Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Udvekslinger i bagtøj

Emne i 'Bagtøj' startet af MichaelMerce, 15 Februar 2012.

  1. MichaelMerce

    MichaelMerce Member

    Joined:
    29 August 2011
    Indlæg:
    508
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    KBH
    Ratings:
    +3 / 0
    Min bil::
    Mercedes E500 W211
    Km:
    211000
    Årgang:
    2007
    Hey drenge

    Nu sad jeg lige og tænkte lidt på om det var muligt at ændre min udveksling på bagtøjet så den løb med lidt fære omdrejninger på motorvejen. :?:

    Det var mest af alt for at få den til at rende endnu længere på literen end den gør nu :mrgreen:

    Mener det bagtøj jeg har på min 200 kaburator er et 3,42 uanset om det er med manuel 4 el. 5 gear eller om det er mit automatgetriebe :yes:

    Men så så jeg lige at en 230E kører med 3,27 både på manuel og automatgears udgaverne :yipi:

    Mit spørgsmål er så kan jeg uden problemer montere et 3,27 bagtøj på min 200 som ellers er født med 3,42 :mrgreen:
     
  2. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Det kan du desværre ikke.
    Hvis du gear den anderledes, ville spedometeret vise forkert + at motoren skal arbejde hårdere for at trække bilen, så den ville få dårligere optræk og lavere top fart.

    Dårligere optræk = det tager længere tid at nå den ønskede fart = der gives mere gas = der bruges mere benzin :?

    for at oprætholde farten skal motoren også arbejder hårdere og dermed bruge mere benzin..

    Så at finde den rigtige gearing til sin bil er en hårfin balance som Mercedes har fundet med det bagtøj der sider på :-o
     
  3. MichaelMerce

    MichaelMerce Member

    Joined:
    29 August 2011
    Indlæg:
    508
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    KBH
    Ratings:
    +3 / 0
    Min bil::
    Mercedes E500 W211
    Km:
    211000
    Årgang:
    2007
    Ja jeg tænkte nemlig godt på det med speedometeret nok ikke kom til at passe :p

    Men det med at den bliver langsommere ville nu ikke gøre mig noget da jeg ikke absolut skal først over lyskrydset og heller ikke behøver at lægge med topfart (180km/h da den engang var ny nok ikke mere) på motorvejen :mrgreen:

    Men spørgsmålet er så stadig kan det lade sig gøre.... jeg mener passer det direkte over på uden uden man skal skifte kardan og trækakseler :?:

    Jeg kan jo se iflg. meinbenz.de at 200, 230E og 260E kører med samme gearudvekslinger :yes:

    Ja jeg ved godt jeg er en være spørge Jørgen men hvis man ikke spørger så får man jo intet svar he he
     
  4. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Det kan godt lade sig gøre eller mener alt kan lade sig gøre :D .. Men mere økonomisk blive den ikke :shock:

    Jeg omgearet min egen C202 fra en 3.27 til en 3.69

    Og i stedet for at gå 11 på litteren, går den nu 12.8-13 stykker :eek:

    Men det var også fordi at det 3.27 bagtøj kom fra en 280 og min er en 220er, så nu er den gearet rigtigt 8)

    Men min pointe er at hvis man gear den for højt, bliver den væsentlig dårligere ang benzin økonomi + at det ville virkelig gå ud over bundtrækket!!
     
  5. MichaelMerce

    MichaelMerce Member

    Joined:
    29 August 2011
    Indlæg:
    508
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    KBH
    Ratings:
    +3 / 0
    Min bil::
    Mercedes E500 W211
    Km:
    211000
    Årgang:
    2007
    Ja det gør en std. C180 også uden problemer med min mor bag rattet :oh: ..... skal lige siges hun kører ret godt til :whip: .... hvorimod jeg kan få den op på 14 hvis jeg strammer mig an :mrgreen:

    Nå men tilbage til virkeligheden jeg er bare lidt træt af at min render 4000 vindinger ved 130km/h og kunne godt tænke mig den lå på 3500 eller noget i den dur..... ikke fordi den larmer for det synes jeg faktisk ikke den gør 8)

    Støjen kommer faktisk først når den nærmer sig de 160 km/h og den ideelle hastighed på autostradaen ligger på 140-150 medmindre man er af typen der sidder og kigger på de dersens mærkelige runde tallerkener som står placeret med jævne mellemrum :whistle:

    Men er helt klar over at man ikke må geare den for meget med f.eks et 3,07 fra en 300E da den jo ikke ville kunne sætte sig selv igang så :cry:

    Det eneste jeg egentlig var i tvivl om var om det passede overens med trækakseler osv. men ellers må man jo bare geare den tilbage igen hvis det er helt ad h til :sleep:
     
  6. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Det er ligesom folk der tror at den 5 trins autogearkasse blot har 5 som et overgear, men her har man faktisk tænkt lidt i begge retninger, den har bare fået et bredere område i begge ender.
    1 gear er lavere samt 5 gear er højere end 4 på den 4 trins.
    Skide gode accelerationer og bedre økonomi ved konstant hastighed pga. de lidt færre omdrejninger.
    Så mon ikke der kunen vindes lidt på andre modeller på samme måde... :|

    En anden sjov ting er at det er ikke altid at det er den mindste og svageste motor som er den mest økonomiske.
    En større motor som er mere mand over opgaven kan sagtens være mere økonomisk end en mindre motor som skal arbejde hårdere.

    Det oplevede jeg eks. da jeg skiftede min motor ud i Charaden fra en 1.3i 16V EFI med 90 Hk og 105Nm til en 1.6i 16V EFI med 105Hk og 135Nm.
    Jeg gik fra at køre ca. mellem 10 når den fik tæv og op til 13-14 på litteren ved 80 Km/t. til at bruge 9 når den fik tæv og op til 14-16 Km/l. ved 80 Km/t.

    Havde jeg taget gearingen med fra den anden bil der både var tungere og højere så ville den i min mindre og lettere bil havde haft en endnu bedre økonomi, fordi den så havde den rigtige gearing motoren var født med.

    Men fordelen ved at have den lave 1.3er gearing var at den sparkede sygt røv fra lyskrydsene med sine kun 775 Kg.
    1 gear til 45 Km/t. 2 gear til 90 Km/t. 3 gear til 130 Km/t 4 gear til 170 Km/t. og 5 tgear til 220 Km/t. :mrgreen:
     
  7. MichaelMerce

    MichaelMerce Member

    Joined:
    29 August 2011
    Indlæg:
    508
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    KBH
    Ratings:
    +3 / 0
    Min bil::
    Mercedes E500 W211
    Km:
    211000
    Årgang:
    2007
    Det er rigtigt det du siger med en større motor i mange tilfælde er mere økonomisk, det ser man jo også nogen gange når biler bliver chippet at de render lidt længere på literen da de ikke skal arbejde ligeså meget for at komme frem som før...... problemet er bare at når man har en større motor og eller chiptunet bil så er det jo ikke for at ligge og kører ecodriving og de ekstra kræfter i mange tilfælde gør at man træder lidt hårde på pedalen :whip: fordi det netop er sjovt med de ekstra kræfter :mrgreen:

    Men for at vende tilbage til mit bagtøj :whistle: håber vi alle er enige om det er bilens der her snakkes om :yes:
    Så var det kun en tanke indtil videre men tror jeg vil prøve at få fat på et 3.27 bagtøj og se hvad bluestar siger til det eller om man skal drive livet ud af den :whip: for det gider man jo som sagt heller ikke.
     
  8. casper

    casper Member

    Joined:
    14 Februar 2007
    Indlæg:
    438
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    2820 Gentofte
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 280TE
    Årgang:
    1993
    jeg har et 3.27 bagtøj liggende, det er tungt fylder og er billigt, pm eller mail hvis du er interesseret
     
  9. SOBATECH

    SOBATECH Well-Known Member

    Joined:
    18 Juli 2009
    Indlæg:
    1,209
    Likes Received:
    25
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland Jægerspris
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    R129 SL 500
    Km:
    189000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    w124 300E24 AMG E34
    Bil nr. 2 Km:
    357000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1989
    Hej

    Så skulle den ged jo være barberet. Og du kan nok få Mick til at hjælpe dig han ved jo lige hvordan man skifter et bagtøj. Han kan også skære boltene over med en vinkelsliber ;aargh eller fik han en anden til det den kryster :nakkal:
    Du kan også få ham mande stripperen til at hjælpe han har jo værktøjet :gasp:

    :D Hilsen Søren
     
  10. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,465
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Sv: Re: Udvekslinger i bagtøj

    Ja dejlig stort værktøj har jeg. :shock:

    Ham med vinkelsliberen, er det den samme, som sad i skuret og tog den ene kødstav efter den anden i munden? :eek:

    Og ja Mick kan hurtigt skifte det bagtøj, først flår han trækakslerne mm ud af klumpen, så fjerner han de skarpe kanter på torxene med den store dunkehammer, så bruger han vist vinkelsliber til resten - det er nemt.

    Hvordan han så får 'limet' det nye i, det ved jeg ikke.


    Bendix

    Sendt fra min GT-I9000 med Tapatalk
     
  11. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Mine damer og herre, MEDE heder den venlige bruger her på forum, som var så behjælpelig med at få løst den opgave i andre 10 mand høj ikke engang kunne klare.

    Alt i kunne klare var at stille op med stort væktøj, strippe og køre store kødpinde ind i svældet :mrgreen:

    Jeg indrømmer helt blankt at når det drejer sig om det store knokle, liggen på rygen, under en bil, i pis blæsende frysegrader i total bøh mørke med 10 svanse venner omkring sig der kun tænker på at strippe og køre kødpinde rundt i munden.
    SÅ, får jeg sgu sådan en lidt fedladen holdning til det hele :lol:
    Men dermed ikke sagt at det ikke var møj hyggeligt, Bendix stod jo for underholdningen mens Christian rullede det store værktøj frem og Søren holdte læderet varmt på den gamle knallert :mrgreen:
    De andre lagde man ikke så meget mærke til fordi Bendix var så høj rystet :lol:
     
  12. mede

    mede Member

    Joined:
    9 Marts 2007
    Indlæg:
    773
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Tikøb/Nordsjælland
    Ratings:
    +3 / 0
    Min bil::
    W124 260E Sportline
    Km:
    402000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Toyota Yaris
    Bil nr. 2 Km:
    157000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
    Hej Mick .
    Du må sige til,hvis du står og har brug for en hjælpende
    hånd til en hver tid.
    Du skal bare sig det , i en god tid ,aftenen før :lol:
    så er jeg der.
    mvh
    Mede
     
  13. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jo tak :gr8: og i lige måde 8)
    Jeg har nu endelig fundet en god indendørs plads sammen med en ven, hvor der kan skrues i ly for vind og vejr :)
    Det gør det hele lidt sjovere, det blev til direkte stiv kuling og sne vejr, den dag vi træffede den hjemme hos mig, så da vi tog fat i bilen sammen nogle dage senere, der var vejret også noget bedre helt sikkert :D
    Men nu er der endelig en skrue plads indendørs, godt nok uden opvarmning, men alfa omega er jo også bare man er i ly for nedbør og vind :mrgreen:
     

Del denne side