Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Aflader, men hvordan måler man?

Emne i 'El-system' startet af Borring, 6 August 2012.

  1. Borring

    Borring Member

    Joined:
    1 Oktober 2011
    Indlæg:
    348
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +2 / 0
    Min bil::
    BMW 135i
    Km:
    100000
    Årgang:
    2014
    Bil nr. 2:
    Peugeot 106 Rallye
    Min bil aflader, har en mistanke til min forstæker og har derfor afbrudt plus-ledningen ved sikringen, men i stedet for at vente en uge, for at se om bilen kan starte, tænke jeg om det var muligt at måle sig frem med et multimeter?

    Men hvordan er det lige man arbejder sig frem?
     
  2. oz7ky

    oz7ky Member

    Joined:
    26 September 2011
    Indlæg:
    44
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    C126
    Km:
    194000
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Det er såmænd ret simpelt. Sæt dit multimeter til at kunne måle ampere og sæt det imellem + ledning og dér hvor du har pillet + ledningen af, så kan du starte med at se om det er den forstærker der er synderen.

    Hvis det ikke er forstærkeren alligevel, så pil stelkablet af batteriet og forbind kabel og stelpol med amperemeteret - husk at alt skal være slukket, da det ofte kun kan klare 10A!!!
    Pil nu én sikring ud af sikringsboksen ad gangen, indtil forbrug falder - og du har fundet synderen.
     
  3. Borring

    Borring Member

    Joined:
    1 Oktober 2011
    Indlæg:
    348
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +2 / 0
    Min bil::
    BMW 135i
    Km:
    100000
    Årgang:
    2014
    Bil nr. 2:
    Peugeot 106 Rallye
    Fin vejledning.
    Den trækker 0,19a når bilen er slukket.
    Hvis jeg fjerner sikring 9 så falder den til 0,00a
    (dia.term.6, hazzard warning system, click, front Rolf light, radio, vanity mirror light, tekst Comfort circuity term.86)

    Hvis jeg hiver iso-stikket på min radio falder den til 0,02a
     
  4. oz7ky

    oz7ky Member

    Joined:
    26 September 2011
    Indlæg:
    44
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    C126
    Km:
    194000
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Er 0,19A totalforbrug på batteriet? Det burde ikke aflade så det kan mærkes, medmindre du lader bilen stå i lang tid.
     
  5. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    De 20mA er komfort systemet der trækker lidt, hvilket er helt normalt.

    Men Radioen trækker måske lige lovlig meget strøm :-?
     
  6. Supercharger

    Supercharger New Member

    Joined:
    8 Juli 2011
    Indlæg:
    1,149
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 1
    Min bil::
    -
    Årgang:
    0
    Det er måske alle bling-bling lysdioderne i hans radio, som sluger strøm :lol:
    ej. 150mA er for høj en tomgangsstrøm, så tror at der må være en defekt i MOSFET afbryder kredsen.
    Desværre er det ny radio der skal til. kan ikke længere svare sig at reparere autoradioer nuomdage :?
     
  7. Stofberg

    Stofberg New Member

    Joined:
    29 Juni 2012
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Mercedes 190E 2.6
    Km:
    361000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Er det din Headunit eller en aktuel Forstærker vi snakker om? for hvis det er en seperat forstærker ville jeg tjekke dit REM kabel, hvis du kun har Headunit bliver den måske trukket Max ud? :p - jeg har selv problemet med de små batterier at de ikke lige kan håndtere mit anlæg og forstærker der tænder samtidig med bilen så den ikke har start power nok :p haha det lidt usselt, men jeg skal os have nyt og bedre batteri (pt 65A og en anelse lav Start A)
     
  8. Borring

    Borring Member

    Joined:
    1 Oktober 2011
    Indlæg:
    348
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +2 / 0
    Min bil::
    BMW 135i
    Km:
    100000
    Årgang:
    2014
    Bil nr. 2:
    Peugeot 106 Rallye
    Der var intet forbrug på forstærkeren som er koblet direkte til batteriet. Bilradioen er forbundet til forstærkeren via 4 audiokabler. Radioen er under et år, så det er måske vær at få en ombytter.
     
  9. Stofberg

    Stofberg New Member

    Joined:
    29 Juni 2012
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Mercedes 190E 2.6
    Km:
    361000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Tænkte på om din Headunit var en dyrer "sag" eller? men det lyder meget mærkeligt :)
     
  10. blacksugar

    blacksugar Member

    Joined:
    20 Oktober 2007
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Midtjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300D-Turbo
    Km:
    472
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Når du sidder i bilen uden tænding på, med lukkede døre, kan du så betjene elruder og soltag samt evt. Sædevarme?

    Gjorde nemlig den fejl da jeg monterede radio i sin tid at Memory ledningen (konstant 12 v) og tænding blev koblet sammen. Og ikke hver for sig.

    Det resulterer i at komfortsystemet er aktiveret hele tiden da den får konstant strøm fra Memory ledningen igennem tændingslåsen.
     
  11. Borring

    Borring Member

    Joined:
    1 Oktober 2011
    Indlæg:
    348
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +2 / 0
    Min bil::
    BMW 135i
    Km:
    100000
    Årgang:
    2014
    Bil nr. 2:
    Peugeot 106 Rallye
    Nope, alt er dødt når der ikke er tændning på, undtaget er dog timeren på fyret.
     
  12. Borring

    Borring Member

    Joined:
    1 Oktober 2011
    Indlæg:
    348
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +2 / 0
    Min bil::
    BMW 135i
    Km:
    100000
    Årgang:
    2014
    Bil nr. 2:
    Peugeot 106 Rallye
    Har fået radioen tilbage, hvad er jeres vurdering?
    Ikke monteret / monteret
     

    Attached Files:

    • image.jpg
      image.jpg
      File size:
      218.7 KB
      Visninger:
      2,276
  13. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Det er ikke nok til at aflade bilen. Fejlen må ligge et andet sted
     
  14. stero

    stero Member

    Joined:
    23 August 2010
    Indlæg:
    75
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    190E
    Km:
    214000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Det kan jo også være at dit batteri er så gammelt at det ikke kan holde på strømmen uanset om der er forbrug eller ej, det har jeg selv prøvet, efter 3 dage uden brug af bilen kunne batteriet ikke dreje starteren, nyt batteri og ingen problemer, selv efter 14 dages ferie hvor bilen har stået ubrugt.
     

Del denne side