Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

250D med ujævn tomgang

Emne i 'Dieselmotorer' startet af ckdk88, 13 November 2012.

  1. ckdk88

    ckdk88 Member

    Joined:
    4 Juni 2010
    Indlæg:
    308
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Sydals
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE
    Km:
    405000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    E320CDI
    Bil nr. 2 Km:
    315000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hej
    Jeg står med en 250D fra 93 en 10v som kører rigtig godt i motoren og trækker fint, og starter godt. Men efter 30-40 sekunder begynder den og gå ujævnt i tomgang for så og gå ud, hvis man ikke giver den lidt omdrejninger.
    Hvis motoren er iskold kører den jævnt og pænt indtil at den er færdig med og eftergløde, og så kan den næsten ikke holde sig igang efter det, hvis den ikke får 1500-1800 omdrejninger, og den blir ved selvom bilen bliver driftvarm.
    Timing på pumpen er tjekke da jeg har prøvet den var galt på en 250turboD og den havde samme symtomer.
    Overspændings relæet er skiftet med et nyt orginalt mercedes relæ med to sikringer. Relæet til tomgang, er forsøgt byttet med en anden der virker, og er testet i en fungerende bil hvor det os virker perfekt. Alle vacum slanger tætte og i orden.
    Nogen der har et godt bud på problemet? bilen har kørt ca 500000km
     
  2. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Uden at male fanden på vægen, men det kunne godt lyde som en dårlig kompression
     
  3. ckdk88

    ckdk88 Member

    Joined:
    4 Juni 2010
    Indlæg:
    308
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Sydals
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE
    Km:
    405000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    E320CDI
    Bil nr. 2 Km:
    315000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    hvordan finder jeg nemmest ud af om det er kompressionen den er galt med? er det bare ud med dyserne og så min kompressionsmåler på der eller hvordan?
    Med stor sandsynlighed for og blive klogere her 8) bliver jeg nød til og spørge dig, hvilke signaler er det som siger dig det er kompressionen som det er galt med her?
     
  4. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Det skal lige siges at en kompressions måler til en diesel er ikke det samme som til en benzin.. Men mange værksteder har denne måler liggende. Ja dyse ud og kompressionsmåler i + at rørne skal af dyserne, så motoren ikke starter :D

    Ellers kan du lave den hurtige bypass test, den kan man desværrer bare ikke rigtig regne med.
    Det er at løsne oliedækslet, mens at motoren køre. Der må helst ikke komme noget luft op der
     
  5. ckdk88

    ckdk88 Member

    Joined:
    4 Juni 2010
    Indlæg:
    308
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Sydals
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE
    Km:
    405000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    E320CDI
    Bil nr. 2 Km:
    315000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jeg takker for svar, og i by pass testen kommer der luft op. Jeg må prøve og låne en kompresionsmåler til diesel, for og være sikker, men hvis den er i udu kommer der bare en anden motor i har en til og ligge der kun har gået 212000km med km garanti.
     
  6. LarsHansen

    LarsHansen New Member

    Joined:
    9 Maj 2009
    Indlæg:
    365
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    S 124 300TD-24V
    Km:
    625000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    VW T5 TDI tiptronic
    Bil nr. 2 Km:
    205000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hej

    Jeg havde lidt samme problem med min 606 motor.

    Det forsvandt helt da jeg skiftede alle de små o-ringe i brændstofsystemet også dem der sidder så man må have indsugningsmanifolden af :-(
     
  7. ckdk88

    ckdk88 Member

    Joined:
    4 Juni 2010
    Indlæg:
    308
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Sydals
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE
    Km:
    405000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    E320CDI
    Bil nr. 2 Km:
    315000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    ok, det lyder som det os kunne være en mulighed, pt er dyserne ved og blive testet, for kompressionen var som den skulle være, så værkstedet jeg lånte kompressionstesteren af mente det så kunne skyldes dårlige dyser, så de er ved og blive testet nu. De små oringe du snakker om hvor sidder de?
     
  8. Smut 25

    Smut 25 Active Member

    Joined:
    18 April 2007
    Indlæg:
    2,311
    Likes Received:
    17
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Fyn
    Ratings:
    +18 / 0
    Min bil::
    S 124 250 Td 5 gear
    Km:
    665000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    W124 300 E 24V
    Bil nr. 2 Km:
    435000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    98 procent o ringene under rørene ved pumpen.....
    Skift dem og du bliver glad de koster ca 40 kr
     
  9. LarsHansen

    LarsHansen New Member

    Joined:
    9 Maj 2009
    Indlæg:
    365
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    S 124 300TD-24V
    Km:
    625000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    VW T5 TDI tiptronic
    Bil nr. 2 Km:
    205000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Enig....... og så lige dem der sidder ved fødepumpen og filteret... ca. samme pris :D
     
  10. ckdk88

    ckdk88 Member

    Joined:
    4 Juni 2010
    Indlæg:
    308
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Sydals
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE
    Km:
    405000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    E320CDI
    Bil nr. 2 Km:
    315000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Skal jeg bruge denne for og skifte de gummiringe under dyserørene? http://autoimport.dk/mercedes_webcatalo ... 89010900O/

    er det kobber skiverne du mener?
     
  11. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Sveder den diesel olie ved rækkepumpen?
    Kan forstå på det at du er igang med at tjekke åbnings trykket på dyserne?
    Er der luft i brændstof systemet?

    Ps. Hvis du går i gang med at skifte skiver og oringe i rækkepumpen, så pas nu på at fjederene ikke bliver væk og tag for gudskyld ikke elementerne op af pumpen!!!

    Jeg havde en 250D inde i sommers, hvor kunden selv havde skiftet skiver og pakninger. Han havde haft elementerne oppe og samlet den i en forkert rækkefølge. Det gjorde så at når man fik startet bilen, så gik motoren med fulde omdrejninger og den kunne ikke stoppes på anden måde end at klippe brændstof linjen over!!

    Der er andre muligheder at stoppe den på hvis det skulle ske, man får bare lidt at et chok og det skal jo gå stærkt :eek:
     
  12. ckdk88

    ckdk88 Member

    Joined:
    4 Juni 2010
    Indlæg:
    308
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Sydals
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE
    Km:
    405000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    E320CDI
    Bil nr. 2 Km:
    315000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jeg har svært ved og se om det er diesel eller olie der ligger der, for topdækesl pakningen er utæt så der er lidt olie over alt...
    Ja dyesernes åbningstryk og forstøve evne er ved og blive testet får dem nok tilbage midt på ugen hvis de er ok.

    Jeg har tjekket efter luft, og skiftet gummi slanger og kobberskiver, og filtre. Det ser ud til i det lille forfilter at det er som det skal være, men jeg kan jo så ikke se længere oppe. Men der er ingen problem når den skal startes den kommer med det samme.

    Det der undre mig er den kører helt jævnt og fint både i tomgang og længere oppe i omd, de første 30-40 sek når den er iskold. Så begynder den derefter ikke og kunne gå i tomgang overhovedet, men kører stadig rigtig fint og jævnt over de 1500 - 2000 omd. Hvis man så slukker bilen og vil starte den igen hvis den er blevet lidt varm, starter den stadig perfekt men begynder med det samme ikke og kunne gå i tomgang.
     
  13. Smut 25

    Smut 25 Active Member

    Joined:
    18 April 2007
    Indlæg:
    2,311
    Likes Received:
    17
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Fyn
    Ratings:
    +18 / 0
    Min bil::
    S 124 250 Td 5 gear
    Km:
    665000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    W124 300 E 24V
    Bil nr. 2 Km:
    435000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Jep det er den top du skal bruge og ja bare lad hele skidtet sidde nede i pumpen når du har løsnet
    Med toppen og få de spænde skiver lagt rigtigt igen
    Det giver lidt sig selv man skal være forsigtig og ikke bare flå lortet fra hinanden men
    Er man lidt patentlig er det en overkommelig opgave
     
  14. Mirakelsmeden

    Mirakelsmeden Member

    Joined:
    3 September 2007
    Indlæg:
    874
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    østsjælland
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    124 300 DT 4 matic
    Km:
    260
    Årgang:
    1992
    Dit brændstofrør under bunden af bilen er vel ikke tæret eller slanger mellem rør og tank er vel ikke revnet, det kunne være et sted , at yde lidt opmærksomhed. bluestar
     
  15. ckdk88

    ckdk88 Member

    Joined:
    4 Juni 2010
    Indlæg:
    308
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Sydals
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE
    Km:
    405000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    E320CDI
    Bil nr. 2 Km:
    315000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Så er det løst, det var lidt en kombination af to ting. Dyserne var godt slidte, så de blev renoveret, det hjalp lidt, men den kunne kun lige holde sig igang. så jeg skiftede de små pakninger ved dyserør osv og sikrede mig hele diesel systemet var tæt, men det ændrede desværre ikke noget.
    Jeg fandt så ud af den vacum dims der sidder på pumpen og styrer tomgang var defekt, så der kom en ny på og nu går den som ny i motoren :yipi:
    så det var en defekt vacumdåse og dårlige dyser det var problemet.

    Jeg takker for jeres hjælp, og gode ideer :gr8:
     

Del denne side