Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

elbagrude er langsom

Emne i 'Diverse' startet af Marsk, 11 September 2012.

  1. Marsk

    Marsk Member

    Joined:
    31 Marts 2009
    Indlæg:
    127
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +3 / 0
    Min bil::
    w124 220E
    Km:
    250000
    Årgang:
    1993
    Bil nr. 2:
    Ford Mondeo V6
    Bil nr. 2 Km:
    330000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hej 124 Forum. (helt ny)
    Har lige købt min første stjerne. Har kendt manden og bilen i 10 år, så jeg har en god fornemmelse med den.
    Her på de første duggede morgener er elbagruden meget lang tid om at få bugt med duggen. Det er min 10 minutter +.
    Den virker på alle tråde, (vandrette med nogen afstand) og jeg kan høre på motoren, når elruden kobles til, så noget forbrug er der.
    Er der flere automatiske trin, ligesom i sædevarme ? eller noget som er blevet slidt på de første 19 år.
     
  2. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    Måske er der lige rigeligt med fugt i bilen hvis den ikke kører næsten hver dag. Er der aircon i den ?

    //KONGEBILER.
     
  3. 300E24

    300E24 Member

    Joined:
    23 November 2010
    Indlæg:
    365
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Volvo V40 2.0T
    Km:
    135000
    Årgang:
    2002
    Bil nr. 2:
    Renault Laguna V6-24
    Bil nr. 2 Km:
    74000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
    Nu er jeg en af dem der kan huske at have kørt andet end W124 :D og kører i bilen året rundt og jeg vil sige at min elbagrude også er MEGET sløv i forhold til alle andre biler jeg har haft.

    Jeg kan genkende det med de 10 minutter og det er ikke fordi at der er fugt på indersiden, så jeg har vænnet mig til at skrabe ruden ren, før jeg kører.

    Om det bare er sådan en 124'er er, eller om jeg potentielt har det samme problem som dig, det ved jeg ikke, men lur mig om der ikke er flere der har en mening om det her... :mrgreen:

    Brian
     
  4. Marsk

    Marsk Member

    Joined:
    31 Marts 2009
    Indlæg:
    127
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +3 / 0
    Min bil::
    w124 220E
    Km:
    250000
    Årgang:
    1993
    Bil nr. 2:
    Ford Mondeo V6
    Bil nr. 2 Km:
    330000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Som Brian skriver, virker andre elruder hurtigere. Den har ikke air con, men den kører hver dag.
    Jeg prøvede lige at se på hhv. et engelsk og et tysk forum. Der skrives om samme problem, men ingen umiddelbar løsning. Et sted så jeg, at E500 var monteret med tynde varmetråde i lamineringen mellem glassene og det skulle være hurtigt, men den koster sikkert 1 million.
    Jeg har det samme i Fordens forrude. Det er forsikret med 2x25 Amp, så der er knald på og slår selv frem efter 4 minutter. Is er tøet på 1 min.
    Hvor sidder relæet til bagruden ? Det kan være at lange og måske lidt tynde kabler fra motorrum kan give ekstra modstand.
     
  5. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Det er ikke model bestemt om den har det man kalder "usynlig" elbagrude mellem laminat ruderne.
    Det er udstys bestemt.

    Min har det man kalder varmedæmpende ruder med denne laminat bagrude og usynlig elbagrude.

    Den er ikke specielt meget hurtigere da den trækker samme strøm som den alm. så hver enkelt tråd bliver bare mindre varm men de ligger tættere så det kommer ud på det samme.

    Men da netop en albagrude kræver utrolig meget strøm, så er det alfo omega, at forbindelsen til den er i orden.
    Den mindste smule dårlig kontakt skaber spændings fald og deraf effekttab til albagruden.

    Da vi alle nok er bekendt disse latterlige dårlige sikrings typer W124eren køre med og de dårlige forbindelser de skaber.
    Så var det et naturligt sted at starte med at tjekke sikringERNE, og SKIFTE dem ALLE sammen rules
    Da de umidelbart kan se helt ok ud, men i virkeligheden er dårligere til at lede strømmen en tørt knækbrød.
    Og så tjek anlægs fladerne på sikrings holderne også. husk at købe de messig/kobber farvede da det er samme materiale som sikrings holderen er lavet af, da aluminiums sikringerne danner en kemisk process og begynder at lave korrosion og deraf dårlig kontakt.

    Når det så er i orden.
    Så tjek lige med motoren tændt og elbagruden tændt, hvad der ligger af spænding dels på den ene side af sikringen og på den anden side. der skal jo helst ligge mindst 12 Volt, men gerne det samme som der ligger over batteriet.
    Normalt vil det være mindst 13.2 Volt med motoren kørende.
    Er der forskæl på spændingen fra batteri til sikring, så er der et tab et sted.
    Hvis der ikke ligger samme spænding på de 2 poler ved sikringen, så er der dårlig forbindelse mellem sikring og anlægsflader.

    Til sidst ville jeg tjekke forbindelsen til bagruden på de 2 kabelsko der sider der. og evt. stelforbindelse til ruden.

    Det er SÅ vitalt at forbindelserne er i orden med den strøm der trækkes.

    8)
     
  6. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Hvor kan man købe kvalitets sikringer? ORG fra mercedes eller hvordan?
     
  7. Falle

    Falle Member

    Joined:
    14 Januar 2008
    Indlæg:
    121
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    MB - GLC 250 4 matic
    Km:
    122000
    Årgang:
    2017
    Bil nr. 2:
    MB - A200
    Bil nr. 2 Km:
    65000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Hej med jer, en ting der også medfører langsom elbagrude er hvis man ikke jævnlig renser ruden indvendig med ruderens, særlig hvis det er en "rygerbil" :oops:
    Falle
     
  8. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ja et godt tyk lag smog og slagger på ruden som gør den fedtet, det hjælper gevaldigt på at holde på fugten.

    Det samme på forruden og hvis man har fugt i bunden af bilen under måtterne osv.


    Kvalitets sikringer ved jeg ikke om man skal kalde dem, men man skal bare sørge for at skifte dem ud med typen af kobber/messing og de kan vist som regel købes hos Mercedes, sidst jeg spurgte dem, der fik jeg bare en håndfuld af hver type for en 5er til kaffekassen :)

    Men ellers tror jeg Gørløse har dem. :|
     
  9. Marsk

    Marsk Member

    Joined:
    31 Marts 2009
    Indlæg:
    127
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +3 / 0
    Min bil::
    w124 220E
    Km:
    250000
    Årgang:
    1993
    Bil nr. 2:
    Ford Mondeo V6
    Bil nr. 2 Km:
    330000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Var forbi Gørløse i går og hente forskelligt, bl.a. nye sikringer 25 stk = 72 kr, så det er også billigt til konens ikkeryger stjerne. 23% rabat ved medlemskab af dette forum, det er sq OK.
    Her til morgen tog jeg en vindueskraber og fjernede duggen på bagruden (udvendigt selvfølgelig :) ). Herefter tog det 3-4 minutter. så var alt dug væk. Det kan være, at det bliver løsningen, i alt fald frem til frosten, så må vi se, hvad der sker. Kabine/motorvarmer er på ønskesedlen.
     

Del denne side