Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

uheld

Emne i 'Dieselmotorer' startet af hoier, 5 November 2012.

  1. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    det da altid noget.

    Men har du slet ingen indikationer fra din temperatur måler da du kørte sidst.
    Den må jo have været rimelig varm... men hvis der ingen vand er til føleren, så kan den have svært ved at måle, men du burde klart kunen have set en anderledes måling.

    vandet har nok været løbet af den da den var varm.
    Så hold øje med den når den bliver varm, så ud og tjek om den siver et sted fra.
     
  2. hoier

    hoier New Member

    Joined:
    23 April 2010
    Indlæg:
    59
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300 T TD
    Km:
    502100
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Det skal jeg nok.. Lige nu er jeg på jagt efter en billigt lygte hus.. men går ned senere og starter den op.. når jeg har fået fat i noget kølervæske.. Så jeg kan se hvor vandet evt. fiser ud.
     
  3. SOBATECH

    SOBATECH Well-Known Member

    Joined:
    18 Juli 2009
    Indlæg:
    1,209
    Likes Received:
    25
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland Jægerspris
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    R129 SL 500
    Km:
    189000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    w124 300E24 AMG E34
    Bil nr. 2 Km:
    357000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1989
    Hej Hoier

    Jeg vil også lige tjekke Gearkasse olien det kan være at køleren har fået et slag så vandet løber i gearolien

    Søren
     
  4. hoier

    hoier New Member

    Joined:
    23 April 2010
    Indlæg:
    59
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300 T TD
    Km:
    502100
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Så har jeg været nede og fylde vand på kølesystemet. Jeg fik fyldt det helt op imens motoren kørte.. først kom der få dråber ud.. men i takt med at motoren blev varm kom der mere og mere.. Jeg åbnede beholderen til vandet for at se hvordan det så ud.. men så kom der vand ud oppe fra proppen, da jeg åbnede der.. så noget retur vand kommer der og tryk må der være på. Der kom også varme på bilen igen, så det er jo fint.. men jeg skal have den op på lift, da jeg ikke kan komme ind under og se hvor utætheden er.
     
  5. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Det er slet ikke for at male fanden på vægen, men det er ikke unormalt at toppakningen går hvis kølervandet går af en varm motor.

    Typpisk når toppakingen går på en diesel motor, smider den overtryk i kølersystemet og presser vandet ud via ekspansions beholder dækslet
     
  6. hoier

    hoier New Member

    Joined:
    23 April 2010
    Indlæg:
    59
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300 T TD
    Km:
    502100
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej Jakob..

    Nu kommer så alle ticksene.. fordi nu bliver jeg da nervøs.. Det skal lige siges, at jeg ikke har luftet systemet ud.. men skal der ikke også komme vand retur i beholderen, jeg mener, ellers er der jo ikke nogen cirkulation??
     
  7. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Både og.. Når motoren er varm, altså over 80 grader.
    Kommer køler systemet under tryk og det presser vandstanden 1-2 cm ned i ekspansionsbeholderen.
    Cirkulationen er mellem motor og køler. Ekspansionsboholderen skal i realiteten bare kompensere for de tryk forskelle der er i kølersystemet.

    Men der skulle helst ikke komme vand op af ekspansionsbeholderen med mindre at kølevandet er på kogepunktet
     
  8. Superman

    Superman New Member

    Joined:
    19 Juli 2012
    Indlæg:
    448
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    W210 E290
    Km:
    506000
    Årgang:
    1997
    Oliekøleren til aut. gear på en diesel sidder i venstre side.. Så det ville være underligt.. :rofl:
     
  9. Mirakelsmeden

    Mirakelsmeden Member

    Joined:
    3 September 2007
    Indlæg:
    874
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    østsjælland
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    124 300 DT 4 matic
    Km:
    260
    Årgang:
    1992
    Nop oliekøleren til gearkassen på en diesel , i hvert fald på min er indbygget i siden af køleren , lige ved højre forlygte, det er vist kun motoroliekøleren der sidder i venstre inderskærm.
     
  10. Superman

    Superman New Member

    Joined:
    19 Juli 2012
    Indlæg:
    448
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    W210 E290
    Km:
    506000
    Årgang:
    1997
    :oops: - Du har fuldstændig ret.. Nu kan jeg så undre mig over hvad en 300D skal med oliekøler.. Men det er jo omvendt meget fedt.. :gr8:
     
  11. Mirakelsmeden

    Mirakelsmeden Member

    Joined:
    3 September 2007
    Indlæg:
    874
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    østsjælland
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    124 300 DT 4 matic
    Km:
    260
    Årgang:
    1992
    Tjaaa med sommertemperaturer omk de 15 grader er der ikke brug for en oliekøler, men med 1900kg påkrogen og bil fyldt op med familie og bagage i begagerum, sydpå , er det nok ikke nogen dårlig ide med en køler. offtopic offtopic undskyld offtopic offtopic .
     
  12. hoier

    hoier New Member

    Joined:
    23 April 2010
    Indlæg:
    59
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300 T TD
    Km:
    502100
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Nu er bilen langt om længe kommet på værksted..

    Nu kunne vi få konstanteret, at Køleren er død.. men alt tyder på, at selve motoren har det fint.. Men hvad skal jeg kigge efter, når jeg skal kigge på køler.. Jeg ved at det skal være en til en automat gearkasse.. Men er årgangen lige gyldigt i forhold til w124 modellen?? Eller har køleren fået forskellige dimensioner alt efter produktions år?
     

Del denne side