Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

bilbatteri

Emne i 'El-system' startet af heiber, 29 December 2012.

  1. heiber

    heiber New Member

    Joined:
    29 December 2012
    Indlæg:
    195
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    230 E
    Km:
    280000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej med jer. Hvilken batteri skal jeg sætte på min "nye" mercedes 124w 2.3 fra1989 tænker på AH/ starter amp.
    Der sad et 55 ah/1080cca batteri har aldrig set sådan et før.
     
  2. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    hej og velkommen

    batteriet kan ikke blive for stort :) rammen i bunden kan skiftes, så et 100 kan være der
     
  3. heiber

    heiber New Member

    Joined:
    29 December 2012
    Indlæg:
    195
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    230 E
    Km:
    280000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    tak for det, er helt med på 100 ah er godt men kan man ikke over belaste generetoren, i bogen til bilen
    står der 62ah. Jeg tænkte også på start amp, det må jo være lige så vigtig. Nogen der ved hvor meget amp starteren
    bruger.
     
  4. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    Re: Sv: bilbatteri

    Jeg havde en 2,3 i 10 år, 100 Ah batteri fra dag 1, den fik 1 ny generator på 300.000 km, så jeg tror ikke generatoren tager skade.

    //KONGEBILER.
     
  5. heiber

    heiber New Member

    Joined:
    29 December 2012
    Indlæg:
    195
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    230 E
    Km:
    280000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Ok men jeg vil stadig mene at start amp er lige så vigtig måske mere vigtig.
    Er vi ikke også enig om at ah er = med det et batteri kan aflade/bruge når bilen ikke bliver
    brugt, dvs at et 70 ah med 740 start amp vil være et godt batteri.
     
  6. Lars190

    Lars190 Member

    Joined:
    21 Oktober 2010
    Indlæg:
    321
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Hyundai Atos
    Km:
    65000
    Årgang:
    2006
    Et 60ah er rigeligt. Selv ved minus 20 grader er det stort nok hvis bilen lader ordentligt. Der er ingen grund til at sætte et 100ah på for så på korte ture især, med varme og elbagrude osv kan den lille generator ikke lade et 100ah fuldt, derfor er det ikke større fra fabrikken. Et halvladet 100 holder ikke så længe som et fuldt ladet 60.
     
  7. heiber

    heiber New Member

    Joined:
    29 December 2012
    Indlæg:
    195
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    230 E
    Km:
    280000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    ok mit problem er, havde lidt svært ved at starte en dag(strøm) sætter så et nyt batt. på
    (60ah med 550 EN start amp) da jeg skulle starte igår døde den lige en gang, slipper nøglen
    prøver så igen stater med det samme. Kan selvføllige også være stateren der defekt,men
    tror der ikke er start amp nok, jeg ved ikke hvor mange amper starteren bruger.
     
  8. Lars190

    Lars190 Member

    Joined:
    21 Oktober 2010
    Indlæg:
    321
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Hyundai Atos
    Km:
    65000
    Årgang:
    2006
    Hvis det er fordi starteren ikke kører engang imellem er det starteren eller en løs forbindelse ved starteren eller evt stel mellem motor og karrosse der er fejlen. Hvis starteren kører langsom kan det være din bil ikke lader nok. Når bilen er startet skal der være omkring 14 volt ved batteriet.
     
  9. heiber

    heiber New Member

    Joined:
    29 December 2012
    Indlæg:
    195
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    230 E
    Km:
    280000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Lod ikke lige mærke til hvor hurtig starteren kørte rundt, da det kom lidt bag på mig den
    ikke kunne starte.Gen lader med 14.05 v på batt. men ved ikke med hvor mange amp. den lader.
    Vil det sige at du/i tror det er nok med 550 EN start amp. Nogen der ved hvor meget 550 EN
    svare til i amp
     
  10. Joand

    Joand Member

    Joined:
    19 Juli 2009
    Indlæg:
    150
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300TE 24V
    Km:
    301000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Re: Sv: bilbatteri

    Du skiver jo du har et batteri der 1050cca, det er jo bedre en 550 cca. Cca = cold crank ampere = kuldestartstrøm.
    Det lyder som du har et spiralcelle batteri, og det er godt til at starte på, kan levere 1050 ampere når det er koldt.


    Sendt fra min HTC Desire S med Tapatalk2
     
  11. heiber

    heiber New Member

    Joined:
    29 December 2012
    Indlæg:
    195
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    230 E
    Km:
    280000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    batteriet med de 1050 cca var begyndt at blive sløvt derfor mont. jeg et nyt.
    men skulle nok ha` valgt et større,men da jeg startede den i eftermiddag sprang den igang
    med det samme. Tror nok jeg køber et nyt/større og derefter går alle stel forbindelser
    igennem. Er du sikker på at cca/en/sar er det samme, grunden til jeg spørg er, at hvis du
    tager en batt. test skal man skrive hvilke amp model det er, så det kan vil ikke betyde det samme.
     
  12. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Det forholder sig sådan at hvis man bestilte det store batteri fra fabrikken af, så var det ikke kun batteriet der var større.
    Der blev også sat en større generator OG større kabler på mellem generator og batteri.

    På senere modeller fra 90 mener jeg der gik man over til kun at køre med de store kabler og generatorene blev lige ledes lidt større.
    Men det som Kongebiler siger, så kan det ikke blive for stort, specielt hvis du har et stort forbrug.

    Det forholder sig sådan og det helt ligegyldigt om du så køre med et 10Ah eller et 100Ah batteri at hvis du bruger mere end din generator kan lade med, så vil batteriet blive afladet.
    På din næste tur kan det jo så være du bruger mindre strøm og dermed lader på det mere end du bruger osv.

    DERFOR er det modsat af hvad Lars190 han siger, da et større batteri jo netop ikke aflades % hvis lige så meget ved samme forbrug som et tilsvarende mindre batteri ville med samme generator.
    Så derfor vil et større batteri være bedre og ikke køres lige så langt ned som et mindre batteri ville.

    Et batteri kan ikke overbelastnings din generator set ud fra størrelsen.
    Hvis du antager dit batteri er fuldt opladet så ville du jo aflade det lige så meget rent. Ampere messigt uanset hvor mange ampere batteriet så end måtte være på og din generator skal derfor blot lade den Samme mængde strøm op.

    Læren er athy is du har et større forbrug end din generator kan levere og din bil kan nå at lade på, så er din GENERATOR for lille og ikke dit batteri.
    Et større Batteri giver dig KUN en længere forbrugs periode før det er tomt og en lille smule hurtigere ladning.
    Du kan sammenligne det med en brændstof tank. Jo større jo mere kan den indeholde og jo længere kan du køre inden du går i stå. Problemet er bare at bilen går jo ikke længere på literen af den større tank, så du vil stadig have brug for at tanke/lade det samme, så hvis problemet er du løber tør, så er det fordi du ikke tanker/lader tit nok.
    Dermed skal du have en større generator, som lader/tankere mere/oftere så du ikke løber tør.
    Så det større batteri gør blot at du kan køre længere før du går død, men det ændre altså ikke på du går død når ikke du tanker nok i forhold til hvad du skal bruge til den tur du køre 8)

    Din generator lader blot med op til det laderelæet tillader det, så de kan altså ikke brænde din generator af fordi du får et større batteri på. Dit problem er som før omtalt at du brugere mere end du lader, derfor kan du godt sige at din lille generator skal arbejde mere på fuld kraft, end en tilsvarende større generator ville skulle.

    Men det er helt alm. Set at mange folk løber tør i denne tid dels pga. 2 ting.
    1 et batteri har ca. Kun den halve kapacitet når vi når 0 grader, alm. End på et batteri målt ved 20 grader. Nogle opgiver så deres formåen ved 0 grader osv. Men vigtigst er det at vide at jo koldere det er, jo mindre bliver kapaciteten/tanken altså på vores batteri.
    2. Vi bruger meget mere strøm når det er koldt.
    Vi bruger både elvarmen i sæderne som er en stor strømsluger og så bruger vi oftere elbagruden som også sluger en hel del, ofte køre vi også med mere lys i den mørke tid, langt lys og nogle supplere sågar op med deres tåbelys :roll:
    Og så køre blæsen. Fuld skrue for at affugte vinduer og varme kabinen op osv.

    Så man kan næsten sige vi fordobler forbruget mens batteriet bliver halvt så leverings dygtigt.

    Derfor er løsningen enten at lade på sin batteri en gang imellem med en autolader der kan side på natten over da vi bruger mere strøm end generatoren kan lade med, eller også kan man montere en større generator.

    Problemet i en større generator er blot at ladning tager tid og normalt siger man at man kun kan påtrykke et batteri med 10% af dets kapacitet. Dvs. Er batteriet kun på 60Ah så tager batteriet kun i mod 6A ladning.
    Hvorimod et større batteri på 100Ah jo så vil kunne modtage 10Ah ladning kan vi derfor hurtigt se at så kan vi altså lade hurtigere på et større batteri.
    Så det gode ved en større generator er blot at vi kan bruge mere strøm, før vi begynder at skulle tappe fra vores batteri.

    En meget udbredt misforståelse er jo netop at vi kan "køre" strøm på vores bil batterier.
    Et helt dødt batteri vil højest lade en overflade spænding op og så vil ladningen stoppe, fordi spændinge er bygget op.
    Men hele kapaciteten vil mangle og derfor vil batteriet måske på en køretur på 1 time virke opladet, men du kan måske højest starte bilen 3-5 gange før det så er helt fladt igen.
    Løsningen er igen, lad på batteriet med en autolader natten over så kapaciteten bygges op og du bruger batteriet fra toppen og ikke fra bunden af dets kapacitet fordi så er det som Lars190 siger, så dør det.

    Så større batteri = vi kan lade lidt hurtigere og vi har en større tank og bruger derfor batteriet mere fra toppen end med et tilsvarende mindre batteri.

    Større generator = vi kan bruge mere strøm før vi behøver at bruge at batteri kapaciteten og dermed aflade på batteriet.

    Løsningen i mangetilfælde er blot at montere større batteri da det giver lidt hurtigere ladning samtidig pga. Den større kapacitet der igen gør man kan påtrykke mere strømladning.

    Men bruger man rigtig meget strøm, så vil et større batteri kun være som at pisse i bukserne, det holder blot lidt længere tid, før det er dødt.
    Og så er tiden inde til en større generator og dermed i de fleste tilfælde også kablerne, da de skal kunne tage mere ladestrøm. 8)
    Men en generator lader altså ikke med sin fulde kapacitet på eks. 60A på et 60Ah batteri.
    Generator er kun så stor for at vi kan Bruge denne strøm og ikke lade med den.
    Grunden til dette er som før beskrevet at et batteri højest vil modtage ladning på typisk 10% af sin kapacitet.
    Så selvom vi har en generator på 60Ah så kan vi altså ikke lade vores batteri helt op bare ved at køre i en 1 time.
    Det vil typisk tage et 60Ah batteri 6 timer at oplade fuldt op helt fra fladt og et 100Ah 10 timer osv. Uanset hvor stor en generator vi så end køre med, derfor er det i praksis ikke muligt at køre strøm på et bil batteri :gr8:
     
  13. heiber

    heiber New Member

    Joined:
    29 December 2012
    Indlæg:
    195
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    230 E
    Km:
    280000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Tak til barbus for det meget fine svar, men undskylde mig, men det er da ikke ah du bruger
    til at starte bilen/få starter til at dreje rundt, det må der være amp.
    Hvis du tager en alm. w124 2.3 fra 89´ unden stort anlæg og andre" brian" ting, skulle et 60 ah/550EN
    så værer nok.
     
  14. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Starten tager selvf. En god bid af kapaciteten på dit batteri.
    Men selve opgivelsen af startstrømmen på de eks. 550 er ligeledes afhængig af temperatur, så hvis den er opgivet ved 0 grader celcius, så er det bare et udtryk for den maksimale strøm batteriet kan afgive til start af bilen.
    Den vil være alt rigelig til en 230 er ja :yes:

    Men ja hvis ikke du køre med en masse forbrugs ting, så skal du kikke mere på startstrømmen end på kapacitet.
    Omend vil større kapacitet i alle tilfælde altid være bedre. 8)
     
  15. heiber

    heiber New Member

    Joined:
    29 December 2012
    Indlæg:
    195
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    230 E
    Km:
    280000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Undskyld jeg bliver ved men hvis du har en alm. str. gen. på din bil der f.eks hedder
    60 ah hvorfor så sætte et 100 ah batt. på, jeg mener kan du over hovedet på noget
    tidspunkt nå at lade et 100ah batt. op, hvis du har et "alm" forbrug. Og igen mener
    jeg jo stadig at start amp er lige så vigtig.
     
  16. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Dit udgangs punkt er jo et fuldt opladet batteri.

    Så hvis du har afladet et 60Ah med 20Ah vil det være mede på 40Ah og et 100Ah batteri vil være nede på 80Ah.

    Men da et batteri ved opladning kun kan modtage ladning der svare til 10% af dets pålydende kapacitet.
    Så vil et større batteri jo kunne lades hurtigere da 10% af 100Ah er 10A og 10% af 60Ah kun er 6A.
    Så nej du vil modsat kunne lade hurtigere på et større batteri end med et lille.
    Der er INGEN, jeg gentager gerne INGEN ulemper eller dårligere ting ved et større batteri, INGEN.
    Det er ikke ladningen som belaster din generator, det er dit forbrug.
    Med mindre du skal køre med et helt afladet batteri, så vil det trække en stor strøm, men det vil ikke få ladningen til at gå hurtigere da kapaciteten ikke stiger med en stor ladestrøm da spændingen så bare typisk er meget lav.

    Så Kun fordele :gr8:

    Husk nu på din generator er KUN et udtryk for hvor meget du kan bruge op til, FØR det er dit batteri som skal levere reserver og ikke et udtryk for hvor hurtigt du kan lade på det.

    Men har du kun stort starts strøm behov, så husk på det jo sluger en masse af kapaciteten fra dit batteri som så skal lades op igen, og der har du lige lært at det går hurtigere med et stør batteri.
    Endnu en fordel er at med et større batteri køre du det ikke så langt i bund, som med et mindre batteri.
    Forbeholdt du stadig R at lade mere på det end du forbruger.
     
  17. heiber

    heiber New Member

    Joined:
    29 December 2012
    Indlæg:
    195
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    230 E
    Km:
    280000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    jo jo men hvis du har en bil der aflader/bruger 20ah fra dag til dag, ( går ud fra man bruger
    bilen hver dag) vil jeg da mene man har et problem. Og gen. kan vil hurtig lade det antal ah
    på igen, som en alm. bil ville aflade i løbet af natten.
     
  18. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jo klart, normaltvis bruger vi jo ikke fra batteriet med mindre hele baduljen er slået til.
    Men det er jo netop det som sker for manges vedkommen i vinterperioderne.
    Og så vil halvdøde batterier hurtigt give sig til kende.

    Ofte tror folk de er noget som aflader bilen, og der er tale om en fejl, når det REÆLT blot er et træt batteri som giver sig til kende fordi det midstet kapacitet når det bliver koldt OG vi bruger mere strøm til div udstyr.
    Et sundt batteri ville sikkert klare det uden problemer.

    Du kan jo teste dit batteri med en batteri. Tester og se om det rent faktisk stadig kan levere de Ah som det er opgivet til.
    Et træt og nedslidt batteris kendetegn er meget ofte netop at det ikke længere tager lige så godt imod opladning og midstet sin kapacitet. = du står med et batteri som måske nu kun kan lades op til at have 30Ah. Og kun vil tage i mod 3A ladning så tiden er dobbelt så lang for at få ladet det op.

    Så test det, ved at lade det helt op med en autolaker og sæt eks. 10A forbrug på
    Dvs. 12 V. 10A = 120 watt pære eks. Så skal det jo kunneholde det forbrug i 6 timer hvis det er et 60Ah batteri og stadig afgive 12 volt.

    Start strøm på 500 A er ikke noget plus hvis bilen kun skal bruge 200A til starteren, men det er et plus når det bliver koldt, fordi her har du så kun den halve ca. Startstrøm 250A
    Men nu er en 230er jo ikke noget kraftværk af en motor at få startet, ligesom en disel med høj kompression er eks.
    Så som sådan ville jeg hellere kikke på kapacitet end på startstrøm til en 230er 8)
     

Del denne side