Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

E300, ildevarslende lyd fra motoren

Emne i 'Benzinmotorer ( 4 & 6 cyl.)' startet af johnsen, 14 August 2012.

  1. johnsen

    johnsen New Member

    Joined:
    21 December 2007
    Indlæg:
    14
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nyborg
    Ratings:
    +0 / 0
    Jeg har haft min e300 fra '86 i et par måneder nu.
    Den har kørt 335.000km.
    Bruger en smule olie og kører ca 8km/l ved blandet kørsel.

    Der har hele tiden været en svag tikkende mislyd fra motoren, specielt ved rolig motorvejskørsel (110-120 km/t). Lyden kunne sammenlignes med tikkende ventiler.
    I dag tog lyden dog til - over ca. 2 km blev det så meget, at jeg måtte stoppe kørslen. Der var ingen problemer med tomgang og tilsyneladende heller ikke trækkraft.

    Lyden er kraftigt tikkende/skramlende og høj, når motoren får omdrejninger. I tomgang er der også en mislyd at høre (lyder mest som en gammel Peugeot:) - ud over det går motoren roligt og spinder som den skal.
    Så vidt jeg kunne spore med skruetrækker-til-øret-metoden, kommer lyden fra et sted mellem 1. og 3. cylinder fra kabinen (jeg lyttede til topstykket). Lydens frekvens lader til ikke at følge motorens omdrejninger, men er langsommere.

    Jeg mistænkte umiddelbart et plejlstangsleje, men jeg er kommet i tvivl efter ovenstående analyser.

    Hvad siger eksperterne herinde? Er det en ny motor?
     
  2. MBrookie

    MBrookie New Member

    Joined:
    1 August 2012
    Indlæg:
    99
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    260E
    Km:
    365000
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Nu er jeg LANGT fra Mercedes ekspert...

    Men har haft en ford Capri v6'er som gjorde noget der lyder præcis som du fortæller
    Faktisk var historien om hvordan det opstod også den samme.

    På den var det en udstødnings ventilløfter der var røget.. men som sagt ved intet om mercedes.
    Men mit problem blev klaret for en tusindlap (var godt nok i 90'erne)


    Helt og lykke med det.. Håber for dig, at det ER et mindre problem

    Hilsen Johnny
     
  3. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    af med dækslet og chek knastakslen, hvis den har kørt med for dårlig olie, kan knast akslen være slidt op. (en knast slidt væk)

    et stoppet olie spray rør ødelægger også knasten
     
  4. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Hvis knasten er dårlig, så ville det gå ud over tomgangen.

    Hvis det er en løfter, så er det bare en tikken lyd... Men du skriver skramlene høj lyd når den får omdrejninger?
    Det kunne lyde lidt som et plejleje eller en krydspind der er deffekt.
     
  5. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Jeg ville også lige starte med at kaste et blik på knasten.
    Det er helt almindeligt forekommende.
     
  6. pelledot

    pelledot Member

    Joined:
    18 April 2012
    Indlæg:
    35
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300E
    Km:
    0
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2 Km:
    0
    jeg vil bare lige gøre dig opmærksom på at hvis du finder ud af at det er knastakslen som er udu,ligger jeg inde med sådan en samt vippearmene.
     
  7. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Knasten på de tidlige M103ere var ret udsatte for hurtigt slid, over gankse Km. alt fra 100.000 til 150.000 Km.

    Da min mors 260E blev slidt, så kom det til udtryk som udsættere oppe i omdrejningerne, de ville ganske enkelt ikke tage gassen oppe over 4500 omdrejninger og så skyd den bare ud af udstødningen.

    Det var ny knast og så kørte den igen.
    Men der var ingen rasle skramle lyde what so ever.

    Jeg tænker også på om det ikke er en ventil eller lign. :|
    Plejlelejer er måske en noget mere markant lyd, ikke så meget et tikkeri men mere en klakken.

    Men den nemme er jo lige at skrue ventildækslet af og for øje for sagen, tager 5 min. 8)
     
  8. johnsen

    johnsen New Member

    Joined:
    21 December 2007
    Indlæg:
    14
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nyborg
    Ratings:
    +0 / 0
    Lyden kan nok nærmere beskrives som en "klakken"! Men ikke 1000 gange i minuttet i tomgang, nærmere en fjerdedel.
    Jeg kigger til knasten og ventilerne i morgen og krydser fingre for, at det er der fejlen ligger.
     
  9. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Det kommer nok lidt an på hvor slidt knasten er nået at blive.
    Den sidste knast jeg skiftede på netop sådan en motor, var pææænt slidt - og den havde netop sådan en tikke/tøffe lyd.
    Også i tomgang.
     
  10. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Nu kan lyde måske være svære at skrive/forklare :D men når der skrives skramle, så tænker jeg ala en kæde der klasker op ad en kædeguide eller som når man på cyklen køre kæden op af metal kædeskærmen.
    Næppe den lyd der vil forkomme pga. en slidt knast.
    Min mors 260E var slidt, men kunne da køre ja, men det er faktisk utrolig så "runde" knast dråberne kan nå at blive før motoren faktisk giver op og ikke kan køre, har set en som var næsten helt rund = ingen åbning, men åbenbart nok til den kunne starte og holdes i gang. :mrgreen:
     
  11. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Ja det er jo svært når man ikke selv har hørt tikkelyden, men det var ovenstående jeg hæftede mig ved.
    Vi må bare afvente, og håbe på at Johnsen husker at følge op på tråden, når fejlen er fundet.
     
  12. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ja, jeg lagde faktisk en tråd op hvor jeg havde en MEGET tikkende ventil, som i klinke klanke :lol:
    Det blev løst ved at montere 24 nye ventil løftere.

    Kan dog ikke lige finde denne tråd nu :| fordi der havde vi jo en video med lyd vi kunne sammenligne med måske
     
  13. johnsen

    johnsen New Member

    Joined:
    21 December 2007
    Indlæg:
    14
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nyborg
    Ratings:
    +0 / 0
    Jeg skal nok følge op, når jeg har undersøgt sagen - det kniber dog lidt med tiden. Indtil videre: Mange tak for svarene!
     
  14. johnsen

    johnsen New Member

    Joined:
    21 December 2007
    Indlæg:
    14
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nyborg
    Ratings:
    +0 / 0
    Jeg fik mig en anden bil at køre i, men nu er jeg omsider så småt i gang med Merceren igen.

    Jeg har topdækslet af og ved første øjekast ser det hele normalt ud - og alle ventiler bevæger sig vist som de skal.
    Hvordan kontrollerer jeg ventilløfterne?
     
  15. johnsen

    johnsen New Member

    Joined:
    21 December 2007
    Indlæg:
    14
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nyborg
    Ratings:
    +0 / 0
    Jeg har lavet en lydoptagelse af 6-beneren, og som man kan høre lyder den ikke helt som den skal.
    Jeg kan ikke finde ud af at uploade lyden til dette forum, men jeg har lagt den i min dropbox på følgende link - så til de nysgerrige:

    https://www.dropbox.com/sh/bjm47f5srvtdu9b/lTu3NgKCBc


    Jeppe
     
  16. johnsen

    johnsen New Member

    Joined:
    21 December 2007
    Indlæg:
    14
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nyborg
    Ratings:
    +0 / 0
    Har nogen en kommentar til min lydoptagelse?

    Jeppe
     
  17. Supercharger

    Supercharger New Member

    Joined:
    8 Juli 2011
    Indlæg:
    1,149
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 1
    Min bil::
    -
    Årgang:
    0
    Lyder præcist som om, der er en løfter som har for stor spillerum.
    Kan gekende lyden. Min forhenværende Ford Sierra P100, som har stilbare skruer til justering af løfter arme. :wink:
     
  18. johnsen

    johnsen New Member

    Joined:
    21 December 2007
    Indlæg:
    14
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nyborg
    Ratings:
    +0 / 0
    Kan dette kontrolleres med søgerblad eller hvordan fungerer spillerumsudligningen - så vidt jeg kan forstå er det et hydraulisk tryk. Fungerer dette kun, når motoren snurrer?
     
  19. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Ud fra din lydoptagelse vil jeg umidelbart holde fast i min første indskydelse :)

    Jeg mener stadig at det er din knast, men kan se at du har kontrolleret den.
    Umidelbart vil jeg foreslå dig, at kontrollere den igen :yes:

    Du skal dreje motoren rundt med en skralde på krumtappen, og kontrollere alle knasterne enkeltvis.
    Jeg gætter på at mindst een af dem, er høvlet pænt ned.
    Man kan som regel se en tynd "væg" der står tilbage, som indikerer hvortil knasten har gået.
    Det kan godt være lidt vanskeligt at komme til at se ordentligt, for overfaldene - men det kan godt lade sig gøre.
     
  20. johnsen

    johnsen New Member

    Joined:
    21 December 2007
    Indlæg:
    14
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nyborg
    Ratings:
    +0 / 0
    Nu er det ved at være en rum tid siden denne tråd var aktiv - nu er det tid til at hive min 300 frem fra laden igen. Da jeg slap den sidst fik jeg, i tråd med jeres anbefalinger, kigget knastakslen ordentligt efter - det viste sig, at op til flere knaster har lidt og er høvlet godt ned.

    Med risiko for, at der stadig er noget andet galt med motoren, såsom olietilføring, har jeg planer om at købe ny knast samt ventilløftere.
    Er der noget her jeg skal være specielt opmærksom på? Kan jeg købe en brugt eller en ny uoriginal for at spare penge, eller vil det bide sig selv i halen senere hen?

    Hvilken olie vil i anbefale til sådan en gammel slæde?


    Mvh Jeppe
     

Del denne side