Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

BilBatteri Exide Gel 60AH

Emne i 'Diverse' startet af Bindse, 6 September 2012.

  1. Bindse

    Bindse Active Member

    Joined:
    1 Oktober 2007
    Indlæg:
    1,197
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +11 / 0
    Min bil::
    W201 190E 2.0
    Årgang:
    1985
    Hej
    Synes det er en Jungle med bilBatterier.
    Kan dette fungere i min Bil (W201 190E 2.0)

    Exide Gel 60AHl
    http://www.thansen.dk/product.asp?c=759 ... 1117519066

    Kan ikke se om det er et StartBatteri???

    Vil gerne have et ordentligt evt Gel / AGM batteri der ikke mister kraft allerede efter 1 vinter.

    med venlig hilsen

    _BO_
     
  2. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Der er forskæl på om du vil have forbrugs batteri eller start batteri eller en blanding af disse som er et lille kompromi.

    Typisk vil jeg sige at Taxaer og autocampere, biler med et mellemstort musik anlæg man ønsker kan bruges når man holdert stille uden motoren tændt osv. er langt bedre tjent med et forbrugs batteri. GEL batteri.
    Men eks. en Diesel bil med stop and go "hvor motoren går ud ved rødt lys" samt biler der køre mange små korte ture og har mange starter.
    Her bør man nok vælge et start batteri.

    Neb her kan du læse om de forskællige typer og hvad de er bedst egnet til:
    :arrow: http://exide.dk.loopiadns.com/produkter/agm-ecm-gel-batterier-med-sarskild-prestanda

    Men det som er altafgørende for om dit batteri står distancen om vinteren er om du vedligeholder det.
    Et batteri mister op til 50% af dets kapacitet når vi når fryspunktet.
    Derfor kan det kræve ekstra ladning af batteriet fordi du samtidig bruger rigtig meget strøm om vinteren til ekstra lygter, elbagruden, elsædevarme blæseren køre på højere trin til afdugning og varme osv osv.
    Derfor kan generatoren ikke altid nå at følge med og hvis man samtidig køre små korte ture, så når man ganske enkelt ikke at få ladet batteriet op, men kun forbrugt af det.
    Så jeg gør gerne det at jeg 1 gang om ugen i de hårde frost tider, sætter min C-tek lader på om aftenen og lader stå til næste morgen.
    Så ved jeg at det er total opladet og et batteri som bruges fra topladet kapacitet holdere længere end et som gentagne gange køre nede på sokkeholderne trods det måske virker fint nok og lige kan starte bilen osv.

    Så ved sådan en vedligeholdelse om vinteren, så kan man komme mange år frem med samme batteri i bilen.

    Grunden til det er der er jo 2 årsager, vi skal kunne starte motoren og vi skal kunne have et højere forbrug kortvarigt som generatoren ikke kan leverer.

    med eks. en 60A generator med både tågelys, nærlys og langt lys sat på samt en elbagrude der køre og varme i sæderne samt blæseren på fuld knald.
    Så er vi langt over hvad generatoren kan levere og her hjælper batteriet så med, så vi faktisk tapper af batteriet.
    men gør vi dette gentagne gange hver morgen hele vejen til arbejdet, så går der ikke lang tid før batteriet køre på pumperne, specielt de dage med frost grader hvor det i forvejen er nede på 50%

    Men ladning kræver tid og man kan aldrig "køre" strøm på sit batteri.
    Ladning skal ske ved autolader så man får kapacitetten ladet med op og ikke blot en overflade spænding på som hvis man prøver at køre strøm på batteriet.
    Så starter den måske de 2-3 første gange, men så er den flad igen.
    Man kan faktisk godt se det lidt som at bilens generator kan holde batteriets strøm ved lige, men ikke lade det ordentlig op, det er en meget sund tommelfinger regel at huske på som tit kommer bag på de fleste.

    og jo flere Ah Ampere timer dit batteri er på, jo længere tid går der før det er tomt, men igen hvis du så ikke får det ladt op, så er man lige vidt uanset hvor mange Ah det så end måtte være på.
    Men generalt holder et større batteri en længere distance da man kan forbruge mere uden det midster for meget af sin kapacitet. og man dermed køre det i toppen og ikke i bunden hvor det slider at bruge et batteri. 8)
     
  3. Supercharger

    Supercharger New Member

    Joined:
    8 Juli 2011
    Indlæg:
    1,149
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 1
    Min bil::
    -
    Årgang:
    0
  4. Bindse

    Bindse Active Member

    Joined:
    1 Oktober 2007
    Indlæg:
    1,197
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +11 / 0
    Min bil::
    W201 190E 2.0
    Årgang:
    1985
    Tak for uddybende svar og er blevet meget klogere.
    MEN kan dette bruges eller er det ikke et bil batteri men et forbrugsbatteri til anlæg og campingvogn?

    Har ikke det store strømforbrug i bilen, absolut intet luksus ELudstyr kun en elbagrude.
    Men synes starteren torner flere gange og ved da batteriet var nyt nyt sprang den igang.

    med venlig hilsen

    _BO_
     
  5. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,471
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Re: Sv: BilBatteri Exide Gel 60AH

    Tja er det så batteriet, den er gal med?

    Prøv evt. at låne et andet batteri eller prøv med startkabler fra en anden bil, gør det ingen forskel, er det måske strømfordeleren, du skal kigge på.


    Bendix

    Sendt fra min GT-I9000 med Tapatalk2
     
  6. Bindse

    Bindse Active Member

    Joined:
    1 Oktober 2007
    Indlæg:
    1,197
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +11 / 0
    Min bil::
    W201 190E 2.0
    Årgang:
    1985
    Forstår godt hvad du mener men er ret sikker på det er det billige batteri.
    Det er lidt af et luksus problem lige nu da den starter fint men tænkte bare Jeg ville forkæle BabyBenzen lidt og ved
    den tøver med at starte når det er koldt.

    mvh
     
  7. Supercharger

    Supercharger New Member

    Joined:
    8 Juli 2011
    Indlæg:
    1,149
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 1
    Min bil::
    -
    Årgang:
    0
    Kan det være bevidst fra MB, at der skal være lidt forsinkelse.???
    Min springer ikke igang med det samme. Først efter 1- 1½ sek tørning af startmotoren og det er konsekvent hver gang 8) (hverken før eller senere) rules
     
  8. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Nemlig.

    Det kan godt være det kommer bag på de fleste men en start tid på OP TIL FIRE ( 4 ) sekunder.
    Antages for at være normalt og system relateret. 8)

    Se vedhæftet billede:
     

    Attached Files:

  9. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,471
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Så er min i den lave ende af accept-skalaen, den starter på 0,5 sek.


    Bendix
     

Del denne side