Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Nu virker den, nu virker den ikke - MB 230 TE

Emne i 'El-system' startet af icepirat, 29 Oktober 2012.

  1. icepirat

    icepirat Member

    Joined:
    24 Juni 2010
    Indlæg:
    577
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    190E
    Km:
    250000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    230 TE, 2,3 st.car
    Bil nr. 2 Km:
    303
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Min omdrejningstæller er er pludselig gået bananas, det startede for et par dage side hvor nålen pludselig "faldt ned til nul", efter lidt kørsel fungerede den normalt igen.

    Da jeg idag var ude og køre en tur blev det helt galt, nålen hoppede og dansede mellem 0 og 1000 omdr/m for til sidst at holde helt op med at vise omdrejningerne. Efter yderligere lidt kørsel begyndte det et vise omdrejninger men kun op til ca. 1000 omdr.

    Under køreturen oplevede jeg at selve omdrejningerne på motoreren steg og faldt, dette fortog sig dog og forsvandt igen.

    Jeg har tidligere oplevet at motoromdrejningerne pludselig steg til ca. 1000 omdr. når jeg hold ved et stoplys, meget ubehageligt hvis man ikke er forberedt på det.

    Kan der være et sammenhæng mellem disse ting, jeg tænker her på om omdrejningerne styres af en føler?

    Håber nogen kan være behjælpelig med indspark.

    M.v.h.
    icepirat
     
  2. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Det er dit overspændingsrelæ der er stået af.
     
  3. icepirat

    icepirat Member

    Joined:
    24 Juni 2010
    Indlæg:
    577
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    190E
    Km:
    250000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    230 TE, 2,3 st.car
    Bil nr. 2 Km:
    303
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Hej til Guldsmeden,

    Mange tak for, ikke mindst for hurtigt svar, uden det skal misforstås så lyder du utrolig sikker på at det er overspændingsrelæet så det tager jeg naturligvis for gode vare.

    Er relæet det man i fagsprog kalder OPV, er rødt, har 2 sikringer og sidder i højre side under forrude :?:

    PS. Har dette relæ flere funktioner eller spurgt på en anden måde, hvad påvirker det udover min omdrejningstæller :?:

    Håber på dit eller andres svar.

    M.v.h.
    icepirat
     
  4. Spaceraver

    Spaceraver Member

    Joined:
    26 Oktober 2007
    Indlæg:
    228
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Store Darum
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W211 320CDI
    Km:
    443000
    Årgang:
    2004
    Bil nr. 2:
    W124 E300D
    Bil nr. 2 Km:
    542000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1993
    Re: Sv: Nu virker den, nu virker den ikke - MB 230 TE

    Hej Ice. Det er nemlig lige præcis det relæ der er et svagt punkt. OVP, overspændingsrelæ, vores største frustration. Brændt barn lugter ilde, og det er som regel dette relæ der er skyld i miseren. Nyt i.
    Sendt fra min GT-N7000 med Tapatalk2
     
  5. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Når det er typen med rød top og to 10A sikringer, så er det skiftet før og burde derfor ikke være dette.
    Med mindre det er Uorg. de er ikke bygget for godt heller.

    Men ofte så ser man også soklerne står lige under rude drænet så de får alt vandet lige ned i soklen.
    Så tjek lige at du ikke har en masse grøn/hvidt ir i soklen, kan også være det der skaber dårlig forbindelse.

    Hvis du har ABS, så burde denne lampe også tænde hvis det er dit OVP relæ der er deffekt.
     
  6. icepirat

    icepirat Member

    Joined:
    24 Juni 2010
    Indlæg:
    577
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    190E
    Km:
    250000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    230 TE, 2,3 st.car
    Bil nr. 2 Km:
    303
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Tak til Guldsmeden, Spaceraver og Brabus for indlæg,

    Jeg kan så oplyse at årsagen til den svigtende omdrejningstæller skyldes noget så banalt som en løs forbindelse i instrumentpanelet, stikket sad delvist løst og er nu sat på plads.

    Stor glæde hos mig, ikke mindst fordi jeg sparede nogle penge.

    M.v.h.
    icepirat
     

Del denne side