Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Hoster og hakker ved koldstart

Emne i 'Dieselmotorer' startet af ThomasG, 12 Februar 2012.

  1. ThomasG

    ThomasG Member

    Joined:
    5 November 2009
    Indlæg:
    30
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 E300TD
    Km:
    689500
    Årgang:
    1993
    Bil nr. 2:
    Toyota Aygo 1.0
    Bil nr. 2 Km:
    113400
    Bil nr. 2 Årgang:
    2006
    Kære forum.

    Efter flere års kørsel uden problemer er jeg stødt ind i et kuldeproblem, tror jeg.
    Her i frosten går maskinen meget uroligt, når den bliver startet kold. Den hoster og
    hakker og ryger ret meget. Efter lidt tid går den helt rent (som den plejer).

    Den har ellers altid startet i første tørn, selv i hård frost. Når jeg tænder oliefyret bare
    10-15 min. før, er der ingen problemer overhovedet, og her hakker den ikke.
    Jeg har i det sidste halve år jævnligt givet den en dosis STP-Dieselinjektorcleaner,
    når jeg har tanket. Efter forskrifterne. Og jeg har fornyligt skiftet begge brændstof-filtre,
    altså også forfiltret, hvilket jeg altid gør, når jeg skifter filtrene. Det har ikke hjulpet.

    Kan der være slam/parafin eller andet snask i brændstofvejen, som udløser problemet i frostvejr?
    Har også læst lidt rundt på forummet om bl.a. EGR-ventilen, som jeg har forstået, giver et ekstra
    skud brændstof ved koldstart. Hvor sidder denne, og kan jeg teste om den virker. Har også set,
    at man kan købe noget EGR rensemiddel. Tja, spørgsmålene tårner sig op.

    Maskinen er standard 300 D uden turbo med ca. 660000 km på tælleren. Der er ikke noget specielt
    olieforbrug, ej heller vandforbrug overhovedet.

    venlig hilsen og
    tak for et godt forum

    Thomas G.
     
  2. ckdk88

    ckdk88 Member

    Joined:
    4 Juni 2010
    Indlæg:
    308
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Sydals
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE
    Km:
    405000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    E320CDI
    Bil nr. 2 Km:
    315000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hej

    Jeg tror måske mere på du skal kikke efter slidte gløderør/ eller et mer eller mindre defekt gløderelæ.
    Jeg kan lige dele at min 200D plejer og starte bare jeg rører nøglen, den starter normalt vildt godt, men for 2 dage siden blev den voldsom sej og starte den skulle køre 10-15 sek på starteren, jeg målte så at mit forgløderelæ kun gav støm til gløderørene i 2 sek, så jeg satte et andet i og nu starter den helt perfekt igen.

    Mvh
    Chris
     
  3. ThomasG

    ThomasG Member

    Joined:
    5 November 2009
    Indlæg:
    30
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 E300TD
    Km:
    689500
    Årgang:
    1993
    Bil nr. 2:
    Toyota Aygo 1.0
    Bil nr. 2 Km:
    113400
    Bil nr. 2 Årgang:
    2006
    Hvordan måler jeg det? Er det bare et voltmeter på hvert rør en ad gangen og så sætte spænding på?
     
  4. ckdk88

    ckdk88 Member

    Joined:
    4 Juni 2010
    Indlæg:
    308
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Sydals
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE
    Km:
    405000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    E320CDI
    Bil nr. 2 Km:
    315000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Rørene kan du udmåle med et ohmmeter hvor du måler gennemgangen af hvert enkelt rør, det gøres nemt ved og pille stikket af forgløderelæet der sidder så i det tilfælde 6 ben et til hvert rør, hvis der er nogle rør hvor der ikke er nogen gennemgang så er de defekte. For og måle hvor længe relæet gir strøm, lader du stikket til gløderørene blive af, så kan du måle på dem. Jeg har lavet en 20w pære med et stik der passer på benene for så kan jeg sidde inde i bilen og sætte strøm på og holde øje med hvornår lampen lyser, og hvorlænge, og så er det bare og gøre det x antal gange som motoren har ben.

    Der er sikkert nogen der kan uddybe yderligere, og komme med guldkorn. men jeg synes det vil være et fint sted og starte, da det hurtigt er gjort.

    Mvh
    Chris
     
  5. ThomasG

    ThomasG Member

    Joined:
    5 November 2009
    Indlæg:
    30
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 E300TD
    Km:
    689500
    Årgang:
    1993
    Bil nr. 2:
    Toyota Aygo 1.0
    Bil nr. 2 Km:
    113400
    Bil nr. 2 Årgang:
    2006
    OK.
    Foreløbig tak for svar. Det prøver jeg.
     
  6. casper

    casper Member

    Joined:
    14 Februar 2007
    Indlæg:
    438
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    2820 Gentofte
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 280TE
    Årgang:
    1993
    Diesel tænder på varme fra kompressionen af indsugningsluften. Dieslen der indføres i cylinderen skal doseres korrekt og på det korrekte tidspunkt. Hvis koldstarten derfor er dårlig ved nuværende vejrlig, så er der tre ting der skal kontrolleres/udskiftes:

    Dyserne(åbningstryk, sprøjtebillede, forstøvning, etfterdryp og interne lækrate)

    Timing af indsprøjtningspumpen(Hvornår leveringen af diesel sker)

    Gløderørenes tilstand.

    Det nemmeste start check er gløderørene, mål og et eller flere er kortsluttet, og mål også modstand i ohm over hvert rør.

    Hvor langt har bilen kørt siden der sidst er skiftet dyser og insprøjtningspumpens timing er udmålt/justeret?
     
  7. ThomasG

    ThomasG Member

    Joined:
    5 November 2009
    Indlæg:
    30
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 E300TD
    Km:
    689500
    Årgang:
    1993
    Bil nr. 2:
    Toyota Aygo 1.0
    Bil nr. 2 Km:
    113400
    Bil nr. 2 Årgang:
    2006
    Jeg fik aldrig afsluttet denne tråd.

    Problemet løste sig selv, i første omgang.
    Pludselig var problemet væk, og bilen startede uden problemer.

    Og der har ikke været noget siden.
    Har hørt tale om en anden MB300 D, som gjorde det samme,
    og pludselig forsvandt problemet.
    Kan gløderelæet mon være periodisk defekt?

    MEEEEN træerne vokser ikke ind i himlen.
    Er vis på, at gløderørene bør skiftes indenfor overskuelig fremtid,
    og trætte gløderør belaster selvfølgelig gløderelæet noget mere.

    venlig hilsen
    Thomas
     
  8. Superman

    Superman New Member

    Joined:
    19 Juli 2012
    Indlæg:
    448
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    W210 E290
    Km:
    506000
    Årgang:
    1997
    Du må meget gerne give en tilbagemelding hvis problemet kommer igen, og du får det løst..

    Har lige anskaffet mig en 300D magen til som gør nøjagtig det samme.. :?

    Men det er okay.. Den var billig :D
     
  9. Mirakelsmeden

    Mirakelsmeden Member

    Joined:
    3 September 2007
    Indlæg:
    874
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    østsjælland
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    124 300 DT 4 matic
    Km:
    260
    Årgang:
    1992
    Spar jer selv for at blive ærgelige over periodevis dårlig motorgang ved koldstart, stik den en stribe nye gløderør, så er den ged barberet. 8)
     
  10. Superman

    Superman New Member

    Joined:
    19 Juli 2012
    Indlæg:
    448
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    W210 E290
    Km:
    506000
    Årgang:
    1997
    Også min første tanke.. :)

    - MEN har læst diverse indlæg efterhånden, og som jeg læser det så burde der - i denne varme, ikke gå mere end 20 sek før den går som den skal.. Desuden ryger den kun hvis det er en træt dyse.. Og banker måske en anelse.. - Og det er lidt mere symptomer på en træt dyse at min har..
     

Del denne side