Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Varmebøvl, men kun i pass.siden ?

Emne i 'Alm. Varme/ventilation i kabine' startet af Brizz, 30 December 2012.

  1. Brizz

    Brizz Member

    Joined:
    25 August 2012
    Indlæg:
    322
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Vendsyssel
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Skoda Superb
    Km:
    116000
    Årgang:
    2009
    Bil nr. 2:
    Honda VFR800Fi
    Bil nr. 2 Km:
    56400
    Bil nr. 2 Årgang:
    1998
    Halløj derude

    Mit varmesystem vil kun varme i førersiden, men efter ca. 45 min. kørsel er der også varme i pass.siden.
    Der er varme i førersiden kort tid efter start, så jeg går ud fra cirk.pumpen virker.

    Ligeledes virker temperatur indstillingen så jeg går ud fra sugemotoren bag handskerummet også virker som den skal.

    Hvordan kommer jeg videre... har læst noget herinde om Duoventiler, men kan ikke finde noget om dem i min Haynes-manual....

    Der er bestilt ny termostat da driftstemperaturen ligger på ca.70º på landevejen, i bykørsel stiger den til 80º
     
  2. erik1303

    erik1303 Member

    Joined:
    13 September 2009
    Indlæg:
    506
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    w124 260E
    Km:
    166500
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    VW1303 cab. +Kia Pic
    Lige foran batteri i højre side sidder der en ventil (duoventilen) med et stik på, prøv at hive det af og se hvad der sker, så skulle den gerne varme for fuld skrald i begge sider.
    Gør den det kan der være flere muligheder, duoventil defekt, varmepanel defekt, slam i radiatoren.
    Men det hele kan reppes uden det store besvær og udgifter.
    Held og lykke.
    Det med at skifte termostat er en rigtig god ide, og tilmed nem at skifte.
     
  3. Brizz

    Brizz Member

    Joined:
    25 August 2012
    Indlæg:
    322
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Vendsyssel
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Skoda Superb
    Km:
    116000
    Årgang:
    2009
    Bil nr. 2:
    Honda VFR800Fi
    Bil nr. 2 Km:
    56400
    Bil nr. 2 Årgang:
    1998
    Mange tak, jeg prøver at tage stikket af når jeg skal ud på tur imorgen og ser om jeg bliver kogt :D
     
  4. hiburebe

    hiburebe Member

    Joined:
    29 Januar 2011
    Indlæg:
    362
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    W124-300e sportline
    Km:
    325000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    W164ML 320cdi 4matic
    Bil nr. 2 Km:
    260000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2006
    Hvis du alligevel skal skifte thermostat så tag din "Duovtl" af adskil og rens.
    Den er sikkert slammet til ud fra hvad du fortæller.

    Hvis du vil være sikker så gør som fortalt ovenfor.
    Af med stikket = fuld ureguleret varme. Den skal nemmelig have strøm for at LUKKE for varmen ind til bilen.
    Du kan prøve at mærke på begge slanger der går fra Vtl. de skulle gerne begge være varme uden stik på.
    Og med motor igang selvfølgelig!
    Hvis der ikke er varme så prøv at slå FORSIGTIGT rules med en hammer /skiftenøgle på den der ikke giver varme. Hvis der pludselig kommer varme er fejlen fundet.
    " Vores" biler findes også med klimatiseringsautomtik som det så fint hedder og der er der kun een vtl....Just info men den sidder samme sted, og kan også hænge.
    For slet ikke at tale om evt kølertætner og andre "sjove" ting der måske har været i kølervæsken i årenes løb, de kan sagtens forårsage en træg vtl.

    Benyt dig af chancen når du alligevel skal have vandet af for at skifte thermostaten og adskil Vtl.
    Jeg har gjort det flere gange med stor succes.
    Du skal være omhyggelig og renlig men det er ikke noget problem hvis du er det, og pakninger kan genbruges uden problemer normalvis.
    Vær især opmærksom på nålen der sidder inden i skal kunne arbejde frit oppe i ankeret.
    Det er her slam/ bej samler sig med det resultat at den virker trægt/kan hænge.
    LIdt omhyggelighed og rensevæsker de rigtige steder....så virker det.
    Min erfaring er at medmindre du køber en ny så kan du lige så godt renovere din egen da dem fra huggeren også kan indeholde slam /som nu er tørret ud.
    Til gengæld har jeg opnået et meget velfungerende varmesystem UDEN tempsving. hver gang jeg har leget med vtl. rens.

    Som fodnote bemærket går jeg ud fra at din cirkulations pumpe fungere da du kun klager over manglende varme i den ene side....men det kan også være en fejlkilde da det manglende pumpetryk kan give prolblemer med en dårlig /hængende vtl.

    GODT NYTÅR
     
  5. Brizz

    Brizz Member

    Joined:
    25 August 2012
    Indlæg:
    322
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Vendsyssel
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Skoda Superb
    Km:
    116000
    Årgang:
    2009
    Bil nr. 2:
    Honda VFR800Fi
    Bil nr. 2 Km:
    56400
    Bil nr. 2 Årgang:
    1998
    Det hjælper ikke at tage stikket af, så jeg må nok finde værkstøjskassen frem.
     

Del denne side