Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

OM 606 indsprøjtningspumpe

Emne i 'Dieselmotorer' startet af Horizonblue, 6 Januar 2013.

  1. Horizonblue

    Horizonblue Member

    Joined:
    25 December 2010
    Indlæg:
    46
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    VW Passat TDI
    Km:
    0
    Årgang:
    1998
    Bil nr. 2:
    Leider kein Benz...
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Indsprøjtningspumpen på en OM 606 motor ligner meget OM603 pumpen. Men den er blevet lidt mere elektrisk, så vidt jeg har forstået.

    Er der nogen som har indsigt i hvad der er lavet om?

    Spurgt på en anden måde: Hvis jeg rykker en OM 606 motor ud af en bil, hvor meget skal der så til, før jeg kan starte den og give den lidt gas?
     
  2. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Det kommer an på i hvilken bil model du har taget pumpen fra..

    Hvis det er fra en W210er, så er rækkepumpen elektronisk styret og kan ikke bruges på en W124er.

    Men i W124er modellerne, er det egentlig kun størrelsen på elementerne og justeringen af pumpen, der er anderledes.
    Skal dog så siges, at der er forskellige udgaver af rækkepumpen i W124 serien.. Med og uden ALDA kontrol, med og uden vacum styret tomgang, med og uden elektronisk fuldlast signal.
     
  3. Horizonblue

    Horizonblue Member

    Joined:
    25 December 2010
    Indlæg:
    46
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    VW Passat TDI
    Km:
    0
    Årgang:
    1998
    Bil nr. 2:
    Leider kein Benz...
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Aha.

    Det hele går ud på at jeg er ved at sætte en båd i stand, hvor jeg vil have et par 6 benede Mercere i. Var egentlig mest hooked på at bruge et par OM603 Turbomotorer, da de er mekanisk styrede. Simpelt = godt og rimelig fejlsikker. Men jeg synes ikke at disse motorer hænger på træerne, og dem jeg lige har fundet til salg, har gået for mange km synes jeg (over 400.000) Men ind imellem er der 606 turbomotorer til salg, med et tilpas km tal.

    Men det jeg frygter lidt med 606 motoren, er at man skal igennem et el-helvede, før den går som den skal. Derfor søger jeg lidt overblik over, hvor meget styring der er på pumpen.

    Et alternativ kunne være et bytte 606 pumpen ud med en 603 pumpe, har set rundt om på nettet, at kan lykkes.
     
  4. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Det er set mange gange før at folk ligger en Om606 motor i deres W124 og bruger en pumpe fra en Om603, nettop for at få den mekaniske styredel som du selv skriver.. Men den kommer ikke til at gå nær lige så godt i motoren, som da den sad i en W210, da den har en hel del elektronisk styring af turbo, manifold, egr, koldstart O.s.v. + at det er ikke bare at sætte en anden rækkepumpe, du skal også havde rykket elementerne over på den anden pumpe og det er langt fra en GDS opgave :!: :!:

    Det nemmeste er nok med en 603 motor med turbo eller en 606 uden turbo men dog med optimeret pumpe.. Så kan den få op imod 150Hypper.

    Du skal dog stadig havde en del ledningsnet bygget over, da den stadig har luft veje/rasonans regulering på manifolden..
    Uden det system har den langt fra så mange krafter :p
     

Del denne side