvor meget modstand er modstand? Det er Ca. Som at rykke i en normal indendørs dør, eller trykke på en lidt let speeder
     
  6. ckdk88

    ckdk88 Member

    Joined:
    4 Juni 2010
    Indlæg:
    308
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Sydals
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE
    Km:
    405000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    E320CDI
    Bil nr. 2 Km:
    315000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Nu ved jeg ikke hvordan dørene i dit hus går, men mine binder helt vildt :lol: Men det lyder som der er den rigtige modstand i kablet.
    Er det justeret korrekt? det skal lige være så det ikke hænger, sådan at kablet er strammet op uden og hive.
     
  7. Aasted

    Aasted New Member

    Joined:
    2 Januar 2010
    Indlæg:
    583
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordsjaelland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    SOLGT w124 250TD
    Km:
    340
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Ford Focus 2,0 TDi
    Bil nr. 2 Km:
    12406
    Bil nr. 2 Årgang:
    2013
    En ting som ihvertfald også skal være i orden, er oliestanden i gearkassen.
    For lidt eller for meget er lige slemt.
    SKAL være mellem min og maks og måles på en helt bestemt måde.

    Der er forskellige religioner men jeg mener at denne måde er ok:
    Motoren (og dermed olien) skal være helt varm. Så minimum 30 km's kørsel
    Stop bilen men lad motoren køre.
    Skift langsom op og ned mellem P og 2 så den lige når at være lidt i hver position.
    Lad motoren snurre og mål oliestanden.
    Skal nu være mellem min og maks.

    Denne metode har virket for mig i de sidste 3 biler med automatgear (2 ikke MB og nu MB), og de har alle skiftet perfekt.
    Man kan også gøre det mens den er kold, men det har jeg aldrig gjort.
    Brabus har skrevet denne fremragende vejledning
    http://www.124forum.dk/w124/files/viewtopic.php?f=40&t=7925&p=69051&hilit=gearolie#p69051

    Bemærk især det med at der kun 0,3 liter mellem min og maks. og husk at det betyder sindsygt meget for skiftefunktionen, hvis der er for meget eller for lidt.
    Og husk at målepinden skal holdes pinligt ren. Ikke noget med lige at lægge den et tilfældigt sted. Gearkassen er finmekanik som ikke tåler snavs.

    Og så er der justeringen:
    Jeg kan se på billedet at dit forbindelsesled er det samme som på min, næsten.

    Der er 2 justeringer. Den venstre på billedet er helt ude (lang). Den højre er helt inde (kort).
    Du skal løsne dem begge, så stængerne kan glide frit. Du skal IKKE skrue den helt af.
    Den højre strammer du så skruen sidder ca. midt i sin glidegang.

    Helt ude til venstre slutter stangen i et kugleled på et vinkelstykke der har fat i kablet ned til gearkassen.
    Tryk forsigtigt kugleleddet ind mod motoren, indtil der kommer lidt modstand. Det er ikke meget, ca. ligesom når du ruller med computerens mussehjul.
    Det er der stangen skal spændes og holde kugleleddet fast.
    Sagt på en anden måde: Kablet ned på højre side af motoren til gearkassen skal lige akkurat være strammet til, når bilen står i tomgang (uden du rører speederen).

    Så skulle skiftene blive tilpas, hvis der ellers ikke er andet i vejen.
    Eller din gearkasse fungerer anderledes end min.

    Derefter kan du nu finjustere lidt på hvornår den skal skifte, ved at stramme eller løsne stangen lidt i den højre glidejustering (på billedet). Jeg har sat min ca. 5mm strammere for at få lidt hurtigere nedgearing efter f. eks. et sving eller kryds.
     
  8. frederik159

    frederik159 New Member

    Joined:
    9 Januar 2013
    Indlæg:
    12
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W201 2.5D aut.
    Km:
    370000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Oliestanden er umiddelbart marginalt over max. Jeg kendte end jeg kunne låne noget olie til gearkassen af. Så regner med at starte med at skifte det på onsdag. justeringen virker til at være fin nok, og i øvrigt uden effekt. har prøvet at bl.a. trække den helt ud som om speederen var i bund og lidt over. der var ingen effekt når man kørte.
    Hvis ikke et olieskift har den store effekt. Så begynder det vel at blive lidt kompliceret.
    Er der nogen som har en ide til hvad jeg så skal gøre?
     
  9. Aasted

    Aasted New Member

    Joined:
    2 Januar 2010
    Indlæg:
    583
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordsjaelland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    SOLGT w124 250TD
    Km:
    340
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Ford Focus 2,0 TDi
    Bil nr. 2 Km:
    12406
    Bil nr. 2 Årgang:
    2013
    Ja så ved jeg hellere ikke meget mere end at den vistnok er vacum styret.
    Og hvis der så er nogen af disse slanger som ikke er tætte og samlet korrekt, kunne det måske give nogle af de problemer du har.
    Men det er rent gætværk. Du må nok have fat i en mekaniker der kender MB af vores årgange.
     

Del denne side