Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

ABS lyden er væk, deler lige min "erfaring"

Emne i 'Bremser' startet af icepirat, 18 August 2012.

  1. icepirat

    icepirat Member

    Joined:
    24 Juni 2010
    Indlæg:
    577
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    190E
    Km:
    250000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    230 TE, 2,3 st.car
    Bil nr. 2 Km:
    303
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Jeg har siden købet af denne MB 230 TE været plaget af en mislyd ved nedbremsning, dvs. lige før bilen stoppede kom der nogle lyde og jeg kunne mærke at bremsepedalen bevægede sig lidt op og ned, det har længe irriteret mig og i dag (fredag) fik jeg så endeligt taget mig sammen til at skille bremse ad.

    Da jeg nu har gjort mig nogle erfaringer syntes jeg at jeg ville dele disse med andre der har det samme problem og jeg kan fra diverse indlæg her i Forum se at mange har problemer med lyde fra ABS i forbindelse med nedbremsning.

    Jeg startede med at tage hjulet af og kunne se at Caliberen skulle afmonteres, efter dette var gjort løsnede jeg ankerpladen i den tro at jeg så kunne komme til Tandkransen, det var ret besværligt da de Unbraco skruer (3 stk.) var rustne og Unbraconøglen ikke umiddelbart kunne gå i, det lykkedes dog til sidst. Jeg var ikke helt opmærksom på at selvom ankerpladen var løsnet så kunne jeg ikke komme til Tandkransen så det var lidt spildt arbejde. For at få fuld adgang til Tandkransen er det nødvendigt at trække Navet af såvidt jeg kan se, og såvidt jeg er orienteret er det noget af en større operation som også kræver special værktøj samt nye lejer :?:

    Jeg afmonterede derefter Føleren og kunne konstatere at den var helt sat til med snavs der dog med lethed kunne aftørres.

    En besigtigelse af tandkransen viste, efter min mening nogle pæne og intakte tænder uden nogen spor af slid og urenheder. En gammel tandbørste kan bruges til at fjerne eventuelt overfladisk støv og snavs, Tandbørsten kan lige komme igennem hullet hvor føleren sidder.

    Herefter gentog jeg operationen på det andet hjul, dog uden at afmontere Caliber og Ankerplade, kun føleren blev afmonteret og jeg kunne se at den tilsyneladende var af nyeere dato, der var ikke nogen belægninger og Tandkransen var også i god stand.

    Efter samling var det tid til en prøvetur og stor var glæden da den tidligere nævnte lyd var helt væk.

    Konklusionen er at en rensning af føleren kan være nok til at fjerne lyden, sådan har det i altfald været i mit tilfælde.

    Håber nogen kan bruge mine "erfaringer" i samme situation.

    M.v.h.
    icepirat
     
  2. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    Re: ABS lyden er væk, deler lige min "erfaring"

    Det er baghjuls lejer der er noget bøvl, fohjuls lejer er nemme at tage af, men kræver fingerspitz gefühl at spænde sammen.

    //KONGEBILER.
     
  3. icepirat

    icepirat Member

    Joined:
    24 Juni 2010
    Indlæg:
    577
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    190E
    Km:
    250000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    230 TE, 2,3 st.car
    Bil nr. 2 Km:
    303
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Hej Kongebiler,

    Kunne du være sød og uddybe dit svar, specielt med hensyn til "kræver fingerspitz gefühl at spænde sammen.

    Jeg har eller ladet mig fortælle at det kræver special værktøj for at få navet af :?:


    PS. Jeg har i torsdags bemærket en lyd som jeg tror stammer fra venstre forhjulsleje så det er faktisk nok lige op over med hensyn til at skifte lejet (tror jeg)

    M.v.h.
    icepirat
     
  4. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    Re: Sv: ABS lyden er væk, deler lige min "erfaring"

    Forhjul: bremse caliper af, fedt kapsel forsigtigt af med mejsel og hammer, 5 mm unbrako til låse møtrikken. Træk navnet af.
    Montering: navnet skubbes på, låsemøtrikken spændes ikke for meget og ikke for lidt............
    Den spændes forsigtigt til den napper, der er nemmere at vise det.

    //KONGEBILER.
     
  5. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Ja det er tit det går galt med nye lejer, forde de enten bliver spændt for let eller hårdt.

    Det er som kongebiler skriver "Noget der ligger i hænderne"

    Man kan sige at det skal spændes så meget at navet køre stramt også lidt tilbage (Ca en kvart omgang) til at der er lidt friløb.

    En sidste test er at når hjulet er sat på, må der ikke være slup i når man lirker i hjulet.. Fordi så er lejet spændt for løst
     
  6. icepirat

    icepirat Member

    Joined:
    24 Juni 2010
    Indlæg:
    577
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    190E
    Km:
    250000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    230 TE, 2,3 st.car
    Bil nr. 2 Km:
    303
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Tak til Kongebiler,

    Det lyder enkelt og det skulle jeg nok kunne klare men hvis nu jeg skal Skifte leje, er det så ikke en anden sag, jeg har som nævnt hørt at det hele falder fra hinanden når man trækker navet af :?: :?: :?: :cry:

    For en god ordens skyld skal jeg nævne at jeg ikke er helt novice med hensyn til rep. af biler idet jeg gennem 8 år har haft en ESSO tank med tilhørende værksted og at jeg derudover gennem hele livet selv har repareret mine mange biler, ikke mIndst den forrige MB 190E 1985, forskellen på disse og så min Mercedes er ret stor og derfor er jeg lidt forsigtig med hensyn til BARE at skille tinge ad uden først at orientere mig om eventuelle problemstillinger.

    M.v.h.
    icepirat
     
  7. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    Re: ABS lyden er væk, deler lige min "erfaring"

    Nøøøh, det er nemt at skifte, det er baghjulslejer der falder fra hinanden .
    Hvis du har skiftet lejer før, går du bare i krig.

    //KONGEBILER.
     
  8. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Det passer ikke helt. Det sker tit at det inderste leje er groet fast på narvet og når man så trækker det af, ja så ryger lejet fra hinanden. Men generelt, så koster et forhjulsleje ikke alverdens og det ville være tåbeligt ikke at skifte det når man alligevel har det hele skilt af.
     
  9. superclaus232

    superclaus232 New Member

    Joined:
    26 Oktober 2008
    Indlæg:
    193
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    odense
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 E300D 24V
    Km:
    506
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    FJ1200
    Bil nr. 2 Km:
    39
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Jeg fandt denne video da jeg skulle justere "spændingen" på mine forreste hjullejer

    http://www.youtube.com/watch?v=V6EN6z0c0dE


    Bemærk at MB har et fint måleudstyr til at måle den nøjagtige tilspænding - som I andre skriver og som vises i videoen, så er "fingerspidsgefüll" (eller hvordan det nu staves?) lige så godt. Min egen erfaring siger mig at der ikke er en 1/4 omgang af låsemøtrikken der gør forskellen......


    Mht. til baghjulslejer, så find en der har erfaringer med at skifte dem uden den store tur!
     
  10. icepirat

    icepirat Member

    Joined:
    24 Juni 2010
    Indlæg:
    577
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    190E
    Km:
    250000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    230 TE, 2,3 st.car
    Bil nr. 2 Km:
    303
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Tak for alle gode svar, ikke mindst det fra Superclaus 232,

    Billeder eller som i dette tilfælde øger forståelsen, også selvom billederne var noget rystet.

    PS. Jeg forstår ikke hvorfor han valgte at beholde bremseskive på under operationen.


    M.v.h.
    icepirat
     
  11. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    :eek: :eek:
    Daimler og Mercedes havde vendt sig i graven hvis de så det video klip.
    Tossen gør jo nettop alt det man ikke skal gøre under skift af et hjulleje :shock:
     
  12. icepirat

    icepirat Member

    Joined:
    24 Juni 2010
    Indlæg:
    577
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    190E
    Km:
    250000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    230 TE, 2,3 st.car
    Bil nr. 2 Km:
    303
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Som jeg skrev i mit oprindelige indlæg så fik jeg løst problemet med den "knirkende" lyd ved langsom bremsning, nu har jeg imidlertid, efter ca. 14 dage konstateret at lyden opstår igen, dog kun når jeg drejer, f.eks. ved udkørsel fra min bopæl og kun sporadisk, opbremsning ved kørsel ligeud giver ingen "knirken.

    Jeg har ikke kontrolleret følerne på baghjul så måske kan fejlen også ligge der selvom jeg ikke rigtigt kan forbinde det med drejning.

    Mit spørgsmål er så, hvorfor opstår denne lyd ved drejning :?:

    M.v.h.
    icepirat
     

Del denne side