Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Mærkelig problem med ufrivillig sænk :)

Emne i 'Fjedre, Støddæmper, sænkning' startet af monzta, 9 November 2012.

  1. monzta

    monzta New Member

    Joined:
    10 Januar 2012
    Indlæg:
    304
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300DT
    Km:
    563000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej folks.

    Jeg har et virkelig mærkeligt problem med min S124 300d.

    Da jeg købte den for ca 1 år siden var den ret så lav i snuden. Sælger mente ikke den var sænket og kunne ikke rigtig forklare det. Nå men det var ikke noget problem, var ikke noget problem, den kørte fint dog var støddæmpere lidt bløde.
    Så sker der det at for ca 1½ måned siden bliver det helt galt. Den er på det tidspunkt så lavt at forhjul støder på inder og yder skærme bare når man drejer skarpt. Det er selvfølgelig helt galt når svigermor er med :)

    Så jeg sætter nye støddæmpere i samt et sæt nye fjedre (de nye fjedre er til 300d og ifølge forhandleren, verstärkte ausführung).

    Men men men, intet har ændret sig, det er præcist det samme som før, den skraber stadig på selv på plant underlag. Det forstår jeg simpelthen ikke .... ???

    Det gummi der er i er en 3´er så kan max score en cm på en 4´er men det er jo slet ikke nok. Kunne godt bruge 5 cm frigang mere i hvert fald....

    Nogen ideer for jeg er godt nok helt blank.... :oh:
     
  2. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Nye fjedrer burde hjælpe på det, støddæmpere skal skiftes hvis de er forslappe og ikke kan bringe undervognen i ro..

    Når det så er nævnt så er det en enkel opgave, og skifter du både fjeder og støddæmper så føles bilen meget mere ny og komfortabel :)
     
  3. monzta

    monzta New Member

    Joined:
    10 Januar 2012
    Indlæg:
    304
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300DT
    Km:
    563000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Tror du misforstår. Der er SPRIT nye fjedre OG dæmpere på nu, begge dele er skiftet men problemet er det samme! Forfjedre er købt TIL en S124 (altså stationcar) TIL 300d OG i verstärkte ausführung så der burde jo ikke være problemer ????
     
  4. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    med mindre at begge fjederskåle er rustet væk, så skal den havde den rigtige højde med de rigtige fjedre..
    Så du har fået forkerte fjedre
     
  5. monzta

    monzta New Member

    Joined:
    10 Januar 2012
    Indlæg:
    304
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300DT
    Km:
    563000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Skal selvfølgelig ikke sige om de har puttet de forkerte i kassen før de sendte dem, men tekniske info på de der er bestilt er:

    Technische Info: Fahrwerksfeder verstärkte ausführung
    S124 T D 300
    Dicke/Stärke: 14,5
    Ø: 109
    Einbauort: Vorderachse
    Länge: 435
     
  6. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Men nogle gange skal man bare ikke gøre det hele mere inviklet end højest nødvendigt.

    Det er fjedrene der bestemmer bilens højde og bilen har den forkerte højde... Så kan det kun være forkerte fjedre
     
  7. monzta

    monzta New Member

    Joined:
    10 Januar 2012
    Indlæg:
    304
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300DT
    Km:
    563000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Det har du nemlig helt ret i og det er også derfor jeg syntes det er mærkeligt. Jeg kan ikke få længere fjedre til den :) Så det er lidt noget skidt...

    Jeg skal lige ud og have numrene på de nye fjedre og have fat i sælgeren for at chekke at det også er de rigtige fjedre. Kan jo være de ved en fejl har sendt mig et sæt til en 200d og det kan forklare hvorfor den lander på maven.. Men undrer mig også at de gamle fjedre var så lave...

    Kan ham jeg købte den af have sat en forkert forbro på den eller sådan noget ???? Ved godt jeg er ude og gribe efter halmstrå, men som du også skriver så er det fjedrene der bestemmer højden færdig slut..
     
  8. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Dine fjedre skal jo ikke kun vælges ud fra din motorvariant.
    De skal også vælges ud fra udstyr osv. i bilen hvis du opgiver stelnumemr til mercedes kan de regne ud for dig hvilke fjedre du precis skal køre med.
    Der findes flere forskællige fjedre til en S124 300D og ikke kun 1 type.

    og det er ikke nødvendighvis højden på dem der er i vejen, det kan ligeså godt være blødheden i dem, der går de falder for meget sammen, fordi de er til en viriant som ingen udstyr har og ikek vejer så meget.
    Eks. aicondition, fyr osv.

    Dine fjedre står på dine bærearme, og de kan ikke have indflydelse på højden uanset om der sider nogle forkerte på bilen.

    Så ja dine fjedre er forkerte :|
     
  9. Borring

    Borring Member

    Joined:
    1 Oktober 2011
    Indlæg:
    348
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +2 / 0
    Min bil::
    BMW 135i
    Km:
    100000
    Årgang:
    2014
    Bil nr. 2:
    Peugeot 106 Rallye
    Når du er færdig skal du nok også overveje en 4 hjulsudmåling.
     
  10. monzta

    monzta New Member

    Joined:
    10 Januar 2012
    Indlæg:
    304
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300DT
    Km:
    563000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    4 hjuls udmåling og sporing står meget højt prioriteret men skal have styr på fjedrene først.

    Brabus: det er korrekt men min er en 0-udstyrsvariant, dvs manuelle vinduer, intet fyr, intet klima, ingenting overhovedet. Og dertil har jeg bestilt (ikke sikkert det er det jeg har fået) fjedre i forstærket version hvor fjederstålet er tykkere og dermed også hårdere end "normalt" hvad det så end er. Som du selv skriver er der flere fjedre. Kan se at når jeg kigger på gørløses side er der 5 forskellige til samme bil. Og helt klart har udstyr osv noget at sige men jeg må sgu næsten konkludere at de har sendt mig de forkerte fjedre eftersom de fjedre jeg har købt ikke har den ønskede effekt.

    Jeg må have fat i nakken på dem men bliver nok ikke meget klogere før jeg lige har taget nummeret på fjedrene :)
     
  11. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    Re: Sv: Mærkelig problem med ufrivillig sænk :)

    Hva nu hvis dine fjender skåle har været afmonteret og er sat på for højt oppe ? jeg mener der hvor de er svejst på i inderskærmen, hvis de sidder for højt, vil bilen blive for lav

    Bare en tanke.

    //KONGEBILER.
     
  12. erik1303

    erik1303 Member

    Joined:
    13 September 2009
    Indlæg:
    506
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    w124 260E
    Km:
    166500
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    VW1303 cab. +Kia Pic
    Re: Sv: Mærkelig problem med ufrivillig sænk :)

    Ja man ser også nogle spøjse eksemplarer køre rundt, de ligner en 4 WD lige før "take off" så højt står de foran.
    Så det er vist også en "ommer", der skal fjedre være kortere.
     
  13. monzta

    monzta New Member

    Joined:
    10 Januar 2012
    Indlæg:
    304
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300DT
    Km:
    563000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Re: Sv: Mærkelig problem med ufrivillig sænk :)

    Se DET kunne være noget der. Det er bestemt en mulighed. Vil lige starte med at måle de nye fjedre der er monteret for at sikre mig at jeg nu har fået de fjedre jeg har bestilt.

    Hvis det er de rigtige fjedre kan det være jeg skal hen og have målet på en anden bil hvad afstanden er fra øverste fjederskål til et eller andet fixpunkt så jeg lige kan chekke det. Tak for tippet Konge :)
     
  14. monzta

    monzta New Member

    Joined:
    10 Januar 2012
    Indlæg:
    304
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300DT
    Km:
    563000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Re: Sv: Mærkelig problem med ufrivillig sænk :)

    Se DET kunne være noget der. Det er bestemt en mulighed. Vil lige starte med at måle de nye fjedre der er monteret for at sikre mig at jeg nu har fået de fjedre jeg har bestilt.

    Hvis det er de rigtige fjedre kan det være jeg skal hen og have målet på en anden bil hvad afstanden er fra øverste fjederskål til et eller andet fixpunkt så jeg lige kan chekke det. Tak for tippet Konge :)
     
  15. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Fjederskålene kan ikke rigtig monteres forkert, pga. Længdevangens udformning.
    Højest ~2 mm. I hvertfald - og så skal man virkelig være en klovn.
    Dine fjedre er forkerte.

    Du skriver "intet udstyr" har du hverken aut. Gear eller Soltag fx?
     
  16. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jeg tror heller ikke på den med fjeder skålen.
    Men hvor har du købt dine fjedre :| det garanteret forkerte du har fået og det at de er forstærket, det synes jeg ikke man skal lægge det store i, de skal stadig have den samme højde på samme bil i forhold til det skulle være dem der preis's passer org. Til din bil.

    Helt sikkert en ommer, ned og byt fra forkerte til rigtige.

    Men har du rent faktisk prøvet at høre Mercedes om hvilke du skal bruge, tit kan det ik betale sig at rode rundt med billige alternativer af tvivlsom pasform og dermed timers spild af god selvgjort arbejdskraft :mrgreen:
     
  17. monzta

    monzta New Member

    Joined:
    10 Januar 2012
    Indlæg:
    304
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300DT
    Km:
    563000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Jo jeg har soltag og tomatgear. Thats it. Ikke klima, oliefyr, el vinduer og alt muligt der gør den mere næsetung end den i forvejen er.

    Jeg har købt fjedrene hos ATP Autoteile i Tyskland. De øvrige dele jeg har fået derfra og det er efterhånden mange har haft super pasform, og nogle af dem havde endda mercedesmærker påtrykt i gummibøs hvilket gør jeg må gå ud fra det måske er originale dele endda.

    Jeg har kontaktet dem og bedt om at få en god forklaring og for at få dem til at finde ud af om jeg eventuelt har fået forkerte fjedre i forhold til det bestilte.

    Der findes mange forskellige fjedre til 124´eren som i også er inde på. Derfor købte jeg specifikt de fjedre der var til 250 og 300d med automatgear og dertil så i forstærket version, dvs vindingerne har 2,5mm tykkere gods end de "almindlige" hvilket burde give en smule hårdere undervogn og en meget konstant højde på bilen.

    Var lige ude og tage et kig op under hjulet og kan se at fjedrene er mast fuldstændig sammen. Man kan ikke engang få en finger ind imellem vindingerne og sådan skal det jo altså ikke være. Så nu er jeg 100% sikker på de har sendt de forkerte til mig.

    Så de må sgu levere nogle nye der duer :)

    Tak for hjælpen, og dejligt at få snævret ind hvad der lige kan være i vejen :)

    ATP plejer at have super god service. De kom til første gang jeg bestilte hos dem, at smide 2 sæt bremseklodser med til bagbremserne istedet for et sæt klodser og et sæt bakker. Jeg havde bakkerne efter 2 dage og de ville ikke have bremseklodserne tilbage . Det er sgu service. Så håber de også lever op til det denne gang.

    Vedr originale dele så er det rigtigt og jeg er udemærket klar over man får det mere. Men uoriginale fjedre koster kun 1/5 del af de originale.
     
  18. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    så må uoriginale fjedre godt nok være billige.... koster en original ikke 500-600 kr ?
     
  19. monzta

    monzta New Member

    Joined:
    10 Januar 2012
    Indlæg:
    304
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300DT
    Km:
    563000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Jep, 52 Euro for 2 stk leveret på adressen = lige under 400.- kr for 2 stk. 2 stk originale koster ca 1400.-
     
  20. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    så er spørgsmålet om de er FOR billige ?
     

Del denne side