Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

3 Punkt start spære problem - Gemini alarm typen

Emne i 'El-system' startet af BRABUS, 7 Juli 2008.

  1. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Til orientering.

    Gemini 2339R/3 - 3 punkts start spærre ligger inde med en produktionsfejl som med tiden vil give start problemer og pludselig motor stop.

    Da jeg selv er indehaver af en sådan og skulle på jagt efter en fejl som gjorde at bilen ikke ville starte til tider samtidig med den pludseligt uden varsel kunne gå i stå, gik jeg til bunds i bilens lednings net og fandt fejlen ved Geminis 3 punkts start spære enhed.

    HVIS DU KAN LEVE UDEN DEN TEKNISKE FORKLARING, KAN DU HOPPE VIDERE TIL "TEKNISK FORKLARING SLUT"

    Printet er monteret med 3 Siemens relæer som viker fint og er produceret med henblik på lang holdbarhed og drifts stabilitet.
    Dette er dog også i overens stemmelse med virkelighedden da relæerne i sig selv ikke har givet op endnu og de er i min bil produceret i 1993.

    Men ved en nærmere undersøgelse på print pladens bagside hvor relæerne er lodet på, ser man straks at nogle af relæernes ben ikke er lodet "ordentligt" (dette kan jeg som elektronik teknikker se med det blotte øje)
    Lode "klatten" på lode øen som det hedder i fagsprog, skal slutte tæt om benene og flade ud ned omkring lode øen/printet.
    Det forbinder så benene til printets baner hvor strømmen skal løbe videre i

    Problemet består i at de simpelt hen er "løsnet" og er ikke fæstnet ordentligt til printbanen.
    Normalt flader lodningen ud ned langs benet og ud over printet, men her er det nærmset bare en "bold" nede for enden af benet.
    Dette er et tydelig tegn på en dårlig lodning, i fag sprog kaldet en kold lodning.

    Dette skyldes igen hvis man ser på printets "baner" at nogle af disse printbaner er utrolig tykke for at modsvare den store strøm der skal løbe i dem.
    Det betyder igen at når printet bliver lodet så skal der varmes i længere tid på de ben som skal lodes på de tykke printbaner.
    Det er utrolig sigende at samtlige relæ ben der er monteret på de tykke printbaner ALLE uden undtagelser lider under samme problem, de har simpelt hen ikke fået tilstrækkeligt med varme pga. for kort tids lodnings process.
    Dette skyldes igen at dette forgår på maskine hvor man ikke har taget højde for at en tykkere printbane tager længere tid at varme op så lodetinnet fæstnes til printbanen og ikke kun benet til relæet.

    Så alle disse lodninger vil med tiden "slippe" printbanen og give dårlige forbindelse med udfald af relæ funktinen til følge.
    Med det udfald af at bilen går i stå eller ikke vil starte.

    TEKNISKE FORKLARING SLUT :D

    i mit tilfælde var der tale om startspærre relæet til benzinpumpen der var løsnet fra printet.
    Men også de 2 andre relæer kunne tydeligts ses ikke var for gode heller.

    Jeg målte mig frem til at der dog heller ikke var nogen forbindelse fra benet og ud til printbanen :) så nu var løsingen let og ikke mindst billig.
    løsningen blev at hive lode kolben frem og gå samtlige lode forbindelser på de dårlige lodninger igennem.
    Jeg skulle også lige hilse at sige det tog omkring 20 sek. før jeg fik gennemvarmet printbanen så lodetinnet fik ordentlig fat.
    Normalt tager det kun ca. 5 sek. med en alm. lodekolbe.

    Efter endt operation så startede bilen bare med det samme og fejlen har ikke vist sig siden og den var faktisk gået hen og blevet permanent, så jeg var ikke et øgeblik i tvivl om at her var noget som jeg skulle viderføre til jer W124 folk.

    Jeg har stort set haft endevent hele bilen for at finde bilens benzin pumpe relæe som nogle siger er bygget ind i MAS kontroleren der koster 3500 Kr og pumpen har jeg tjekket alle paneler under rattet har været ude for at lede efter relæer og motor styrings enheder har været prøvet udskiftet uden held.
    Jeg har nok brugt i alt 2 dage på at lede og søge i forums for at finde fejlen 24/7
    Uden held.
    En værkstedsregning kunne her hurtigt have løbet løbsk i timer.

    Men løsningen var altså bare en Gemini 3 punkt startspærre alarm der trængte til lidt efter omsorg :) fra de dårlige enginøres verden :)
    Se billeder af modellen og få udbedret produktionens fejlen inden du holder i vejkanten af motorvejen en mørk aften eller på ferie turen til syd frankrig.

    Mvh.
    BRABUS
     

    Attached Files:

  2. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ligger nogen inde med dette system og er bekymret over om omtalte problem skulle opstå for dem, så kikker jeg gerne på det og udbedre fejlen hvis ikke man selv er så god til det med elektronik og en lodekolbe.

    Mvh.
    BRABUS
     
  3. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    For at føje lidt ekstra til denne type start spære er her en ny tråd om batteri skifte i fjern betjeningerne samt problem med knap som kan isde skævt gå stramt.

    viewtopic.php?f=19&t=4490&p=38411#p38411
     
  4. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Nogen der kan oversætte følgende tekst til mig omkring denne startspærre?

    Google translate er prøvet og kommer med et noget rodet/usammenhængende svar nemlig :?

    Zentralverriegelung (ZV)
    Bei Scharfschaltung bzw. Entschärfung der Gemini-Anlage per Funk-Handsender wird ihre ZV betätigt.
    Damit haben Sie einen zusätzlichen Komfort-Gewinn.

    Googles svar er følgende:
    Centrallås (ZV)
    Når tilkobling eller frakobling af Gemini systemet via fjernbetjening deres ZV betjenes.
    Dette giver dig en ekstra bekvemmelighed for profit. :roll:
     
  5. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    Re: Sv: 3 Punkt start spære problem - Gemini alarm typen

    Når du aktiverer og deaktiverer alarmens fjernbetjening, aktiverer bilens c-lås for yderligere komfort for dig

    //KONGEBILER.
     
  6. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Re: Sv: 3 Punkt start spære problem - Gemini alarm typen

    Tænkte godt det "bare" var det, men alligevel, giver det vel lidt sig selv, så at bruge 2 linier på at skrive det, virkede besynderligt hehe :D tænkte der kunne være mere i det som så..

    Tak for det Martin 8)

    Jeg har nemlige store problemmer med min nu, som også skal ahve et tryk sådan lidt meget specielt før bilen fanger signalet og låser op og i.
    Underligt nok så lyser den lille råde diode på fjernbetjeningen altid når jeg trykker og så burde den jo ligesom være aktiveret tænker jeg.

    Men alligevel skal man trykke sådan lidt ude i siden før trykket virker til at bilen låser op og i. :?
    Og jeg har adskilt den lille betjening og der sider vitterligt kun 1 lille SMD print kontakt som bliver aktiveret af knappen.
    Så når dioden lyser, så er kontakten aktiveret og der burde derfor slet ikke kunne være forskæl på hvordan man lige rammer knappen når den røde diode lyser er det jo = den er aktiveret :?

    Nå men jeg må se om jeg kan få en anden kvalitets klapnøgle som kan aktivere denne startspærre også, hvis den altså har en AUX indgang, men det har den nok ikke, så ville det være for nemt for en tyv lige at gøre det samme jo :D

    Jeg får se ad :)
     

Del denne side