Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

plade dele hvor købes det ?

Emne i 'Karosseri' startet af kas190e, 9 September 2012.

  1. kas190e

    kas190e New Member

    Joined:
    27 November 2011
    Indlæg:
    51
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    190e 1,8
    Km:
    245000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej mit had kærligheds forhold til den kære 190'er har ført mig til start af omfattende rust arbejde (så lære jeg da at svejse) :D
    men mit spørgsmål er så hvor køber man plade dele ? har fundet

    http://www.randersautodele.dk/v2/reserv ... /0/0/.html

    mht til priser er det så noget ? eller er det dyrt.
    + plade hvad bryger man der ?

    på forhåndtak for et super forum . 8)

    mvh Kas
     
  2. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Hej

    Med hensyn til at købe karrosseri dele,- så er uoriginale plade dele sædvanligvis noget halv bæ,- som kræver tålmodighed og og tilpasning,- i større eller mindre grad,- mens originale plade dele er plug'and play i sammenligning.

    med hensyn til karrosseriplade,- lad vær med at købe det tynde koreanerplade 0,7 der er ikke meget at svejse i. :lol:
     
  3. kas190e

    kas190e New Member

    Joined:
    27 November 2011
    Indlæg:
    51
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    190e 1,8
    Km:
    245000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    alle tiders godt at vide 8)

    hvis jeg skal forstå det ret , så skal jeg købe karosseri dele hos mercedes ?
     
  4. monzta

    monzta New Member

    Joined:
    10 Januar 2012
    Indlæg:
    304
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300DT
    Km:
    563000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    En uoriginal forskærm f.eks koster fra ny i tyskland 50 Euro. Så for 350.- kr for en sprit ny skærm ville jeg være ok med at stå og mengelere lidt med det for at få det til at passe 100%, men det er jo smag og behag og evner. Til sammenligning koster en ny original lige over 1000.- kr

    Du kan lige så godt risikere at din bil engang for mange mange år siden har fået en lille bitte skade der gør at originale dele også skal tilpasses for at den sidder lige i øjet når bilen trods alt har lidt år på bagen.

    Så der er for og imod. Jeg ville holde det op imod prisen kontra egne evner.

    Og så brug 0,8mm karosseriplade til karosseri og 1,25 plade til bunden, så går du ikke helt galt i byen ;)
     
  5. erik1303

    erik1303 Member

    Joined:
    13 September 2009
    Indlæg:
    506
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    w124 260E
    Km:
    166500
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    VW1303 cab. +Kia Pic
     
  6. monzta

    monzta New Member

    Joined:
    10 Januar 2012
    Indlæg:
    304
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300DT
    Km:
    563000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej.

    Det med at handle i udlandet skal man ikke være så bange for. Jeg har handlet en del hos ATP Autoteile nu og det er helt perfekt. De har RIGTIG meget til W124, men også alle andre biler til nogle superfede priser.

    Gør sådan her:

    Du finder din bil og dine forskærme til 51 Euro pr stk til en W124

    https://www.atp-autoteile.eu/Artikelgru ... 101650.htm

    Så putter du dem i "warenkorb" og går til kassen. Her kan du betale med alle kreditkort, og når du skal skrive din adresse ind vælger du Danmark som land. Så lægger den selv fragten til, i dette tilfælde 12 Euro for en forskærm, og så betaler du med dit kreditkort. Indenfor en uge har du dine dele.

    Det rykker sgu, og det er lige så nemt som at købe på en hvilken som helst dansk hjemmeside. :gr8: :gr8: :gr8:

    Ellers hvis du stadig tvivler lidt så giv mig en pb så hjælper jeg dig gerne med at få det hjem, du fortryder ikke at handle hos dem her, jeg er mere end tilfreds med de stumper jeg har købt og deres hurtige leveringstider.
     
  7. erik1303

    erik1303 Member

    Joined:
    13 September 2009
    Indlæg:
    506
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    w124 260E
    Km:
    166500
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    VW1303 cab. +Kia Pic
    Det lyder da rigtigt dette her :-D da du får 2 skærme istedet for 1 her i DK.
    Måske jeg skulle vende den med NICK, har trods alt købt for ca. flere millioner i de sidste 9 år.
    Sådan føles det ihvertfald.
    Sønnen har en kammerat der er maler, og han siger 1500,- for begge skærme, (metallak) er det OK eller :?:
    Sidst jeg fik malet var en heloplak, så det kan ikke sammenlignes, men tror da pokker at automalere er dyre, de skal jo hive et helt livs indkomst ind på halv tid, da det er stærke sager (HOSTE HOSTE HARKE ADDDD)
     
  8. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    1500,- er en rigtig fin pris. 8)

    Autolak er rasende dyrt.
    Det er ikke arb. løn alt sammen.

    Uoriginale pladedele passer næsten ikke.
    Kunne aldrig finde på at købe uoriginalt til en bil på værkstedet.
    De penge du sparer på skærmen, bruger du i timeløn istedet - bare på at få den til at side nogenlunde tåleligt.
    Så hellere brugte originale.

    På min egen kunne jeg godt overveje uoriginale, fordi timelønnen så ikke længere er en faktor.
    Derudover er det jo mig selv der skal acceptere pasformen.

    En kunde ville aldrig acceptere resultatet, medmindre at han selv har forkastet alle gode råd og vejledning, og har valgt at få en uoriginal skærm på, mod min vilje.
    For så er han selv ude om det. :yes:

    Jeg har fuld forståelse for at det er sparetider.

    Det næste er den grundmaling der benyttes på uoriginale pladestumper :-((
    Vores maler sliber det alt sammen af. Det er værdiløst, og ikke til at bygge videre på.

    Originale pladedele er påført en grundfarve der blot skal matslibes, før maleren kan komme videre.

    Man skal dermed normalt påregne at det er dyrere at få malet en uoriginal forskærm, end en original.
    Ihvertfald hvis man ikke lige kender autolakeren presonligt.
     
  9. kas190e

    kas190e New Member

    Joined:
    27 November 2011
    Indlæg:
    51
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    190e 1,8
    Km:
    245000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    fedt at der kom så meget info på tråden 8)
    jeg bygger lige lidt videre med et ekstra spørgsmål "nu hvor plade spørgsmålet er på plads"

    mht svejser.
    så vidt jeg kan forstå er minimum en 150 amp co2 svejser --
    fair nok , men hvad mærke/model og er det over kill at købe en på 400amp ,
    og er den harald skrald har en no'go??

    for jeg syntes 4-5000kr er lige :shock: til hoppy brug eller er det bare sådan det er ??
     
  10. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    400 amp har du ikke noget at bruge til.
    Onkel Harald har mange forskellige svejseværk - vist også et migatronic som er det fabrikat der ofte benyttes på værkstederne.
    Kender ikke det pågældende Migatronic.
    Migatronic har også lavet dårlige svejseværk.

    Prøvede engang et billigt 10 amp 220v harald svejseværk - En helt igennem skrækkelig oplevelse.
    Ejeren kunne dog godt svejse med det.
    Jeg er nok bare for godt vant ;)

    Husk at du ud over svejseværket, også skal have en trykflaske med beskyttelsesgas.
    Typisk co2.
     
  11. lbe

    lbe Member

    Joined:
    29 August 2008
    Indlæg:
    550
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Hvalsø
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w201 2.0D
    Årgang:
    1986
    Hvis du bare skal bruge det en gang i mellem så er Haralds såmænd fint nok.
    En anden mulighed er at holde øje med den blå avis; du kan få en del mere for pengene ved at købe noget brugt.
    Som guldsmeden siger skal du også have en flaske co2, og den kan du godt komme til at betale dyrt for.
    Jeg fik fat på en lille flaske til en billig penge ved at tage hen til et sted hvor de sælger ilt og gas og forklare dem at jeg bare skulle bruge en flaske til lidt hobbysvejsning. Jeg tror jeg gav 400kr med CO2.
    To ting jeg selv har lært på den sure måde:
    - Husk at få lukket for gassen på flasken når du ikke bruger den! Svejeseren er ikke nødvendigvis tæt og du kan snildt miste al din co2 på et døgns tid!
    - Svejsetråd tåler ikke fugt ret godt! Hvis du køber sådan en dejlig stor rulle svejsetråd så lad være med at lade den sidde i svejseren ude i garagen i længere tid med mindre der er rigtig tørt derude! "Rusten" svejsetråd er ikke nogen god oplevelse! ;-)
    Nå ja, og så er der jo de anlæg der kan bruge "turbotråd"; svejsetråd med indbygget fluxmiddel så man slet ikke behøver CO2. Jeg har en fornemmelse af at det sikkert godt kan være brugbart, men som begynder er det bare ikke nogen god ide.
    Jeg oplevede i hvertfald at da jeg bed i det sure æble og købte et rigtigt CO2 anlæg oplevede jeg pludselig at "Hov! Jeg kan jo faktisk godt svejse nogenlunde rimeligt en gang i mellem!" ( mere skal du ikke regne med lige i starten! :) )
    Jeg har kun et 130 A anlæg, og ja, det er absolut i underkanten så de 150 A er nok et meget godt råd.
     
  12. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989

    Jeg kan ihvertfald godt anbefale megatronic automig 183,- det er en glimrende svejser til at karrosseri arbejde. Jeg købte selv sådan en til Uffe, for en 5 år siden, da jeg skulle overtale brormand til at svejse i min bil, og den har han haft usigelig glæde af siden. :D
     
  13. Mirakelsmeden

    Mirakelsmeden Member

    Joined:
    3 September 2007
    Indlæg:
    874
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    østsjælland
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    124 300 DT 4 matic
    Km:
    260
    Årgang:
    1992
    Nu har jeg i mange år svejset i mange forskellige biler, 8) og har aldrig haft andet end H N apperater, først et elektrode, :eek: og de sidste 8-9 år et mig 100, og det går fint i tyndplade op til 1,5 mm :gr8: , men derover kniber det med at brænde igennem, så der står et MIG 160 på min ønsteliste.
    Mit problem er at jeg kun har230V, og de mere professionelle er sikkert 380V, uanset om de er nye eller brugte, så her gir det sig selv, og de billige kan godt lave en pæn svejsning, øvelse gør mester. bluestar
     
  14. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Min personlige farvorit er dette.: http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?p=49557
    Men det er nok meget smag og behag.

    Men ovennævnte står stadig på riiiigtig mange værksteder, rundt omkring.
    Jeg har endnu ikke prøvet nyere svejseværk der er bedre - men selvfølgelig findes de :)

    En migatronic servicemand fortalte engang noget med, at nyerere svejseværk har jernkerne, og de gamle kobber.
    - eller noget i den stil.
    Måske det er derfor at jeg - og migatronic manden, bedre kan lide de gamle.

    Der findes mange andre prof mærker - fx. ESAB osv. Men dem kender jeg ikke first hand.
     
  15. hwidsted

    hwidsted Active Member

    Joined:
    15 Januar 2009
    Indlæg:
    1,499
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    lige midt i vendsyssel
    Ratings:
    +13 / 0
    Min bil::
    300TD turbodiesel
    Km:
    450000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    /8 - 230-4
    Bil nr. 2 Km:
    92000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1974
    vi har købt flere forskærme til 123 og 124 hos FTZ eller MERKONOMEN.. de får dem fra Klokkerholm karosseri fabrik.
    hvis man bruger 15-30 min på lige at passe dem til INDEN de blir malet.. så spiller det..
    senest på min 300 TE van.. de passede bare lige i øjet.. kun lige den forreste spids skulle slibes en smule.. og så en meget lille bule rettes..
    så kan maleren oz få dem malet på bagsiden og alle kanterne INDEN de bliver monteret på bilen..
    og jeg mener at jeg gav ca 13-1400 kr for 2 skærme til min for 2-3 måneder siden.

    mvh michael.
     
  16. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Præcis... mens kunden betaler timepris på værkstedet - så er besparelsen væk :)
    Originale forskærme er det ikke nødvendigt at prøve på først, de passer altid.
    Men Kas190e laver selv bilen, og så er timeprisen jo ikke en faktor.

    Ja det er bestemt en klassiker.
    Man kan altid på lang afstand spotte en uoriginal forskærm, netop på den omtalte "spids" - men også på sikken, og på ombukket ved skærmkanten.
    Kvaliteten er ikke den samme som en original.

    Ja, skruedele skal altid til maleren i løs vægt, så han kan få ramt alle krogene - og ikke mindst bagsiden.
    En forskærm skal have gummihud der hvor plastinderskærmen ligger an rundt i hjulbuen - ellers ruster den.
    Det er normalt noget pladesmeden gør, men måske maleren har noget strukturmasse der kan gøre lidt det samme ?
    Det er noget man skal bede om, ellers gør de det ikke.
    Køber du en brugt original, kunne man være heldig at den havde gummihuden i forvejen (medmindre at den har været skiftet)

    Ja det er jo endnu billigere :)
    Måske der også er lidt regionale forskelle i priserne.
    Jeg fik engang filtset mit hus af en murer fra Møn - det var 25% billigere end de tilbud jeg fik fra lokale murere.
    Og ja... det var med regning :)
     
  17. kas190e

    kas190e New Member

    Joined:
    27 November 2011
    Indlæg:
    51
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    190e 1,8
    Km:
    245000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Det super med alt den Info ,
    Det gør det noget nemmere at give sig i kast med hoppy projektet :D
    Uden at man skal lave det om alt for mange gange.


    Jeg håber at kunne bidrage med noget viden på et tidspunkt
    Mvh kas
     

Del denne side