Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Kompressor kører ikke

Emne i 'Aircondition / Klimaanlæg' startet af Michael, 16 September 2007.

  1. Michael

    Michael New Member

    Joined:
    22 Oktober 2006
    Indlæg:
    63
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Virum
    Ratings:
    +0 / 0
    AC kompressor kører ikke. Hvordan tjekker jeg, om den får strøm? Kan man selv undersøge magnetkoblingens funktion? Kan man "override" den føler, der slår kompressoren fra ved for lavt tryk (blot for at tjekke)?

    Alle gode råd høres gerne, da jeg er lidt på bar bund her.

    - Michael
     
  2. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    det er bare at få sat en A/C maskine på, det tager 5 sek at se om der er tryk på systemet, der skal være tryk på før den kan køre.
     
  3. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Q: Hvordan tjekker jeg, om den får strøm?
    A: Du hiver stikket af til kompressoren og måler med et voltmeter om der ligger 12Volt i den ende af stikket, der ikke går til compressoren når du har aktiveret A/C.

    Q: Kan man selv undersøge magnetkoblingens funktion?
    A: Ja det kan man. Når du har hivet stikket af så sætter du bare 12Volt til den ende af stikket som går ned til magnet koblingen/compressoren, (huske at gøre det på slukket motor, men med tænding på da det ellers kan skade compressoren at køre rundt på tom mave)
    Så skulle du gerne kunne høre om magnet koblingen klikker.

    Q: Kan man "override" den føler, der slår kompressoren fra ved for lavt tryk (blot for at tjekke)?
    A: Ja det kan du godt, det er jo næsten det samme spøgsmål som ovenstående.
    Gør som beskrevet og du kan se om den virker, men jeg tør ikke sige om du med startet motor kan resikere at ødelægge compressoren selvom du kun lige tjekker det kortvarigt.

    Jeg ville prøve at tjekke magnet koblingen føsrt om den klikker og gør den det, så ville jeg få efterset/tjekket A/C på et A/C værksted som hurtigt kan tjekke trykket/væske fylden for dig.
    At override føleren vil KUN være aktuelt med tænding på uden motoren startet ville jeg mene, da jeg nødigt ville høre grimme lyde ude fra motor rummet :)
     
  4. Michael

    Michael New Member

    Joined:
    22 Oktober 2006
    Indlæg:
    63
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Virum
    Ratings:
    +0 / 0
    Kongebiler: Det bliver nok nødvendigt under alle omstændigheder - bilen har stået stille i 1½ år. Men først vil jeg være sikker på, at der ikke er andre ting i vejen, som jeg kunne udbedre inden den skal på værksted for påfyldning.

    Brabus: Tak for rigtigt gode råd. Jeg vil tjekke, om der er strøm på og om magnetkoblingen fungerer. Hvis du har andre tips til ting på AC der kan tjekkes hører jeg gerne.

    Tak,

    - Michael
     
  5. Michael

    Michael New Member

    Joined:
    22 Oktober 2006
    Indlæg:
    63
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Virum
    Ratings:
    +0 / 0
    Færdig med tjek - kompressorens magnetkobling kører fint og den reagerer ved bypass af trykføler. Ergo er trykket røget, så systemet står uden (eller med begrænset) kølemiddel.

    Så er 10.000 kroners spørgsmålet, om det er fordampet langsomt og blot kan genfyldes, eller om der er en utæthed. I andre tråde (dette forum og internationale) synes en typisk fejl at være, at fordamperen er blevet utæt.

    De sidste par gange jeg kørte i bilen virkede indeluften meget fugtig og den havde svært ved at holde forruden dugfri. Kan det have været udsivende kølemiddel fra fordamperen der har fugtet indeluften? Jeg har mod på at tjekke dens tilstand, men kan læse mig til at hele instrumentbordet skal afmonteres for at give adgang???

    Det lyder som en uoverskuelig omgang - er det til at håndtere? Gode råd/erfaringer høres meget gerne, tak.

    - Michael
     
  6. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jeg mener at have erfaring med at der hvor den bliver utæt oftest er ved fronten af bilen lige ude ved blæserne, der sidder en studs ting hvor det nogle gange let kan ses hvis den har været utæt her.

    Og så er det en lettere opgave.

    Men ja jeg har også hørt at A/C kan være en djævel hvis det er fordamperen.
    Men jeg mener dog ikke du skal have instrument bordet ud.
    Du skal vist kunne tage den ude fra, ved at pille vindus visker af og den vej komme ind, men stadig en stor omgang.

    Du bliver nok mere glad for et svar fra ham som skal tryk prøve din bil, her inde kan vi jo kun gætte på hvad og vhor det kan være galt.
    Men hvis den har stået stille så lang tid, så mener jeg ikek det er unormalt at der måske bare skal efter fyldes og ikke nødvendigvis tale om en utæthed.
     
  7. Frank

    Frank New Member

    Joined:
    16 September 2006
    Indlæg:
    369
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Tårnby
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W211
    Km:
    83500
    Årgang:
    2004
    Bil nr. 2:
    W169
    Bil nr. 2 Km:
    45000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2007
    Hej Brabus

    Du skriver : Men jeg mener dog ikke du skal have instrument bordet ud.
    Du skal vist kunne tage den ude fra, ved at pille vindus visker af og den vej komme ind, men stadig en stor omgang.


    Ved du hvor stor fordamperen er :?: og hvordan den sidder :?:

    Jeg har skiftet den OG MAN SKAL HAVE HELE INSTRUMENTBORDET UD, den sidder i en kasse sammen med varmeapperatet, og man skal også skille den ad ude i motorrummet.
     

    Attached Files:

  8. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ok.
    Ja men jeg var heller ikke sikker som jeg sagde, jeg mente bare at have læst det et sted.

    Men hvad er det så der kan tages ude fra?
     
  9. Frank

    Frank New Member

    Joined:
    16 September 2006
    Indlæg:
    369
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Tårnby
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W211
    Km:
    83500
    Årgang:
    2004
    Bil nr. 2:
    W169
    Bil nr. 2 Km:
    45000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2007
    Side blink lys og fælge. :D :D
     
  10. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Høhø, den var sku god :) det er god humor det der :D

    Man kan komme til et elelr andet ude fra gennem vindusviskeren, hvor blæseren sidder og herefter sidder der en køler lignende ting som kan tages ud herfra mener jeg da at have læst og set billeder af her på forum ?`eller også var det bare en and :D eller varme apperatet måske?
    nej det ser ikke sådan ud på dine billeder kan jeg godt se.
     
  11. Frank

    Frank New Member

    Joined:
    16 September 2006
    Indlæg:
    369
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Tårnby
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W211
    Km:
    83500
    Årgang:
    2004
    Bil nr. 2:
    W169
    Bil nr. 2 Km:
    45000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2007
    Her er kassen der sidder inde under instrumentbordet, det skjold nederst til venstre kan man fjerne fra motorrummet, under det sidder blæseren.
     

    Attached Files:

  12. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ok.
    Så man kan godt skifte blæseren fra motor rummet ik?

    Damn jeg håber aldrig jeg skal få bekendskaber med en utæt fordamper.
     
  13. Michael

    Michael New Member

    Joined:
    22 Oktober 2006
    Indlæg:
    63
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Virum
    Ratings:
    +0 / 0
    Jeg har lokaliseret en synder. Jeg krydser fingre for, at det er den eneste. Kondenseren ser ud til at være tæret igennem bag begge blæsermotorer. Så er det bare at vente på den nye kondenser, så jeg kan få det samlet igen.

    Jeg var ellers lige færdig med en større omgang efter udskiftning af knast og det løse, kædeskinner osv (anden tråd på forummet)

    Jeg har vedhæftet et par billeder af den afmonterede kondenser og motorrummet uden køler og kondenser.
     

    Attached Files:

  14. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Hej
    Man må sige den kondenser ser lidt træt ud! Obs har du fået pris på den?
    Den kan godt koste ca 3k original og ca 1000-1200kr uoriginal.
    Har lige skiftet på kones 230te(den har kun en blæser) Der var ca 22112
    bier og fluer bag plast cover :shock:
    Chr
     
  15. Michael

    Michael New Member

    Joined:
    22 Oktober 2006
    Indlæg:
    63
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Virum
    Ratings:
    +0 / 0
    Jeg fandt også et mellemstort jysk landbrug med marker og hele svineriet bag plastcoveret. Det er vist den største skidtsamler jeg har fundet på bilen...

    Jeg har bestilt en fra Behr Hella til omkring 2K. Jeg fandt en stribe forskellige fabrikater hos Tyske firmaer, men jeg havde ikke mod på (endnu en gang) at bestille fra .de og risikere at vente en måned eller længere på delene.

    - Michael
     
  16. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Det jeg tror du har hørt kan tages udefra, er nok fordamperen på en eftermonteret A/C.
    Jeg har aldrig prøvet at pille den af, men har fået eftermonteret flere i Hamborg, og de putter den ind i venstre side efter at have pillet visker og div. af.
    Jeg skal ned med 2 124'ere til eftermontering i december, og har da tænkt mig at følge lidt med hvis det er muligt, så kan jeg komme med en mere præcis beskrivelse...
     

Del denne side