Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.
  1. 18051998

    18051998 Member

    Joined:
    7 Juni 2011
    Indlæg:
    237
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Viborg
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Golf 4
    Km:
    311000
    Årgang:
    1999
    Bil nr. 2:
    Audi A6 2,8
    Bil nr. 2 Km:
    310000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1995
    Hej

    Hvornår skal olielampen lyse? Når pinden viser minimun eller mindre vel,men på min 300E lyser den kort varigt for så at gå ud igen :?: :shock: giver den så 1/2-1 liter og pinden er igen på max,men inden har jeg tjekket pinden ved kold motor,og der viser den midt imellem min og max,og der burde så være nok olie på(sluger 6,5l ved skift).
    Motoren er ikke i nærheden af at koge,når olielampen kortvarigt lyser,så er uforstående over hvorfor den gør det :roll:
    Nogen der har oplevet noget lignende????
     
  2. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,439
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Olie lampen er ikke så nem at gennemskue som man skulle tro.

    Det er ikke bare en flyder som du kender det fra sprinkler beholderen.
    Det er først ved 60 grader (I motor olien) at den virker, og det er først når den har været aktiveret i føleren i MERE end 60 sek. at den tænder lampen. så man undgår fejl indikationer ved sving og lign.

    Men den skal lyse kort før min. på pinden.
    Og den er lavet så den advare ved at lyse kortvarigt de 2 første gange (under samme tur) og 3 gang tænder den permanent.

    Du kan opleve lige når den når 60 grader at den lyser fordi den åbner ventilen i føler huset og lukker olien ind.
    Du skal først tage dig rigtig meget af denne lampe når den er permanent tændt.
    Det andet er hvis den ligger på grænsen og så er den stadig over min.

    Min tænder også en gang imellem lige ved 60 grader passagen, selvom den måler lige ½ mm. under maks mærlet.
    Og Mercedes har engang adviceret Forhandler værkstederne om at der aldrig måtte flydes op til maks og det skal måles efter motoren har været slukket i mindst 5 min. og så skal pinden hvile mindst 10 sek. nede i hulet inden den tages op og man aflæser resultattet.

    For meget olie kan skade motoren er akumentet for dette tiltag man gjorde dengang i adviceringen om olie tjek.
     
  3. 300E24

    300E24 Member

    Joined:
    23 November 2010
    Indlæg:
    365
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Volvo V40 2.0T
    Km:
    135000
    Årgang:
    2002
    Bil nr. 2:
    Renault Laguna V6-24
    Bil nr. 2 Km:
    74000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
    Hej 18051998 :coolguy:

    Først og fremmest, din olielampe har intet med kølevands temp. at gøre.

    Din olielampe kan, hvis alt virker, tænde af to årsager:

    1) Der mangler olietryk
    2) Lav oliestand

    Din oliestand burde være den samme med både kold og varm motor, eller MEGET tæt på ens. Så lad os lige dække det helt basale: Motoren skal være slukket og gerne have stået et minut eller to inden du hiver oliepinden. Har motoren lige kørt, så hiv pinden et par gange, da du ellers godt kan få en forkert måling p.g.a. olie der er på vej til bunden rammer oliepinden. Dette er ikke et forsøg på at "tale ned" til dig, men jeg har ingen ide om hvad din viden er, rent bilmæssigt. (Jeg er i bilbranchen og jeg får jævnligt de sygeste spørgsmål, men det er jo kun godt at de spørger... :D De lærer noget og jeg får mig en "indvendig" griner)

    Er det under bestemte forhold din olielampe tænder? Hvis det f.eks. er i sving, så tyder det på lav oliestand...

    Hvad siger dit olietryk når lampen tænder?

    Jeg ved ikke om oliestandsmålerne er kendte for at blive defekte, men det er naturligvis også en mulighed ligesom en dårlig forbindelse et eller andet sted, men det er der helt sikkert nogle herinde der kan svare på...

    Brian
     
  4. 300E24

    300E24 Member

    Joined:
    23 November 2010
    Indlæg:
    365
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Volvo V40 2.0T
    Km:
    135000
    Årgang:
    2002
    Bil nr. 2:
    Renault Laguna V6-24
    Bil nr. 2 Km:
    74000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
    Ja ja, det er hvad man får ud af at forlade skærmen i 10 minutter når man er ved at skrive et indlæg.... WOPS, og så har BRABUS været der... :shock:

    :lol:

    Brian
     
  5. 18051998

    18051998 Member

    Joined:
    7 Juni 2011
    Indlæg:
    237
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Viborg
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Golf 4
    Km:
    311000
    Årgang:
    1999
    Bil nr. 2:
    Audi A6 2,8
    Bil nr. 2 Km:
    310000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1995
    Tak for svar Brian og Brabus 8)
    Dumt at blande temp måleren ind i oliestanden/lampen :oops:
    Den lyser kortvarigt 2 gange,men ikke permanent,så ikke ikke nødvendigt at efterfylde ifølge Brabus vel?Det sker ud af lige vej og olietrykket er i top,og har kørt ca 5000 km siden sidste oieskift,før den begyndte at lyse kortvarigt 2 gange.

    Mvh
    Chr
     
  6. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Hej

    på min gamle diesel,- håndterer jeg det således: Når lampen begynder at lyse,- og slukke efter noget tid,- så ved jeg at vi er ved at nærme os minimum standen på oliepinden, - jeg kan køre længe inden jeg får taget mig sammen til at efterfylde,- men jo længere tid jeg kører jo mere vild i varmen bliver lampen,- så når den ikke slukker mere, eller er meeeget længe om at slukke for derefter relativt hurtigt at tænde igen, ved jeg at nu har vi nået minimum mærket på olie pinden,- så må vi nok hellerer fylde lidt på . :)
     
  7. Lars190

    Lars190 Member

    Joined:
    21 Oktober 2010
    Indlæg:
    321
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Hyundai Atos
    Km:
    65000
    Årgang:
    2006
    Så er min bil vist anderledes end jeres. Jeg efterfylder ikke imellem olieskift og når der er ved at være tid til et olieskift efter 10000 km så er niveauet lidt under midten mellem stregerne, altså der mangler IKKE olie, men når den er dernede og jeg tager skarpe venstresving og kører igennem rundkørsler, nok med højere fart end bilen egentlig er bygget til (kan mærkes på at bilen krænger meget), så lyser olielampen, men går ud så snart jeg retter op fordi olien skvulper over i højre side af bundkarret og føleren sidder i venstre. Har jeg misforstået den med de 60 sekunder aktivering?
     
  8. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,439
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Den sider i chippen og ikke i føleren den 60 sek. forsinkelse.
    Så nej din føler er megen til vores.
    Måske dit instrumenthus hvor cippen sider i skal skiftes.
    Eller også har du en af de meget første som ikke har en forsinkelse.
     
  9. 18051998

    18051998 Member

    Joined:
    7 Juni 2011
    Indlæg:
    237
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Viborg
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Golf 4
    Km:
    311000
    Årgang:
    1999
    Bil nr. 2:
    Audi A6 2,8
    Bil nr. 2 Km:
    310000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1995
    Hej :-D

    Når olielampen lyser konstant,hvilket jeg ikke har oplevet endnu,er man forhåbenligt ikke i tvivl om,at det nok er en god ide at fylde lidt frisk saft på.Er da også rimelig ligeglad med,at der er et olieforbrug på den gamle 300er,da jeg har 561xxx på tælleren,så kun naturligt at der siver lidt her og der.Det undre mig bare at den kortvarigt lyser ud af lige vej, og når jeg efterfølgende tjekker pinden(bilen er helt kold),så står den stadig midt mellem min og max :?: Men når i andre også har oplevet noget lignende er der vel ikke noget unormalt i det :eek:

    Mvh
    Chr
     
  10. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,439
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Her har du Mercedes forklaring på hvordan den er bygget op og virker.

    :arrow: http://www.w124-zone.com/downloads/MB CD/W124/w124CD1/Program/Engine/103/18-3050.pdf

    Hvis du køre uden bundskjold, som jeg også har prøvet, så forkommer det altså nogle gange at den lyser også ud af lige vej.
    Du skal faktisk køre i hele 60 sek. ( 1 min ) i et sving, som så nok kun findes i en rundkørsel, for at det kan trikke føleren at det er det som får den aktiveret. Not likely!

    Du skal også huske på når du tjekker olie så er alt olien jo når motoren er kold sivet ned i bundkaret og der er masser af olie.

    Når motoren køre så findes der en større mængde olie i selve motoren og dermed er olie standen jo lavere.
    Og jo flere omdrejninger jo mere olie findes der inde i motoren da det tager tid for olien at sive ned og tilbage til bundkaret sådan forklaret i grove træk, det tager jo ikke minutter, men ja du forstår nok forklaringen 8)

    Så specielt motorvejs kørsel kan forsage dette, kan jeg huske fra min fars 300E i sin tid.
    Det helt normalt den lige gav sig til kende en gang i mellem, lige omkring når motoren var lidt under mellem max og min.
     
  11. Mirakelsmeden

    Mirakelsmeden Member

    Joined:
    3 September 2007
    Indlæg:
    874
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    østsjælland
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    124 300 DT 4 matic
    Km:
    260
    Årgang:
    1992
    Hej det er muligt det bare er mig , men jeg har min motor for kær til at kører den så langt ned i oliestanden, :eek:
    det er muligt der ikke sker noget :cool: , men skulle det ske at der mangler lidt bliver der toppet op til lige under max, :roll:
    men nu er det så heldigt at min gamle oliekoger ikke bruger en kopfuld olie på 10000km så der er ikke brug for efterfyldning. :nakkal: Den har jo også kun rullet ca 680000km :whistle: .

    Min forrige 2,5D gjore det ved et større venstresving, og fortsatte ved ligeudkørsel, i Sverige, vejen havde en god hældning til højre, og det endte med at jeg købte EN liter olie til 110,00 dk kr hældte det halve på , og kørte hjem uden at tøsen blinkede til mig mere.
    MVH.
     
  12. JanDK

    JanDK New Member

    Joined:
    3 August 2011
    Indlæg:
    505
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Audi S6 Avant 4,2 V8
    Km:
    313000
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Smart Pure 0,8 CDi
    Bil nr. 2 Km:
    93000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2012
    Min gør nøjagtig det samme som din.
    Og på min oliepind er der ca. midt imellem strengene at den begynder at gøre det.

    Jeg har så prøvet at skifte den sensor i bundkaret og det gav ikke nogen forskel på dette "problem".
    Så den får lov til at køre. :heart:
     
  13. 18051998

    18051998 Member

    Joined:
    7 Juni 2011
    Indlæg:
    237
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Viborg
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Golf 4
    Km:
    311000
    Årgang:
    1999
    Bil nr. 2:
    Audi A6 2,8
    Bil nr. 2 Km:
    310000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1995
    Hey derude bag skærmene :-D
    Når jeg måler oliestanden,når bilen er helt kold,er det jo for at få den mest nøjagtige måling på pinden,da det virker mest logisk,at alt den olie der er i motoren ligger i bundkarret,men har også prøvet at få skiftet olie på et værksted, hvor mekanikkeren fyldte olie på,og derefter startede bilen et kort øjeblik,for så at tjekke oliestanden igen.Det passer jo meget godt med det som Brabus er inde på med kold/varm motor ved olietjek,men undrede mig godt nok over hvorfor han startede motoren efter olien var påfyldt :roll:
    Nu har min jo heller ikke kørt hverken 680000 eller 731000 km endnu,og tvivler sgu ærligt talt på,at den lever til den tid. Det er jo trods alt en benziner,men ganske imponerede med 680000 km på tælleren uden at have et olieforbrug 8) damm de kan blive ved længe de dieselmaskiner :-D
    Jeg har stor respekt for olie/køle lysene,og har da også altid en dunk af hver bag i bilen i tilfælde af mangel af det ene eller det andet 8)
     
  14. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    hej
    hej for at få rigtig olie niveau! olie fiter skal fyldes op!(der er nok næsten 1 liter på en 300d!!

    300d (og de andre 200/250d) er verdens bedste kværn, som desværre nok aldrig vil blive produceret mere!
    jo nogle af de nye cdi;er osv er hurtige, mere økonomiske men en drift sikkerhed som en mercer diesel fra 85- 90 ok 95 Det vil ikke bliver lavet igen!!
    chr
     
  15. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,439
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005

    For det første, hvis der "kun" skiftes olie, så "tømmes" oliefilteret ikke, det vil være fyldt med olie fordi der sider en "envejs ventil" i oliefilter konsollen som netop sørger for at det ikke løber tilbage i bundkaret ved slukning af motoren.
    På den måde er der hurtigere olie til rådighed ved opstart 8)
    Men denne ventil åbnes når oliefilteret trækkes op / skrues ud af konsollen, så løber alt olie tilbage i bundkaret og så giver det mening med lige at starte den op.

    Dernæst skal olie nivau kontroleres på "varm" 80 grader varm motor og der SKAL ventes ca. 2 min. efter slukning af varm motor før man tjekker hvor meget olie der er på motoren i følge Mercedes egen forskrifter.
    Dette netop så olien kan få lov til at løbe ned i bundkaret.
    Dette vilel tage længere tid på kold motor... derfor måles på varm.
    Når olie pinden hives op og tøres af og stikkes ned i oliehullet skal man huske at olie røret pinden køre inden i stikker ned i olien, så pinden skal ikke straks hives op, men der skal ventes MINDST 3 sek.

    idielt, så skal olie standen faktisk være mellem min og max mærket og IKKE helt oppe på max 8)

    Og hvis man vil teste sin olie stands indikator lampes funktion fordi den tændes ind i mellem, så skal man køre motoren varm og så holde motoren tændt mens man går ud og hiver stikket af olie stands føleren, så SKAL der gå 60 sek. inden lampen tænder inde i bilen, hvis den tænder med det samme så er instrument panelts kreds dødt.
    Går der 60 sek. så er det i orden.
    test forskrifter findes her:
    :arrow: http://www.w124-zone.com/downloads/MB CD/W124/w124CD1/Program/Engine/104/18-3320.pdf

    I kan selv se denne gen-advisering omkring olie tjek Mercedes har gjort deres forhandler værksteder opmærksomme på da mange kørte med alt for meget olie i motorene med skader tilfølge.

    :arrow: http://www.w124-zone.com/downloads/MB CD/W124/Index/Resources/00.57EngineOilLevelSI.pdf
     
  16. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Hej
    som sagt,- når man skifter olie,- og selvfølgelig også oliefilter,- så er go latin,- at man hælder den foreskrevne mængde på,- starter motoren op ,- checker at der ikke er noget oliespild fra filterhuset (Underforstået at det er spændt som det sig hør og bør) ,- stopper motoren og lader den stå nogle minutter,- (underforstået nusser om lidt andre ting drikker en kop kaffe whatever) , og derefter checker oliestanden,- og fylder om til maximum op til max. mærket.

    Vedr. frygt for at mangle olie,- Hvis oliestanden står på minimum og derover vil der aldrig blive noget problem, (nok en grund til at man har en minimums grænse, netop for at sikre motoren under alle mulige forhold.) - kan fortælle en historie fra mit arbejde hvor jeg arbejder som chauffør,- med mange forskellige piloter på lastbilerne: Når der er så mange forskellige der kører samme bil,- som det er tilfældet hos os,- så er det ikke alle der lige checker olistanden,- det betyder at både jeg og andre, en sjælden gang, kan komme ud for en bil der skal fyldes 5-6 liter på ..... bare for at NÅ oliepinden,- og der er ingen kontrolfunktioner på bilen som har råbt op af den grund,- og i den forbindelse siger værkføren også ,- at vi skal lade være med at fylde op til max. mærket,- da det ingen mening giver,- men sørge for at det står ca midt mellem min. og max. .. så er det det evig fint. :)
     
  17. 18051998

    18051998 Member

    Joined:
    7 Juni 2011
    Indlæg:
    237
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Viborg
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Golf 4
    Km:
    311000
    Årgang:
    1999
    Bil nr. 2:
    Audi A6 2,8
    Bil nr. 2 Km:
    310000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1995
    Hey :D

    Må konstatere,at der er forskel på varm og kold motor,når man tjekker oliestanden 8) jeg var igen udsat for,at olielampen kortvarigt lyste,og holdte ind og lod den hvile et par minutter tjekkede oliepinden og så var den på minimum :roll: det passer meget godt med ca 1 liter pr 1000 km,som Mercedes selv forskriver selv efter 562xxx km 8)

    Mvh
    Chr
     

Del denne side