Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Pudsigt start problem

Emne i 'El-system' startet af hardbern, 1 Oktober 2012.

  1. hardbern

    hardbern Member

    Joined:
    16 September 2008
    Indlæg:
    254
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Kbh
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    BMW E39 M5
    Km:
    180.000
    Årgang:
    1998
    Bil nr. 2:
    Porsche 928s
    Bil nr. 2 Km:
    160.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1986
    Hey Stjerner,


    Min 300E-24 har altid lidt bøvl med at starte. I den forstand at den skal tørne nogle gange før den spinger i gang..
    Umiddelbart er der ikke noget unormalt der og det vil sikkert kunne afhjælpes med nye dysser..

    Nå men det er jo sådan set ikke problemet. Problemet er at jeg skulle på et tidspunkt starte men når jeg drejede nøglen så kunne den slet ikke tørne. Lysene i intrumentbordet blev meget svage fuldstændig som hvis batteriet var færdigt...
    Det pudsige opstår da jeg i min irritation bliver ved med at holde nøglen på "start". Pludselig begynder motoren at tørne. Først meget laaaangsom og så gradvist hurtigere til den til sidst startede.
    Derfor tror jeg ikke det er batteriet der fejler noget. Har siden haft målt på det uden tegn på defekt


    Jeg forekom i søndags efter jeg havde trillet rundt i København. Jeg havde motoren startet og stoppet flere gange i den forbindelse.
    Lige siden har det virket som om batteriet er halvdødt hver gang jeg skal starte, men det fejler umiddelbart ikke noget og er da også 1½ år gammelt.

    Nogen der har oplevet noget lignende eller kunne have en idé til hvad det skyldes??


    På forhånd tak
    Kåre
     
  2. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Det er et dårligt batteri
     
  3. hardbern

    hardbern Member

    Joined:
    16 September 2008
    Indlæg:
    254
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Kbh
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    BMW E39 M5
    Km:
    180.000
    Årgang:
    1998
    Bil nr. 2:
    Porsche 928s
    Bil nr. 2 Km:
    160.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1986
    Se det er jo også umiddelbart det bedste bud jeg har..
    Men jeg forstår ikke hvordan det lige pludselig får mere power.

    Men så meget for at købe kvalitet. Et fandes dyrt Varta som så kun holder 1,5 år.
     
  4. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Varta er desværre ikke = kvalitet.
    Jeg har selv været der med et 100A varta silverstone. Det holdte tilsyneladende heller ikke mere end 1-2 år, men havde dog også stået lidt stille fordi jeg fik et nyt.

    Men det er faktisk precis symtomerne på et dårligt batteri at det skal bruges lidt for at komme i omdrejningerne.
    Det er bare ud og find dig et Exide, DE virker 8) også selvom du handler det igennem Harald skræls eller t Hansen.

    Men nogle batterier dør netop på den måde du oplever.
     
  5. 300E24

    300E24 Member

    Joined:
    23 November 2010
    Indlæg:
    365
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Volvo V40 2.0T
    Km:
    135000
    Årgang:
    2002
    Bil nr. 2:
    Renault Laguna V6-24
    Bil nr. 2 Km:
    74000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
    Nu vil jeg ikke starte en jihad (Hellig krig) her, men nu har jeg solgt Varta batterier i 12 år og har haft 2 reklamationer... Anslået gennemsnits levetid = 4-6 år. Jeg har godt set den test der har været, hvor Varta får lidt høvl og har da også talt med Varta om dette. Det er en længere forklaring som jeg ikke lige har tid til at gengive her...

    Tilbage til studiet: De beskrevne symptomer KAN også være en starter der er fyldt med olie og skidt, så actuatoren har svært ved at trække gearet frem... Det har jeg prøvet på et par biler og det giver netop disse symptomer. I så fald skiller man starteren ad renser og smører den og problemet er løst. Dette problem vil oftest være mest udtalt i køligt vejr og med kold motor da oliesnasket er "tykkere" her...

    Beskrivelsen af hvordan den begynder at tørne motoren ved at holde nøglen drejer passer ikke med et dårligt batteri. Det er rigtigt at man kan "banke" lidt liv i et næsten dødt batteri ved at belaste det hårdt, men så skal det altså lige have liv til at stå 1-2 minutter bagefter, uden belastning, før man prøver at starte igen. Der kan selvfølgelig være tale om en produtionsfejl i batteriet, men dem er der altså meeeeget langt imellem.

    Men hvis batteriet er 1½ år gammelt så reklamer det. Det er meget nemt at teste et batteri i dag og det er ligemeget om der er strøm på eller ej. På med en tester og 1 minut senere, så har du en fin lille udskrift der siger om batteret er defekt... Enhver anstændig batteri pusher har sådan en tester. Og vi taler altså ikke om den gamle "brødrister" der kun kan belaste batteriet, men en rigtig tester.

    Så rækkefølgen må være: Få testet batteriet, hvis det er ok, så kig på starteren... Bare for at tage det nemmeste først... :D

    Brian
     
  6. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Starteren var også mit næste bud 8)

    Varta batterier høre bestemt også til den bedre ende af batterier, jeg har bare oplevet mange mig selv inkl. at de taber pusten ufattelig hurtigt trods de altid er ladt fuldt op og vedligeholdt som de skal være.

    Men jeg vil altså sige jeg har set det mere en 1 gang, at et batteri opførre sig sådan også selvom det ikke får 1-2 min. hvile tid først.
    Nu bruger vi rigtig meget batterier til solcelleanlæg, fartviser trailere, auto udstyr, tællemaskiner, Fotovognene. osv osv.
    Så jeg har en rimelig ok erfaring med "brugen" af batterier.
    Specielt start batterier døjer ofte med "halv" døde celler, altså ikke helt afbrudte celler.
    Men et start batteri hvis 1-2 celler er beskadiget eller nedbrudte, de kan godt pludselig skabe kontakt mens man forbruger på batteriet.

    Eks. kan man måle det måske er helt nede på 9 Volt, og når man så prøver at starte bilen, så går det meget trægt.
    Men som man tapper af det, så kommer det ligesom til live igen, jeg oplever det faktisk på min fars garage biler, som simpelthen dør fordi de får lov at stå og aflade total da han ikke køre i dem andet end et par tusin Km i sommer halvåret.

    Men et batteri som er 100% ok, men blot er afladt, det vil aldrig kunne komme "tilbage" på den måde, det skal lige have lov og stå et øjeblik inden det igen har lidt saft at give af.
    Men er der tale om "halv" døde celler, så kan de sagtens komme til live når man tapper strøm fra batteriet.
    De dør som regel når batteriet har været totalt afladet igennem længere tid og ikke bliver hverken brugt eller ladet på.

    Her er en nogenlunde ok batteri test guide, men den kræver selvf. man har lidt test udstyr i nogle scenarier, men den er da værd at give et forsøg 8)

    :arrow: http://exide.dk.loopiadns.com/wp/wp-content/uploads/2009/08/batteritest_08_exide.pdf
     
  7. Morten Bech

    Morten Bech Member

    Joined:
    23 Marts 2007
    Indlæg:
    554
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    En hurtig test er vel at tage et par startkabler og en anden bil og se om den skulle starte hurtigere med dem på.

    Jeg har startkabler en -24 og et 100ah Varta batteri :lol: til rådighed og bor i Rødovre hvis du vil have en hånd.
     
  8. SOBATECH

    SOBATECH Well-Known Member

    Joined:
    18 Juli 2009
    Indlæg:
    1,209
    Likes Received:
    25
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland Jægerspris
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    R129 SL 500
    Km:
    189000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    w124 300E24 AMG E34
    Bil nr. 2 Km:
    357000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1989
    Hej Kåre

    Jeg vil nu også tjekke alle stel forbindelser. Det er ikke sikkert at det er batteriet

    Det kunne godt være en dårlig stel forbindelse. Der får mere og mere fat når den bliver belast

    Søren
     
  9. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Har heller ikke andet end ros til Exide batterier.. De holder +5år og levere massere af power i kold og varm tilstand
     
  10. hardbern

    hardbern Member

    Joined:
    16 September 2008
    Indlæg:
    254
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Kbh
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    BMW E39 M5
    Km:
    180.000
    Årgang:
    1998
    Bil nr. 2:
    Porsche 928s
    Bil nr. 2 Km:
    160.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1986
    Hej Alle,

    Umiddelbart har der ikke været nogle problemer de sidste par morgener.
    Jeg tænker om det måske kan være generatoren der ikke lader nok ved lave omdrejninger. Og derfor har batteriet været halvdødt efter at have kørt rundt i slumretempo hele dagen.
     
  11. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Måle måle måle :D

    ca. 12 volt uden motor tændt og mindst 13.2 volt med motor tændt, gerne op omkring 14 volt 8)
     
  12. KMSportline

    KMSportline New Member

    Joined:
    12 April 2012
    Indlæg:
    7
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300-24
    Km:
    274000
    Årgang:
    1990
    Pudsigt nok med det problem, og mange gode bud på problemet. 8)
    Jeg venter spændt på, hvad svaret bliver-

    Men når vi nu alligevel snakker startproblmer... Så skal jeg altid dreje nøglen 2 gange før den starter, uanset hvad næsten. Hvis den derimod har stået en uge og kigget, og jeg starter den behøver jeg kun at dreje en gang.

    Jeg har været alt el igennem på den, så jeg tænker om der noget vacum til benzinen eller om jeg har en dårlig pumpe?

    Håber ikke bare at svaret er, at det er sådan, hvis man vælger at have en benziner-

    God dag til alle :cool:
     
  13. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Der er utallige tråde om dette enme og det er dine dyser for at sige det kort ;)
     
  14. hardbern

    hardbern Member

    Joined:
    16 September 2008
    Indlæg:
    254
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Kbh
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    BMW E39 M5
    Km:
    180.000
    Årgang:
    1998
    Bil nr. 2:
    Porsche 928s
    Bil nr. 2 Km:
    160.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1986
    Så er der update...
    I går morges var bilen helt død.
    Jeg satte tænding på og forsøgte så at starte - kun et svagt klik kunne høres
    prøvede lige en gang til - klik
    og igen - klik

    Nå fat på falck. Da de kom forsøgte vi med diverse boostere og startkabler direkte fra deres vogn osv. Vi forsøgte at slå på starteren imens jeg forsøgte at starte.. Intet hjalp...

    Mit/falcks bedste bud var at det var starteren der var færdig... Jeg forsøgte forgæves at finde et værksted der kunne lave skifte den inden jul. Det var der naturligvis ikke.

    Jeg måtte ned i gemmerne, og helt tilfældigt havde jeg faktisk hele to starterer ligende. Så fik falck bugseret mig til Lyngby, hvor jeg har et værksted jeg kan benytte, og tre-fire timer senere kunne den endelig starte igen.

    Alt i alt blev det en "gratis" omgang og nu starter den SÅ meget bedere..


    God jul og godt nytår
    Kåre
     
  15. JanDK

    JanDK New Member

    Joined:
    3 August 2011
    Indlæg:
    505
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Audi S6 Avant 4,2 V8
    Km:
    313000
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Smart Pure 0,8 CDi
    Bil nr. 2 Km:
    93000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2012
    Så det var IKKE Varta batteriet der havde skylden. :)

    Jeg har nemlig også bruget Varta i mange år uden problemer.
     
  16. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Klart klart.
    Der er en forklaring vel.
    Alle kan bruge varta batterier uden problemer i mange år, hvis de skifter regelmessigt :lol:
    Hoho. Det gas du kan tá det :jap:
     

Del denne side