Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Udmåling af Tændkabler..

Emne i 'El-system' startet af Stofberg, 7 September 2012.

  1. Stofberg

    Stofberg New Member

    Joined:
    29 Juni 2012
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Mercedes 190E 2.6
    Km:
    361000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Jeg har ivrigt forsøgt at måle mine Tændkabler igennem for k-ohm.. da jeg har "indsnævret" mine problemer i den retning.. da jeg smider mit multimeter på diverse kabler melder der en form for fejl ( intet resultat) dog kan den godt måle modstanden i kablet fra tændspole til tændhuset.. er det mit multimeter der er for dårligt eller blot kablerne der er max fucked? det skal siges multimeteret er et billigt et.. men det kan måle op til 200K ohm og da intervallet indefor om det kan bruges er 8,0 - 13,0 k-ohm ville jeg mene det var muligt.. har dog set biler jeg har målt M-ohm på igennem tændkablerne da det var nedslidte..
     
  2. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Gennem tændkablet skal der være mellem 0-1 Ohm

    Højere end det og der er en afbrydelse i kablet.
     
  3. Stofberg

    Stofberg New Member

    Joined:
    29 Juni 2012
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Mercedes 190E 2.6
    Km:
    361000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    må jeg spørge hvor dine data kommer fra? for jeg slog mit op på Tolerencedate.. så ville lige være sikker! :)

    Tændspole: Primær/ Sekundær modstand 0,3 - 0,6 ohm/ 8,0 - 13,0 kohm (tolerance data)
     
  4. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Ja det er her at mange går galt i byen, for der er vi over i ohms lov.

    Når man måler med multimeter, så skal man huske på at det er en ohmsk modstand man måler og det er en ledning man måler gennemgang i.. Så derfor skal den helst være på 0 ohm, med mindre at ledningen/tændkablet er afbrudt.

    Så er der den ohmske isolator man måler ved en given spænding på 20.000 Volt.. Men de færeste værsteder eller private folk, har udstyr til denne opgave.. Da man jo kan se og høre om der skulle springe gnister fra kablet til metal, i tilfælde af en revne i tændkablet.

    Dine tændspole dataer, ser fine ud.
     
  5. Stofberg

    Stofberg New Member

    Joined:
    29 Juni 2012
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Mercedes 190E 2.6
    Km:
    361000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    lyder blot utroligt at der skulle være så lidt modstand i de kabler.. men kan vidst godt regne med mine er færdige så.. grunden til at jeg spurgte var at man på mange biler acceptere modstand i et interval på K-ohm og hvis de så kommer op i M-ohm så er de helt færdige (selvom de selvf godt kan starte og lign) :) - men tak for svaret

    det skal siges jeg i sin tid fik afvide af min Mekaniker lære at sekundær modstand = tændkabler
     

Del denne side